Skocz do zawartości

Bezpiecznik na zasilaniu przyczepy


petek

Rekomendowane odpowiedzi

Będziesz miał dużo mniejszy spadek napięcia o którym wszyscy zapominają.
...

a jak duzo mniejszy Panie Lepciak??? kolega petek, nie napisal nic o max obciazeniu i o dlugosci przewodu...

petek jeżeli przewodu 1,5 mm2 masz więcej to połóż go podwójnie - otrzymasz przekrój 3 mm2.
- tak nie rob!! jesli juz, to daj jeden o wiekszym przekroju...

 

 

obciazalnosc dlugotrwala takie LY 1,5mm2 jaki petek chcesz polozyc wynosi w zaleznosci od producenta i sposobu ulozenia okolo 17-19 A... tak wiec bezpiecznik nie moze byc wyzszy niz 15A jak wspomnial wyzej los_sandalos, ... troszke na czuja te instalacje koledzy robicie :piwko: ... a czym to grozi?? fachowcy z branzy Marcina T moze wam przypomna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 70
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Przewodu kupiłem 6 m, ale nie wykorzystam całego. Samochód ma ok. 4,5 m długości, więc myślę, że 5 m wystarczy. Co do obciążeń. Przyczepa to N126n. Chciałbym mieć w niej przede wszystkim oświetlenie na niespodziewanych postojach. Myślę, że czasami przyda się lodówka, choć nie zamierzam ciągnąć na wyjazdy nadmiaru żarcia, kiedy można wszystko kupić na miejscu (łącznie z :piwko: ). Nie wiem ile prądu zużywa lodówka Polar + żarówki - 1-2 jednocześnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mrsulki zauważył:

Lepciak napisał/a:

przez bezpiecznik 16 Amp

Są samochody w których zainstalowane są bezpieczniki 8 A, 16 A oraz 24 A więc moja informacja nie mija się z prawdą.

Mrsulki dodał od siebie:

a nie 8 jak w wypadku instalacji 230V

Mrsulki kochany - przy napięciu 230 V nie ma bezpiecznika 8 A lecz 6 A, 10 A, 16 A......więc to z Twojej strony nastąpiło skrzywienie i to nie zawodowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

petek, no to zacznijmy od doboru przewodu ze wzgledu na spadek napiecia.... zakladamy ze lodowka ma 100W zaroweczki razem 40W szczytowo czyli 140W.. nie rozpatruje obwodami bo chyba nie ma sensu, zakladam (skracajac) odbiornik 140W na koncu obwodu - te twoje 6m LY 1,5mm2... czyli 200x140[W]x6[m]/(56x1,5[mm2]x144) = 13,9% wzgledny spadek napiecia na przewodziku 1,5mm2 ... czyli 1,7V i co dobrze??? chyba niebardzo...

przy przewodzie 2,5mm2 masz 8,3% spadku... czyli 1V

4mm2 - 5,2% spadku .. czyli 0,62V

zakladam ze napiecie jest = 12V.. nie wiem jak dalej pomoc... moze dobierzemy zabezpieczenie???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na specyficzną budowę instalacji el. w pojazdach samochodowych oraz przyczepach nie za bardzo można liczyć w sposób podany powyżej. Trzeba uzmysłowić sobie, że masa jest prowadzona trochę inaczej - wykorzystuje się metalowe elementy przewodzące, no chyba, że ktoś i "+" i "-" ciągnie prosto od akmulatora do urządzeń w przyczepie. Raczej zawsze masa jest złapana gdzieś w okolicy gniazda przyłączeniowego przyczepy. Inna sprawa to, że na akumulatorze (w czasie pracy silnika) mamy około 14,5 V. Przy pracy lodówki w czasie jazdy samochodu napięcie i tak nie spadnie poniżej znamionowych 12V. Nie ma co za bardzo się zagłębiać w %, to nie WLZ w budynkach.

 

To, co właśnie napisałem powyżej nie zmienia oczywiście faktu celowości budowy obwodu o którym piszemy przewodem o większym przekroju niż te 1,5 mm², jak z resztą napisałem już parę postów wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba uzmysłowić sobie, że masa jest prowadzona trochę inaczej - wykorzystuje się metalowe elementy przewodzące, no chyba, że ktoś i "+" i "-" ciągnie prosto od akmulatora do urządzeń w przyczepie. Raczej zawsze masa jest złapana gdzieś w okolicy gniazda przyłączeniowego przyczepy.

 

A no widzisz. Trochę mi tym rozjaśniłeś sprawę. Czy jak podepnę masę pod śruby mocujące hak będzie dobrze? A może lepiej w innym miejscu?

Szczerze mówiąc chciałem + i - ciągnąć wprost z akumulatora. Z tego co widzę, nie był to dobry pomysł.

Nie wiem też, czy Wasze teoretyczne dywagacje - jakkolwiek cenne - nie są zbyt szczegółowe. Instalację, jak pisałem, zamierzam używać podczas postojów w trasie (np. na sen) i innych niespodziewanych miejscach. W końcu na kempingach mamy 220 V i tam nie ma się po co martwić zasilaniem.

A może to ja jestem w błędzie i instalację 12 V, o której rozmawiamy używacie częściej do innych celów niż ja zakładałem? Nie mam tu doświadczenia więc wszelakie sugestie będą dla mnie cenne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na sen to z akku tylko oświetlenie i pompki - lodówka po kilku godzinach rozładuje ci akumulator :ok:, a zawsze można ją odpalić na gaz :ok:

 

Moja lodówka chyba nie działa na gazie, a przynajmniej nie wiem jak mógłbym ją do tego zmusić :ok:

Ostatnio jak wymieniałem przewody gazowe w przyczepie nie zauważyłem żadnego rozgałęzienia do lodówki a jedynie prosto do kuchenki, więc pewnie ten typ tak ma. :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

petek, no petek skucha ! na aku bez doladowania dlugo nie pociagniesz.. to fakt..

jak znajde chwilke czasu to obale los_sandalos twoja teorie z tym cytuje; "nie za bardzo można liczyć w sposób podany powyżej" :ok: ale bez zlosliwosci tylko dla nie wyjscia z wprawy :ok:) fakt ze dluuuugo z pradem stalym nie mialem do czynienia ale nie pamietam ze byla jaks roznica .. ale temat pozniej :ok:)

na razie kolego petek, ciagnij przewod conajmniej 2,5 mm2 a czy mase do samochodu czy + i - z aku to samochodziarze niech sie wypowiedza....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Ja tak trochę na logikę z tą masą, oraz z tym co się zetknąłem. W związku z tym, że masa w gnieździe 7 pinowym jest jedna i musi obsłużyć wszystkie odbiorniki to powinna być grubsza, pomimo tego, że niby droga jest krótsza. W gniazdach 13 pinowy przewidziany jest dodatkowy kabel do masy aby obsłużyć odbiorniki dodatkowe - lodówka, światło itp. w związku z tym proponuje przeznaczyć także 2,5 mm2.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale bez zlosliwosci

Nie traktuję dyskusji na jakimkolwiek forum internetowym jako chęć udowodnienia czegoś czy narzucenia swojego zdania. Też nie zamierzam być złośliwy, chociaż czasem wychodzi może trochę inaczej. Proszę się nie obrażać. Dyskutujemy tu dla czystej przyjemności :ok:

 

Do rzeczy: W sprawie liczenia to jest tak, iż jak liczymy spadek w obie strony takim samym przewodnikiem to w liczniku mamy 200, jak tylko w jedną stronę to jest 100. Nigdy nie zastanawiałem się jaka jest rezystancja między obudową alternatora (źródło prądu) a jakimś punktem masy gdzieś przy lampach z tyłu samochodu, gdzie z reguły podłączona jest wiązka od gniazda przy haku. Nie jest jednak to znaczna wartość. Znacznie większe znaczenie ma pewność wszelkich połączeń - zaśniedziałe styki to nasz wróg nr 1.

 

I powtórzę jeszcze raz - liczyć, rachować można ale szkoda zachodu - dać grubszy przewód i spać spokojnie :ok: Elektrotechnika teoretyczna nie jest zbytnio wpisana w regulamin forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie traktuję ....jako chęć udowodnienia czegoś czy narzucenia swojego zdania
i ja mam takie zdanie

tylko ze

to w liczniku mamy 200, jak tylko w jedną stronę to jest 100
niezgadzam sie z tym... co wyzej.. IMHO.. 100 gdy liczymy spadki w przypadku napiec wielu faz a 200 - 1... a nie w jedna strone czy z powrotem...

w minusie tak jak i w zerze nie plynie napiecie (teoretycznie oczywiscie) nigdy nie mamy tak doskonalego odbiornika czy zera... zeby to rozwinac nalezaloby przyblizyc co to jest napiecie.. itd ale mysle ze to zasmiecanie juz by bylo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A nie lepiej tak ja ja wstawić do przyczepy akumulator z prostownikiem

np. / 80 Ah / Ten który posiadam jest trochę słaby powinien byc 120 Ah , ale świecił żarówkę 50 W przez 4 doby . lampka w niewiadówce to 10 W . Wynika z tego że 100 W lodówka może pracować 2 doby . Zawsze można go doładować samochodem albo prostownikiem - jeżeli jest pobliżu energia 230 V . / Mam kilka źródeł światła , łącznie z lampką zewnętrzną i wszystko jest na kablach 1 mm2 . Lodówka jest na ,,lince ,, 1,5 mm2. / I taka jest oryginalna , fabryczna / Gdybyś chciał zaoszczędzić na energii skontaktuj się z Kolibrem który dość efektywnie pracuje nad oszczędnym oświetleniem diodowym . Rozmawiałem z nim na ostatnim zlocie i do perfekcji opracował tego typu rozwiązania . Na początku września po zlocie byłem na wyspie Bukowiec na Jezioraku Stało tam około 200 przyczepek bez zasilania 230 . Rozwiązania są bardzo rózne łacznie z zasilaniem solarami . Przy dobrym słońcu solarek 0,5 m2 ładuje akumulator non- stop.

 

Wczoraj zamontowałem dwie nowe lampki do ganku przy mojej Niewiadówce . Górna 12 V - 20 W, dolna to 230 V także 20 W . wszystko na lince 1,0 mm2

 


dwa nowe oświetlenia przy drzwiach

post-28210-imported-def14485-9a85-43e4-8cbf-8ab4c74ed3fd_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mi niektórzy też doradzali. Myślę, że najlepiej mieć kilka alternatyw, tj. zasilanie z samochodu, dodatkowy aku w przyczepie i instalacja a 230V z prostownikiem (mam taki w przyczepie). Akcesoria do instalacji samochodowej już mam. ontaż poczeka do wiosny. Być może do tego czasu zaopatrzę się w dodatkowy aku do przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.