Skocz do zawartości

Jaka Nawigacja najlepsza jadąc z cepką?


Odrzutowy

Rekomendowane odpowiedzi

W tym roku na mój wyjazd z przyczepą (zestaw Multivan + Weinsberg QDK 480, razem ponad 12 m) do Hiszpanii kupiłem sobie TomToma Go Camper. Przejechałem ponad 8 tys. kilometrów, Czechy, Niemcy, Francja + Hiszpania aż po samą Tarife + na miejscy ileś tam wycieczek już solo samym vanem. Nigdy mnie nie zawiodła, prowadzi jak po sznurku, tak się do niej przyzwyczaiłem, że na dziś zapomniałem o wszystkich innych wynalazkach na telefon, a trochę ich przetestowałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, jacek00 napisał:

Mnie w GM najbardziej irytują niektóre komunikaty i słabo wizualnie pokazywanie dokąd jechać i czasem nie ukrywam, że sobie źle skręce :D Np. droga prowadzi prosto i jest jakieś rozwidlenie na autostradzie - a ta gada, że mam skręcić w lewo - sam się czasem łapie na tym, że słyszę aby skręcić więc zaczynam się zastanawiać czy mam jechać prosto czy może zjechać na zjeździe. Podoba mi się opcja z innych nawigacji, między innymi mojej fabrycznej, że przy dużych skrzyżowaniach mam przybliżony widok całęj drogi włącznie z drogowskazami i informacją po krótym pasie mam jechać. Coś takiego by mi się przydało w GM

owszem w GM "asystent pasa" nie jest tak rozbudowany  jak w dedykowanych nawigacjach samochodowych.

i tu wracamy do tego że trzeba patrzeć na znaki i na drogę a nie na ekran navi ;)

jakbyś wiedział że masz na autostradzie  trzymać się wyznaczonego kierunku czy zjazdu i patrzył na znaki  to byś nie miał dylematów :-]

oczywiście mi też się zdarzyło pomylić zjazd lub zmieniać pas w ostatniej chwili bo navi nieprecyzyjnie określała a ja nie pilnowałem znaków tylko jechałem "na ślepo" wg wskazań navi :mlot:

i zgadzam się że w GM jest to czasem słabo zwizualizowane  :niewiem:

najgorzej jest na obwodnicach w dużych miastach gdzie jest wiele pasów, tunele i rozjazdy tam faktycznie trzeba się pilnować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, jacek00 napisał:

Te przykłady pokazują dlaczego ludzie z dużymi zestawami czy nawet ciężarówkami później wjeżdżają pod takie wiadukty. Bo navi tak pokazuje. Trzeba po prostu patrzeć na znaki. 

No właśnie GM trzeba dosyć dobrze kontrolować. W tym przykładzie co opisałem z zeszłego tygodnia olałem ostatecznie wskazania Wujka Gugla i pojechałem za znakami kierującymi na prom. Wujek chciał uparcie inaczej. Gdybym był na piechotę to by mi to nie przeszkadzało, ale nie wybrałem trasy pieszej...

Godzinę temu, Suzu4x4 napisał:

owszem w GM "asystent pasa" nie jest tak rozbudowany  jak w dedykowanych nawigacjach samochodowych.

i tu wracamy do tego że trzeba patrzeć na znaki i na drogę a nie na ekran navi ;)

jakbyś wiedział że masz na autostradzie  trzymać się wyznaczonego kierunku czy zjazdu i patrzył na znaki  to byś nie miał dylematów :-]

oczywiście mi też się zdarzyło pomylić zjazd lub zmieniać pas w ostatniej chwili bo navi nieprecyzyjnie określała a ja nie pilnowałem znaków tylko jechałem "na ślepo" wg wskazań navi :mlot:

i zgadzam się że w GM jest to czasem słabo zwizualizowane  :niewiem:

najgorzej jest na obwodnicach w dużych miastach gdzie jest wiele pasów, tunele i rozjazdy tam faktycznie trzeba się pilnować

No i w tym kontekście TomTom bije GM na głowę - wszelkie rozjazdy precyzyjnie pokazuje zbliżenia i który pas/pasy można wybrać do jazdy. Często jest przecież tak zwłaszcza na obwodnicach miast, że śmiga mnóstwo samochodów 3, 4 pasami ruchu i mamy komunikat: "trzymaj się lewej strony", z czego nie wynika czy trzeba zajmować tylko krańcowy lewy pas, czy też np. środkowy. Owszem - są znaki, ale czasem jak musisz przeciąć powiedzmy dwa kolejne pasy ruchu, którymi śmiga mnóstwo samochodów to mało jest czasu żeby obserwować znaki (albo np. jedziesz za TIRem, który skutecznie je zasłania) i rzut oka na nawigację, która powiększa i wskazuje konkretne pasy które można zająć załatwia sprawę.

No z tym wjazdem na prom to też mnie zaskoczyła - nie spodziewałbym się czegoś takiego. Ona po prostu doprowadziła najkrótszą możliwą drogą do promu (centralnie pod prąd), nie uwzględniając w ogóle wyznaczonych dróg/pasów do wjazdu na prom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Zulos napisał:

No i w tym kontekście TomTom bije GM na głowę - wszelkie rozjazdy precyzyjnie pokazuje zbliżenia i który pas/pasy można wybrać do jazdy.

IGO Primo tez ma tą wygodną funkcjonalność :yes:

15 minut temu, Zulos napisał:

No właśnie GM trzeba dosyć dobrze kontrolować.

A ja robię odwrotnie, jadę na IGO a GM sobie z boczku włączone do kontrolowania sytuacji.

2 godziny temu, Suzu4x4 napisał:

Kilka postów temu pytałem o konkretną trasę bo wiem że jest tam po drodze niski wiadukt, kiedyś jak testowałem jakąś polecaną nawigację (już teraz nie pamiętam jaką ) z możliwością wpisania gabarytów gdzie wpisałem H=3,15 to poprowadziła idealnie pod ten wiadukt.

obraz.thumb.png.3c39da3aaf76284948ba90fd5641a17b.png

Pamiętam pytanie, ale cierpliwości, bo nie mam teraz dostępu do urządzenia :)

Jednak pod ten wiadukt by mnie kierowała, bo wysokość mam chyba na 2,6m ustawioną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, filipert napisał:

Pamiętam pytanie, ale cierpliwości, bo nie mam teraz dostępu do urządzenia :)

Jednak pod ten wiadukt by mnie kierowała, bo wysokość mam chyba na 2,6m ustawioną.

spoko , nie spieszy się. to spróbuj tą drugą trasę , Gronów - Ośrodek Wypoczynkowy Leśnik w Łagowie ;)

https://goo.gl/maps/cPVzbcv1saCZXefW9

34 minuty temu, Zulos napisał:

No i w tym kontekście TomTom bije GM na głowę - wszelkie rozjazdy precyzyjnie pokazuje zbliżenia i który pas/pasy można wybrać do jazdy. Często jest przecież tak zwłaszcza na obwodnicach miast, że śmiga mnóstwo samochodów 3, 4 pasami ruchu i mamy komunikat: "trzymaj się lewej strony", z czego nie wynika czy trzeba zajmować tylko krańcowy lewy pas, czy też np. środkowy. Owszem - są znaki, ale czasem jak musisz przeciąć powiedzmy dwa kolejne pasy ruchu, którymi śmiga mnóstwo samochodów to mało jest czasu żeby obserwować znaki (albo np. jedziesz za TIRem, który skutecznie je zasłania) i rzut oka na nawigację, która powiększa i wskazuje konkretne pasy które można zająć załatwia sprawę.

No z tym wjazdem na prom to też mnie zaskoczyła - nie spodziewałbym się czegoś takiego. Ona po prostu doprowadziła najkrótszą możliwą drogą do promu (centralnie pod prąd), nie uwzględniając w ogóle wyznaczonych dróg/pasów do wjazdu na prom.

Zgadzam się tylko na co dzień tego nie potrzebuje ale  jak jadę z punktu A do punktu B  przez pół europy to fakt dobra navi jest przydatna  a po Polsce czy nawet będąc już na miejscu gdzieś w Europie używamy GM.

Jak pisałem powyżej jakbym miał do każdego celu których czasem jest kilka dziennie wpisywać literka po literce adres do Tomtoma czy innej navi to chyba bym osiwiał , jak jadę przez kilkanaście godzin  pod jeden adres to mogę raz się poświęcić i wpisać.

W GM w czasie jazdy nie  wpisuje nic z palca tylko używam wyszukiwania głosowego  które działa bardzo dobrze :yes:

chyba że obecnych navi jest już wyszukiwanie głosowe które działa ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Suzu4x4 napisał:

Zgadzam się tylko na co dzień tego nie potrzebuje ale  jak jadę z punktu A do punktu B  przez pół europy to fakt dobra navi jest przydatna  a po Polsce czy nawet będąc już na miejscu gdzieś w Europie używamy GM.

Jak pisałem powyżej jakbym miał do każdego celu których czasem jest kilka dziennie wpisywać literka po literce adres do Tomtoma czy innej navi to chyba bym osiwiał , jak jadę przez kilkanaście godzin  pod jeden adres to mogę raz się poświęcić i wpisać.

W GM w czasie jazdy nie  wpisuje nic z palca tylko używam wyszukiwania głosowego  które działa bardzo dobrze :yes:

chyba że obecnych navi jest już wyszukiwanie głosowe które działa ?

 

W TomTom wyszukiwanie głosowe jest, ale działa średnio. Natomiast poprawili bazę POI i innych miejsc, bo na ten przykład większość kempingów w Cro, które brałem pod uwagę i wyszukiwałem, znajdowało po wpisaniu nazwy.

Natomiast wciąż łajza nie widzi mostu na Peljesac (a minął już prawie miesiąc), pomimo już dwukrotnej aktualizacji map dla Cro. Ja mam BiH nie ściągniętą i jak daje mu opcję omijania promów to wyskakuje komunikat o braku trasy możliwej do ustalenia:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Zulos napisał:

W TomTom wyszukiwanie głosowe jest, ale działa średnio.

no właśnie. jakbym miał wydać 1800 pln na navi dedykowaną do kampera to wolałbym żeby wszystko działał tiptop a nie średnio.

Bo potem będzie jak u Stonogi w ałdi :-]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Zulos napisał:

No i w tym kontekście TomTom bije GM na głowę - wszelkie rozjazdy precyzyjnie pokazuje zbliżenia i który pas/pasy można wybrać do jazdy. C

I co z tego, że pokazuje? Mam TomToma fabrycznie w Renault, pokazuje mi owszem te rozjazdy, zbiżenia. Tylko co z tego jak nawigacja jest masakrycznie kulawa. Tragiczne rozpoznawanie głosu co skutkuje tym, że fizycznie trzeba wpisywać wszystko z palca. Brak rozbudowanych POI jak w GM itd. W zasadzie mimo subskrybcji na 3 lata sporadycznie używałem nawigacji wbudowanej tylko wolałem zawsze GM. Więc mimo, że GM ma jakieś swoje wady to i tak bije konkurencję na głowę i wygodniej mi się używa GM niż innych wynalazków - np naciskam przycisk na kierownicy i mówię dokąd ma mnie GM prowadzić, rozpoznawanie mowy w 90% rozpoznaje bez problemu poprawy adres, a te 10% rozpoznaje tak, że zawsze mamy niezły ubaw :D  W takim Tomtomie nigdy mi się nie udało wprowadzić adresu za pomocą głosu, a samo wprowadzanie wygląda tak, że najpierw mnie pyta o kraj, potem o miejscowość, potem o miasto, potem o ulice. I finalnie i tak się pomyli :lol:

No może gdyby konkurencja wspierała jeszcze Android Auto, ale nie wiedzieć czemu żadnemu z producentów się nie chce tego wdrożyć. Np Sygic zwykły ma AA, a Sygic Truck już nie. Gdzie tu logika? 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, jacek00 napisał:

I co z tego, że pokazuje? Mam TomToma fabrycznie w Renault, pokazuje mi owszem te rozjazdy, zbiżenia. Tylko co z tego jak nawigacja jest masakrycznie kulawa. Tragiczne rozpoznawanie głosu co skutkuje tym, że fizycznie trzeba wpisywać wszystko z palca. Brak rozbudowanych POI jak w GM itd. W zasadzie mimo subskrybcji na 3 lata sporadycznie używałem nawigacji wbudowanej tylko wolałem zawsze GM. Więc mimo, że GM ma jakieś swoje wady to i tak bije konkurencję na głowę i wygodniej mi się używa GM niż innych wynalazków - np naciskam przycisk na kierownicy i mówię dokąd ma mnie GM prowadzić, rozpoznawanie mowy w 90% rozpoznaje bez problemu poprawy adres, a te 10% rozpoznaje tak, że zawsze mamy niezły ubaw :D  W takim Tomtomie nigdy mi się nie udało wprowadzić adresu za pomocą głosu, a samo wprowadzanie wygląda tak, że najpierw mnie pyta o kraj, potem o miejscowość, potem o miasto, potem o ulice. I finalnie i tak się pomyli :lol:

No może gdyby konkurencja wspierała jeszcze Android Auto, ale nie wiedzieć czemu żadnemu z producentów się nie chce tego wdrożyć. Np Sygic zwykły ma AA, a Sygic Truck już nie. Gdzie tu logika? 

Ja używam TomToma (zwykłego - nie Camper) od bodajże 8 lat i zdecydowanie wolę go od GM. Cóż - to jest pewnie kwestia indywidualna, przyzwyczajenie, może nieracjonalne... Najpierw używałem na osobnych urządzeniach, teraz w telefonie. Wybieranie głosowe działa dużo sprawniej na Apple CarPlay (nie wiem jak na AA), ale też znacznie gorzej niż na GM - to prawda.

Jeśli chodzi o wyszukiwanie POI, wpisywanie nazw to nie widzę różnicy w nawigacjach - zawsze trzeba wpisywać tak samo i to chyba oczywiste, że zaczyna się od kraju. Nie rozumiem dlaczego Cię pyta nawigacja osobno o miejscowość i miasto? No i przy takim wpisywaniu jak może się pomylić? Jakoś u mnie się nigdy nie myli...

Zgodzę się tylko z jednym - GM faktycznie bije na głowę wszystkie jeśli chodzi o wybieranie głosowe. Ale - jak wspomniał @Suzu4x4 - z tym nie radzi sobie nawet Ałdi i nie ma szans, żeby zdążyć na rozprawę do sądu w Elblągu...:D

Napisałem też kilka drobnostek, które przekonują mnie do TT. To przede wszystkim takie niuanse jak z tym promem, które mogą być wkurzające, a które wynikają z przedobrzonej w GM optymalizacji trasy. Ale GM powinna wiedzieć, skoro sama kieruje mnie na prom, że na ten prom pasuje jeszcze jakoś wjechać przeznaczonym do tego pasem. Ale to nie tylko to - czasem właśnie GM proponuje durne skróty oszczędzające 200m i 30 sekund. Kolejną sprawą jest ta "oś czasu" do której się przyzwyczaiłem i która pokazuje zbliżanie i odległości od POI. No i to pokazywanie pasów, które na prawdę jest pomocne w gęstym ruchu na obwodnicach miast.

Największe minusy to poza wybieraniem głosowym jak w Ałdi, aktualizacje map z opóźnionym zapłonem wobec niemal natychmiastowych w GM.

A co do fabrycznie montowanych nawigacji to się nie wypowiadam, bo to zawsze - niezależnie kto dostarcza mapy - wychodzi tragedia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Suzu4x4 napisał:

tylko pytanie czy istnieje coś co działa.

Kilka postów temu pytałem o konkretną trasę bo wiem że jest tam po drodze niski wiadukt, kiedyś jak testowałem jakąś polecaną nawigację (już teraz nie pamiętam jaką ) z możliwością wpisania gabarytów gdzie wpisałem H=3,15 to poprowadziła idealnie pod ten wiadukt.

obraz.thumb.png.3c39da3aaf76284948ba90fd5641a17b.png

drugi taki smaczek w Łagowie, można testować :

 

Bez tytułu.png

Poniżej. LR, ale teraz jeździłem na zwykłym TT na telefonie i uważam że prowadzi świetnie. Jak bym miał kupować to kupował bym TT

 

Screenshot_20220823-103712.jpg

Screenshot_20220823-103720.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Zulos napisał:

co do fabrycznie montowanych nawigacji to się nie wypowiadam, bo to zawsze - niezależnie kto dostarcza mapy - wychodzi tragedia...

Ja mam fabrycznego tom toma, uważam go za największą zaletę tego auta ? latam z tym już 6 lat i jestem bardzo zadowolony. Nigdy nie używam GM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, jacekzoo napisał:

Ja mam fabrycznego tom toma, uważam go za największą zaletę tego auta ? latam z tym już 6 lat i jestem bardzo zadowolony. Nigdy nie używam GM

Aaa - to cofam wypowiedź:P Możliwe, że są wyjątkowe wyjątki:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mój TomTom nie przeszedł testu Łagowa...:huh:

Planowanie trasy na MyDrive z zaznaczeniem opcji kampera/przyczepy i wymiarów załatwia sprawę, ale sam interfejs programu nawigacji tego nie umożliwia.

Tu więc kolejny duży tym razem minus...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Voku napisał:

Poniżej. LR, ale teraz jeździłem na zwykłym TT na telefonie i uważam że prowadzi świetnie. Jak bym miał kupować to kupował bym TT

a na zwykłym TT też masz opcje wprowadzenia masy/ wymiarów ?

może wyłonimy zwycięzce  czy jest jakaś nawi która:

-  ma mapy oflline

- posiada wybieranie głosowe które działa

- działa z AA/CP

- uwzględnia ograniczenia tonażowe/gabaryty przy wyznaczaniu trasy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Suzu4x4 napisał:

a na zwykłym TT też masz opcje wprowadzenia masy/ wymiarów ?

może wyłonimy zwycięzce  czy jest jakaś nawi która:

-  ma mapy oflline

- posiada wybieranie głosowe które działa

- działa z AA/CP

- uwzględnia ograniczenia tonażowe/gabaryty przy wyznaczaniu trasy

Zwykła nie posiada takowych, ale jak coś patrzę na znaki.
Ale myślę ze jak miał bym na coś wydać kasę to kupił bym TT wersję pod kampera gdyż ta zwykła prowadziła idealnie a w Grecji miałem ustawione np. omijanie dróg płatnych i robiła to b.dobrze. Mamy tam też podane ograniczenia prędkości, bramki na autostradzie, stacje benzynowe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.