Skocz do zawartości

Włóczywóz czyli forda transita L4H3 tranzycja na campervana


Łza Włóczynutka

Rekomendowane odpowiedzi

12 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Temat ładowania już mam dawno ogarniety. (wrzesień/październik to montowałem) Nie dawałem żadnych dodatkowych sygnałów sterujących do oriona, tak jak pisał @rtwppk orion sam ogarnia kiedy ładować. Do oriona mam tylko podpięta masę, Aku startowy i Aku hotelowy, nic więcej. Jak na razie działa, co prawda tylko coś koło 300-400km z tym przejechałem, ale z tego co zerkałrm na parametry pracy to zachowuje się poprawnie, nawet na światłach jak zadziała s/s to pauzuje ładowanie. Gdyby orion miał wyjście na dodatkowy przekaźnik to by nie było tematu, wpiął bym się do oriona :)

 

Jak Ci będzie czegoś brakowało zmień ustawienia i będzie gitara :). Mi początkowo sprawność  tej ładowarki nie pasowała. Podpięto po zmianie napięcia na ładowanie okazało się, że daje radę.   Sprawdzałeś wąż od webasto ? Ja jestem tym rozwiązaniem zachwycony :) 

Edytowane przez rtwppk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, rtwppk napisał(a):

Sprawdzałeś wąż od webasto

Nie, dopiero muszę zmierzyć ile mi potrzeba rury i zamówić. U mnie truma ma 4 wyloty 65mm, które wewnątrz są połączone. Jak się zamyka jeden z nich to więcej powietrza leci do 3 pozostałych. Trochę słabo widzę użycie takich zwrotnic/dławnic jak u Ciebie, musiał bym dławić na każdym z 4 wyjść. No ale pokeperymentuje 

Mam na pace takie tajemnicze gniazda po kilka po kazdej stronie auta. , 4-piny, ale tylko 2 są z kablami. Mogę się jedynie domyślać, że to zasilanie czegoś w wersjach pasażerskich. Chyba będę musiał poskakać z miernikiem i sprawdzić czy i kiedy się tam pojawia napięcie. (raz przyłożyłem miernik, ale nic nie było, ale tez nie sprawdzałem czy np. po przekręceniu kluczyka albo otwarciu drzwi coś sie pojawi. Może też być całkiem odpięte..

IMG_20240102_111200.jpg

Godzinę temu, rtwppk napisał(a):

Może to, że Ci padła jest winą właśnie tego wątpliwego sterowania

Albo nie działała prawidłowo od nowości, skoro nie chciała ładować i trzeba było ją zmuszać sygnałem sterującym, a teraz tylko poziom zepsucia eskalował (?)

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Albo nie działała prawidłowo od nowości, skoro nie chciała ładować i trzeba było ją zmuszać sygnałem sterującym, a teraz tylko poziom zepsucia eskalował (?)

Coś w tym może być na rzeczy :) Victron ma z tego co pamiętam 5 lat gwarancji więc pewnie wymienią na nową jak z moimi przekaźnikami :) 

Ale trochę z innej beczki :) pozazdrościłem Ci monitora i już pracuje od 2 miesięcy :) obecnie jedyne co mnie denerwuje to brak pełnej synchronizacji w całym układzie przez ładowarkę Votronica :) pewnie w przyszłości wymienię ją na Victrona ale to się jeszcze okaże :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Webasto - nie przejmuj się zbytnio drobiazgami te rozdzielacze naprawdę robią robotę a najważniejsze to to, że dzięki użyciu tych dwóch węży 22mm i 30mm mam rozprowadzone ciepło i wentylację po całej budzie. To że pod materac jest wdmuchiwane powietrze o temp 20*c nie ma znaczenia dla łóżka ale dzięki temu w całości jest wentylacja i woda się nigdzie nie skrapla. Nigdzie nie znalazłem redukcji z 60mm na 30 czy 22 (wcześniej nawet użyłem 17mm) ale to też nie problem z rozdzielacza wychodzisz 60mm nacinasz go wzdłuż dostosowując do przekroju 30 owijasz taśmą alumniową i pasuje. Ja dodatkowo na tą aluminiową dałem zwykłą parcianą :). Te rozdzielacze pozwalają zamknąć całkowicie ogrzewanie na akumulator i zbiorniki wiosną gdy nie ma potrzeby grzania. A zawsze możesz również przełączyć Webasto na wentylację :) Więc rozwiązanie wydaje się trafione. Pamiętaj o tym, że Ty masz blaszaka i problem kondensacji wody będzie Ci doskwierał zwłaszcza wiosną i jesienią … o zimie nie wspominam. Warto też pomyśleć o wentylatorze wyciągowym na dach który będzie wyciągał wilgoć :)!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mam BT :) i mój jest sterowany tylko i wyłącznie sygnałem zewnętrznym lub zworką (wtedy pracuje ciągle). 

image.png.139c4e5d1f4be890a83f106a7405c9bc.png

Jak wasze same to rozpoznają to spoko. 

Ładowarka była podłączona jak najbardziej prawidłowo :) bez sterowania na wyjściu nie ma żadnego napięcia i się nie pojawi jakiekolwiek by nie było po stronie wejściowej. Do tego jest kontrolka działania :D

Odesłane na gwarancję. Mam tylko problem bo za 2tyg wyjazd na ferie i obawiam się że nie dostanę naprawionej/nowej i chyba w tym układzie doraźnie zrobię łączenie przekaźnikiem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Nie mam pewności czy ładwanie występuje zawsze w czasie jazdy/.../  Zdaje się, że smart alternatory nie ładują akumulatora gdy nie jest to konieczne.

 

6 godzin temu, marek230482 napisał(a):

/.../  Ja z obecnym transitem też miałem problem bo ma ten "inteligentny inaczej" alternator...

W moim Transicie rozwiązałem to w ten sposób, że z boku fotela mam pstryczek, który łączy wyjście nr 1 z wyjściem nr 3 w kostce pod siedzeniem. Połączenie tych końcówek powoduje, że "inteligentny" alternator zamienia się na "głupi" i ładuje cały czas. 

Cytat z forum Transita w USA:

 If you use the Start Stop disable button on your dash, it will also disable Smart Regenerative Charging (SRC), and your CTEK should work fine. The catch with this approach is that you need to press the disable every time you start the van if you want charging. Of course you will also loose the Start Stop and SRC which can be good or bad, but that's a whole different debate. IMO - it's not a big deal either way. It is also possible to disable SRC on a full time basis. See page 124 in this document BEMM Pin 1 and 3 in found under the drivers seat need to be connected. There have been posts that state this approach works. There have been posts that say it doesn't work.

Jak to u mnie działa? Wyłączenie funkcji Start -Stop nie powodowało zmiany w pracy alternatora, a przynajmniej ja tego nie zauważyłem. Natomiast połączenie pina #1 z pinem #3 działa i alternator zawsze ładuje na full, nawet na podjazdach i gdy samochodowe akumulatory są w pełni naładowane. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, marek230482 napisał(a):

Ja nie mam BT :) i mój jest sterowany tylko i wyłącznie sygnałem zewnętrznym lub zworką (wtedy pracuje ciągle). 

image.png.139c4e5d1f4be890a83f106a7405c9bc.png

Jak wasze same to rozpoznają to spoko. 

Ładowarka była podłączona jak najbardziej prawidłowo :) bez sterowania na wyjściu nie ma żadnego napięcia i się nie pojawi jakiekolwiek by nie było po stronie wejściowej. Do tego jest kontrolka działania :D

Odesłane na gwarancję. Mam tylko problem bo za 2tyg wyjazd na ferie i obawiam się że nie dostanę naprawionej/nowej i chyba w tym układzie doraźnie zrobię łączenie przekaźnikiem. 

Najpierw wyślij bo jest szansa, że pójdzie szybko … mój przekaźnik był u mnie po 4 dniach (nowy)

A tak na marginesie wychodzi na to że jeśli Victron to w wersji smart :) droższy ale mniej problematyczny w konfiguracji (zmianach) i diagnostyce 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już poszedł. Czekam na odpowiedź. Nie wiedziałem że ten Smart sam rozpoznaje ładowanie. Przy czym mój kamperowy panel sterowniczy już taki mądry nie jest i potrzebuje sygnał ladowania. Żeby było śmieszniej to fabrycznie nie był podłączony. Żabojady chyba same w tamtych czasach nie potrafili znaleźć sygnału ładowania w fordzie.

13 minut temu, Trucker Hiob napisał(a):

 

W moim Transicie rozwiązałem to w ten sposób, że z boku fotela mam pstryczek, który łączy wyjście nr 1 z wyjściem nr 3 w kostce pod siedzeniem. Połączenie tych końcówek powoduje, że "inteligentny" alternator zamienia się na "głupi" i ładuje cały czas. 

Cytat z forum Transita w USA:

 If you use the Start Stop disable button on your dash, it will also disable Smart Regenerative Charging (SRC), and your CTEK should work fine. The catch with this approach is that you need to press the disable every time you start the van if you want charging. Of course you will also loose the Start Stop and SRC which can be good or bad, but that's a whole different debate. IMO - it's not a big deal either way. It is also possible to disable SRC on a full time basis. See page 124 in this document BEMM Pin 1 and 3 in found under the drivers seat need to be connected. There have been posts that state this approach works. There have been posts that say it doesn't work.

Jak to u mnie działa? Wyłączenie funkcji Start -Stop nie powodowało zmiany w pracy alternatora, a przynajmniej ja tego nie zauważyłem. Natomiast połączenie pina #1 z pinem #3 działa i alternator zawsze ładuje na full, nawet na podjazdach i gdy samochodowe akumulatory są w pełni naładowane. 

To takie obejście fabryki? I co po każdym odpaleniu to ręcznie przelaczasz? A jak ładujesz pokładowy? Na żywca łączysz akumulatory? Czy masz ładowarkę DC 12-12? 

 

Ja się zastanawiam czy swojemu agm nie zaszkodzę na dłuższą metę lądując go bezpośrednio z altka. Mam ponad 14V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, marek230482 napisał(a):

 

To takie obejście fabryki? I co po każdym odpaleniu to ręcznie przelaczasz? A jak ładujesz pokładowy? Na żywca łączysz akumulatory? Czy masz ładowarkę DC 12-12? 

Nie, to jest rozwiązanie prosto z BEMM. Fabryka to przewidziała, bo Transit często służy jako baza dla karretek pogotowia, czy ruchomych warsztatów i wtedy ta ciągłość dostaw prądu jest istotniejsza niż jakieś iluzoryczne oszczędności paliwa. 

Pokładowe aku ładuję przy pomocy czterech Orionów Tr Smart 12/24-Volt 15 amp 360-Watt DC-DC. Oryginalnie było ich sześć, ale przesadziłem z poborem prądu i "ugotowałem" bezpiecznik i kable. 

W moim Transicie jest z boku siedzenia kierowcy, od strony drzwi, wyjście 175A 12V i do tego wyjścia mam podłączone ładowarki Victron Orion Tr, każda z nich pobiera 30A, więc mam bezpieczny margines. A dlatego staram się brać tego prądu jak najwięcej, bo moje "hotelowe" aku mają pojemność 16 kWh, więc naładowanie ich od 10 do 90%  prądem 12V 30A zajmuje około 9 godzin. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, Trucker Hiob napisał(a):

Nie, to jest rozwiązanie prosto z BEMM. Fabryka to przewidziała, bo Transit często służy jako baza dla karretek pogotowia, czy ruchomych warsztatów i wtedy ta ciągłość dostaw prądu jest istotniejsza niż jakieś iluzoryczne oszczędności paliwa. 

Pokładowe aku ładuję przy pomocy czterech Orionów Tr Smart 12/24-Volt 15 amp 360-Watt DC-DC. Oryginalnie było ich sześć, ale przesadziłem z poborem prądu i "ugotowałem" bezpiecznik i kable. 

W moim Transicie jest z boku siedzenia kierowcy, od strony drzwi, wyjście 175A 12V i do tego wyjścia mam podłączone ładowarki Victron Orion Tr, każda z nich pobiera 30A, więc mam bezpieczny margines. A dlatego staram się brać tego prądu jak najwięcej, bo moje "hotelowe" aku mają pojemność 16 kWh, więc naładowanie ich od 10 do 90%  prądem 12V 30A zajmuje około 9 godzin. 

Zawsze jak zaczynam czytać Twoje wpisy pierwsza myśl … super … ekstra .. a później do mnie dociera że Ty z innego świata jesteś i czar pryska :) … 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, marek230482 napisał(a):

Ja się zastanawiam czy swojemu agm nie zaszkodzę na dłuższą metę lądując go bezpośrednio z altka. Mam ponad 14V

AGM to bardziej nielubi zbyt dużych amperów...A nie voltów.

Ja miałem 8m przewód 16mm² by ładowanie nie było wyższym prądem niż 20A (miałem około 15-16A)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, rtwppk napisał(a):

Ale trochę z innej beczki :) pozazdrościłem Ci monitora i już pracuje od 2 miesięcy :)

:) 
ten monitor jest fajny i jest to moja opcjonadzieja, jak nie znajdę podejścia do sygnału kluczyka, to może jakoś wykorzystam BMV. On ma programowalne wyjście na przekaźnik, możliwe, że da się ustawić sterowanie tym przekaźnikiem zależne od przedziału napięcia na aku startowym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

:) 
ten monitor jest fajny i jest to moja opcjonadzieja, jak nie znajdę podejścia do sygnału kluczyka, to może jakoś wykorzystam BMV. On ma programowalne wyjście na przekaźnik, możliwe, że da się ustawić sterowanie tym przekaźnikiem zależne od przedziału napięcia na aku startowym

Niby można to ustawić IMG_1442.thumb.png.a87514ff6fb59d33354b23715d3c0155.pngIMG_1441.thumb.png.13c4599f147088a8403de21075460657.pngIMG_1440.thumb.png.a64c0236c09eca4dfeea7ccd7df34945.png

ale jak to będzie działać trzeba przetestować :) … 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałem dziś te boczne wtyczki. Nie mają nigdy zasilania, pewnie nie ma jakichś bezpieczników albo modułu który by tym sterował. Ale transit to jednak wszystko i tak ma na miejscu. Pod fotelem pasażera jest zestaw wtyczek (do zasilania jakichś srobotyzowanych luksusowych foteli, których ja nie mam, ale wtyczki są. Pomoerzyłem, jest sygnał po stacyjce i to solidny podobni 40A. (Wg opisów na forach) Jest też podobno sygnał masowy pracującego silnika, nie sprawdzałem, wolę 'po stacyjce')

Teraz tylko muszę wymyślić jak się w to wpiąć jak najmniej inwazyjnie.

 

IMG_20240103_180158.jpg

IMG_20240103_180219.jpg

IMG_20240103_180229.jpg

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.