Skocz do zawartości

Włóczywóz czyli forda transita L4H3 tranzycja na campervana


Łza Włóczynutka

Rekomendowane odpowiedzi

24 minuty temu, Łza Włóczynutka napisał:

Sprężarkowa 12V; do tematów elektrycznych jeszcze zacumujemy za chwilę. Na razie chciałbym wybrać i zamówić kibelek.

Chciałbym Was prosić o pomoc w takich kwestiach:
1. Co to jest "Removable mechanism for waste-holding tank"; do czego to służy? Niektóre toalety to mają inne nie. Nie wiem czy to w jakiś sposób polepsza komfort używania, czy jakiś gadżet?

2. Wady i zalety toalet "ze zintegrowanym zbiornikiem" versus "bez zbiornika". To zdaje się nie działa jak spłuczka w domu? Obie spłukują w taki sam sposób? Tylko jedna pobiera wodę ze swojego niezależnego zbiornika, a druga z instalacji wodnej campera? Z tego co widzę, to do tego pierwszego trzeba instalować dodatkowy wlew wody w boku auta? czy to się ogarnia przez drzwiczki serwisowe kasety? Czy nie wygodniej jednak mieć jeden centralny zbiornik, jeden wlew, jedno zabepieczenie/spust wody na mróz i ogarniać wszystko z tego jednego?

3. jaka jest różnica między tymi dwoma modelami? mają inną cenę, a jak dla mnie to wszystko jest identyczne, czemu więc są dwa różne modele i co je różni (jeden ma ten mehanizm z pktu 1 a drugi nie, chyba tym się różnią, ale nie mam pojęcia co to jest)?
C223-CS | Thetford (thetford-europe.com)
C263-CSL - Plastic | Thetford (thetford-europe.com)

4. jakich modeli toalet wużywacie i czy uważacie że są ok? 

2. Osobiście szedł bym w jeden zbiornik. Jak ci się skończy woda w spłuczce to co będziesz szukał kranu czy woził specjalnie baniaczek wody?  Jeden zbiornik w kamperze jest praktyczniejszy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.4 miałem wolnostojącą, była fajna bo można było ją wystawić na czas kąpieli i miejsca robiło się x2 na nogi w prysznicu, można korzystać po za kamperem, brak poboru prądu bo spłuczka manualna.

Mam zabudowaną, nie mogę powiększyć prysznica, stoi tylko w jednym miejscu, potrzebuje prądu do spłukiwania, zabiera wodę ze zbiornika głównego (chociaż do tego już się przyzwyczaiłem), dodatkowa możliwość "zalania" kampera bo "obieg wody otwarty"

Edytowane przez polo63 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Voku napisał:

Osobiście szedł bym w jeden zbiornik. Jak ci się skończy woda w spłuczce to co będziesz szukał kranu czy woził specjalnie baniaczek wody?  Jeden zbiornik w kamperze jest praktyczniejszy. 

Popieram,  miałem w poprzedniej przyczepie spłuczkę z wodą ze zbiorinka głównego, teraz mam w przyczepie thetford spłuczkę z własnym zbiornikiem i ma to same wady jak dla mnie - prawdopodobnie na wiosnę przerobię tą spłuczkę aby brała wodę z głównego zbiornika. Nie ma wskaźnika poziomu, zawsze sie kończy woda w nieodpowiednim momencie, choc woda w zbiorniku głównym jest. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do zbiornika macie racje.

 patrząc na całokształt to faktycznie jeden zbiornik praktyczniejszy, nie trzeba  osobno dolewać, pilnować i spuszczać na "mrozy" i pamiętać o osobnym.

ale jak miałem osobny a potem centralny to brakowało mi tego że nie można dolać różowego płynu do spłukiwania więc  kupiłem atomizer z różowym płynem i od czasu do czasu używam (nie za każdym razem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za sugestie i uwagi, będzie bez własnego zbiornika, w tym tygodniu zamówię  C223-CS . Spisałem ceny, zobaczymy czy będą jaieś prawdziwe promki w black friday.

W takim razie chyba możemy przejść do instalacji elektrycznej.

Jeśli chodzi o akumulator(y). Auto przyjedzie z dwoma akumulatorami na pokładzie, ma pakiet "zimowy" w którego skład wchodzi dodatkowy akumulator. Natomiast nie mam kompletnie pojęcia co to będzie za akumulator. Pewnie AGM, ale jakiej pojemności? Podejrzewam, że coś w granicach 80-100Ah. Okaże się w dniu odbioru. Podobno jeden akumulator jest w komorze silnika a ten dodatkowy pod fotelem kierowcy; pewnie wystarczy go odseparować ładowkrką DC/DC i będzie mógł służyć jako hotelowy. Mam też w domu jeden zapasowy akumulator AGM 80Ah wyjęty z auta, ma kilka lat, nie ma już pełnej pojemności, ale nadal jest sprawny - z tym że będzie miał jakieś 50-60Ah. Można będzie go też użyć o ile będzie potrzeba. W każdym razie na dzien dobry można przyjąć, że jako hotelowy będzie tylko akumulator ten dodatkowy fabryczny. Jeśli sie okaże, że to za mało, to wstawię dodatkowo ten zapasowy. A dopiero jak to się okaże za mało, (pewnie po roku już będzie wiadomo), to będę myśleć nad podmianą jesli będize taka potrzeba. Dobrałem takie moduły, które mogą obsłużyć zarówno kwasiaki jaki i litowo-polimerowe, więc ewenualna podmiana w przyszłości nie powinna być problematyczna.

Zrobiłem listę potencjalnych konsumerów energii, całkiem możliwe że coś pominąłem, to ewentualnie proszę o uwagi

  moc [W] prąd [A]      
Lodówka 75 6,25   łączna moc 280
ogrzewanie (webasto/truma) 40 3,33   łączny prąd 23,33
pompka wody ? ?      
oświetlenie 25 2,08      
ładowarki telefonów 40 3,33      
laptop 80 6,67      
monitor 20 1,67      

- Lodówka kompresorowa 12V chyba będzie to  Dometic CoolMatic CRX 65 albo 80 albo 100
- przetwornicy 230V=>12V nie przewiduję, nie mam za bardzo co do niej podpiąć, wszystkie odbiorniki jakie przewiduje są/mogą być zasilane bez żadnych kombinacji z 12V ewentualnie jak się pojawi w przyszłości potrzeba zawsze można dołożyć. Jakąś listwę z gniazdami 230V przewiduję, która będzie działać tylko po podpięciu do sieci na campingu: czajnik i łądowarki do telefonów. 


Jeśli chodzi o 2 ostatnie pozycje, to raczej eksperymentalnie - nigdy nie jeżdżę z takim sprzętem na wakacje i nie zamierzam, ale być może mógłbym sobie czasem, w sezonie wakacyjnym pojechać gdzieś na tydzień czy dwa i popracowac zdalnie. Raczej wówczas camping, więc będize dostępny 230V ale może i w dziczy można by kiedyś spróbować. Nie wiem na ile to możliwe i miało by sens. (komfort pracyt w vanie, nie wiem czy dałbym radę). W każdym razie te dwie dodatkowe pozycje są nieco nadmiarowe i można je ignorować, ale jak jakiś zapas będzie to chyba nie zaszkodzi) Laptop tak naprawdę pobiera dynamicznie, w zależności jak bardzo jest obciążony. Podana tu wartość jest maksymalna, jaką mi się udało zmierzyć w ciągu dwóch tygodni pracy. Zwykle to jest 20-40W. No ale zostawiam, zapas nie zaszkodzi. Monitor zawsze jak jest włączony pobiera stałe 20W, niezlaeżnie od tego co wyświetla.

Mam do tego taki schemat, na schemacie są modele modułów oraz linki do specyfikacji
https://cloud.smartdraw.com/editor.aspx?depoId=39318628&credID=-42235619&pubDocShare=4678630678FF51EB45AFC939A1372B47E95

na wypadek gdyby link wygasł wrzucam screena:

image.thumb.png.11ceb0e0471b4b1350a86fe1cf7e0836.png

 


 

 

Będzie OK, czy powinienm coś podmienić na coś mocniejszego?

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W listopadowym  pro mobil  opisywany jest Transit 4x4 ( Sunlight Cliff ).  To krótsza 6 cio metrowa wersja z dwuosobową zabudową.  Zmieścili w poprzek łóżko 189 cm i kabinę sanitarną  95 x 83 cm. Ciasne to wszystko. MW -  3140 kg ale nie wiem w jakim stanie ( ile płynów ). Napęd 4x4 waży.  Długa wersja z napędem na tył ( pojedyncze koła ) myślę, że ważyć będzie około 3200 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Misio napisał:

Tym bardziej źle widzę łączenie zużytego AGMa  z nowym...

Ja zrozumiałem, że to będzie awaryjny bank energii, ale jak chodzi o łączenie stałe, to też odradzam.

@Łza Włóczynutka, pamiętaj, że do dyspozycji hotelowej, powinieneś liczyć tylko pojemność akumulatora hotelowego.

Proponuję też przemyśleć kwestię agregatu prądotwórczego.

Solary elastyczne są mocniejsze niż 110W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, AdamH napisał:

W listopadowym  pro mobil  opisywany jest Transit 4x4 ( Sunlight Cliff ).  To krótsza 6 cio metrowa wersja z dwuosobową zabudową.  Zmieścili w poprzek łóżko 189 cm i kabinę sanitarną  95 x 83 cm. Ciasne to wszystko. MW -  3140 kg ale nie wiem w jakim stanie ( ile płynów ). Napęd 4x4 waży.  Długa wersja z napędem na tył ( pojedyncze koła ) myślę, że ważyć będzie około 3200 kg.

To chyba bez ocieplenia w tym mejscu gdzie łóżko. Nie ufam już mojej pamieci, ale jak mierzyłem to zdaje się było od bachy do blachy 192 cm, więc  przyapdło by jakieś 1.5cm ocieplenia i jakiejś wykładziny/maty wykańczającej. Wydje się to niewystarczające na mrozy, ale może się mylę.

Gdyby się udało łóżko w poprzek to by było super, odpadło by sporo prblemów ze zmieszczeniem łazienki/stolika, niemniej 189 to też nie ma szału. Na pewno jak już będzie baza, to spróbuję, ale z rozważań teoretycznych wynika że będzie za mało. Można jeszcze wyciąć otwory i poszerzenia wstawić, ale to trochę ssie, żeby do spania wsadzać głowę i stopy do  wytłoczek o rozmiarach niewiele od tej głowy/stóp większych.

@filipert @Misio

Co do akumulatora, to jest szczegół implementacyjny. Ta instalacja powinna działać zarówno z akumulatorem do wkrętarki 1Ah jak i kwasiakiem 100Ah; i z lifepokiem 200Ah też będzie działać. Ewentualna podmiana więc nie będzie stanowiła żadnych większych wyzwań. (z tego co widzę, lifepok wymaga jeszcze dodatkowego kontrolera)

Z obliczeń teoretycznych: Lodówka i ogrzewacz spalinowy, wg/specyfikacji powinny nie zeżreć więcej niż 25Ah/dobę, więc weekend (czyli w praktyce 1.5 doby) bez solara/przyłącza na kempingu powinno się dać obsłużyć bez problemu poejmnością 100Ah.
Ale wiadomo, wartości podawane przez producentów dotyczą jakichś warunków laboratoryjnych - rzeczywite potrzeby będę w stanie określić dopiero po pełnym sezonie używania kamperka.


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Łza Włóczynutka napisał:

Z obliczeń teoretycznych: Lodówka i ogrzewacz spalinowy, wg/specyfikacji powinny nie zeżreć więcej niż 25Ah/dobę, więc weekend (czyli w praktyce 1.5 doby) bez solara/przyłącza na kempingu powinno się dać obsłużyć bez problemu poejmnością 100Ah.
Ale wiadomo, wartości podawane przez producentów dotyczą jakichś warunków laboratoryjnych - rzeczywite potrzeby będę w stanie określić dopiero po pełnym sezonie używania kamperka.

z doświadczeń praktycznych:  AGM 100 Ah nie pociągnie weekendu w zimie z ogrzewaniem i lodówką 12V .

O ile LiFePo4 możesz bezpiecznie rozładować do nawet 90% pojemności o tyle AGM przy tak głębokim cyklicznym rozładowywaniu szybko wyzionie ducha, ponadto jego napięcie przy głębokim  rozładowaniu może być za niskie do poprawnej pracy niektórych urządzeń.

Ja bym sprzedał ten AGM zaraz po odbiorze (póki nowy i sprawny) i odrazu szedł w LiFePo4 .

ponadto np my (w cztery osoby) bez lodówki 12V (mamy zasilaną gazem) zużywamy w zimie ok 30-40 Ah na dobę więc te 25 z lodówką wydaje mi się być niedoszacowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za te wszystki cenne uwagi, na pewno wszystkie będą jeszcze przemyślane.
Powiedzcie mi jeszcze, czy dobór mocy ładowrek jest ok? (Lepiej przewymiarować, niż dać za małą, puki jeszcze nic nie kupiłem, mogę wybrać mocniejsze opcje)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Łza Włóczynutka napisał:

Dzięki za te wszystki cenne uwagi, na pewno wszystkie będą jeszcze przemyślane.
Powiedzcie mi jeszcze, czy dobór mocy ładowrek jest ok? (Lepiej przewymiarować, niż dać za małą, puki jeszcze nic nie kupiłem, mogę wybrać mocniejsze opcje)

jak dla mnie sieciowa 30 A jest  z zapasem ( w końcu do siecie najczęściej podpinasz się na min kilkanaście godzin) , z alternatora jak planujesz LiFePo4 można dać większą 40-50 A , do solarów 440W 30A będzie na granicy 40A będzie  z zapasem.

Oczywiście wszystko zależy jaki chcesz mieć docelowo akumulator to co powyżej podaje to przy założeniu że docelowo byłby  LiFePo4 150-200Ah.

W Victronie w aplikacji możesz ograniczyć prąd ładowania co oczywiście trzeba będzie zrobić jeśli dasz "przewymiarowane"  ładowarki i malutki AGM .

Aplikację Victrona można sobie pobrać i się pobawić ustawieniami w wersji 'demo"  :

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.victronenergy.victronconnect&hl=pl&gl=US&pli=1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Łza Włóczynutka napisał:

Lifepok 200Ah zmieści się pod fotelem kierowcy w transicie, czy trzeba przewidzieć gdzieś inne miejsce? 

może być ciężko.  u mnie wszedł ledwo co 150Ah.

chyba że zamówisz aku u kogoś kto składa pod zamówienie (np. @Świstak czy Vincentvan z YT ) i tak poukłada ogniwa żeby się zmieściły

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.