Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

Te wszystkie wyliczenia dla alternatora to w zasadzie przy pracy alternatora z mocą maksymalną, dającą się osiągnąć od 3000 obrotów wzwyż, na niskich obrotach raczej tak nie da rady.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

9 hours ago, Waldek R said:

Teoretycznie przy mocy 5kW woda do prysznica powinna się nagrzewać na zasadzie przepływu. Jest czas gdy webasto będzie się rozpędzać. Wtedy trzeba coś zrobić z tą wodą. Webasto powietrzne najpierw przedmuchuje, potem rozpala, następnie po 30s od rozpalenia już daje pełną moc. Prawdopodobnie w tym czasie trzeba zapewnić przepływ wody. Jakimś rozwiązaniem jest nagrzewnica. W gorące wieczory może to być problem :) a masz umyć naczynia. No chyba że masz zmywarkę :) 

Następny problem jest z tym jak i gdzie zamontować inwertery abyś dał radę spać. Podczas poboru większego prądu włączają się wiatraki co powoduje szum.

W takim razie maksymalny prąd jaki te akumulatory mogą przepuścić kilkadziesiąt amper. Kiepsko. Jak długie są te przewody ? Czy mógł byś zrobić zdjęcie gniazdek gdzie się wpina przewody ? Może coś wykombinujemy. 

Myśląc kilkadziesiąt amper bardziej mam na myśli 20-30 amper. 

Hiobie pracujesz dziś ?

 

Pracuję zwykle w poniedziałki, wtorki, piątki i soboty. Planowane zmiany - 13 i 19 marca wolne dni, a potem możliwa zmiana grafiku. 

Jeśli chodzi o podgrzewanie wody, myślimy o zamkniętym obiegu z filtrem, więc prąd, gdy już raz nagrzeje, będzie tylko dogrzewał.

Gniazdka w bateriach to "Anderson SB175", https://powerwerx.com/anderson-sb-connectors-sb175-175amp

8 hours ago, Waldek R said:

Rozpocznę jeszcze analizę ładowania i obciążenia inwertera przy działającym silniku. 

Załóżmy że alternator daje nam max 170A i 12V => 2kW.

Jeżeli połowę z tej mocy przeznaczymy na ładowanie akumulatorów a druga połowa to obsługa urządzeń otrzymujemy.

1kW -> ładowanie, 1kW -> pobieranie prądu przez lodówkę, gżenie wody piekarnik itp.

Przy akumulatorach 4kWh ładowanie będzie trwało >4h, to jest przypadek gdy stoisz w dziczy na postoju i masz zasłonięte panele przez np. drzewa.

Przy dwóch takich akumulatorach to już robi się >8h.

Wyliczam Ci to bo dawanie zbyt dużej ilości baterii wymaga że po rozładowaniu albo będziesz musiał załączyć silnik albo będziesz się przemieszczał ale czas jazdy potrzebny na ładowanie będzie dość długi, co wcale nie jest wadą. Szczególnie w Twoim przypadku. Po prostu będziesz miał motywację do migracji w inne miejsce.

Zakładam, że w czasie jazdy będzie bardzo mało odbiorników. Może klima w "kampingowej" części na godzinkę przed zaparkowaniem auta. Poza tym myślę, że rzadko wydoimy cały prąd mając tyle baterii, więc to będzie tylko doładowywanie. Po prostu chcemy mieć raczej za dużo, niż miałoby nam ciągle brakować prądu. 

8 hours ago, czyś said:

Te wszystkie wyliczenia dla alternatora to w zasadzie przy pracy alternatora z mocą maksymalną, dającą się osiągnąć od 3000 obrotów wzwyż, na niskich obrotach raczej tak nie da rady.  

 

6 hours ago, Waldek R said:

Zgadza się, ale współczesne samochody z komputerem podnoszą obroty na postoju gdy jest potrzebny prąd.

Jest sposób, by oszukać komputer samochodowy. Wtedy alternatory powinny ładować nie "inteligentnie", ale normalnie, z maksymalną mocą. Ponieważ auto ma maksymalny moment obrotowy przy 2400 obrotów, to myślę, że i alternatory są tak dobrane, że pracują mocno przy niskich obrotach, tym bardziej, że Transit to pojazd pod zabudowę typu warsztat, czy ambulans, który może potrzebować duży prąd już przy wolnych, lub nieznacznie podniesionych obrotach. 

Wątek na amerykańskim forum: (BTW ciekawy nick założyciela wątku ? )  https://www.fordtransitusaforum.com/threads/third-party-high-power-mode-anyone-gotten-it-to-work.83643/#post-1087874 

Video:  

Cytat z BEMM:

4.1.4 SRC Override SRC can be interrupted temporarily in the following ways • [...]  • By Third Party High Power mode The Start-Stop deactivation button also deactivates SRC (LED telltale is illuminated). When deactivated, and the vehicle is stationary, the engine will not shut down and the battery will be charged by the alternator with Conventional Charging. (p.72)

The Third Party High Power mode is activated by the grounding of a particular electrical circuit to a 'non permanent' switching strategy. The Third Party High Power mode can be accessed at various vehicle connectors: • As a kit to install the standard 10-way Vehicle Interface Connector in the driver’s seat pedestal. – Interface Connector pin 3 – available on all Non Camper variants.

 Third Party High Power Mode override feature - This will help maintain the highest voltage by forcing the charging system into conventional charge mode. (p.93)

BEMM można znaleźć tutaj, ale to jakaś inna wersja, niż ta, którą mam w kompie, bo się strony nie zgadzają. :D  Zamiast 72-73 jest 64-65, a zamiast 93 jest 83.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minutes ago, Waldek R said:

Hiobie to ja już nie będę drążył o akumulatorach bo widzę że masz to przemyślane. Chciałem abyś był świadomy parametrów twojej instalacji.

To teraz podrążmy temat solarów...  Tego miejsca to mam niewiele. Na długość jakieś trzy metry, ale klimatyzacja ma metr i wentylator pół metra, więc gdybym chciał trzy panele, to musiałyby być półmetrowej szerokości. Albo dwa panele, szerokie na  75 cm każdy. Długość paneli to szerokość auta, czyli max 180 cm. Problem jest taki, że typowe panele słoneczne mają ok. 100x150 cm, więc bez problemu mieszczą mi się tylko dwa. Ale może są jakieś nietypowe?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Trucker Hiob napisał:

typowe panele słoneczne mają ok. 100x150 cm, więc bez problemu mieszczą mi się tylko dwa. Ale może są jakieś nietypowe?  

Typowe to bardziej 170x100.

Nietypowych nie znalazłem i raczej nie ma szans chyba, że na specjalne zamówienie ;)

Generalnie dalej mamy wiele rozmiarów ale moc najczęściej poniżej 200W wiec jeśli masz miejsce na 2x panel 170x100, to przy Twoim zapotrzebowaniu, nie znajdziesz efektywniejszego źródła prądu.

Zakładam, że monokryształ i hulfcut to opcje podstawowe. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Typowość paneli zależy od ich mocy. Panele >400W mają około 100cm x 190cm, około 300W to wymiar 170cm x 100cm. Ich wielkość jest uzależniona od technologii i ilości cel.

W takim razie mamy mały wybór. Coś poszukamy.

Może klimatyzację dał byś na tylnych drzwiach ?

Wtedy będziesz mógł dać więcej paneli.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, Waldek R said:

Szukam paneli 180cm  x 100cm o max mocy. Muszę sprawdzić czy ten inwerter będzie się nadawał do dwóch paneli.

Na stronie Renogy, https://www.renogy.com/48v-3500w-solar-inverter-charger/  jest napisane:  "MPPT Voltage Range: 60 ~ 115V", więc, o ile się nie mylę, jak dwa panele solarne dadzą nam napięcie w tym zakresie, to będzie działać? Tylko jak to pogodzić z tym stwierdzeniem: "Max PV Input Voltage: 150V (145V recommended)" ?   Chyba idę pooglądać Willa Prowse i się troszkę dokształcić...  

https://www.youtube.com/watch?v=fFHn_xoMsAs

Film ma 3 lata, a Will ma fajną fryzurkę. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oglądając Willa Prowse zobaczyłem ten film:

... i okazało się, że są inne firmy w USA oferujące podobne urządzenia. Zaletą ich, w przeciwieństwie do Renogy, jest to, że działają na 24V. Jest jeden system 3 kW:   https://watts247.com/product/spf-3000tl-lvm-24p/  ... i jest drugi, 2,7 kW:  https://watts247.com/product/pip-2724lv-mr/  ... i jeszcze trzeci, 2,4 kW:   https://watts247.com/product/pip-lv2424-msd/?wpam_id=3  

A ja, głupi, myślałem, że już wszystko wiem. ?   Tymczasem teraz już całkiem mam pomieszane w głowie.  Face with Rolling Eyes on Facebook 4.0  Może inżynier naczelny Waldek rozgryzie parametry tych urządzeń i powie, czy warto zamieniać Renogy 48V na któryś z tych 24-woltowych systemów?  Grimacing Face on Facebook

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co obecnie potrzebujesz:

Możesz mieć dwa panele solarne. Dwa panele dają około 80V. Jeżeli się uda to te dwa panele dadzą Ci około 800W. Prąd ładowania z solarów będziesz miał około (dla 24V = 33A, dla 48V = 17A ) To oczywiście są szacunki.

Potrzebujesz inwertera dla którego napięcie pracy MPPT jest do około 82V

Hiobie, pytanie podstawowe ile masz akumulatorów ? Od tego głównie zależy napięcie pracy inwertera. Jeżeli zrobisz na 48V zmniejszysz prąd o połowę w stosunku do 24V. Przeważnie ludzie wybierają niższe napięcie 24V, bo akumulatory są drogie. Napięcie 48V koniecznie trzeba stosować gdy masz inwerter powyżej 3kW.


 

Ten inwerter spełnia wszystkie Twoje wymogi https://watts247.com/product/spf-3000tl-lvm-24p/

Ten inwerter jest na jeden panel i nie spełnia Twoich wymagań https://watts247.com/product/pip-2724lv-mr/

Ten inwerter https://watts247.com/product/pip-lv2424-msd/?wpam_id=3 na stronie 9-tej ma informacje jaki model ma jakie parametry. 

Te modele 1KVA 48V 3KVA 48V 2KVA 24V Plus/ 3KVA 24V Plus 2KVA 48V Plus/ 3KVA 48V Plus/ 4KVA/5KVA, mające PV w zakresie 60~88Vdc, 30~115V, dc 60~115Vdc się nadają.

 

Edytowane przez Waldek R (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minutes ago, Waldek R said:

Hiobie, pytanie podstawowe ile masz akumulatorów ? Od tego głównie zależy napięcie pracy inwertera. Jeżeli zrobisz na 48V zmniejszysz prąd o połowę w stosunku do 24V. Przeważnie ludzie wybierają niższe napięcie 24V, bo akumulatory są drogie. Napięcie 48V koniecznie trzeba stosować gdy masz inwerter powyżej 3kW.

Ten inwerter spełnia wszystkie Twoje wymogi https://watts247.com/product/spf-3000tl-lvm-24p/

Ten inwerter jest na jeden panel i nie spełnia Twoich wymagań https://watts247.com/product/pip-2724lv-mr/

Ten inwerter https://watts247.com/product/pip-lv2424-msd/?wpam_id=3 na stronie 9-tej ma informacje jaki model ma jakie parametry. 

Te modele 1KVA 48V 3KVA 48V 2KVA 24V Plus/ 3KVA 24V Plus 2KVA 48V Plus/ 3KVA 48V Plus/ 4KVA/5KVA, mające PV w zakresie 60~88Vdc, 30~115V, dc 60~115Vdc się nadają.

Dzięki. Akumulatory są cztery, to znaczy czwarty jest w drodze, więc mogę je podłączyć zarówno w konfiguracji cztery równolegle, lub po dwa szeregowo i potem równolegle. 

10 minutes ago, Waldek R said:

W zasadzie to wszystko jedno, tzn. dobrze by było, żeby działały.  Sporo opcji widzę np. na tej stronie, ale wiele jest tylko w katalogu, a w sklepie nie ma:  https://www.ecodirect.com/Biggest-Solar-Panels-s/922.htm  Dwa solary to relatywnie niewielki wydatek, więc ważne, by się po prostu zmieściły. Chciałbym je przykręcić bezpośrednio do dachu, mam nadzieję, że się uda - dach jest lekko wypukły, a solary mają dość niskie "nóżki". Ale to pewnie nie będzie trudno zmienić/przerobić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.