Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 24.02.2021 o 21:07, Waldek R napisał:

https://allegro.pl/oferta/webasto-wodne-mercedes-actros-mp4-a9608305861-z003-9303708484    Tu znalazłem coś takiego. Nie wiem jak to sterować,

Actros - bedzie chyba wymagało sterowania i 24V
Ja pisząc o analogach myślałem o czymś takim https://allegro.pl/oferta/webasto-thermo-top-zc-5kw-analog-diesel-montaz-16h-10435266081

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Od akumulatora samochodowego do inwertera 3kW 12/120 potrzebujesz  przewodu 0000 (4/0) AWG.
Od akumulatorów LIFePo4 potrzebujesz przewodu min 0 (1/0) AWG.
Od akumulatorów LiFePo4 do przetwornicy step-down 48V/12V 6AWG
Zasada dla tych przewodów jest jedna. Jak najkrótsze, im większy prąd tym krótszy przewód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

image.thumb.png.13848ca9603a506f318af31ab168028b.png

Ustalmy ze max moc jaką możesz pobrać z inwertera to 3kW.

Nie będziesz mógł używać wszystkich urządzeń naraz.

Ten dziwaczny przełącznik to automatyczny przełącznik. Gdy włączysz wtyczkę do prądu to przełącza się na zasilanie z sieci, gdy ją wyłączysz przepina Cię na inwerter z alternatora.

Edytowane przez Waldek R (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minutes ago, Waldek R said:

Od akumulatora samochodowego do inwertera 3kW 12/120 potrzebujesz  przewodu 0000 (4/0) AWG.
Od akumulatorów LIFePo4 potrzebujesz przewodu min 0 (1/0) AWG.
Od akumulatorów LiFePo4 do przetwornicy step-down 48V/12V 6AWG
Zasada dla tych przewodów jest jedna. Jak najkrótsze, im większy prąd tym krótszy przewód.

Czyli  SB175 Series Cable AWG6 do połączenia baterii 1 z 2 i 3 z 4  to zbyt niebezpieczne? Nawet, gdy do nich dołączę potem kabel AWG 0 by doprowadzić prąd do busbara? BigBattery nie ma innych kabli i sugerowali takie rozwiązanie.

2. Czemu są na Twoim schemacie, górny lewy róg, dwie linie do wtyczki? To zasilanie zewnętrzne? Nie dubluje się to z tym w lewym, dolnym rogu?

3. Jakieś przemyślenia na temat paneli słonecznych? Napięcie, itp.? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minutes ago, smok_wawelski said:

Koledzy - widzę że raczej dyskutujecie we dwójkę...
 

Ależ zapraszamy do dyskusji. ? 

Skoro już wiem, że AWG6 to 4 mm, to wiem też, że to bezpieczne dla ok. 25 amperów, dobrze kombinuję? Ale namet jak tak jest, to dalej nie mam pojęcia, czy w tych bateriach są większe natężenia w połączeniu szeregowym? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@smok_wawelski, sorry z Hiobem rozmawiałem poza forum i odpowiadam na jego pytania, Ciebie zapraszamy do dyskusji. Dzięki za linka do webasto.

Tak, ale 25A to całkowite max. Musisz mieć jakiś zapas.

Czyli  SB175 Series Cable AWG6 do połączenia baterii 1 z 2 i 3 z 4  to zbyt niebezpieczne? Nawet, gdy do nich dołączę potem kabel AWG 0 by doprowadzić prąd do busbara? BigBattery nie ma innych kabli i sugerowali takie rozwiązanie.

Tak to się spali na 100%, nie od razu ale jak obciążysz inwerter to będziesz miał pożar. Musisz użyć AWG 0 również przy połączeniu aku od samego inwertera i wszystkie połączenia aku i podłączenie aku do masy również. Pamiętaj że musisz też przewód minusowy doprowadzić do inwertera z akumulatorów AWG 0. W dokumentacji do tego inwertera na 48V masz na stronie 13 tabelkę z połączeniami, ale ja bym użył na Twoim miejscu to co Ci napisałem. Według mnie są one zaniżone.

2. Czemu są na Twoim schemacie, górny lewy róg, dwie linie do wtyczki? To zasilanie zewnętrzne? Nie dubluje się to z tym w lewym, dolnym rogu?

Tak to zdublowałem, myślałem że jest to gniazdko wewnętrzne kampera do podpięcia jakichś sprzętów.

3. Jakieś przemyślenia na temat paneli słonecznych? Napięcie, itp.? 

Panele połączysz szeregowo, Rekomendowane napięcie PV to 145V. Wiec trzy panele dają około 40V*3=120V. Tu trzeba się jeszcze zastanowić.

Prawdopodobnie dla 145V PV inwerter ma najlepszą sprawność.

Hiobie czy pytałeś producenta pakietu LiFePO4 czy można je łączyć szeregowo ? Niektóre gotowe pakiety nie można łączyć szeregowo.

Nie znalazłem specyfikacji tych pakietów LiFePO4 masz może jakieś namiary na dokumentację techniczną/parametry techniczne ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minutes ago, Waldek R said:

 

Hiobie czy pytałeś producenta pakietu LiFePO4 czy można je łączyć szeregowo ? Niektóre gotowe pakiety nie można łączyć szeregowo.

Nie znalazłem specyfikacji tych pakietów LiFePO4 masz może jakieś namiary na dokumentację techniczną/parametry techniczne ?

Rozmawiałem z nimi przez czat, pytając o kable do szeregowego połączenia do konkretnych baterii. Jednak mogę jutro się upewnić, czy tak je można połączyć. Na ich stronie jest opcja rozmowy LIVE przez czat, ale to działa tylko w godzinach pracy. Można jednak zapytać teraz i czekać na odpowiedź, gdy się tam ktoś zjawi, pewnie w poniedziałek. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba  źle mnie zrozumieliście Hiobie i Waldku  - tu absolutnie nie ma za co przepraszać to ja przepraszam że wyraziłem się może nieściśle - mnie absolutnie  nie chodziło o to ze gadacie we dwóch  -- spoko to przecież  żaden problem i  każdy na forum może się włączyć w każdej chwili chodziło mi jedynie o to że AWG nie jest w PL popularne więc może ludzie dlatego się nie włączają - dlatego wrzuciłem tabelkę z przelicznikami  - po prostu w Polsce  AWG 5 niewiele nam mówi ale 16mm2 już mówi wszystko :)   sam też miewam zagwozdki z AWG jak zamawiam drucik do e-fajki nigdy jakoś nie pamiętam tych jednostek  :) 

Godzinę temu, Waldek R napisał:

bardzo mi się spodobał ten webasto, co w tym może się zepsuć ?

W webasto analogowym - niewiele się może zepsuć dość typowe są usterki sztyftu żarowego wynikające ze zużycia ale on dość długo wytrzymuje, czasem pompka podająca paliwo, czasem sam sterownik umieszczony w piecu bo pracuje w sumie w dość  niekomfortowych dla niego warunkach gdy dostanie się do niego np. wilgoć - ogólnie jednak to  mało awaryjne proste w budowie i działaniu urządzenia. W samym wymienniku płytowym raczej poza rozszczelnieniem nic nie ma prawa się zepsuć tego typu wymienniki są powszechnie stosowane w kotłach podgrzewających cwu .  Webasto zaczyna praktycznie grzać po odpaleniu oczywiście  mamy tu jednak taką samą zależność jak w układzie ogrzewania w którym źródłem ciepła jest obieg chłodzenia silnika im zimniej tym dłużej trwa rozgrzanie i co za tym idzie [ tym póxniej uzyskamyciepły nawiew. Jeśli chodzi o ciepłą wodę uzyskiwaną z wymiennika płytowego to tez jest zależne od wielkości przepływu i temp. początkowej tej wody  oraz temperatury otoczenia tu dla poprawy sprawności przydaje się izolacja cieplna wymiennika - orientacyjnie  z tego co rozmawiałem z ludźmi co to stosowali to przy wymienniku rzędu 20płyt jest to 2-3 min od odpalenia webasto już  leci ciepła.
Mozna to policzyć biorąc jako dane temperaturę początkową wymaganą temperaturę docelową i przepływ wody  licząc uzyskamy potrzebną moc cieplna wymiennika - nawet jest to wskazane policzyć bo tak własnie należy dobierać wymienniki :) 
Natomiast ogrzewanie w postaci podłogówki jak wiadomo  zaczyna grzać z opóźnieniem dlatego najpierw po uzyskaniu temp. rzędu 40stC cieczy w obiegu webasto chcę zrobić tak że będzie się włączać nagrzewnica z nadmuchem - pozwoli mi to na szybkie nagrzanie  wnętrza jak np. przyjdę do auta w zimie a po uzyskaniu 18-19st we wnętrzu nagrzewnica i nadmuch wyłączy się i będzie grzać sama podłogówka - to istotne bo jednak wiatrak nagrzewnicy pozera energię elektryczną 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 hours ago, Waldek R said:

Jak coś to jutro ich się zapytam, Ty będziesz prowadził.

Odpowiedzieli mi już:

Quote

 

Hi,

You sure can! You can either go with two of our series cables to combine each pair combined with two of our ring terminal cables to take those pairs to a bus bar OR you can go with four of our ring terminal cables to do all the series/parallel connections yourself.

Whatever you prefer.
Let me know if you have any questions.
Thank you & Stay safe.
Sincerely,
BigBattery Team

 

 
 
Czyli samo połączenie równolegle/szeregowo to nie problem, problemem są tylko ich kable, 6 AWG, czyli 4 mm. 
 
 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie przy mocy 5kW woda do prysznica powinna się nagrzewać na zasadzie przepływu. Jest czas gdy webasto będzie się rozpędzać. Wtedy trzeba coś zrobić z tą wodą. Webasto powietrzne najpierw przedmuchuje, potem rozpala, następnie po 30s od rozpalenia już daje pełną moc. Prawdopodobnie w tym czasie trzeba zapewnić przepływ wody. Jakimś rozwiązaniem jest nagrzewnica. W gorące wieczory może to być problem :) a masz umyć naczynia. No chyba że masz zmywarkę :) 

Następny problem jest z tym jak i gdzie zamontować inwertery abyś dał radę spać. Podczas poboru większego prądu włączają się wiatraki co powoduje szum.

W takim razie maksymalny prąd jaki te akumulatory mogą przepuścić kilkadziesiąt amper. Kiepsko. Jak długie są te przewody ? Czy mógł byś zrobić zdjęcie gniazdek gdzie się wpina przewody ? Może coś wykombinujemy. 

Myśląc kilkadziesiąt amper bardziej mam na myśli 20-30 amper. 

Hiobie pracujesz dziś ?

✅ High Cold-Cranking Amps (400A) -> ten parametry należało było by tłumaczyć : "jak ktoś chce rozpalić ognisko" :)

✅ 3000 A Short Circuit Protection -> ten parametry należało było by tłumaczyć : "jak ktoś chce bardzo szybko rozpalić ognisko pod wodą".  :)

Edytowane przez Waldek R (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpocznę jeszcze analizę ładowania i obciążenia inwertera przy działającym silniku. 

Załóżmy że alternator daje nam max 170A i 12V => 2kW.

Jeżeli połowę z tej mocy przeznaczymy na ładowanie akumulatorów a druga połowa to obsługa urządzeń otrzymujemy.

1kW -> ładowanie, 1kW -> pobieranie prądu przez lodówkę, gżenie wody piekarnik itp.

Przy akumulatorach 4kWh ładowanie będzie trwało >4h, to jest przypadek gdy stoisz w dziczy na postoju i masz zasłonięte panele przez np. drzewa.

Przy dwóch takich akumulatorach to już robi się >8h.

Wyliczam Ci to bo dawanie zbyt dużej ilości baterii wymaga że po rozładowaniu albo będziesz musiał załączyć silnik albo będziesz się przemieszczał ale czas jazdy potrzebny na ładowanie będzie dość długi, co wcale nie jest wadą. Szczególnie w Twoim przypadku. Po prostu będziesz miał motywację do migracji w inne miejsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.