Skocz do zawartości

Montaż elastycznego solara - gdzie kupić, jak zamontować, czego się wystrzegać itp.


jacek00

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Voku napisał:

Nie wiem :D 2,5-3cm?

No na filmiku to mi wygląda na co najmniej 3 cm.

Zresztą zdziwiłem się, bo z tego co pamiętam, u mnie było chyba ze 4 czy 5 cm. Starsza buda a grubszy dach :niewiem: A może mi się wydaje, bo średnica otworu mniejsza.

image.thumb.png.265506f309044c9cc0f1627617b9b940.png

20180408_130544.jpg

37 minut temu, filipert napisał:

Minimum jego roli, to zabezpieczenie obwodu "+" od akumulatora w przypadku zwarcia. 

Minimum i maximum jednocześnie ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie o dodatkową diodę na mc4 którą montował [mention]Voku [/mention]. Czy dioda jest konieczna i czy je montuje się tylko przy więcej niż jednym panelu? Widzę że na żadnym schemacie jej nie ma.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.06.2021 o 22:06, filipert napisał:

Kapitan? 

tak

co do nagrzewania się dachu to tu robiłem testy :

 

panel wówczas był klejony bezpośrednio do dachu, dach odbierał sporą cześć ciepła bo wewnątrz był nagrzany 10  stopni więcej niż w miejscach gdzie nie było panelu.

temperatura zewnętrzna na panelu wynosiła ok 50 st.

W obecnym kamperze przykleiłem panel na dystansach ze spienionego PCV , panel nagrzał się dziś do 63 stopni  a różnica  w temperaturze  dachu od wewnątrz wyniosła tylko ok 4 stopnie.

Wniosek taki że jak zależy nam na większej wydajności panelu elastycznego to kleić bezpośrednio na dach bo dach będzie działał jak radiator i odbierze część ciepła, jak zależy nam na mniejszym nagrzewaniu się wnętrza budy to lepiej kleić na dystansach .

RB00688X.JPG.c4552a2001840974e874c4066cad43cd.JPG

 

RB00689X.JPG.b2c05012c34ae218ece5dacbaf4a66b9.JPG

 

RB00690X.JPG.7ffa1c605b60fe1f1167790a2ca329f3.JPG

 

 

 

Edytowane przez Suzu4x4 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, mam w budce akumulator 40Ah "żelowy", ładowanie z samochodu odbywa się poprzez regulator solarny, kupiłem zestaw solarny w Julii 110W, prądu nigdy nie brakło a teraz dodatkowo z panelem mam spokojniejszy sen ;), plan jest taki żeby, ładowanie z auta zostało tak jak jest a panel wrzucać na dach po przyjeździe na miejsce, chciałem w miejsce solara w regulatorze wpiąć przewody z auta i tego zakupiony solar, miałbym wtedy dwa ładowania, w drodze z auta a na miejscu ładowanie panelem, przewody planuje puścić przez puszkę gdzie podpinamy 230V, elektrycznie ta wizja będzie poprawna ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, maciejek34 napisał:

panel wrzucać na dach po przyjeździe na miejsce, chciałem w miejsce solara w regulatorze wpiąć przewody z auta i tego zakupiony solar, miałbym wtedy dwa ładowania, w drodze z auta a na miejscu ładowanie panelem, przewody planuje puścić przez puszkę gdzie podpinamy 230V, elektrycznie ta wizja będzie poprawna ?

Czyli czcesz przepinać kable? 

Jaki masz teraz regulator? 

Myślę, że najprościej będzie dokupić drugi regulator i wszystko spiąć na stałe.Z drugiej strony, 110W to dużo na 40Ah i jeszcze ładowanie z auta... 

Może dla akumulatora lepiej przełączać, tylko wtedy polecam przełącznik źródła zasilania. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam regiel z zestawu i jeden mój, jakis chińczyk, myślałem żeby ten regulator z zestawu wykorzystać tylko do ładowania akumulatora ale jeżeli ten pomysł elektrycznie jest poprawny to tak bym to zrobił, do tej aktualnej instalacji dopinam kabel idący do solara poprzez jakieś konektory (te do paneli) i wyjdę sobie poprzez puszka tą od 230V, chociaż może jest jakiś lepszy sposób na wyprowadzenie kabli na zewnątrz, regiel ten z zestawu ma 10A, ten mój chyba 20A, kabli nie chce przepinać tylko ewentualnie na miejscu wpinać panel

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie możesz dać i solara, i zasilania z auta na wejścia solara w regulatorze, czyli nie może to być zrobione na jednym regulatorze.  

Możesz dopiąć panel do aku, ale właśnie przez drugi (osobny) regulator, do którego wyjść akumulatorowych  podłączasz akumulator w przyczepie. Do aku będą dopięte kable z 2 regulatorów, ale tak może jak najbardziej być. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robi się to zawsze tak, żeby było odporne na błąd, zapomnienie itp. Jeśli dobrze rozumiem to, co planowałeś zrobić, to prąd z samochodu i z panela miałyby trafiać na jedno wejście regulatora, czyli również na instalację samochodu płynąłby prąd o napięciu, które daje solar, z lekka za wysokim, i bez żadnej regulacji napięcia wg stopnia naładowania aku w samochodzie. Zapomnisz odłączyć wtyczkę (bo pośpiech, bo zmęczenie po trasie, bo żona/dzieciaki robią raban że natychmiast muszą podładować tablet/komórę/laptopa - uwierz, to normalne, straty sa właśnie najczęściej w takich sytuacjach), i w elektryce samochodu możesz mieć sajgon, w prównaniu z którym kupno 10-amperowego regulatora PWM za kilkadziesiąt złotych to pikuś.  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.06.2021 o 14:08, lbuster napisał:

Tak jak Filipert napisał, jeżeli urządzenia podłączone do energobloku nie mają za dużego poboru (powyżej 20A) to DC LOAD do energobloku. Ja tak mam i jestem zadowolony ;) Będziesz miał zabezpieczenie przed rozładowaniem, informacje o zużyciu prądu przez urządzenia podłączone do EB.

Mover czy ewentualna przetwornica bezpośrednio do AKU z odpowiednio grubymi przewodami i bezpiecznikami. Polecam dodatkowo heble.

Rozumiem, że od solara do regulatora :ok:

Tylko aby ten bezpiecznik był dedykowany tylko i wyłącznie dla regulatora, bo jego przepalenie może uszkodzić regulator. Mam nadzieję, że znasz kolejność podłączania/odłączania AKU i paneli ;) 

Tak oczywiście hebel od solarów do regularna.

Dedykowany bezpiecznik czyli jakiś super specjalny czy poprostu odrębny na którym idzie połączenie Aku - regulator?

Kolejność hmm coś było :) powiedzial bym:

Odłączenie solara , regulatora, Aku. Jeśli się mylę to poprawcie mnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, mario1987 napisał:

Kolejność hmm coś było :) powiedzial bym:

Odłączenie solara , regulatora, Aku. Jeśli się mylę to poprawcie mnie :)

Tak, akumulator zawsze ma być podłączony do regulatora, jak chcesz go rozłączyć, to najpierw odłączasz panele. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mario1987 napisał:

Tak oczywiście hebel od solarów do regularna.

Dedykowany bezpiecznik czyli jakiś super specjalny czy poprostu odrębny na którym idzie połączenie Aku - regulator?

Kolejność hmm coś było :) powiedzial bym:

Odłączenie solara , regulatora, Aku. Jeśli się mylę to poprawcie mnie :)

Tak jak Filipert napisał, jeżeli regulator jest podłączony do solara to nie można od regulatora odłączyć AKU. Jeżeli odłączysz AKU, to dla regulatora może się to skończyć sfajczeniem. Dlatego też zaleca się stosowanie w/w hebla, by przy jakichkolwiek pracach przy AKU odłączyć solary, by nie dopuścić do takiej sytuacji.

Co do bezpiecznika między AKU a regulatorem to jest analogiczna sytuacja. Według mnie powinien to być standardowy bezpiecznik, jednak należy zadbać, by się przypadkiem nie przepalił, bo dojdzie do sytuacji jak powyżej, czyli regulator będzie podłączony do solara a straci połączenie do AKU. Są nawet na forum osoby, które rezygnują z tego bezpiecznika. Jak dla mnie, lepiej stracić regulator niż dopuścić do zwarcia przewodu "plusowego" od AKU, bo wtedy może się zjarać cepka a nie regulator za kilka stówek ;) Według mnie bezpiecznik powinien być przewymiarowany, nawet dwukrotnie większy od mocy regulatora, by się przypadkiem nie przepalił i na tym bezpieczniku nie powinny być podłączone inne urządzenia (większe prawdopodobieństwo przepalenia). 

Przed odłączeniem/podłączeniem AKU do regulatora warto wyłączyć wszystkie odbiorniki, bo potem regulator może niepoprawnie pokazywać pobór prądu przez urządzenia (ja tak miałem).

Podsumowując:

Podłączamy do regulatora pierw AKU a potem urządzenia i solary a przy odłączaniu pierw odłączamy solar i wyłączamy urządzenia a na końcu AKU.

 

@maciejek34, chłopaki dobrze Ci radzą. Twój AKU ma 40Ah i przy maksymalnym zalecanym prądzie ładowania (dziesięciogodzinnym) powinien być ładowany prądem rzędu 4A. Twój panel 110W w dobrych warunkach może Ci dać jakieś 6-7A, co nie będzie najzdrowsze dla AKU. No ale w przyszłości zawsze będziesz mógł AKU zwiększyć i po problemie.

Patrząc na to co masz, to najlepiej zastosować dwa regulatory. Jeden z solarem będzie Ci ładował na postoju a drugi (może załączany włącznikiem/heblem) będzie ładował w czasie jazdy. Patrząc na moc solara, w większości sezonu powinien Ci on jako jedyne źródło ładowania spokojnie wystarczyć, ładowanie w czasie jazdy może się przydać przy kiepskiej pogodzie oraz na wiosnę/jesień/zimę. Dlatego też, ja na Twoim miejscu podłączyłbym solar na stałe i zapominasz o temacie - działa Ci zawsze, także w trakcie jazdy, nie musisz go podłączać/rozłączać (kiedy to możesz zrobić zwarcie) a i solar nie dostanie nóg ;) No i odchodzi Ci kilka minut roboty za każdym razem. Po prostu zapominasz o temacie i cieszysz się prądem :) A jak odstawisz przyczepę to regulator pilnuje, by AKU był naładowany na 100%. Przemyśl to - naprawdę warto. Oczywiście możesz na początek solar podłączać ręcznie, tylko szkoda roboty na dziurawienie "puszki od 230V". Też miałem mokro w gaciach, jak dziurawiłem dach i kleiłem solar, jednak była to jedna z najlepszych decyzji w mojej budce :ok: 

Oczywiście Twój AKU jest dość mały, więc mam nadzieję, że nie masz za dużego zapotrzebowania na prąd ;) Solar da Ci zdecydowanie więcej prądu za dnia, niż AKU będzie mógł Ci oddać w nocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, lbuster napisał:

Co do bezpiecznika między AKU a regulatorem to jest analogiczna sytuacja. Według mnie powinien to być standardowy bezpiecznik, jednak należy zadbać, by się przypadkiem nie przepalił, bo dojdzie do sytuacji jak powyżej, czyli regulator będzie podłączony do solara a straci połączenie do AKU. Są nawet na forum osoby, które rezygnują z tego bezpiecznika. Jak dla mnie, lepiej stracić regulator niż dopuścić do zwarcia przewodu "plusowego" od AKU, bo wtedy może się zjarać cepka a nie regulator za kilka stówek ;) Według mnie bezpiecznik powinien być przewymiarowany, nawet dwukrotnie większy od mocy regulatora, by się przypadkiem nie przepalił i na tym bezpieczniku nie powinny być podłączone inne urządzenia (większe prawdopodobieństwo przepalenia).

Masz zdecydowaną rację. I nawet zastanawiam się teraz aby odpuścić ten bezpiecznik. 
Nowy schemat wygląda następująco:
image.thumb.png.cc1188868d1a2ce3234d4bc018b49abd.png

Schemat uwzględnia ewentualne dołożenie przetwornicy w poźniejszym czasie.

Edytowane przez mario1987 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, mario1987 napisał:

I nawet zastanawiam się teraz aby odpuścić ten bezpiecznik.

Twoja decyzja, Twoja przyczepa :(

Dla mnie każdy przewód wychodzący z plusowej klemy akumulatora MUSI mieć bezpiecznik. Jeżeli taki przewód Ci się odepnie od regulatora (np. mocne hamowanie czy jakaś kolizja i akumulator się przesunie) i masz spawarkę w przyczepie. Ja bym dał bezpieczniki w tych miejscach ale zrobisz oczywiście tak, jak chcesz ;) 

 

image.png.d61d9393438e115a71ca3185a9acc05e.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, maciejek34 napisał:

Nawet jak będę przed podpieciem panela odpinał wtyczkę 13pin ( ładowanie z auta ) ?

jak chcesz żeby koniecznie jeden regulator obsługiwał ładowanie i z auta i z solara a z tego co zrozumiałem to solar i tak nie będzie montowany na stałe tylko rozkładany za każdym razem to puść kable z solara poprzez wtyczkę do zasilania przyczepy przez te same piny  przez które idzie zasilanie z auta.

nie będzie wówczas możliwości pomyłki bo żeby podpiąć solar będziesz musiał fizycznie wypiąć wytyczę z gniazda auta i nie będziesz musiał robić dodatkowego przepustu w dachu przyczepy.

Warunek przy takim podłączeniu - wszystkie odbiorniki zasilane z tego pinu muszą być zasilane przez wyjście "load" z regulatora żeby prąd z solara nie poszedł bezpośrednio na odbiorniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.