Skocz do zawartości

Montaż elastycznego solara - gdzie kupić, jak zamontować, czego się wystrzegać itp.


jacek00

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 12.03.2021 o 15:37, LuDa napisał:

Jaka jest różnica między TRACER 2206AN 20A a TRACER 2210AN 20A, gdzieś to widziałem ale nie mogę znaleźć ?

2206 max napięcie PV - 60V
2210 max napięcie PV - 100V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Voku napisał:

Mam enduro i czytam a tam jest napisane że silniki to 4,6mm a do automatu 1,5mm albo ja to zle czytam. 
https://www.instrukcjaobslugipdf.pl/enduro/em305/instrukcja?p=33

Zupełnie nie wiem, o co chodzi z tym tekstem "4,6mm²" :niewiem: Może to błąd, a może to jakiś nietypowy przekrój, zależnie od tego, gdzie ten napęd wyprodukowano - nie wiem. Teraz nawet producenci samochodów oszczędzają na przekrojach przewodów, więc wcale bym się nie zdziwił, gdyby tu było podobnie. Standardowym przekrojem dla obwodu silników, powinno być 6mm². Logiczne jest, że jeśli dla pojedynczego silnika jest taki przekrój, to dla centralki, która zasila dwa silniki jednocześnie, przekrój powinien być większy. Oczywiście centralkę powinno się montować jak najbliżej akumulatora, więc wystarczy kolejna wartość przekroju w szeregu, czyli 10 mm². Spadek napięcia na zasilaniu całej centralki należy ograniczyć do minimum, choćby dlatego, aby nie wyłączała się wcześniej, niż powinna, bo automatyka uzna, że accu ma już zbyt niskie napięcie.

Truma dla movera o porównywalnych parametrach zaleca odległość centralki od akumulatora do 40 cm. Oczywiście przewody do silników mają przekrój 6 mm², a do zasilania centralki 10 mm², mimo, że są krótsze. Jest to podyktowane właśnie ograniczaniem niepotrzebnego spadku napięcia do minimum. W innych napędach też są podobne zalecenia, więc nie mam pojęcia, co jest grane z tą instrukcją, do której link dałeś.

 

67215753_zinstr.jpg.b02fb5c556dff565f7ef2e86813a8b43.jpg

Z innej instrukcji wyposażenia:

93823034_zinstr2.thumb.jpg.8844386c2c4f3c5ddc0fb61c421dedb2.jpg

 

55 minut temu, Voku napisał:

Przeniosę centralkę, żeby się nie bawić z grubymi przekrojami i dam na oryginalnych. Tak jak miałem. Do aku i przetwornicy zamówię.

Napiszę tak: jeżeli zamontujesz centralkę w pobliżu akumulatora, to wystarczy ją podłączyć poprzez oryginalne przewody, jeśli zostały takie dołączone, ponieważ będą wystarczające. To samo dotyczy przewodów do silników, jeśli ich długość Ci wystarczy. Nawet, jeśli producent poczynił oszczędności na przekrojach, to z pewnością nie dał zbyt małych, a co najwyżej "na styk". Tak myślę, jeśli ten opis w instrukcji nie jest błędny.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Paweł7 napisał:

Czyli rozumiem, że te między centralką a napędami mają niezmienną/sztywną długość?

Nie, to nie tak. Można je przyciąć do wymaganej długości, jeśli jest nadmiar, tylko ...

Z reguły jedna para przewodów (ta od silnika, który jest bliżej centralki) zawsze jest krótsza od tej drugiej pary. Zasadą jest, aby najpierw zmierzyć potrzebną długość przewodów od silnika bardziej oddalonego od centralki (układając/prowadząc przewody fizycznie) i dokładnie taką samą długość odmierzyć na przewodach drugiego silnika, mimo, że jest on znacznie bliżej centralki. Inaczej, spadek napięcia spowoduje, że po wciśnięciu przycisku "jazda na wprost", przyczepa będzie skręcać w stronę, po której są dłuższe przewody. Pisałem, o tym dokładnie w tym temacie.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Kristofer napisał:

Nie, to nie tak. Można je przyciąć do wymaganej długości, jeśli jest nadmiar, tylko ...

Z reguły jedna para przewodów (ta od silnika, który jest bliżej centralki) zawsze jest krótsza od tej drugiej pary. Zasadą jest, aby najpierw zmierzyć potrzebną długość przewodów od silnika bardziej oddalonego od centralki (układając/prowadząc przewody fizycznie) i dokładnie taką samą długość odmierzyć na przewodach drugiego silnika, mimo, że jest on znacznie bliżej centralki. Inaczej, spadek napięcia spowoduje, że po wciśnięciu przycisku "jazda na wprost", przyczepa będzie skręcać w stronę, po której są krótsze przewody. Pisałem, o tym dokładnie w tym temacie.

Tak to rozumiem, spadki napięcia itd. Tylko myślałem, one są z np. oryginalnymi wtyczkami, tak by nie pomylić "lewy" silnik, "prawy" silnik. I zmiana ich długości wiąże się z kolejnym łączeniem. Co przy tych prądach jest niewskazane... 
I sprostowanie, będzie skręcać w stronę w którą są dłuższe przewody, chyba że pojedziemy do tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Voku napisał:

@Kristofer Dzięki wielkie,
Mam pytanie o ten bezpiecznik 200A to jest konieczność? Bo nie wiem jak to ogarnąć na takich kablach a zamówię chyba 35mm2 

A czy te 200A nie powinno być na obu końcach tego kabla łączącego?

Tak mi się wydaje...

2 godziny temu, Voku napisał:

Bo nie mam takiej praski. 

Mam i mogę Ci pożyczyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Paweł7 napisał:

Tak to rozumiem, spadki napięcia itd. Tylko myślałem, one są z np. oryginalnymi wtyczkami, tak by nie pomylić "lewy" silnik, "prawy" silnik. I zmiana ich długości wiąże się z kolejnym łączeniem. Co przy tych prądach jest niewskazane...

Nie ma żadnych oryginalnych wtyczek, ponieważ nie wiadomo, który silnik u danego użytkownika będzie silnikiem lewym, a który prawym.

40 minut temu, Paweł7 napisał:

I sprostowanie, będzie skręcać w stronę w którą są dłuższe przewody, chyba że pojedziemy do tyłu.

Tak - przejęzyczenie :skromny: , już poprawiłem.

28 minut temu, Misio napisał:

A czy te 200A nie powinno być na obu końcach tego kabla łączącego?

Tak mi się wydaje...

Nie, ale zastanawiam się, nad czym myślałeś - dlaczego tak Ci się wydaje?

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Misio napisał:

Mam i mogę Ci pożyczyć

Super, jak cos zadzwonię. Ale nie wiem czy nie kupić jakiejś.

@Kristofer Może to głupie pytanie, ale przy podłączeniu aku pisałeś żeby przewody były równej długości a rozmawiamy tu o przewodach rzędu 20cm  albo i mniej czy te 4cm bezpiecznika wliczamy do przewodu? Czyli kable robimy minus 20cm a plus 16cm + bezpiecznik, czy nie ma to znaczenia?

I jeszcze jedno między solarem a regulatorem można dać bezpiecznik B16, żeby w razie czego odłączyć solary.
Nie chce dawać tam jakiś hebli itd. zależy mi na tanim rozwiązaniu. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Misio napisał:

A czy te 200A nie powinno być na obu końcach tego kabla łączącego?

Tak mi się wydaje...

7 godzin temu, Kristofer napisał:

Nie, ale zastanawiam się, nad czym myślałeś - dlaczego tak Ci się wydaje?

Bo jeżeli w ogóle dawać tam bezpiecznik, to po to by zabezpieczyć ten kawałem przewodu...a jak tak, to zabezpieczenie powinno być od źródła prądu - a jak określić gdzie jest źródło jak mamy po dwóch stronach przewodu akumulator?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Voku napisał:

 

@Kristofer Może to głupie pytanie, ale przy podłączeniu aku pisałeś żeby przewody były równej długości a rozmawiamy tu o przewodach rzędu 20cm  albo i mniej czy te4cm bezpiecznika wliczamy do przewodu? Czyli kable robimy minus 20cm a plus 16cm + bezpiecznik, czy nie ma to znaczenia?

I jeszcze jedno między solarem a regulatorem można dać bezpiecznik B16, żeby w razie czego odłączyć solary.
Nie chce dawać tam jakiś hebli itd. zależy mi na tanim rozwiązaniu.

Myślę, że w tym przypadku taka aptekarska dokładność nie jest konieczna, więc bezpiecznik wliczasz do długości przewodu. Tak naprawdę, to chodzi o to, aby obydwa odcinki miały identyczną rezystancję. Gdybyś miał bardzo dokładny miernik, to mógłbyś pokusić się, o porównywanie rezystancji przewodu z bezpiecznikiem i przewodu bez niego. Ten z bezpiecznikiem będzie miał większą, więc minimalnie skracając przewód bez bezpiecznika, można by było dopasować obydwie wartości, jako identyczne. Jak pisałem, tu nie jest to tak bardzo konieczne i wystarczy, jak przewody będą miały tą samą długość (ten drugi z wliczeniem bezpiecznika). Oczywiście staraj się, aby były możliwie krótkie, na ile tylko się da. Co do "B16", to rozumiem, że z uwagi na miejsce umieszczenia i swój typ, miałby pełnić jedynie rolę odłącznika paneli. Jeśli tak, to po co komplikować - jest duży, wymaga szyny mocującej itd. Najlepiej zastosować jakiś normalny wyłącznik o obciążalności np. dwukrotnie większej, niż max prąd z paneli na tym przewodzie.

7 godzin temu, Misio napisał:

Bo jeżeli w ogóle dawać tam bezpiecznik, to po to by zabezpieczyć ten kawałem przewodu...a jak tak, to zabezpieczenie powinno być od źródła prądu - a jak określić gdzie jest źródło jak mamy po dwóch stronach przewodu akumulator?

Michale, teraz rozumiem. W tym przypadku łączy się akumulatory w taki sposób, aby przewody łączące ("plusowe" i "minusowe") nie miały jakiejkolwiek możliwości fizycznego kontaktu. W przypadku równoległego łączenia akumulatorów jest to akurat bardzo łatwy warunek do spełnienia, dlatego bezpiecznik zabezpieczający ten obwód w przypadku zwarcia na przewodach, byłby zbędny. Jego rola jest tu zupełnie inna, stąd miejsce jego umieszczenia na przewodzie nie jest krytyczne. Ten bezpiecznik zabezpiecza jeden lub drugi akumulator w przypadku wewnętrznego zwarcia w którymś z nich, czego nie można wykluczyć. Gdyby to się stało, a bezpiecznika by nie było, to obydwa akumulatory uleciałyby w "niebyt", a tak, ten dobry ocaleje.

1235442310_accupoczone.thumb.jpg.62d1c3a437b4af427a0d5c536a5d384b.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kiedy ostatnio słyszałeś o "zwartym" akumulatorze?

Przyznam się że to były tematy ważne z 15-20lat temu - teraz takich awarii chyba nie ma (a może się mylę)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Misio napisał:

A kiedy ostatnio słyszałeś o "zwartym" akumulatorze?

Przyznam się że to były tematy ważne z 15-20lat temu - teraz takich awarii chyba nie ma (a może się mylę)?

Mylisz się, ja miałem dwa razy a i kumplowi się zdarzyło. To te przypadki które znam a ile jest takich którymi się nikt nie chwali ... ?

Dodam jeszcze taki drobiazg, zwarta była jedna cela i oprócz niższego napięcia nic nie było poznać, że coś im dolega.
Nawet się ładowały normalnie, tyle że nie do nominalnego napięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Kristofer napisał:

 Co do "B16", to rozumiem, że z uwagi na miejsce umieszczenia i swój typ, miałby pełnić jedynie rolę odłącznika paneli. Jeśli tak, to po co komplikować - jest duży, wymaga szyny mocującej itd. Najlepiej zastosować jakiś normalny wyłącznik o obciążalności np. dwukrotnie większej, niż max prąd z paneli na tym przewodzie.

A co masz na myśli pisząc normalny wyłącznik? Musze go dać w szafie więc przydał by się jakiś natynkowy. 

B16 jest w miarę tani a skrzynka do niego też za wiele nie kosztuje. 
I ma pełnić funkcję jedynie wyłączania solariów 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Misio napisał:

A kiedy ostatnio słyszałeś o "zwartym" akumulatorze?

Przyznam się że to były tematy ważne z 15-20lat temu - teraz takich awarii chyba nie ma (a może się mylę)?

Nie rezygnuje się z bezpieczników tylko dlatego, że o jakimś przypadku nie słyszałeś lub występuje rzadko. Na tej zasadzie można byłoby zrezygnować z większości takich różnych zabezpieczeń. Przykład choćby z forum, które dobrze znasz.

 

 

13 minut temu, Voku napisał:

A co masz na myśli pisząc normalny wyłącznik? Musze go dać w szafie więc przydał by się jakiś natynkowy. 

B16 jest w miarę tani a skrzynka do niego też za wiele nie kosztuje. 
I ma pełnić funkcję jedynie wyłączania solariów 

Normalny wyłącznik, czyli np. taki (kosztuje pewnie kilka zł.):

1218614913_wycznik20A.jpg.47a62f6f012a700382e6cc6b186e383f.jpg

 

Jeżeli dla Ciebie "B16" jest łatwiejszy i tańszy w montażu razem ze skrzynką, to Twój wybór, nie upieram się.

A może jedynie w roli "wyłącznika" coś takiego na przewód (najprościej zamontować):

1013612287_bezpauto.jpg.a96ddeac59dc21762cf45167e9304990.jpg

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie miałem możliwości czasowych, aby śledzić całość tematu, dlatego odnoszę się głównie do "powiększonej części".
Rysunek z naniesionymi poprawkami:
 
2100340265_rys1.thumb.jpg.9b3568efa3a267fed793e13cdc63c42c.jpg
 
 
982863562_rys2.thumb.jpg.2382cd52e468fce5c4335e6ce4a7f134.jpg
 
 
 

Mam pytanie odnośnie bezpiecznika pomiędzy Aku i sterownikiem. Rozumiem że on musi być ze względów bezpieczeństwa ale jeśli się spali i odłączy Aku przy jednocześnie działających panelach to może to uszkodzić sterownik,tak? Rozumiem że to takie mniejsze zło w razie poważniejszej awarii?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w przypadku braku bezpiecznika i zwarcia na przewodach idących z accu do kontrolera PV, wolałbyś spaloną przyczepę :hmm:

Kontroler "może" się uszkodzić, choć nie musi, ale generalnie wolałbym "spalić" kontroler, niż przyczepę - tak, to raczej mniejsze zło ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.