Skocz do zawartości

Montaż elastycznego solara - gdzie kupić, jak zamontować, czego się wystrzegać itp.


jacek00

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, Voku napisał:

Poprawiłem schemat co wy na to?

Nie miałem możliwości czasowych, aby śledzić całość tematu, dlatego odnoszę się głównie do "powiększonej części".

Rysunek z naniesionymi poprawkami:

 

2100340265_rys1.thumb.jpg.9b3568efa3a267fed793e13cdc63c42c.jpg

 

 

982863562_rys2.thumb.jpg.2382cd52e468fce5c4335e6ce4a7f134.jpg

 

 

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, konieczność. Możesz zastosować pojedynczą oprawkę dla bezpiecznika na przewód, np.:

oprawka.jpg.7117b7b03d267b8f64d94a54044e27a3.jpg

Przewód 35 mm², to bardzo dobre posunięcie. Taki przewód powinien mieć zewnętrzną średnicę ok. 11 mm, więc przy odpowiednich końcówkach oczkowych (zaciśniętych) nie powinno być problemu, aby w taką oprawkę go zmieścić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie właśnie mam, ale coś mi się nie widzi żeby to tam weszło. Zobaczę czy nie zamówić mniejszego 25mmm i końcówki 25/6 może wtedy by weszły. Lutowanie końcówek nie wchodzi w grę? Bo nie mam takiej praski. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lutowanie w tym przypadku nie wchodzi w grę. Możesz z wymierzonymi odcinkami przewodu i końcówkami podejść do jakiegoś sklepu lub hurtowni elektrycznej i za kilka zł. zacisną Ci to na przewodzie. :hmm:

Tu masz gotowy  zestaw na bezpiecznik Megaval.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

* Z Twojego poprzedniego rysunku zrozumiałem, że podpis pod przewodami zasilania centralki napędu mówi o sumarycznej długości przewodów tego obwodu, czyli 2 metry przewód "plus" i 2 metry przewód "minus", dlatego podałem min. przekrój dla tych przewodów 16 mm²
Gdyby jednak było tak, że każdy z tych przewodów miałby mieć osobno długość 4 m, to wtedy powinieneś zastosować przekrój min. 25 mm²

* Przed połączeniem równolegle tych dwóch akumulatorów, naładuj do pełna każdy z nich osobno i dopiero po naładowaniu je łącz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Kristofer napisał:

* Z Twojego poprzedniego rysunku zrozumiałem, że podpis pod przewodami zasilania centralki napędu mówi o sumarycznej długości przewodów tego obwodu, czyli 2 metry przewód "plus" i 2 metry przewód "minus", dlatego podałem min. przekrój dla tych przewodów 16 mm²
Gdyby jednak było tak, że każdy z tych przewodów miałby mieć osobno długość 4 m, to wtedy powinieneś zastosować przekrój min. 25 mm²

* Przed połączeniem równolegle tych dwóch akumulatorów, naładuj do pełna każdy z nich osobno i dopiero po naładowaniu je łącz.

Kurczę to chyba przeniosę centralkę jak mam się bawić w kable 25mm2  mam około 4m do centralki od aku. A jak będzie centralka obok akumulatora? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli "obok" oznacza np. do 0,5 m, to wtedy mogą być nawet 10 mm², chyba że zostaną Ci odcinki z 16mm², to też nie będzie źle. Spadek napięcia na tak krótkim odcinku będzie niewielki, ale od przybytku (napięcia) głowa nie boli, więc wiadomo, że przy 16 mm² byłby jeszcze mniejszy. Nie będzie jednak błędem 10 mm² przy takiej długości przewodu.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Kristofer napisał:

Jeśli "obok" oznacza np. do 0,5 m, to wtedy mogą być nawet 10 mm², chyba że zostaną Ci odcinki z 16mm², to też nie będzie źle. Spadek napięcia na tak krótkim odcinku będzie niewielki, ale od przybytku (napięcia) głowa nie boli, więc wiadomo, że przy 16 mm² byłby jeszcze mniejszy. Nie będzie jednak błędem 10 mm² przy takiej długości przewodu.

 

16 minut temu, Voku napisał:

Kurczę to chyba przeniosę centralkę jak mam się bawić w kable 25mm2  mam około 4m do centralki od aku. A jak będzie centralka obok akumulatora? 

Czy to przypadkiem nie zmienia niczego? Co z połączeniem miedzy centralką a napędem ( silnikami )? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Voku napisał:

Ale tam oryginalnie takich nie ma, tam jest chyba 8mm2 albo 6mm2 

Nie mam pojęcia, jakie przekroje są oryginalnie w Twoim napędzie, ale przypuszczam, że do silników, to min. 6mm², natomiast zasilanie centralki 10 mm², bo to jest kolejna wartość w typo-szeregu.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam enduro i czytam a tam jest napisane że silniki to 4,6mm a do automatu 1,5mm albo ja to zle czytam. 
https://www.instrukcjaobslugipdf.pl/enduro/em305/instrukcja?p=33

Przeniosę centralkę, żeby się nie bawić z grubymi przekrojami i dam na oryginalnych. Tak jak miałem. Do aku i przetwornicy zamówię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Paweł7 napisał:

 

Czy to przypadkiem nie zmienia niczego? Co z połączeniem miedzy centralką a napędem ( silnikami )? 

Zmienia, ponieważ zasadniczo zmienia się długość obwodu zasilającego centralkę - z ok. 8 metrów, do ok. 1 m. Prąd, który może w pewnych warunkach popłynąć w tym obwodzie, to powyżej 120 A. Połączenie pomiędzy centralką, a silnikami: zakładam, że nastąpi przy pomocy oryginalnych przewodów, których przekrój wystarczy, jeśli nie będą "przedłużane". Gdyby jednak najdłuższe podłączenie do któregoś z silników wymagało przewodu dłuższego, wtedy należałoby zmienić wszystkie przewody na identycznej długości i o większym przekroju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, Kristofer napisał:

Zmienia, ponieważ zasadniczo zmienia się długość obwodu zasilającego centralkę - z ok. 8 metrów, do ok. 1 m. Prąd, który może w pewnych warunkach popłynąć w tym obwodzie, to powyżej 120 A. Połączenie pomiędzy centralką, a silnikami: zakładam, że nastąpi przy pomocy oryginalnych przewodów, których przekrój wystarczy, jeśli nie będą "przedłużane". Gdyby jednak najdłuższe podłączenie do któregoś z silników wymagało przewodu dłuższego, wtedy należałoby zmienić wszystkie przewody na identycznej długości i o większym przekroju.

Czyli rozumiem, że te między centralką a napędami mają niezmienną/sztywną długość?
Jeśli faktycznie to potrafi tyle amper pociągnąć to racja, dać najbliżej akumulatora a jeśli zajdzie potrzeba to przedłużać kable te między centralą a napędami.

 Jeszcze jedna myśl, odnośnie "100%" wykorzystania wyjścia LOAD, mnie zastanawia. Od razu mówię, że ja to wyjście w moim tracerze wykorzystuję na razie tylko do oświetlenia i TV.
Wracając... 20A to nie jest tak dużo i w szczytach można je przekroczyć bardzo łatwo. Ładowanie laptopów, jakaś komórka, wentylator, światło, itd.
Ok, zabezpieczenie przeciążeniowe zadziała i... i wyłączy wszystko łącznie ze światłem. No nie wiem czy to komfortowe...
Z drugiej strony będzie na nas wymuszało w pewnym sensie oszczędności prądu jak kilka razy nas ciemności egipskie ogarną ?:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.