Skocz do zawartości

Montaż elastycznego solara - gdzie kupić, jak zamontować, czego się wystrzegać itp.


jacek00

Rekomendowane odpowiedzi

Zainspirowany tym tematem zamówiłem Regulator który się przewinął w tym wątku (Smartsolar 75/15 na Amazon). Już dostałem potwierdzenie terminu realizacji tj 06.05.2021. Nie spieszy mi się a cena zacna wyszła. Teraz czas na kompletowanie reszty.Przy okazji natrafiłem na panel tu uwaga Polskiego producenta X-Disc. Czy ktoś ma doświadczenie z tym producentem? Niby 5 gwarancji ale może bardziej realnej niż u Majfrenda...

 

http://www.xdisc-panele.pl/produkty/flexible-modules/activesol-ultra-asolu-90m/

Zastrzegam nie jest to reklama a tylko zapytanie o doświadczenie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Voku napisał:

Kwestia jaki tam jest zasilacz i czy to pociągnie, jak jestem podłączony pod 230V to teoretycznie nie korzystam z USB wolę ładowarki na 230V

Ja się przestawiłem całkowicie na 12V. Wtedy niezależnie, czy masz tylko 12V czy 230V zawsze działają Ci te same ładowarki :) Na początku nawet woziłem zestaw ładowarek 230V, jednak ani razu go nie użyłem, więc ....

Obstawiam, że Ty tak samo już nie będziesz szukał na polu kempingowym słupków z 230V i w 90% będziesz jechał tylko na 12V ;) 

Zasilacz na bank Ci to pociągnie - ja mam wszystko co możliwe podłączone przez EB/zasilacz (radio samochodowe, telewizor, wiele punktów ładowania), a mam zdecydowanie starszą Hobby od Twojej. Poszukaj swojego zasilacza, bo musisz go gdzieś mieć. Tam będziesz mieć bezpieczniki 12V kilka sztuk - u mnie tak to wygląda:

WP_20170401_13_50_37_Pro.jpg

i po samych fabrycznych bezpiecznikach można wnioskować, na jakie obciążenia jest przystosowany ten zasilacz ;) 

6 minut temu, filipert napisał:

Nie robiłem pomiarów ale ładuje od roku bez problemu na obu portach. Na PD dzieciaki ciągną bez problemu Nintendo Swich.

Dzięki za info :ok:

8 minut temu, filipert napisał:

Na PD dzieciaki ciągną bez problemu Nintendo Swich.

Czyli NS jest w stacji dokującej, którą podłączasz pod GC PD i podłączasz wyświetlanie przez HDMI pod telewizor?

Czy tylko ładujesz NS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, lbuster napisał:

Ja się przestawiłem całkowicie na 12V. Wtedy niezależnie, czy masz tylko 12V czy 230V zawsze działają Ci te same ładowarki :) Na początku nawet woziłem zestaw ładowarek 230V, jednak ani razu go nie użyłem, więc ....

Obstawiam, że Ty tak samo już nie będziesz szukał na polu kempingowym słupków z 230V i w 90% będziesz jechał tylko na 12V ;) 

Zasilacz na bank Ci to pociągnie - ja mam wszystko co możliwe podłączone przez EB/zasilacz (radio samochodowe, telewizor, wiele punktów ładowania), a mam zdecydowanie starszą Hobby od Twojej. Poszukaj swojego zasilacza, bo musisz go gdzieś mieć. Tam będziesz mieć bezpieczniki 12V kilka sztuk - u mnie tak to wygląda:

Ale ty gniazda USB podłączyłeś  bezpośrednio pod zasilacz? Bo nie kumam? Jak cos to mam już akumulator podłączony pod EB pod S41

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainspirowany tym tematem zamówiłem Regulator który się przewinął w tym wątku (Smartsolar 75/15 na Amazon). Już dostałem potwierdzenie terminu realizacji tj 06.05.2021. Nie spieszy mi się a cena zacna wyszła. Teraz czas na kompletowanie reszty.Przy okazji natrafiłem na panel tu uwaga Polskiego producenta X-Disc. Czy ktoś ma doświadczenie z tym producentem? Niby 5 gwarancji ale może bardziej realnej niż u Majfrenda...
 
http://www.xdisc-panele.pl/produkty/flexible-modules/activesol-ultra-asolu-90m/
Zastrzegam nie jest to reklama a tylko zapytanie o doświadczenie


Czemu nie poszukasz panela na Amazon? Nikt nie da Ci lepszej gwarancji, albo możliwości bezstresowego odesłania jak coś po uruchomieniu nie zadziała tak jak myślałeś. Rzuć okiem.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Voku napisał:

Ale ty gniazda USB podłączyłeś  bezpośrednio pod zasilacz? Bo nie kumam? Jak cos to mam już akumulator podłączony pod EB pod S41

Mi kiedyś powiedziano, że nie mam Energobloku tylko zwykły zasilacz. Tak więc żeby to zobrazować używam nazwy ElektroBlok/zasilacz. U mnie on składa się z zasilacza, który jest za łóżkiem (gdzie mam wpięty AKU poprzez regulator napięcia):

WP_20170326_19_55_39_Pro.jpg

i (jak u Ciebie) ze "sterownik oświetlenia":

20180311_185550.jpg

i są one połączone wiązką dziewięciu przewodów.

i tak jak pisał @Kristofer kilka stron wcześniej, Ty zapewne masz inną wersję.

PS. Teraz znalazłem Twoje zdjęcie i Ty masz bezpieczniki na Energobloku(sterowniku oświetlenia) w lewym, górnym rogu:

20171223_141115.jpg.0589622dacab214053ded1dd4f4f3460.jpg

Tak więc nie wiem, gdzie jest u Ciebie zasilacz - na tym zdjęciu go nie widzę i chyba masz go gdzieś indziej. Nie widząc reszty, ja bym się wpinał ładowarkami USB gdzieś w ten EB(sterownik oświetlenia). Obawy bym miał co do gniazda zapalniczki 12V, bo tutaj ktoś może włożyć energożerny odbiornik. Tutaj @Kristofer napisał, by uważać z podłączaniem urządzeń do tego EB(sterownika oświetlenia):

21 godzin temu, Kristofer napisał:

* Należy się upewnić, czy wyprowadzenie danego obwodu, do którego planujesz takie przyłączenie gniazd, posiada własne zabezpieczenie na płycie w postaci typowego (wymiennego) bezpiecznika "samochodowego". Jeśli taki bezpiecznik jest, to wszystko OK, ale w różnych wariantach tego sterownika są też stosowane bezpieczniki polimerowe wlutowane bezpośrednio w płytę i najczęściej, jako elementy SMD, więc zlokalizowanie uszkodzenia przez osobę niewprawną w tym temacie jest utrudnione lub niemożliwe, o wymianie nawet nie wspominam.
Gdy taki wariant jest zastosowany, to warto dać kolejne, indywidualne zabezpieczenie w postaci standardowego bezpiecznika, ale o wartości mniejszej, niż zabezpieczenie wlutowane w płytę. Oczywiście to determinuje maksymalny prąd pobierany z takiego obwodu.

 

Podsumowując, jeżeli nikt Ci nie doradzi, gdzie możesz się wpiąć gniazdami USB i gniazdem zapalniczki 12V, to może idź za poradą Kristofera i wepnij się w regulator napięcia.

Błędne podłączenie czegoś w EB(sterownik oświetlenia) może być bardzo kosztowne (kilka stów używki :() Wiem, bo sam szukałem :( 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Voku napisał:

No z tym mam największy problem, gdzie się wpiąć. Myślałem żeby wykorzystać wolne złącza  3-18 ale jak one są zabezpieczone to nie wiem.
Poniżej mój EB mogę zabezpieczyć gniazda USB dodatkowa bezpiecznikiem 10A 
Tam już chyba (tak mi się wydaje muszę sprawdzić) w S11 jest podpięty wentylator dachowy Fiammy więc pójdę chyba ta drogą 

20171223_141115.jpg.0589622dacab214053ded1dd4f4f3460.thumb.jpg.a4d8c9b28c21c2c77996d91ef29d41cf.jpg

 

Bez tytułu.jpg

Ja bym zrobił taki test, że wyjmując po jednym bezpieczniku sprawdzał, co przestanie działać Ci z urządzeń oraz ze złącz S3-18. To może być bardzo przydatne w przyszłości a dodatkowo da Ci obraz, jak wielkimi bezpiecznikami są zabezpieczone poszczególne obwody. Docelowo, ja coś takiego zrobiłem poprzez wyjmowanie poszczególnych wtyczek i byłem dużo mądrzejszy:

SchematUkładuSterowania.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, lbuster napisał:

Ja bym zrobił taki test, że wyjmując po jednym bezpieczniku sprawdzał, co przestanie działać Ci z urządzeń oraz ze złącz S3-18. To może być bardzo przydatne w przyszłości a dodatkowo da Ci obraz, jak wielkimi bezpiecznikami są zabezpieczone poszczególne obwody. Docelowo, ja coś takiego zrobiłem poprzez wyjmowanie poszczególnych wtyczek i byłem dużo mądrzejszy:

SchematUkładuSterowania.jpg

Dzięki, zastanawiam się tylko czy warto w to brnąć i myśleć czy coś się nie zepsuje jak mówił @Kristofer 

Zostawię gniazda USB podpięte pod regulator, a z EB będzie cała instalacja na 12V oświetlenie + pompka jak to jest na schemacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Voku napisał:

Zostawię gniazda USB podpięte pod regulator, a z EB będzie cała instalacja na 12V oświetlenie + pompka jak to jest na schemacie.

Tak chyba będzie bezpieczniej ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Gizbern napisał:

Przy okazji natrafiłem na panel tu uwaga Polskiego producenta X-Disc. Czy ktoś ma doświadczenie z tym producentem?

Właśnie nabyłem doświadczenia z cennikami... chętnie wsparłbym polskiego producenta ale ponad 1.100zł za 150W elastyka i ponad 800zł za 260W w ramie to trochę za dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, lbuster napisał:

Napiszę jeszcze raz. U mnie maksymalne obciążenie jest w okolicach 5A, co przy regulatorze Tracer 20A jest pikusiem. Może nie widziałem, ile pompka pobiera ale to są chwilowe pobory.

Jeżeli ktoś planuje żyć na AKU, to przystosowuje odbiorniki do takiej egzystencji, czyli żarówki na LED'y, odbiorniki na 12V. Nawet te 5A to jest spore zużycie, bo patrząc na AKU 90AH, to w 10 godzin wydoimy ponad połowę. A nie rzadko się zdarza, że przez kilka dni mamy pełne zachmurzenie i wtedy takie pobory rozładują nam AKU. 

Podsumowując, jeżeli ktoś nastawia się na życie na AKU, to obciążenia powyżej 20A powinny być abstrakcją i nie wiem, czy komukolwiek regulator 20A odłączył odbiorniki. Obawiam, się, że nawet gdybym uruchomił wszystkie swoje odbiorniki na raz, to bym nie dociągnął do tych 20A. Oczywiście pomijamy przetwornicę czy mover ;) 

Pamiętajmy też, że standardowo w ładowarkach USB mamy napięcie 5V, więc ładowanie komórki prądem 1-2A daje nam pobór prądu z 12V rzędu 04-0,8A (może ze stratami trochę więcej ;) )

W tym poście pokazałem, ile moje odbiorniki łykają Wat, dzieląc to przez 12V mamy pobór prądu w Amperach. Widać sens zmiany oświetlenia na LED, bo w przeciwnym wypadku możemy dobić do tych 20A ;) 

Piszesz o codziennym użytkowaniu, ok. O ile to nie jest autobus to zgoda, co to by musiało być używane by 20A przekraczać. Ale owego czasu będąc na kempingu poznałem małżeństwo z 3 dzieci i tak od słowa do słowa okazało się, że na noc wyłączają lodówkę ( gaz ) bo tak z komina śmierdzi i trochę dymi iż mają obawy by w nocy się nie zaczadzić. Zaoferowałem pomoc, komin pełny sadzy, palnik prawie zasypany itd. Przydał się kompresorek który zawsze ze sobą wożę i który potrafi spokojnie kilkanaście amper pociągnąć ( kompresor oryginalny do pompowania kół ). Czasami mamy jakąś pompkę do pontonu/materaca, kobita ma suszarkę do włosów na 12V, itd.
Nie piszę by zrezygnować z gotowych gniazd USB, są wygodne, tylko o niepozbawianiu się możliwości podpięcia czegoś innego co wymaga typowego gniazda samochodowego.
Różni ludzie mają różne potrzeby, jeden ma solar 1kW innemu wystarczy 100W. Jeden ma przetwornicę 3kW i więcej innemu jest zupełnie zbędna. Jeden ma 37Ah inny 400Ah... itd.
Ja gdy włączę całe oświetlenie to przekraczam 100W jak nic... i jeszcze nie mam żadnej taśmy LED pod markizą a to będzie 4m, więc kolejne kilka amper.

2 godziny temu, Voku napisał:

Zamówiłem jeszcze wyświetlacz MT50 na aliexpress jest po 90zł po zniżce. 

Ładnie pokazuje nam bilansy energetyczne i przy okazji fatalny algorytm Tracera, jeśli chodzi o śledzenie maksymalnego punktu mocy przy słabszym oświetleniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Paweł7 napisał:

fatalny algorytm Tracera, jeśli chodzi o śledzenie maksymalnego punktu mocy przy słabszym oświetleniu.

Witam,

Można spróbować pokusić się o ocenę efektywności działania różnych produktów (w tym przypadku kontrolera ładowania) , gdy zapewnimy jednakowe warunki pomiarowe. Czyli dwa identyczne panele (ta sama wersja i seria produkcyjna) i każdy z nich w parze z innym kontrolerem. Dopiero wówczas mamy bazę pomiarową do porównań. Bo w przeciwnym razie ocena może być subiektywna.

Mam panel mono 180W który daje maks. napęcie 20,25V i prąd 8,89A . Ale pewnego razu widziałem to:

PV_full__resize.thumb.png.ec9e7c6712d45ebd9a06082eed757e62.png

Czyli nie jest źle.

Przechodząc do Tracera - jak sobie działa ten pospolity regulator. Ja go złapałem jak "szukał" prądu z taką skutecznością (zdjęcia w kolejności):

PV_Vol__resize.thumb.png.7902ddce1ea59054221a70235877ebea.png  PV_Amp__resize.thumb.png.0afdcabd322ef358d77bcdbf6aec9616.png

BATT_Vol__resize.thumb.png.74ff91f77daaab92134578dd4f0bbd87.png  BATT_Amp_resize.thumb.png.8792b35a069d83c7e4872c8dfff985aa.png

Jak widać, jakoś to szukanie mu się udaje.

Ale najciekawsze jest tutaj coś innego. Kilka wątków wcześniej zainteresowało mnie to co wynika z treści manuala regulatora Victron SmartSolar.

Jest tam informacja, że aby regulator zaczął działać (regulować - czyli stosować algorytm MPPT) to napięcie dostarczone z panela PV do regulatora musi być wyższe o +5V od napięcia akumulatora. Tyle "zapasu" potrzebuje Victron. A co się dzieje poniżej tej wartości?

O to wyjaśnienie ze strony dystrybutora. Od Vbat +5V zaczyna działać algorytm MPPT i działa dopóki napięcie nie spadnie do wartości Vbat+1V. Gdy ta wartość zostanie osiągnięta (np. zmierzch, noc itp) regulator przechodzi w inny tryb. Jaki? Otóż to. Według dystrybutora (bo takich informacji brak w manualu !!!) od świtu regulator zaczyna pracować w trybie PWM (quasi PWM?). Ten model ładowania utrzymuje się (wg informacji z tego samego źródła) do czasu gdy do regulatora zostanie dostarczone z panela PV napięcie o wartości Vbat +5V. Wówczas Victron przestawia się w tryb pracy MPPT. Tyle wyjaśnienia od dystrybutora.

Czyżby Victron nie był w stanie korzystać z energi paneli o niższym napięciu roboczym (16-18 V)?

Algorytm MPPT zawarty w regulatorze Tracer pozwala mu ładować efektywnie (jak widać na zdjęciu) na pewno już od wartości 15V.

Niestety nie mam w tej chwili możliwości bezpośredniego porównania Tracer vs Victron. Kwestia skuteczności algorytmów MPPT obu regulatorów jak dla mnie pozostaje otwarta.

Pozdrawiam

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz do niego moduł BT? Jeśli tak, to podziel sie info jaką aplikacją się zarządza w/w Tracerem oraz jeśli możesz, to rzuć kilka screenów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przychodzę sobie do kamperka, patrzę na MT50 33V 0,7A. Wchodzę na drabinkę rzucić okiem na dach czy wszystko ok, słońce nisko to nieco cienia na panel padło.
Wchodzę do kampera i co... i sterownik już nie jest MPPT tylko PWM. Napięcie solara bliskie napięciu akumulatora ( około 14V ) prąd panela i prąd ładowania identyczne.
Siedem minut zegarkiem w ręku trwało "podniesienie się" sterownika i powrót do 33V. 7 minut zastanawiał się czy szukać czy nie. Gdzieś przeczytałem że prąd z panela musi przekroczyć 0,6A ( ciekawe czy nie jest to zależne od modelu ) by kontroler zaczął szukać punktu. Wcześniej wiele razy obserwowałem zachowanie się tego kontrolera i nie jest to zachowanie racjonalne. Algorytm szukania punktu jest fatalny ( przy słabym oświetleniu ), są filmiki na YT, ja miałem 3 egzemplarze na testy 20,30 i 40A wszystkie tak samo się zachowywały. Nagrałem nawet filmiki, mnóstwo zdjęć. Najbardziej irracjonalne w jego zachowaniu jest to, że gdy odpinałem solar i ponownie podłączałem miał dobry punkt pracy ale stopniowo coraz bardziej obciążał panel by w końcu osiągnąć prawie bezpośrednie połączenie z akumulatorem, mocno zbliżając się do pracy zwykłego PWM.
Nie wiem jak dokładne są wskazania/pomiary Tracera, z Twoich zdjęć wynika że dostarcza 140W do akumulatora podczas gdy z panelu dostaje nieco ponad 130W.

Należy pamiętać, że panel PV jest źródłem prądowym a nie napięciowym. I prąd dostarczany jest proporcjonalny od ilości światła na niego padającego.
Oczywiście napięcie też "pływa" ale nie jest wyznacznikiem mocy dostarczanej z panela.

Co do Victrona i jego przestawienia się przy różnicy 5V. To że napięcie mamy wyższe od akumulatora nie oznacza od razu, że opłaca się włączać przetwornicę by dopasować źródło ( PV ) do odbiornika ( np. akumulator ). Wynikłe z tego straty mogą być większe niż regulacja typu PWM. 

Trzeba też pamiętać, że jeśli mamy panel o nominalnym napięciu pracy kilka wolt większym od napięcia akumulatora, to sterownik MPPT jest chyba nie potrzebnym wydatkiem.
Dobrze dobrany panel - sterownik PWM - akumulator generuje największy uzysk. Dopiero przy wielokrotnie większym napięciu pracy PV w stosunku do odbiornika ( np. aku ) opłaca się mieć MPPT.

Mam obiecane, że gdy tylko będzie 30A AZO to dostanę go na testy. Kiedy to będzie i czy w ogóle nie wiem.
Victrona chętnie bym przetestował. Gdzieś w internecie jest porównanie kilku kontrolerów między innymi Tracera i Victrona.  
 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.