Skocz do zawartości

Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego


Yaca1966

Rekomendowane odpowiedzi

15 minut temu, danielpoz napisał:

To raczej "pakowacz" sprzętu niż twórca technologi czy producent ogniw i bateri.

No producentów ogniw jest kilku i nie ma wśród nich żadnego znanego producenta akumulatorów z aut akurat. Więc Bosh, Varta itp przecież kupują ogniwa bezpośrednio od producentów.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, PolariS napisał:

A gdyby to kupić z Azji?

4 takie, plus BMS i jakieś pudełko i będzie. 

Ale ktoś by mi musiał napisać co dokładnie kupić. Poskładać poskładam. 

Widzialem filmik na YT, to nie jest trudne. Trochę taki „mały elektryk” czy jak ten zestaw dla dzieci się nazywał kiedyś. Były tam kabelki, żaróweczki, dzwonki itp 

Najwaznjesze dla mnie żeby BMS pozwalał na obciążenie 150a i żeby nie ladowal w temperaturach <0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, jacek00 napisał:

No producentów ogniw jest kilku i nie ma wśród nich żadnego znanego producenta akumulatorów z aut akurat. Więc Bosh, Varta itp przecież kupują ogniwa bezpośrednio od producentów.

Te dwie marki to godne zaufania?

Na dzień dzisiejszy trochę jednak za drogie. Kwestia czasu i cena spadnie. Jest duża szansa że wyprze tradycyjne akumulatory np w karawaningu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, danielpoz napisał:

Na dzień dzisiejszy trochę jednak za drogie. Kwestia czasu i cena spadnie. Jest duża szansa że wyprze tradycyjne akumulatory np w karawaningu. 

To raczej pewne. I nie tylko w karawaningu ale w innych zastosowaniach także. W autach elektrycznych także, chociażby ze względu na bezpieczeństwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

To jeszcze dopytam bo nie zauważyłem odpowiedzi na pytanie kol Jacek00. Czy jeżeli te akumulatory mają system BMS to można je ładować zwykłą ładowarką a jeżeli nie mają to tylko wówczas muszą być ładowane ładowarkami dedykowanymi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, mundek28 napisał:

To jeszcze dopytam bo nie zauważyłem odpowiedzi na pytanie kol Jacek00. Czy jeżeli te akumulatory mają system BMS to można je ładować zwykłą ładowarką a jeżeli nie mają to tylko wówczas muszą być ładowane ładowarkami dedykowanymi?

Już byłą odpowiedź tutaj:

Cytat

Jeśli BMS przykładowo ma prąd ładowania 20A to można ładować dowolną ładowarką której prąd ładowania nie przekracza 20A (nawet taką starego typu do akumulatorów kwasowych z korkami) . BMS pilnuje tutaj napięcia na każdym ogniwie i jeżeli napięcie na ogniwie przekroczy 3,65 do 3,70 odcina ładowanie.

Czyli może być i zwykła ładowarką, ważne aby prąd ładowania nie przekraczał maksymalnego prądu ładowania w aku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.01.2019 o 23:04, Yaca1966 napisał:

Obecnie czekam na przesyłkę z Chin z nowym balanserem, gdyż dotychczas użyłem tanich za kilka dolarów zakupionych na aliexpress i allegro, ale ich jakość i parametry pozostawiają wiele do życzenia.

Jak tylko otrzymam przesyłkę i przetestuje nowy balanser ( z rozdzielonym wejściem ładowania i rozładowania ) bo taki jest niezbędny przy pracy buforowej z ładowaniem solarnym , to przedstawie kolejne wnioski.

Jakie wnioski z testów. (szukałem ale nie znalazłem w wątku).

Czy rzeczywiście do współpracy z solarnym regulatorem ładowania niezbędne jest zastosowanie balansera z rozdzielnym wejściem ładowania i rozładowania?

Czy nie wystarczy w regulatorze ustawić maksymalne napięcie, którego regulator nie powinien przekroczyć a być niższe niż napięcie odcięcia w balanserze?

Pytam bo chciałem kupić balanser i nie wiem czy z rozdzielnym czy wspólnym wejściem ładowania/rozładowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Właśnie okazało się, że mój stary AGM 95Ah nie da rady nowemu gadżetowi jakim jest mover z max poborem 150Ah.

Mam trochę doświadczenia z akumulatorami AGM i wiem, że czasem, w zależności od producenta, dokonują żywota znacznie szybciej niż byśmy chcieli. Jedyne sprawdzone akumulatory, które mogę z czystym sumieniem polecić to żelowe MK Battery ale ich koszt za około 100Ah to wydatek rzędy 1.500zł

MK BATTERY 12V/ 97Ah 8G31

A przy tej kwocie, to już się robi całkiem niedaleko do LiFePo4.

Plusów LiFePO4 opisaliście wystarczająco dużo a poza ceną najważniejszym minusem jest BMS który najczęściej jest do 100A a powyżej znów podbija cenę. 

Chyba, że

W dniu 2.11.2020 o 20:21, PolariS napisał:
W dniu 2.11.2020 o 17:51, vrs napisał:

Najwaznjesze dla mnie żeby BMS pozwalał na obciążenie 150a

BMS Może mieć i 20A, wystarczy aby wysterował cewkę przekaźnika o odpowiedniej mocy. 

Można wyjaśnić temat? Bo nie rozumiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierzesz BMS który prądowo obsłuży wszystkie odbiorniki np. 30A, równolegle do tych odbiorników podłączasz cewkę przekaźnika (przyda się włącznik by niepotrzebnie nie rozładowywać aku) a a poprzez styki tego przekaźnika zasilasz mover bezpośrednio z akumulatora z pominięciem BMS. Gdy BMS odetnie zasilanie przyczepy, to jednocześnie przekaźnik odłączy mover.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje mover podłączyć bezpośrednio do aku omijając  balanser . Mover używany jest sporadycznie i można założyć, że nie używa się go gdy akumulator jest rozładowany.

Albo podczas używania zapalić światło w przyczepie i jak zgaśnie to znaczy ze aku się rozładował  i nie należy korzystać z movera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo profesjonalne. Lifepo4 4S ma napięcie minimalne równe 10V, oświetlenie jeszcze świeci, a akumulator już ulega destrukcji. Co więcej jeśli jedno z ogniw będzie słabsze ( po to stosuje się BMS i balancer aby to kompensować) to suma napięć pakietu > 10 V a bateria zniszczona. @jaca1966 nie udzielajmy rad które szkodzą!

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zrozumiałeś mnie. Oświetlenie w przyczepie podłączone jest przez  balanser, więc jeśli zgaśnie to znaczy, ze aku rozładowany.

Edytowane przez Yaca1966 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.