Skocz do zawartości

Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego


Yaca1966

Rekomendowane odpowiedzi

Wystarczy takim bms'em zasterować przekaźnik do odłączania movera i nie ma potrzeby stosowania bms'a na wieksze prądy. Tylko trzeba pamiętać aby wyłączać ten przekaźnik gdy movera nie używamy :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, gekoniasty napisał:
Godzinę temu, jacek00 napisał:
Tam jest BMS do wyboru akurat. 45A jest w cenie Aku 

OK to coś źle przeczytałem sorki.

No ale tak czy inaczej ten 45A to za mało do standardowego movera.

Ale np taki aku: https://www.sonarsklep.pl/akumulator-litowy-lifepo4-80ah-12v-z-bms-p-2267.html ma takie parametry

  • Maksymalny ciągły prąd rozładowania: 80A

  • Maksymalny szczytowy prąd impulsowy: 160A

Czyli do movera o maksymalnym chwilowym poborze 100A już by się nadawał? 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ BMS na prąd ciągły powyżej 100A jest znacząco droższy niż do 100A można mover podłączyć bezpośrednio do aku z pominięciem BMS a resztę przyczepy do BMS.

Jednak należy mieć świadomość aby go używać gdy aku nie jest całkowicie rozładowany, a wystarczającą kontrolą podczas używania movera będzie włączenie zewnętrznej lampki w przyczepie, jeśli podczas używania movera lamka zgaśnie to oznacza , że aku jest zbyt mocno rozładowany.

 

 

Godzinę temu, jacek00 napisał:



Ale np taki aku: https://www.sonarsklep.pl/akumulator-litowy-lifepo4-80ah-12v-z-bms-p-2267.html ma takie parametry

  • Maksymalny ciągły prąd rozładowania: 80A

  • Maksymalny szczytowy prąd impulsowy: 160A

Czyli do movera o maksymalnym chwilowym poborze 100A już by się nadawał? 

Trudno określić co oznacz max prąd szczytowy.  Mover w chwili rozruchu może pobierać znacząco większy prąd niż znamionowy, jeśli BMS w tym akumulatorze ma zabezpieczenie nadprądowe  z bardzo krótkim czasem reakcji, to mover może nawet nie ruszyć. Jeśli nie ma , to prąd  rozruchowy movera nie powinien uszkodzić BMS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Yaca1966 napisał:

Trudno określić co oznacz max prąd szczytowy.  Mover w chwili rozruchu może pobierać znacząco większy prąd niż znamionowy, jeśli BMS w tym akumulatorze ma zabezpieczenie nadprądowe  z bardzo krótkim czasem reakcji, to mover może nawet nie ruszyć. Jeśli nie ma , to prąd  rozruchowy movera nie powinien uszkodzić BMS.

Każdy podaje co mu się podoba ;) Założyłem, że ten max prąd szczytowy, dotyczy maksymalnego prądu obciążenia/rozładowania - tak jak podawane jest w innych ofertach - zakładam, że każdy producent po prostu używa różnej nomenklatury.


Ale takie dwa inne produkty, chyba jakiś "lepszych firm.

Kon-tec LiFePO4 12V 50Ah BMShttps://www.mc-sklep.pl/akumulator-litowy-lifepo4-12v-50ah-bms-5-8kg-p-1299.html

  • Maksymalny ciągły prąd obciążenia: 50A
  • Maksymalny chwilowy prąd obciążenia: 100A (5s +/-2s)
  • Prąd maksymalny obciążenia BMS: 150A (10ms+/-5)

albo:

iFePO4 Green Cell 12.8V 42Ah: https://swiatbaterii.pl/akumulatory-lifepo4/35518-akumulator-litowo-zelazowo-fosforanowy-lifepo4-green-cell-128v-42ah-do-paneli-solarnych-kamperow-oraz-lodzi.html

  • Standardowy prąd rozładowania: 50A
  • Szczytowy prąd rozładowania: 150A

ewentualnie to od sonara, ale to tego trzeba jeszcze dołożyć jakiś sensowny BMS (jaki?)

Akumulator LiFePO4 KM 50Ah 12V: https://www.sonarsklep.pl/akumulator-lifepo4-km-50ah-12v-p-2166.html

  • Maksymalny ciągły prąd rozładowania: 150A (3C) przez 15min przy pełnym naładowaniu
  • Chwilowy prąd rozładowania: 500A (10C) Przez 10 sekund


Zakładam, że ten szczytowy/maksymalny prąd rozładowania to jest chwilowy, i taki sam jest na przykład we wcześniej linkowanym Enduro, gdzie producent deklaruje 120/150A w zależności od pojemności. Średnie zużycie prądu dla movera podawane jest najczęściej na poziomie 20-25A. To 100A to zazwyczaj maks przy największym obciążeniu - np. podjazd pod maksymalne nachylenie dla danego modelu - tak na logikę mi się wydaje :)

Więc zakładając prawdziwość tezy, że 100% pojemności kwasiaka = 50% lifepo4, to takie powyższe aku w okolicach 50Ah z powodzeniem powinny zastąpić kwasiaka 100Ah? Mylę się? Dla przykładu enduro podaje, że taki aku 30Ah starczy na 60 minut ciągłego manewrowania!

Powiedz mi jeszcze jedno. Pisałeś, że przy zabezpieczeniu BMS nie ma znaczenia jaką ładowarkę podepniemy, byle nie byłą większa niż zabezpieczenie samego BMS. To jak ma się do na przykład takiego zapisu:

*Do ładowania należy używać tylko ładowarek przeznaczonych do ładowania LiFePo4.  Akumulator należy używać razem z BMS lub innymi układami zabezpieczającymi ogniwa przed przeładowaniem lub zbyt głębokim rozładowaniem.

Czy może chodzi o używanie ładowarki dedykowanej do LifePo4 w przypadku kiedy nie używamy BMS i to ładowarka pełni rolę zabezpieczenia aku? 

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jacek00 napisał:

Więc zakładając prawdziwość tezy, że 100% pojemności kwasiaka = 50% lifepo4, to takie powyższe aku w okolicach 50Ah z powodzeniem powinny zastąpić kwasiaka 100Ah? Mylę się?

To chyba zbyt optymistyczne założenie. Widziałem gdzieś przelicznik pojemności dla kwasiaka 0,5 a dla LifePo4 0,8.

To chyba jest realniejsze.

Edytowane przez vrs (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, vrs napisał:

To chyba zbyt optymistyczne założenie. Widziałem gdzieś przelicznik pojemności dla kwasiaka 0,5 a dla LifePo4 0,8.

To chyba jest realniejsze.

Możliwe, ten film

 potwierdza to co mówisz. Kwasiak jest "gorszy" od LifePO4 o jakieś 35%. Czyli 50Ah LifePO4 to będzie odpowiednik 80Ah kwasiaka (chyba) ;)  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, automaciek napisał:

Przecież napisałem jak podłączyć mover z ominieciem BMS'a, zachowując zabezpieczenie. Nie trzeba inwestować w wysokoprądowy moduł.

Ale też chodzi o to, aby wszystko było idiotoodporne, i nie trzeba było czegoś wyłączać, przełączać itp. Zresztą na razie zgłębiam temat, ale ze względu na wagę na pewno będę inwestował w aku LifePO4 - jaki i jak- tego jeszcze nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,
Ja kupiłem u:
https://m.facebook.com/profile.php?id=374422732660809

Reklamował się na której grupie karawaningowej na fb.

Mam go już dwa sezony. 60ah 120A i z ładowarką zapłaciłem 2350 zł. Sama ładowarka specjalna do LIFEPO4 15A coś koło 200zł dokładnie już nie pamiętam.
Waga 10 czy 12 kg.
120A specjalnie pod mover, i te A też podrożaly sprawe dosyć sporo.
Podzespoły ściągał z chin. I takie coś jeszcze znalazłem z informacji od sprzedawcy: akumulator zrobiony na ogniwach HEADWAY 3,2V 15Ah, konfiguracja pakietu 4s4p.
Może się przyda.
Pozdrowionka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale też chodzi o to, aby wszystko było idiotoodporne, i nie trzeba było czegoś wyłączać, przełączać itp. Zresztą na razie zgłębiam temat, ale ze względu na wagę na pewno będę inwestował w aku LifePO4 - jaki i jak- tego jeszcze nie wiem.
Uwierz mi proste, i idiotoodporne. Po prostu mały włącznik aktywujący mover, cała reszta bezpośrednio. Ostatnio montowałem aku Lifepo4 Victrox jako dodatek na skrzyni Navary i tam producent przewidział miniBMS z wyłącznikiem, bo obciążenie było odłączane właśnie przekaźnikiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwierz mi proste, i idiotoodporne. Po prostu mały włącznik aktywujący mover, cała reszta bezpośrednio. Ostatnio montowałem aku Lifepo4 Victrox jako dodatek na skrzyni Navary i tam producent przewidział miniBMS z wyłącznikiem, bo obciążenie było odłączane właśnie przekaźnikiem.
No mover zazwyczaj ma swój wyłącznik w postaci hebla - to nie styknie? I czemu go trzeba wyłączać wyłącznikiem jeśli jest wyłączony z pilota, nie działa i nie pobiera prądu?
Cześć,
Ja kupiłem u:
https://m.facebook.com/profile.php?id=374422732660809

Reklamował się na której grupie karawaningowej na fb.

Mam go już dwa sezony. 60ah 120A i z ładowarką zapłaciłem 2350 zł. Sama ładowarka specjalna do LIFEPO4 15A coś koło 200zł dokładnie już nie pamiętam.
Waga 10 czy 12 kg.
120A specjalnie pod mover, i te A też podrożaly sprawe dosyć sporo.
Podzespoły ściągał z chin. I takie coś jeszcze znalazłem z informacji od sprzedawcy: akumulator zrobiony na ogniwach HEADWAY 3,2V 15Ah, konfiguracja pakietu 4s4p.
Może się przyda.
Pozdrowionka
Znalazłem jego ofertę na allegro lokalnie, sprzedaje Aku z BT. Też masz z BT?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Znalazłem jego ofertę na allegro lokalnie, sprzedaje Aku z BT. Też masz z BT?


Nie, wtedy jeszcze nie miał takich bajerów w swojej ofercie.
Kurcze ale bajer w wolnej chwili spytam sprzedawce ile osobno taki moduł kosztuje bo czegoś takiego mi brakuje. Dzięki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



No mover zazwyczaj ma swój wyłącznik w postaci hebla - to nie styknie? I czemu go trzeba wyłączać wyłącznikiem jeśli jest wyłączony z pilota, nie działa i nie pobiera prądu?


Ale trzeba go odłączyć gdy BMS stwierdzi że akumulator jest rozładowany. Właśnie przekaźnikiem sterowanym z BMS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.10.2020 o 07:19, jacek00 napisał:

czemu go trzeba wyłączać wyłącznikiem jeśli jest wyłączony z pilota, nie działa i nie pobiera prądu?

Po to aby cewka przekaźnika nie pobierała niepotrzebnie prądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.