Skocz do zawartości

Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego


Yaca1966

Rekomendowane odpowiedzi

Temperatura przechowywania - 45°C +70°C. 

Temperatura pracy -20°C +50°C (nie ładować gdy temperatura <0°C)

Przy akumulatorach  kwasowych zalecane jest doładowywanie w okresie zimowych ze względu na ich samorozładowanie.
W akumulatorach LiFePO4 takie zjawisko praktycznie nie występuje.  Zalecane jest przechowywanie w stanie naładowania około 80% . 

image.png.091e64b8285ed9a683e5819f8040f639.png

Edytowane przez Yaca1966 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, maarec napisał:

zabieram na zimę akumulator do domu  - stawiam w kotłowni podpięty do dobrej ładowarki i mam wrażenie, że przedłuża to jego życie.

Piszesz to w kontekście LiFePo czy Ołowiowo-kwasowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Panowie, i ja się noszę z zamiarem używania LiFePo4 w przyczepie. Głównie ze względu na wagę. Nie widzi mi się wcale marnować ładowności na 30 paro kilowe kloce AGM czy tam gele i stąd pomysł właśnie na LiFePo4. 

Tylko no właśnie. Widzę, że temat akumulatorów LiFePo4 jest tematem raczkującym, akumulatorów mało, głównie jakiś dziwnych firm. Czy ktoś ma jakieś godne polecenia sklepy gdzie można taki aku nabyć bez obaw o jakieś podróbki? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, i ja się noszę z zamiarem używania LiFePo4 w przyczepie. Głównie ze względu na wagę. Nie widzi mi się wcale marnować ładowności na 30 paro kilowe kloce AGM czy tam gele i stąd pomysł właśnie na LiFePo4. 

 

Tylko no właśnie. Widzę, że temat akumulatorów LiFePo4 jest tematem raczkującym, akumulatorów mało, głównie jakiś dziwnych firm. Czy ktoś ma jakieś godne polecenia sklepy gdzie można taki aku nabyć bez obaw o jakieś podróbki? 

Jacek, przerabiałem temat przed wakacjami dość dogłębnie. Zależało mi na odchudzeniu przyczepy przed wyjazdem wakacyjnym, aby nie przekroczyć dmc. Wnioski do jakich doszedłem;

- niemalże 100% akumulatorów Lifepo4 jest produkowanych w Chinach,

- nie znalazłem w ofercie żadnego znanego producenta akumulatorów, który sprzedawał by tego typu akumulatory w akceptowalnych cenach,

- akumulatory dostępne w okolicach 2000 zł są produkowane przez firmy mi osobiście nie znane,

- najkorzystniej wychodzi zrobić akumulator samemu, w cenie ok 1000 zł mogłem wykonać aku w okolicach 100Ah i tak też miałem zrobić default_wink.png

Tak się z tym zbierałem, że nastała połowa lipca i nie zdążyły by dotrzeć do mnie komponenty przed wyjazdem, więc zacząłem szukać czegoś gotowego i tak znalazłem na olx akumulator Enduro 30Ah wraz z ładowarką w sensownej cenie default_smile.png zaryzykowałem, kupiłem i to była super decyzja. Waga akumulatora wynosi 4kg zajmuje malutko miejsca i akurat pod siedzisko wszedł mi wózek plażowy default_smile.png spokojnie wytrzymuje manewrowanie moverem oświetlenie przyczepy LED. Nie wiem ile godzin, dla mnie wystarczająco. Podczas powrotu z wakacji 4 razy parkowałem przyczepę z wykorzystaniem movera oraz używałem światła przez OK 2h, i nadal go nie rozładowałem.

Poniżej kilka zdjęć i porównanie do klasycznego akumulatora.9e0cc0bc427bd19e6a6efa6487c20978.jpg&key=68447bfbff295d02bb21f65c081e372e07500a42ee7730ac99f04b3a6261951ca51aa6ebdae11f8eb514fe2a5c143ba5.jpg&key=a3c2de40421aadaae04e171bb41e171c57fa2e21079561f43ffe89192d2417ebe0d00e16c6eb04b33912a0aae4e074dc.jpg&key=49636f967d834bf61ac0d33861e8f8347e8bd5e2f43d73799efd4c39d71c96b3

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, gekoniasty napisał:

- niemalże 100% akumulatorów Lifepo4 jest produkowanych w Chinach,

To mi nie straszne, w końcu większość rzeczy dziś jest produkowana w Chinach ;) 

30 minut temu, gekoniasty napisał:

- nie znalazłem w ofercie żadnego znanego producenta akumulatorów, który sprzedawał by tego typu akumulatory w akceptowalnych cenach,

Żadni znani chyba producenci nie zaczęli jeszcze produkować tego typu akumulatorów, abo ich nie widziałem.

30 minut temu, gekoniasty napisał:

- akumulatory dostępne w okolicach 2000 zł są produkowane przez firmy mi osobiście nie znane,

Patrz wyżej ;) nawet i droższe są produkowane przez firmy mi całkowicie nie znane ;)

30 minut temu, gekoniasty napisał:

- najkorzystniej wychodzi zrobić akumulator samemu, w cenie ok 1000 zł mogłem wykonać aku w okolicach 100Ah i tak też miałem zrobić default_wink.png

Nie wiem czy mam czas i ochotę zagłębiać się w tajniki budowy tego typu rzeczy. Wolałbym kupić gotowy produkt z gwarancją i najzwyczajniej w świecie podłączyć go i używać

30 minut temu, gekoniasty napisał:

Tak się z tym zbierałem, że nastała połowa lipca i nie zdążyły by dotrzeć do mnie komponenty przed wyjazdem, więc zacząłem szukać czegoś gotowego i tak znalazłem na olx akumulator Enduro 30Ah wraz z ładowarką w sensownej cenie default_smile.png zaryzykowałem, kupiłem i to była super decyzja. Waga akumulatora wynosi 4kg zajmuje malutko miejsca i akurat pod siedzisko wszedł mi wózek plażowy default_smile.png spokojnie wytrzymuje manewrowanie moverem oświetlenie przyczepy LED. Nie wiem ile godzin, dla mnie wystarczająco. Podczas powrotu z wakacji 4 razy parkowałem przyczepę z wykorzystaniem movera oraz używałem światła przez OK 2h, i nadal go nie rozładowałem.

Teraz w przyczepie mam niewiele mocniejszy AGM i też daje radę. Czytałem, że LiFePO4 można śmiało zamontować mniejszy niż w przypadku "kwasiaka". Czyli przykładowo 100Ah kwasiak z powodzeniem można zastąpić 50-60Ah  LiFePO4 - nie wiem ile w tym prawdy. 

30 minut temu, gekoniasty napisał:

Poniżej kilka zdjęć i porównanie do klasycznego akumulatora.9e0cc0bc427bd19e6a6efa6487c20978.jpg&key=68447bfbff295d02bb21f65c081e372e07500a42ee7730ac99f04b3a6261951c

 


W jaki sposób go ładujesz? Normalną ładowarką? Ta srebrna wtyczka na środku to jest od czego? Moduł BMS czy ładowarka właśnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


W jaki sposób go ładujesz? Normalną ładowarką? Ta srebrna wtyczka na środku to jest od czego? Moduł BMS czy ładowarka właśnie?
Ta srebrna wtyczka jest właśnie od ładowarki, która była w zestawie. Poniżej link i tam na zdjęciu widać tą ładowarkę.
https://www.enduro-europe.eu/en/products/lithium+battery/lithium-ion+accu+li1230/1763
Sam akumulator można kupić za 440€ ja chyba zapłaciłem 800 zł jak dobrze pamiętam, a ma niecały rok.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, gekoniasty napisał:

Ta srebrna wtyczka jest właśnie od ładowarki, która była w zestawie. Poniżej link i tam na zdjęciu widać tą ładowarkę.
https://www.enduro-europe.eu/en/products/lithium+battery/lithium-ion+accu+li1230/1763
Sam akumulator można kupić za 440€ ja chyba zapłaciłem 800 zł jak dobrze pamiętam, a ma niecały rok.

Dzięki, ja będę szukał czegoś w okolicy 60Ah. Do 2k można nawet kupić większy aku: https://www.sonarsklep.pl/akumulator-lifepo4-85ah-12v-bms-p-2165.html
 

Zna ktoś ten sklep w ogóle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, jacekzoo napisał:

Co to jest ten bms do tych akumulatorów? Czy zwykła ładowarka obskoczy ten typ akumulatora? Mam cteka 5.0

BMS to zabezpieczenie aku, monitoruje napięcie poszczególnych ogniw, jak wykryje np spadek napięcia na ogniwie to to ogniwo wyłącza itd. Czyli to taki regulator ładowania i rozładowywania chyba na chłopski rozum ;)

Z tego co pisał @Yaca1966 tutaj 

 to wynika, że taki aku z BMS można ładować najzwyklejszą ładowarką. Raczej kwestia samej wydajności ładowarki. Jeśli dobrze rozumiem to jeśli BMS ma przykładowo 45A, to maksymalnie możemy go ładować ładowarką 45A i oczywiście mniejszymi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BMS to zabezpieczenie aku, monitoruje napięcie poszczególnych ogniw, jak wykryje np spadek napięcia na ogniwie to to ogniwo wyłącza itd. Czyli to taki regulator ładowania i rozładowywania chyba na chłopski rozum
Z tego co pisał [mention=34896]Yaca1966[/mention] tutaj 
 to wynika, że taki aku z BMS można ładować najzwyklejszą ładowarką. Raczej kwestia samej wydajności ładowarki. Jeśli dobrze rozumiem to jeśli BMS ma przykładowo 45A, to maksymalnie możemy go ładować ładowarką 45A i oczywiście mniejszymi. 
BMS reguluje również prąd rozładowania co ma spore znaczenie przy moverach, które potrafią troche łyknąć przy sporym obciążeniu. Dlatego warto to sprawdzić, bo 10 czy 15A może być trochę mało.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BMS reguluje również prąd rozładowania co ma spore znaczenie przy moverach, które potrafią troche łyknąć przy sporym obciążeniu. Dlatego warto to sprawdzić, bo 10 czy 15A może być trochę mało.
Ok dzięki za zwrócenie uwagi. Czyli BMS powinien mieć tyle A lub wiecej ile maks w danej chwili może pobrać mover? Bo movery często mają maksymalne zużycie prądu na poziomie 100A, czyli w takim wypadku musimy mieć BSM minimum 100A?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok dzięki za zwrócenie uwagi. Czyli BMS powinien mieć tyle A lub wiecej ile maks w danej chwili może pobrać mover?
Tak, no i ogniwa również mają podawany prąd rozładowania. Ten link, który wrzuciłeś do sklepu, to same ogniwa bez BMS, jak zsumujesz wszystko trochę wyjdzie :( . Pytanie czy wkładają to w jakąś obudowę?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, no i ogniwa również mają podawany prąd rozładowania. Ten link, który wrzuciłeś do sklepu, to same ogniwa bez BMS, jak zsumujesz wszystko trochę wyjdzie default_sad.png . Pytanie czy wkładają to w jakąś obudowę?
Tam jest BMS do wyboru akurat. 45A jest w cenie Aku

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.