Skocz do zawartości

Ogniwo fotowoltaiczne (solar) montaż [Witus]


witus

Rekomendowane odpowiedzi

221? Wg mnie słaby

Dla klejenia mocowań panelu 252 lub 292 bym dawał

 

Przyczyn mogło być kilka np. źle oczyszczenie, odtłuszczenie, odpylenie powierzchni w takim przypadku nie pomoże 100 primerow.

 

Na dobrą sprawę to wymagany jest aktywator i primer

 

Jak będzie u nas maszyna wytrzymałościowa (niestety pracodawca bierze się do tego powoli) to aż z ciekawości zrobię testy wytrzymałości złącza z primerem i bez

 

Testów termicznych nie ma co wykonywać panel z założenia wydziela ciepło przy przekształcaniu energii

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 375
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

8 godzin temu, filipert napisał:

Chyba miałem sporo szczęścia bo zauważyłem jedną łapę luźną i panel nigdzie nie odleciał.

IMG_20200321_174822.thumb.jpg.ba90724bff28e13d33633c436cf35e07.jpg

Serwis który montował panel prawdopodobnie nie użył primera i nawet nie wiem na co przykleili ale dachu klej trzyma na amen. Nie wrócę tam z reklamacją bo mogę wyjechać z tym samym bublem.

Aż chce mi się napisać: a nie mówiłem :skromny: Oczywiście nie Tobie, ale kilka razy pisałem o tym na forum i wszystkich uczulałem na taki efekt.

Najgorsze jest to, że sprawy nie uda się wychwycić w krótkim okresie lub tym bardziej zaraz po klejeniu (po przepisowym czasie utwardzania się spoiny). To występuje często dopiero po kilku miesiącach, a nawet po dwóch, trzech latach. Akurat wtedy, gdy nasza czujność jest uśpiona i jesteśmy pewni, że panele trzymają się dachu znakomicie. To prawda, miałeś dużo szczęścia, a zwłaszcza Ci, którzy by za Tobą jechali, że w porę zauważyłeś nietrwałość spoiny. Zanim o tych efektach pisałem, robiłem różne próby klejenia z i bez primerów, aktywatorów itd., klejąc też do różnych powierzchni. Efektem tego było wszytko to, co napisałem. Niestety, wciąż czytam na forum posty o klejeniu paneli, z których wynika, że wykonawcy niezbyt dobrze pojmują ważność technologii tego procesu.

8 godzin temu, filipert napisał:

Kupiłem już sikaflex 221 i na szczęście Krzysiek podlinkowałeś ten temat bo pewnie umknąłby mi primer.

Tak, jak pisał mój imiennik - Sikaflex 221 nie jest dobrym pomysłem. To zwykły "klej". Jest zbyt słaby, zbyt elastyczny, zbyt miękki. Powinieneś kupić klej konstrukcyjny, np. Sikaflex 252

8 godzin temu, filipert napisał:

I teraz pytanie sa dostępne primery-210 ale najmniejsze jakie znalazłem to 250ml i kosztują prawie 100zł ale są też primery-207 siki i czytając zastosowanie wydaje się bliźniaczym produktem o zastosowaniu również dla tworzyw sztucznych i powłok malowanych. Różnica jest na pewno taka, że 207 jest czarny i występuje w pojemnościach 10ml z ceną około 15zł. Czy to będzie dobry podkład do 252 użytego przy klejeniu paneli

Chyba coś przeoczyłeś. "207" nie jest przeznaczony dla tworzyw. Takie przeznaczenie (m.in.) ma "210".

Gdzieś są oferty na All ... zestawów do klejenia w niewysokiej cenie - niewielkie ilości aktywatora, primera, ale wystarczające w zupełności na jeden standardowy montaż (kleju zawsze można dokupić więcej, jeżeli potrzebny).

PS

Teraz piszesz o Sikaflex 252, więc nie wiem, który masz jednak na myśli: 221, czy 252 :hmm: Tak, czy inaczej: moim zdaniem Primer 210

I jeszcze jedno. W Twoim przypadku chodzi o uchwyty z tworzywa - uchwyty, które standardowo są bardzo dobrym materiałem do klejenia. Przy prawidłowej technologii klejenia, klej powinien trzymać się idealnie. Mimo to, spoina się odkleja. Oczywiście przyczyną jest nieodpowiedni reżim samego klejenia, ale zmierzam do tego, że niektórzy chcąc zaoszczędzić, często stosują uchwyty wykonane we własnym zakresie. Najczęściej z kątowników Alu, a ten materiał, czy to w "czystej" czy anodowanej wersji jest wyjątkowo "wredny" w klejeniu, dlatego przy takim wykonaniu uchwytów, szczególnie i kolejny już raz uczulam wszystkich na wyjątkowo staranny i prawidłowy proces klejenia.

Na zakończenie jeszcze raz Wszystkim przypominam:

bez względu na rodzaj materiału z jakiego wykonane są uchwyty dla paneli i bez względu na to, kto i jak montaż przeprowadził, należy zawsze, bezpośrednio przed każdą jazdą, bardzo dokładnie sprawdzać solidność zamocowania wszelkich elementów na zewnątrz przyczepy!!!

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Sika® Primer-207 stosuje się do poprawy  przyczepności szerokiej gamy podłoży, takich  jak szkło typu float, szyby z powłoką ceramiczną, powłoki podkładowe, powierzchnie
malowane, powłoki kataforetyczne i metale.

Sika_Primer-207_pl_v7_08-16.pdf

 

36 minut temu, Kristofer napisał:

Tak, czy inaczej: moim zdaniem Primer 210

Cytat

Primer-210 służy do poprawy przyczepności mas Sikaflex do wielu rodzajów powierzchni tj. aluminium i stal galwanizowana, tworzywa oraz powierzchne lakierowane.

Niewątpliwie tak 
 

 

Mozna by się jedynie zastanawiać czy nie najpierw Sika 205 w celu czyszczenia i aktywacji

Cytat

Sika®Aktivator-205 stosowany do  aktywowania nieporowatych  powierzchni takich jak: szkło,  ceramika, metale, tworzywa   sztuczne, powierzchnie  lakierowane
 

 

Sika_Primer-210_pl_v2_08-09.pdf SikaAktivator205_pl_v1_07-10.pdf

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, smok_wawelski napisał:

Mozna by się jedynie zastanawiać czy nie najpierw Sika 205 w celu czyszczenia i aktywacji

Krzysiu, ależ oczywiście, że tak i niewątpliwie masz rację. Zakładam, że znajomość procesu jest już Koledze znana, tym bardziej, że podałem przykładowy link, w którym wszystko jest szczegółowo opisane. Z tego powodu uznałem, że odpowiem jedynie na pytania, nie powtarzając któryś już raz opisu całego procesu klejenia i potrzebnych do tego materiałów. Ponieważ pisałem dużo o tych sprawach w tematach innych osób, to zaniechałem napisania własnego tematu o montażu. W razie wątpliwości, zachęcam wszystkich do spojrzenia na dział techniczny i do przeczytania chociaż kilku relacji naszych Kolegów z montażu paneli na ich własnych przyczepach.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Kristofer napisał:

zachęcam wszystkich do spojrzenia na dział techniczny i do przeczytania chociaż kilku relacji naszych Kolegów z montażu paneli na ich własnych przyczepach.

Tę zachętę można by skierować do wielu piszących i nie tylko o panelach - nie pisze tu o kol filipert ale   o nowych użytkownikach ostatnio  jest wręcz wysyp nowych tematów, które są już wielokrotnie wyczerpująco opisane - miewam mieszane odczucia bo z jednej strony wyznaje zasadę '"pomagano ci to teraz ty pomagaj" a z drugiej strony złości mnie  brak szukania - oczywiście rozumiem błądzenie po forum  świeżaków bo to naturalne ale naprawdę niejednokrotnie widzę po prostu wyłącznie lenistwo

Godzinę temu, Kristofer napisał:

Najczęściej z kątowników Alu, a ten materiał, czy to w "czystej" czy anodowanej wersji jest wyjątkowo "wredny" w klejeniu, dlatego przy takim wykonaniu uchwytów, szczególnie i kolejny już raz uczulam wszystkich na wyjątkowo staranny i prawidłowy proces klejenia.

Właśnie dlatego zastanawiam się czy nie wykorzystać do zamocowania panela belek bagażnika dachowego osadzonego na fabrycznych punktach mocowania, połączonych wzdłużnymi belkami alu mocowanymi przez skręcanie i do tej konstrukcji kręcony panel - bo w sumie raczej ze względów korozyjnych wolałbym uniknąć krecenia czy nitowania bezpośrednio do dachu

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, smok_wawelski napisał:

Tę zachętę można by skierować do wielu piszących i nie tylko o panelach - nie pisze tu o kol filipert ale   o nowych użytkownikach ostatnio  jest wręcz wysyp nowych tematów, które są już wielokrotnie wyczerpująco opisane - miewam mieszane odczucia bo z jednej strony wyznaje zasadę '"pomagano ci to teraz ty pomagaj" a z drugiej strony złości mnie  brak szukania - oczywiście rozumiem błądzenie po forum  świeżaków bo to naturalne ale naprawdę niejednokrotnie widzę po prostu wyłącznie lenistwo

Trafiłeś w punkt i całkowicie się z tym zgadzam. Mam te same odczucia i złości mnie wyjątkowo, gdy ktoś z jakimś już forumowym stażem robi śmietnik, pisząc niby "nowy" temat, bo tak jest najłatwiej :czerwona:

16 minut temu, smok_wawelski napisał:

Właśnie dlatego zastanawiam się czy nie wykorzystać do zamocowania panela belek bagażnika dachowego osadzonego na fabrycznych punktach mocowania, połączonych wzdłużnymi belkami alu mocowanymi przez skręcanie i do tej konstrukcji kręcony panel - bo w sumie raczej ze względów korozyjnych wolałbym uniknąć krecenia czy nitowania bezpośrednio do dachu

Jeśli jest taka możliwość, to chyba najbardziej pewny montaż z możliwych, oczywiście pomijając dziurawienie dachu. Dodatkowo umożliwia bezinwazyjne zmiany, gdyby przyszło Ci do głowy cokolwiek ulepszyć, przesunąć itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kristofer napisał:

Chyba coś przeoczyłeś. "207" nie jest przeznaczony dla tworzyw.

Zgadza się według polskiej karty a ja korzystałem z jakiejś anglojęzycznej a na dodatek tą informację podają sklepy np:

https://www.xlak.pl/sika-primer-207

Dobrze dopytać :) - nie będę ryzykował. 

1 godzinę temu, Kristofer napisał:

Teraz piszesz o Sikaflex 252, więc nie wiem, który masz jednak na myśli: 221, czy 252 :hmm:

Pomyliłem się, mam 221. 

W takim razie poszukam kompletnego zestawu. 

Godzinę temu, smok_wawelski napisał:

Mozna by się jedynie zastanawiać czy nie najpierw Sika 205 w celu czyszczenia i aktywacj

?

A co powiecie na miejsce ponownego montażu?

Raczej nie będę zdzierał starego kleju z dachu (no chyba, że udało by się bezinwazyjnie) więc pozostaje dla estetyki przykleić na stary klej lub zrobić przesunięcie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno oczyszczenie i zweryfikowanie  na ile to będzie możliwe przyczepności istniejącego kleju.
Ja bym spróbował go ścinać jakąś żyletka, ostrzem od nożyka łamanego lub czymś podobnym,  fota taka średnia ale wydaje mi się że puścił od plastiku.
Nawet jak nie zetniesz w całości to tym sposobem odsłonisz czystą powierzchnię, tyrknij jeszcze do Siki może mają jakąś chemie do usuwania starych klei a nawet jak nie to doradzą właściwą technologie naprawy złącza aczkolwiek ja tak jak napisałem szedłbym w mechaniczne usuwanie

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, smok_wawelski napisał:

Na pewno oczyszczenie i zweryfikowanie  na ile to będzie możliwe przyczepności istniejącego kleju.
Ja bym spróbował go ścinać jakąś żyletka, ostrzem od nożyka łamanego lub czymś podobnym,  fota taka średnia ale wydaje mi się że puścił od plastiku.
Nawet jak nie zetniesz w całości to tym sposobem odsłonisz czystą powierzchnię, tyrknij jeszcze do Siki może mają jakąś chemie do usuwania starych klei a nawet jak nie to doradzą właściwą technologie naprawy złącza aczkolwiek ja tak jak napisałem szedłbym w mechaniczne usuwanie

 

4 godziny temu, smok_wawelski napisał:

Na pewno oczyszczenie i zweryfikowanie  na ile to będzie możliwe przyczepności istniejącego kleju.
Ja bym spróbował go ścinać jakąś żyletka, ostrzem od nożyka łamanego lub czymś podobnym,  fota taka średnia ale wydaje mi się że puścił od plastiku.
Nawet jak nie zetniesz w całości to tym sposobem odsłonisz czystą powierzchnię, tyrknij jeszcze do Siki może mają jakąś chemie do usuwania starych klei a nawet jak nie to doradzą właściwą technologie naprawy złącza aczkolwiek ja tak jak napisałem szedłbym w mechaniczne usuwanie

Produkty Sika są przereklamowane - ja stosuję Dirko. Wiąże się z każdej rodaju powierzchnią tworząc trwałą i elastyczną spoinę.Czarny Dirko zamknięty jet w niewielkiej tubce z precyzyjnym "pistoletowym" dozownikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@filipert sprawdzaj primer w tych zestawach żebyć kichy nie kupił - w zestawach  nie zawsze jest odpowiedni primer dla Ciebie np. zestaw 1 tuba 252 + aktywator+primer u Goliata 125 złociszy   https://goliat.com.pl/zestaw-do-klejenia-sika-sklej-252-aktywator-pr,3,8465,8327  ale primer 206

 

Czy Sika jest przereklamowana - może tak może nie - wg mnie ma sensowne ceny i jest dobra oraz sprawdzona, posiada dość dobrze rozpisane informacje i karty katalogowe z doborem i technologia klejenia -  spoko  ja dawno urodzony jestem to i może nie nadążam za nowymi lepszymi środkami i się zasiedziałem na Sika :) .

Być może  i Dirko jest ok, być może jest lepszy -  ale podajesz tylko lakoniczne nic nie mówiące informacje - wujek google jakoś też nie kwapi się podać strony producenta ani linków do kart technologicznych wyrobów - aby rozmawiać co jest lepsze i co ma jakie parametry ukierunkuj nas proszę do takowych informacji  bo raczej  trudno dyskutować mając tylko Twoje stwierdzenie że "czarny Dirko jest ok" 

@mirant - tnij troszkę cytaty proszę.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Kristofer napisał:

Jeśli jest taka możliwość, to chyba najbardziej pewny montaż z możliwych, oczywiście pomijając dziurawienie dachu. Dodatkowo umożliwia bezinwazyjne zmiany, gdyby przyszło Ci do głowy cokolwiek ulepszyć, przesunąć itd.

Jest taka możliwość i właśnie te plusy o których piszesz mnie przekonują -  sposób ma same zalety w tym również cenę panelu 360W tylko ma jeden albo i dwa mankamenty - musiałbym  zrezygnować z okna dachowego w łazience to szłoby pokonać bocznym oknem lub nawiewem i wywiewem i niestety drugi mankament jest gorszy łapami bagażnika (zakładałem dać belki AMOS) ale wtedy zablokuje punkty mocowania markizy bo to te same punkty co łap bagażnika  i pozostanie mi tylko montaż inwazyjny do zaokrąglenia dachu lub bagażnik Thule i adaptery do markizy bo sa takowe ale cena kosmos zarówno bagażnika jak i tych łap do markizy.
I dlatego się jeszcze miotam - może dam AMOS z belkami 165cm albo CRUZ na 100kg przy 3 belkach i będę kombinował mocowanie markizy również do niego 
Temacik o w/w i rysunki  wrzuciłem do wątku Ci znanego -  tutaj

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, smok_wawelski napisał:

fota taka średnia ale wydaje mi się że puścił od plastiku

Po całej powierzchni od plastiku. Może nawet tego nie odtłuścili... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.05.2020 o 12:10, smok_wawelski napisał:

sprawdzaj primer w tych zestawach żebyć kichy nie kupił - w zestawach  nie zawsze jest odpowiedni primer dla Ciebie np. zestaw 1 tuba 252 + aktywator+primer u Goliata 125 złociszy   https://goliat.com.pl/zestaw-do-klejenia-sika-sklej-252-aktywator-pr,3,8465,8327  ale primer 206

Goliat nie jest wyjątkiem.

Przysiadłem dzisiaj i szukam, szukam... wszystkie zestawy do paneli foto mają primer 206 G+P.

Ze strony Sika:

Zastosowanie

Sika Primer-206 G+P jest podkładem, poprawiającym przyczepność do szkła, szyb z nadrukiem ceramicznym oraz powierzchni malowanych. Został opracowany szczególnie do wstępnego przygotowania powierzchni klejonych poliuretanowymi produktami Sika. Może być również stosowany jako podkład pod inne powierzchnie, takie jak tworzywa i różne metale.

 

Niby zestaw OK i sprzedawany w różnych sklepach zarówno z panelami jak i karawaningowych jako dedykowany do naszych zastosowań a są wątpliwości. np. tutaj

Skoro wątek odświeżyłem i jest na wierzchu to chciałbym tutaj kontynuować.

Dzwoniłem do Sika i pokierowano mnie do sympatycznego Pana Grzegorza który jest doradcą w kwestii klejenia w przemyśle.

Po pierwsze wyraził wątpliwość co do stosowania w naszym przypadku tylko i wyłącznie samego kleju oraz zalecił dodatkowe połączenie mechaniczne (poinformował jednocześnie, ze sam klej jest stosowany do paneli na jachtach). Po odsunięciu na bok wątpliwości uznał połączenie 252 i Primer 206G+P za właściwe a ze wzgledu na wiekszą dostępność zalecił nawet zamianę na 207 odsyłając jednocześnie do przewodnika Sika o przygotowaniu powierzchni pod poliuretanowe kleje. Dwukrotnie pytałem o wyższość 210 nad 206/207 i stwierdził, że 210 stosuje się w przemyśle do surowego metalu.

Czytając "gołe" karty produktów też pewnie uznałbym 210 jako wzorcowy ale po rozmowie z praktykiem i zapoznaniu się ze wspomnianym przewodnikiem mam wątpliwości.

Mam jeszcze chwilę na zastanowienie i decyzję.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie te primery się dublują:
206 -   powierzchni malowanych - może być również stosowany jako podkład pod inne powierzchnie, takie jak tworzywa i różne metale.
210 - do poprawy przyczepności mas Sikaflex do wielu rodzajów powierzchni tj. aluminium i stal galwanizowana, tworzywa oraz powierzchnie lakierowane.

Teraz weźmy przewodnik - obciążenia to na pewno stopień 2 a może nawet 3

Przewodnik nie wymienia lakierów jako takich a ta n/w opcja wydaje mi sie najbliższa  
Dwukomponentowa powłoka nawierzchniowa  wodna lub rozpuszczalnikowa (PUR, akrylowa) - nie wiem tylko po kiego wymieniana jest  w przewodniku 2 razy

u Ciebie
od strony lakieru wg przewodnika  -   zalecany proces to  sam SP207    proces alternatywny tu  SA100 + SP206GP       -     optowałbym za tym drugim
od strony tworzywa - ciężko powiedzieć bo najpierw trzeba by je znać - jeden z dostawców podaje ABS ale czy wszystkie są z ABS tego nie wiem
dla ABS -    zalecany proces to:   SA-100 + SP-209 D      alternatywny proces to    SA-100+SP-206 GP
Odpowiedzią dla dachy przyczepy+kątowniki z ABS jest oczywiście SA-100+SP-206 GP bo po cholerę kupować jeszcze trzeci

U mnie jest prościej - bo znane na 100% są oba materiały klejone
od strony lakieru wg przewodnika  -   zalecany proces to  sam SP207         proces alternatywny to  SA100 + SP206GP 
od strony profilu alu  surowego -   zalecany proces SA-205 SP-204 N         proces alternatywny to 
sam SP207

Nigdzie nie ma wymienionego primera 210 - to mnie dziwi w stosunku do jego karty katalogowej,  opinii doradcy i przewodnika gdzie nie jest wymieniany jako dla :  Metale nieżelazne (miedź, mosiądz, brąz,...)  -   przyjałbym zatem stwierdzenie doradcy będące w spójności z przewodnikiem

Tu pojawia się temat o którym pisał @Kristofer - alu wrednie się klei stąd inny primer niż do pozostałych metali nieżelaznych
Do tematu Kristofera dodałbym też - niektóre tworzywa niestety też wrednie sie kleją  -  brak pewności tworzywa narożników  tu radziłbym patrzeć na ich cechy wytłoczone bo różni producenci "po taniości"  mogą używać rożnych tworzyw.

 

Tyle chemii - teraz mechanika gdzie najistotniejsze jest:

4 godziny temu, filipert napisał:

Po pierwsze wyraził wątpliwość co do stosowania w naszym przypadku tylko i wyłącznie samego kleju oraz zalecił dodatkowe połączenie mechaniczne

Pytanie powstaje - zachowaczy strach ?      nieznajomość tematu/zastosowania ?       inny powód ?      jakie podał przyczyny ?

I  jeszcze pytanie o szczegóły stwierdzenia 

4 godziny temu, filipert napisał:

Po odsunięciu na bok wątpliwości uznał połączenie 252 i Primer 206G+P za właściwe

-  jakie wątpliwości odsunięto ?

 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, smok_wawelski napisał:

teraz mechanika gdzie najistotniejsze jest:

8 godzin temu, filipert napisał:

Po pierwsze wyraził wątpliwość co do stosowania w naszym przypadku tylko i wyłącznie samego kleju oraz zalecił dodatkowe połączenie mechaniczne

Pytanie powstaje - zachowaczy strach ?      nieznajomość tematu/zastosowania ?       inny powód ?      jakie podał przyczyny ?

Tak jak wspomniałem, powiedział, że sam klej z primerem to norma na jachtach ale przy przyczepie wyraził obawy, że istnieje ryzyko iż przy dużych prędkościach, zbyt duże  siły mogą zadziałać na łączenie. 

Wtedy wyjaśniłem, że temat dodatkowego mechanicznego łączenia mnie nie interesuje i stad

3 godziny temu, smok_wawelski napisał:

szczegóły stwierdzenia 

8 godzin temu, filipert napisał:

Po odsunięciu na bok wątpliwości uznał połączenie 252 i Primer 206G+P za właściwe

To ja kazałem odsunąć te wątpliwości i skupić się na pytaniu o techniczny aspekt doboru Primera do 252.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.