Skocz do zawartości

Ogniwo fotowoltaiczne (solar) montaż [Witus]


witus

Rekomendowane odpowiedzi

Nie będę zakładał nowego tematu więc podepnę się tutaj.

Zaczęło się od awarii ....movera . Jak zacząłem drążyć to ostatecznie rozgrzebałem/wybebeszyłem całą instalację elektryczną...bo jak już robię to przy okazji posprawdzam i popoprawiam a może coś przerobię ? Moją instalację -fabrycznej nie ruszam :-)

 1/ Jednym z elementów stał się solar.  Mono 130 Watt. Montowany w 2012 roku więc ma już 9 lat . Montowany na dedykowanych białych narożnikach ABS .

Zamontowany był wtedy kabel w postaci 2x2,5mm ze zwykłego białego przedłużacza w wyjątkowo  grubej "gumie". Wiem , wiem nie krzyczcie na mnie - "moja kulpa" .

Pomimo ,że ten kabel bardziej nadawał się w teorii do akwarium niż do solara to z mojej obserwacji wyszło ,że w niczym nie zaszkodził , no może poza symbolicznym spadkiem napięcia - przyjmuję w teorii bo w praktyce nie sprawdzałem. Mechanicznie - bez zastrzeżeń. Faktem jest ,że na świetle dziennym był odcinek tylko 4 cm ponieważ po wyjściu spod panela w tej właśnie odległości była przejściówka przez dach 1-otworowa.  Też dedykowany biały ABS.

Umyty , ustawiony ręcznie do słońca wykazał na mierniku parametry fabryczne. Po 9ciu sezonach działa jak nowy. To duży plus !

 Długość przewodu do modułu to około 6 - 6,5 metra.  Przewody spod panela z przewodem do modułu połączone były na stałe - tj rurkowe zaciski i lutowanko + izolacja. Nie przewidywałem ściągania panelu  i rozpinania a połączenie trwałe być może lepiej sprawdziło się w przewodzeniu. Przypuszczenie czysto teoretyczne.

W poprawionej instalacji też nie zamierzam stosować złączy tylko rurka ,zacisk i spawanko. Na to termokurcz i zamocowanie na trytki pod panelem do ramy.

Sprawdziło się  wtedy , sprawdzi się i dziś.

No i teraz czas na zmiany - zakupiłem dedykowany przewód 4mm w postaci 2-ch linek , czerwony i czarny. No i się zaczęło. Musiałbym założyć kolejną przejściówkę na 1-en przewód albo odrywać stary a w to miejsce wkleić przejściówkę na 2 oddzielne przewody. Kolejna dziura w dachu a najgorsze jest to ,że układ nie pozwala na znalezienie sensownego miejsca do założenia drugiej przejściówki. Czyli rzeźba gdzieś pół metra dalej albo odrywanie /fatalny dostęp/ pierwotnej przejściówki....było nie ruszać tematu ?

Teraz pytanie - czy ktoś jest w posiadaniu udokumentowanej wiedzy  -co się stanie /elektrycznie/  gdy w jednym oczku puszczę dwa przewody typowo solarne ????

Wiem ,że to grzech ale ten grzech znam tylko z "instrukcji" - nie potrafię sobie wytłumaczyć - dlaczego nie ?

Uprzedzę - uszczelnienie nie jest problem.

 

2/  Drugi problem - sitwa przewodowa wokół akumulatora. Od momentu zakupu przyczepy ciągle coś się dokładało.... ilość przewodów rosła i zrobiło się ciasno na klemach. Za ciasno....zdjęć nie wkleję ,żebym nie dostał bana..  :-) . Bezpieczniki na przewodach są/ nie podoba mi się takie zabezpieczenie/

Mam pomysł na zrobienie czegoś w rodzaju "słupków"   (+)  i  (-)na zewnątrz aku po to ,żeby odciążyć klemy i zlikwidować bałagan przy nich .

Wtedy ze słupków wyprowadziłbym skrzynkę bezpieczników i zlikwidował bałagan.

Nurtuje mnie tylko czy np  regulator solarny zawsze  musi być podłączony bezpośrednio na klemach czy może być podpięty do skrzynki na końcówki wejściowe + i - ?

Przejrzałem klika tematów ale takiej uliczki nie znalazłem . A ze zdjęć jakie były pozałączane wygląda ,że nie tylko ja mam  sitwę przy aku.

 

3/ Nie miałem odpięcia na odcinku solar - regulator . Teraz chcę to dołożyć ale nie chcę klasycznego hebla . Trudność umiejscowienia w odległości jak najbliższej wejścia przez dach no i estetyka wewnątrz/zewnątrz ściany meblowej w kuchni. Czy da się hebel zastąpić jakimś dedykowanym ESTETYCZNYM prostym wyłącznikiem "naściennym" ?

4/ Bezpiecznik pomiędzy regulatorem a aku - te dostępne /oprawki/do wlutowania w przewód mają na ogół cienki przewodzik . Teraz przy żyle 4mm musiałby być jakiś bezpiecznik na nie cieńszym przewodzie jak 4mm - może ktoś coś polecić ? 

5/ Jeśli udałoby się wszystko wyrzucić z klem to wtedy przydałby się hebel (tu już klasyka) na + aku. W wymyślonej wersji przeze mnie na odcinku aku /słupek lub skrzynka. Może ktoś podpowiedzieć jak to rozwiązał - wielu użytkowników nie ma odcięcia plusa i odcięcia solara. W przypadku solara to w wielu instrukcjach nie występuje odcięcie na odcinku solar/regler .  Do tej pory tak też miałem ale czas na zmiany ... 

Chcę uzyskać efekt porządku to raz , wyczyszczenie z pajęczyny klem i zrobienie na klemach tylko szybko-złącza do podłączenia 2-go aku celem zwiększenia pojemności jak mnie kiedyś poniesie na dłużej poza miejsca z prądem .

Dlaczego nie 6mm ? Za grube , za twarde i jak 2,5 mm dało rady to 4mm tym bardziej. Ponadto solar nie pierwszej młodości i nie najwyższych mocy więc 4ka to zloty środek. gdybym wcześniej zajarzył temat przelotki ,że to problem to wtedy poprzestałbym na porządnej lince 2x4mm w porządnej otulinie. Ale jest jak  jest więc teraz muszę przemęczyć przewody solarne.

Przyczepę mam już 9ty rok i będzie pewnie jeszcze drugie 9 więc jak już rozgrzebałem....

Aha i wypadł stary aku  żółta Optima 55Ah ( sprawna - oddam za symbolicznego talara) a w to miejsce wszedł Exide 95Ah .

Zakupiłem 2 nowe identyczne aku (drugi do skorupy) , stąd koncepcja łączenia 2-ch gdyby zaszła taka potrzeba.

To tyle w temacie przeróbek i odnowienia.

 

 

Edytowane przez Jarosław69
orcik (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 375
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

1. Jak uszczelnienie nie jest problemem, to ja nie widzę problemu. Oby tylko się za bardzo nie obcierały, bo z czasem mogłyby się zewrzeć.

2. Według mnie może być podłączony do skrzyneczki. Dać tylko przewymiarowany bezpiecznik, by się przypadkiem nie spalił no i dobrze zamocować przewody, by się nie odłączyły (to może być najtrudniejsze)

3. Ja bym umieszczał hebel przy aku, bo będzie używany w momencie odłączania aku. A jaki - według mnie dowolny Ci pasujący, byle miał odpowiednią ilość amperów.

4. Polecam bezpiecznik midival z oprawką na 1 lub kilka bezpieczników.

5. Pierw powiedz, jakie masz klemy. Klasyczne czy na śróbkę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, lbuster napisał:

1. Jak uszczelnienie nie jest problemem, to ja nie widzę problemu. Oby tylko się za bardzo nie obcierały, bo z czasem mogłyby się zewrzeć.

2. Według mnie może być podłączony do skrzyneczki. Dać tylko przewymiarowany bezpiecznik, by się przypadkiem nie spalił no i dobrze zamocować przewody, by się nie odłączyły (to może być najtrudniejsze)

3. Ja bym umieszczał hebel przy aku, bo będzie używany w momencie odłączania aku. A jaki - według mnie dowolny Ci pasujący, byle miał odpowiednią ilość amperów.

4. Polecam bezpiecznik midival z oprawką na 1 lub kilka bezpieczników.

5. Pierw powiedz, jakie masz klemy. Klasyczne czy na śróbkę. 

1. OK 

2.OK

3. Chciałem umieścić rozłączenie jak najbliżej solara kierując się logiką ,że jeśli nastąpi gdzieś przetarcie i zwara to najlepiej "odciąć" jak największy odcinek.

  Na logikę rzecz biorąc coś jak odcięcie plusa w aku - jak najbliżej klemy

4. OK

5. Klemy skręcane na śrubkę

Dziękuję za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Jarosław69 napisał:

 

5. Klemy skręcane śrubkę

Dziękuję odpowiedzi.

A nie myślałeś o takim rozwiązaniu?

https://allegro.pl/oferta/klema-szybki-montaz-marine-raczka-imbus-plus-9602855088

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, jacek00 napisał:

Też ok. Tak ma w Toycie. Ale jednak te imbusy pod 4 oczka wydają się być bardziej praktyczne w przypadku cepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też ok. Tak ma w Toycie. Ale jednak te imbusy pod 4 oczka wydają się być bardziej praktyczne w przypadku cepy.
Ja mam takie jak wkleiłem, były fabrycznie z ładowarką Trumy. Działa to bdb
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, Jarosław69 napisał:

2.OK

i

14 godzin temu, Jarosław69 napisał:

4. OK

I jeszcze pasuje do 

14 godzin temu, Jarosław69 napisał:

5. Klemy skręcane na śrubkę

(Jeśli dobrze rozumiem "na śrubkę" bo koledzy sugerują zaciskane.) 

https://allegro.pl/oferta/gniazdo-skrzynka-3x-midi-midival-mta-0300442-9848789973?snapshot=MjAyMS0wMi0wMlQxMToyNDowMi45NzFaO2J1eWVyO2E2OWQ0ZmZhNTA3M2FjNWFlNzk1OTYwZDk3NGZkNzNiYjMwNmQ4MmI1YzcwMGNkMzg4ODZmNWU1ZTMzMmExZTU%3D

Screenshot_20210405-115144.thumb.png.995f61863aeb8e072593b98a6de9ac11.png

A za tym

 

https://allegro.pl/oferta/skrzynka-gniazdo-obudowa-bezpiecznikow-fb-12-z-led-10132704721

Screenshot_20210405-115109.thumb.png.8b4111ccde45c4181e05f81402b50751.png

Ta skrzynka ma akurat ledowe diody co jest minusem ale jak będziesz szukał, to właśnie taka z podejściem na "+" i "-" 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za podpowiedzi. Otóż w międzyczasie przemyślałem temat likwidacji pajęczyny i poprawienia instalacji /fabrycznej nie ruszam/

 

Na aku pozostają stare  klemy  "na śrubę". Automatów/pomimo wygody/  i innych rozwiązań unikam. Śruba to śruba i co dziennie się tego nie rusza.

Bezpośrednio do słupków aku będą podłączone tylko :

1/ Zasilanie Movera .   Instalacja ori Movera posiada na plusie hebel i bezpiecznik 150 . 

2/ Wyjście na skrzynkę bezpiecznikową właśnie w rodzaju zaproponowanym przez Flipperta. Mam podobną 6 pozycyjną w łódce i to jest właśnie dobre rozwiązanie ale bez diod.

3/ Dodatkowy uchwyt/ucho do podłączenia kabli łączących w sporadycznych sytuacjach drugi identyczny aku 

4/ Dodatkowo na (-) dochodzi jeszcze tylko masa do ramy przyczepy.

5/ Prostownik Trumy ładujący aku 230/12

Tak więc z pajęczyny na (+) zostaną tylko (albo aż) 3 kable     a na (-) 4 kable.

 

Na wejściach do skrzynki (+) i (-) podłączę kable z PWM  + kable łączące słupki aku.

 Jedyny problem to jeszcze szukam jakiegoś płaskiego , małego , estetycznego wyłącznika linii (+) z solara do PWM . Musi być to coś szczególnego bo wyłącznik będzie na ściance półki więc musi być nie kolizyjny , estetyczny i blisko przelotki z dachu. No chyba ,ze mnie ktoś przekona ,że może być daleko od przepustu to wtedy estetyka i rozwiązanie typu hebel nie jest problemem. Tylko wg mojej dedukcji odcinek od przelotki do hebla (ca 4 mtr)  to spory odcinek na którym może się zrobić akuku.  Chyba ,że tuż pod przejściówką zainstalowałbym dodatkowy bezpiecznik na zwarę a rozłączenie wtedy dowolnie daleko.

Kable solarne  ( 4mm) puszczę starą przejściówką ABS poprzez jeden otwór. Nie będę rzeźbił ani dokładał drugiego przejścia . Mój solar jest starszej generacji i nie będzie zasilał spawarki więc mogę iść nieco na skróty.

W skrzynce  podłączę :

1. (+) i  (-)  podające 12V na EBL ( w miejsce zasilania z samochodu pin 9 i 13) . Nie zasilam nigdy przyczepy w czasie jazdy prądem z auta.

2. oświetlenie ledowe pod markizę

3. Voltomierz

4. 3 gniazdka 12V wpięte równolegle pod jeden bezpiecznik      / a może każde zabezpieczyć indywidualnie ?/

5. włącznik/regulator  pracy  bojlera gazowego

6. pozycja wolna - gdy zastosuję skrzynkę 6-cio pozycyjną /w przyszłości dodatkowe listwy ledowe wewnątrz budki/

Telewizora nie oglądam , telefony ładuję z 12V lub z małej przenośnej przetwornicy zasilanej z gniazda 12 V.

Przetwornica obsłuży też ewentualnie laptop jak już muszę...

Podsumowując : pozostaje mi jeszcze kwestia poszukania wyłącznika na (+)  solara i zastosowanie /lub nie/ na tej linii ewentualnego bezpiecznika.

A to wszystko w bardzo małej przestrzeni - dlatego  do tej pory mnogość kabli podłączonych bezpośrednio do aku była wizualnie "przerażająca"  :-)

W trakcie przeróbek zrobię trochę foto i wkleję.

 

Edytowane przez Jarosław69
uzup (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie w temacie pajęczyny zamówiłem taką skrzyneczkę. Potrzebuję ogarnąć 5 obwodów poza słupkiem a ta ma 6 więc będzie motywacja do "uzupełnienia".

Pomysł na dodatkowe ledy w kasynie...

 

https://www.google.com/search?q=fb-6+z+led&sxsrf=ALeKk02xIXivmFr5a3FPwC8h60SBBaH9zg%3A1617721645235&ei=LXlsYLfGDaGQrgTvhYBg&oq=fb-6+z+led&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAw6BwgjELADECc6BwgAEEcQsAM6BAgjECc6AggAOgYIABAWEB46BwgjEOoCECc6CAgAELEDEIMBOggIABDHARCjAjoFCAAQsQM6CAgAEMcBEK8BOgUILhCxAzoGCAAQChATOgQIABATOgYIABAeEBM6CAghEBYQHRAeUPyKA1jpywNgqtoDaANwAngEgAHPB4gB6xiSAQk5LjkuMS42LTGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6sAEKyAEJwAEB&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwj3kIng8unvAhUhiIsKHe8CAAwQ4dUDCA0

Pozostaje otwarty temat odcięcia (+)  solara i ewentualnego dodatkowego bezpiecznika na odcinku solar - regler (???)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.04.2021 o 11:53, filipert napisał:

Mam i polecam, a za tymi bezpiecznikami podłączasz co chcesz, czyli kolejne skrzyneczki heble itp. Jeden przewymiarowany bezpiecznik proponuję dać tylko i wyłącznie do regulatora, by się przypadkiem nie spalił.

W dniu 5.04.2021 o 13:59, Jarosław69 napisał:

4/ Dodatkowo na (-) dochodzi jeszcze tylko masa do ramy przyczepy.

Nie do końca rozumiem tą ideę. Ja do wszystkich urządzeń, które są wewnątrz przyczepy (i z daleka od ramy), ciągnę i plus i minus. Nie wiem, w jakim celu podłączać ramę przyczepy. W samochodzie OK, ale w przyczepie? Dodatkowo ja mam do ramy przyczepy podłączone uziemienie 230V i czasami jest na nim jakieś napięcie - nie namierzyłem skąd. Tak więc chyba nie jest zdrowe łączenie obwodów 230V i 12V. Wolę je mieć odizolowane od siebie. Jestem ciekaw zdania innych osób.

W dniu 5.04.2021 o 13:59, Jarosław69 napisał:

 Jedyny problem to jeszcze szukam jakiegoś płaskiego , małego , estetycznego wyłącznika linii (+) z solara do PWM . Musi być to coś szczególnego bo wyłącznik będzie na ściance półki więc musi być nie kolizyjny , estetyczny i blisko przelotki z dachu. No chyba ,ze mnie ktoś przekona ,że może być daleko od przepustu to wtedy estetyka i rozwiązanie typu hebel nie jest problemem. Tylko wg mojej dedukcji odcinek od przelotki do hebla (ca 4 mtr)  to spory odcinek na którym może się zrobić akuku.  Chyba ,że tuż pod przejściówką zainstalowałbym dodatkowy bezpiecznik na zwarę a rozłączenie wtedy dowolnie daleko.

Według mnie nic Ci nie da hebel blisko solara, bo jeżeli nastąpi jakieś zwarcie na linii solar-regulator, to prawdopodobnie nie będzie Ciebie w pobliżu i nikt za Ciebie nie rozłączy obwodu. Tutaj bardziej rozważałbym bezpiecznik ale i ten temat jest dla mnie kontrowersyjny. Niektóre osoby stosują bezpieczniki przy solarze, jednak jaki tam bezpiecznik dać? Jeżeli np. panel może nam dać 8A to musimy dać większy bezpiecznik, by nam przy normalnej pracy się nie spalił. No to jak damy bezpiecznik 10A to w jakiej sytuacji on zadziała? Przecież panel nam nie da tych 10-15A nawet przy zwarciu - to nie akumulator który ma zmagazynowaną energię, by móc oddać duży amperaż w krótkim czasie. Przy zwarciu powinno tam płynąć max 8A i nic więcej. Jak ktoś ma wiedzę, co się stanie po zwarciu kabli panela solarnego to bardzo proszę o informację - sam jestem tego ciekaw ;) 

Tak więc dla mnie, jedyne co można zastosować, to hebel blisko regulatora(akumulatora), by podczas odłączania aku w szybki sposób rozłączyć solar. Ja nie mam nic pomiędzy regulatorem a panelem, bo rzadko odłączam akumulator. Dlatego też według mnie, na tej linii warto zainwestować w dobre, przewymiarowane i dedykowane kable solarne które zabezpieczamy, by się nigdzie nie przetarły.

IMHO.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1/ Masa (-) z aku do ramy ppy - założyłem , ponieważ w instrukcji /muszę sprawdzić jakiego urządzenia/ było to na schemacie.

2/ W większości dostępnych schematów na odcinku solar - regulator nie ma ani hebla, ani bezpiecznika. Pomysł na jedno albo drugie to info z forum.

 Rzeczywiście przemawia do mnie raczej hebel lub wyłącznik /wygoda odpięcia solara/ a bezpiecznik nie. Wcześniej ktoś pisał ,że wyjścia z regulatora można podłączyć bezpośrednio na słupki (+) i  (-) na skrzyneczce. Niestety jeśli będzie założony hebel na + aku   to jest to złe rozwiązanie ponieważ gdy rozłączymy aku odruchowo a zapomnimy wcześniej rozłączyć solar to teoretycznie możemy sfajczyć regulator. Na logikę wychodzi więc ,że regler musi być wpięty pomiedzy aku a hebel  aku. / czyli wprost na klemę/

No i dlaczego teoretycznie sfajczyć.... ?

Ja mam starego typu regulator PWM. Zdarzyło mi się czasami odpiąć aku nie odpinając solara. Być może ten typ jest bardziej wytrzymały a być może było w tych momentach bardziej chmurne niebo . Nie wiem. Teraz już tak nie robię.

Czy ktoś miał przypadek ,że rzeczywiście regulator poszedł z dymem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ps.w kwestii minusa do ramy.

Niestety starego schematu już nie ma. A na oko przewód wygląda na ori zakuty jak pozostałe przewody z Movera.

Truma Go2  /2011-2012? / Na pamięci też nie polegam więc proszę się nie przywiązywać do tego stwierdzenia. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, Jarosław69 napisał:

2/ W większości dostępnych schematów na odcinku solar - regulator nie ma ani hebla, ani bezpiecznika. Pomysł na jedno albo drugie to info z forum.

 Rzeczywiście przemawia do mnie raczej hebel lub wyłącznik /wygoda odpięcia solara/ a bezpiecznik nie. Wcześniej ktoś pisał ,że wyjścia z regulatora można podłączyć bezpośrednio na słupki (+) i  (-) na skrzyneczce. Niestety jeśli będzie założony hebel na + aku   to jest to złe rozwiązanie ponieważ gdy rozłączymy aku odruchowo a zapomnimy wcześniej rozłączyć solar to teoretycznie możemy sfajczyć regulator. Na logikę wychodzi więc ,że regler musi być wpięty pomiedzy aku a hebel  aku. / czyli wprost na klemę/

Ja Ci pisałem o tej skrzyneczce - wszystko zależy od schematu, jaki zastosujesz. Można iść w dwie opcje:

1. Pierw hebel a później bezpieczniki - według mnie gorsza opcja ze względu na odległość bezpieczników oraz choćby wspomniany przez Ciebie regulator

2. Pierw skrzyneczka z 3 bezpiecznikami a potem odpowiednie heble. Ja mam tak zrobione a u Ciebie jest podobna sytuacja:

20180217_163215.jpg

Tutaj i tutaj opisałem swoją instalację, może Ci się przyda.

O ile dobrze pamiętam, ostatecznie jeden z tych trzech bezpieczników jest tylko i wyłącznie na regulator, by żadne inne urządzenie/ścieżka go nie spaliła.

2 godziny temu, lbuster napisał:

Ja nie mam nic pomiędzy regulatorem a panelem, bo rzadko odłączam akumulator

He, he, dzięki Tobie @Jarosław69 przypomniałem sobie, że mam hebel na linii regulator <-> solar :) Widać, jak często korzystam z tego rozwiązania :mlot:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.