Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, jacek00 napisał:

Patrząc na inne tematy dotyczące moverów to widzę, że to norma. Po 8 latach pewnie wszystko klęknie - cudów nie ma

Dlatego powoli dojrzewam, aby odpuścić temat używki, chyba że kupić z zamiarem generalnego remontu ale na to nie znajdę za bardzo czasu.

Znalazłem sprzedawcę z dwoma moverami powystawowymi i interesują mnie ze względu na cenę oraz dodatkową osłonę silników

Mover napęd Truma TE podwójna oś Góra • OLX.pl

i ręcznie dosuwany (wajcha nie korbka) 

Napęd mover TRUMA SX Góra • OLX.pl

Druga opcja to nowy P1 - wersja dla dwuośki

Chciałbym zamontować przed przednią osią ale nie wiem czy minę amortyzator

IMG_20201230_103207.jpg

IMG_20201230_103220.jpg

Edytowane przez filipert
Foto (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

20 minut temu, filipert napisał:

Dlatego powoli dojrzewam, aby odpuścić temat używki, chyba że kupić z zamiarem generalnego remontu ale na to nie znajdę za bardzo czasu.

Znalazłem sprzedawcę z dwoma moverami powystawowymi i interesują mnie ze względu na cenę oraz dodatkową osłonę silników

Mover napęd Truma TE podwójna oś Góra • OLX.pl

i ręcznie dosuwany (wajcha nie korbka) 

Napęd mover TRUMA SX Góra • OLX.pl

Druga opcja to nowy P1 - wersja dla dwuośki

Chciałbym zamontować przed przednią osią ale nie wiem czy minę amortyzator

 

 

No masz jeszcze mover obelinka - czyli Enduro EN303A: https://www.obelink.pl/obelink-excellent-automatic-ii-naped.html To dokładnie ten model Enduro: https://www.enduro-europe.eu/nl/producten/voorgaande+modellen/em303+niet+meer+leverbaar/967

On chyba też na dwie osie się nada? Masz produkt nowy, w przystępnej cenie, z pełną gwarancją na 2 lata. Ja bym się obawiał używki - to loteria, zwłaszcza za takie pieniądze.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, jacek00 napisał:

No masz jeszcze mover obelinka - czyli Enduro EN303A:
https://www.obelink.pl/obelink-excellent-automatic-ii-naped.html

On chyba też na dwie osie się nada? Masz produkt nowy, w prystępnej cenie, z pełną gwarancją na 2 lata. 

Tak, zastanawiałem się nad nim też ale tu jest goły silnik i nie ma informacji o klasie szczelności. Z tego co poczytałem o Enduro to właśnie dobrze łapią wodę.

Te Trumy maja dodatkowe osłony i to jest jakaś ochrona przed bezpośrednim zalewaniem.

W instrukcji montażu P1 jest informacja na 3 stronie o krytycznych wymiarach i wychodzi, że miedzy oponą a przeszkodą potrzeba min 50mm. Jeśli dobrze czytam i rozumiem, to powinno dla P1 być u mnie OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, filipert napisał:

Tak, zastanawiałem się nad nim też ale tu jest goły silnik i nie ma informacji o klasie szczelności. Z tego co poczytałem o Enduro to właśnie dobrze łapią wodę.

Piszą tylko, że odporny na zachlapania i korozję. Poza P1 to chyba nikt nie pisze o klasach szczelności... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam co prawda inną ramę i inny mover ale u mnie przedni silnik tak wyglada081A3770-D5CF-4A14-9D9D-75274CBDD3D1.thumb.jpeg.e78cb52f1dbe6f6395f178e2aeb6ae12.jpegE19DF072-55DB-40D6-B498-706861A5D7EB.thumb.jpeg.f8cf80a7c81eae26b2c537ff1cf5152a.jpeg88E0E1CA-B29B-4BD4-BA38-61AD26A38B97.thumb.jpeg.9feacaad72b6d5f47e5446dba91e2a62.jpeg40CFC12A-C32A-4EA9-81DD-C18D55FCADE8.thumb.jpeg.d083a2ce0c9548405a3174b47fe8cf0a.jpeg

 

W poprzedniej przyczepie (1os, rama BPW) miałem zamontowanego P1 przed osią. 

Wydaje mi się że nie powinno być problemów.

P1 to dobra firma  

Co do samego movera 1os do przyczepy 2os to się dobrze zastanów. Podglądaj filmiki na YT itd. Takie rozwiazanie ma spore ograniczenia. 

Wiem że mover 4wd to co najmniej 2x koszt movera 2wd ale coś za coś. 

Jest taka stronka holenderska caravanmovers czy jakoś tak - mają dość dobry przegląd rynku. 

Reich miał movery 4wd w ofercie w dość przystępnych cenach. Jak na 4wd oczywiście. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zdjęcia poglądowe. Coraz bardziej upewniam się, że wejdzie przed oś.

9 minut temu, vrs napisał:

Co do samego movera 1os do przyczepy 2os to się dobrze zastanów. Podglądaj filmiki na YT itd. Takie rozwiazanie ma spore ograniczenia. 

Wiem że mover 4wd to co najmniej 2x koszt movera 2wd ale coś za coś. 

Jest taka stronka holenderska caravanmovers czy jakoś tak - mają dość dobry przegląd rynku. 

Reich miał movery 4wd w ofercie w dość przystępnych cenach. Jak na 4wd oczywiście. 

Z pewnością masz rację ale koszty są dla mnie zbyt duże 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.12.2020 o 18:38, WojtexJanex7 napisał:

Myślałem o takim Aku 

https://allegro.pl/oferta/akumulator-zelowy-agm-bateria-do-ups-12v-75ah-9791329176 plus ładowarka 5A czyli powinno spokojnie wystarczyć na manewry...

 

A czy ktoś wykorzystuje do movera akumulator kwasowo-olowiowy?

Nie rozruchowy jak do samochodu tylko użytkowy, odporny na silne rozładowania.

Myślicie, że takie akumulatory się nadają?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Zawias21 napisał:

 

A czy ktoś wykorzystuje do movera akumulator kwasowo-olowiowy?

Nie rozruchowy jak do samochodu tylko użytkowy, odporny na silne rozładowania.

Myślicie, że takie akumulatory się nadają?

Ja używam od jakichś 4-5lat. Głębokiego rozładowania Exide. Obecnie 2 od 3 lat, poprzedni padł po przeszło 8. Solar również zawsze miałem.

Z eksploatacyjnego punktu widzenia nie zaobserwowałem żadnych minusów. Ani grzania, ani gazowania czy zapachów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, szary11 napisał:

Ja używam od jakichś 4-5lat. Głębokiego rozładowania Exide. Obecnie 2 od 3 lat, poprzedni padł po przeszło 8. Solar również zawsze miałem.

Z eksploatacyjnego punktu widzenia nie zaobserwowałem żadnych minusów. Ani grzania, ani gazowania czy zapachów.

Tak się właśnie zastanawiam nad kwasiakiem, przede wszystkim z powodu niższej ceny.

To będzie akumulator wykorzystywany tylko do movera, zastanawiam się czy montować na stałe ładowarkę w przyczepie żeby doładowywała akumulator na postoju. Pewnie to zrobię dla wygody żeby zaoszczędzić sobie pamiętania o podłączaniu prostownika po każdym powrocie.

Montaż planuje w bakiscie. W niewiadowce tak woziłem i było spoko.

60ah wystarczy do movera?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Zawias21 napisał:

Tak się właśnie zastanawiam nad kwasiakiem, przede wszystkim z powodu niższej ceny.

To będzie akumulator wykorzystywany tylko do movera, zastanawiam się czy montować na stałe ładowarkę w przyczepie żeby doładowywała akumulator na postoju. Pewnie to zrobię dla wygody żeby zaoszczędzić sobie pamiętania o podłączaniu prostownika po każdym powrocie.

Montaż planuje w bakiscie. W niewiadowce tak woziłem i było spoko.

60ah wystarczy do movera?

Umieszczenie akumulatora w bakiście solidnie dociąży Ci hak . Ładowarkę -taką z pamięcią ustawień- np C3 Boscha warto mieć. Na stale podłączona do akumulatora daje komfort. 60 Ah to może trochę za mało - jest wiele uwarunkowań, waga przyczepy, przejeżdżany dystans, rodzaj nawierzchni i jej pochylenie. Weź jeszcze pod uwagę, że przydałoby się mieć zasilanie pompek i jakieś LED-owe oświetlenie na postoju. Stąd wyżej o trochę większej pojemności akumulatora. Ale może CI taki jak piszesz wystarczy Ja np mam 85 Ah AGM. Tak nawiasem na Forum pisano z powodzeniem nawet o 40Ah.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja od 2 lat mam do movera i zasilania na postoju w trasie... światła, pompka wody i WC... akumulator 36Ah i z powodzeniem wystarcza na wyjazd do Włoch (1 lub 2 noclegi w trasie w jedną stronę) i tam przestawianie przyczepy na dwóch kempingach. Pomimo, że na pokładzie mam ładowarkę to jeszcze nie musiałem jej podłączać. Oczywiście gdybym stał na dziko to bez szans na takiej pojemności ale do movera na dojazdy po 5-10 metrów to z powodzeniem.

 

Wysłane z mojego Redmi Note 7 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ed napisał:

Umieszczenie akumulatora w bakiście solidnie dociąży Ci hak

To minus tej lokalizacji, ale nie wożę butli z gazem więc mam pewien zysk wagi w tym miejscu ?

 

2 godziny temu, ed napisał:

Weź jeszcze pod uwagę, że przydałoby się mieć zasilanie pompek i jakieś LED-owe oświetlenie na postoju.

Oświetlenie na postoju jest fajnym pomysłem, nie myślałem o tym wcześniej. Chyba mam nawet już zrobione podejście z instalacji pod akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybór dokonany, będzie P1 w opcji MAX. Sprofanuję trochę wątek i przyznam, że zleciłem montaż u dystrybutora ?

Wszystko wskazuje na to, że powinien zmieścić się przed osią ale jak zaparkowałem pod serwisem, to pojawiły się wątpliwości, czy rama nie jest za nisko z przodu. Jest jakieś 20 cm między ramą a podłożem a z tyłu będzie nieco więcej, bo rama zwęża się na wysokości za osią. Dokładnie nie pomierzyliśmy, bo przyczepa już odpięta stała na wzniesieniu więc pewnie nieco przekłamywało.

Tak czy inaczej, mam dylemat, bo z przodu zostanie może jakieś 15cm prześwitu. P1 w instrukcji nie podaje minimalnego wymiaru miedzy rama a podłożem. W instrukcji Trumy TE znalazłem dla przykładu, że powinno być minimum 180mm, czyli u mnie jest jeszcze zapas.

Co sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybór dokonany, będzie P1 w opcji MAX. Sprofanuję trochę wątek i przyznam, że zleciłem montaż u dystrybutora 
Wszystko wskazuje na to, że powinien zmieścić się przed osią ale jak zaparkowałem pod serwisem, to pojawiły się wątpliwości, czy rama nie jest za nisko z przodu. Jest jakieś 20 cm między ramą a podłożem a z tyłu będzie nieco więcej, bo rama zwęża się na wysokości za osią. Dokładnie nie pomierzyliśmy, bo przyczepa już odpięta stała na wzniesieniu więc pewnie nieco przekłamywało.
Tak czy inaczej, mam dylemat, bo z przodu zostanie może jakieś 15cm prześwitu. P1 w instrukcji nie podaje minimalnego wymiaru miedzy rama a podłożem. W instrukcji Trumy TE znalazłem dla przykładu, że powinno być minimum 180mm, czyli u mnie jest jeszcze zapas.
Co sądzicie?
Ile cała przyjemność będzie Cię kosztowala?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, jacek00 napisał:

Ile cała przyjemność będzie Cię kosztowala?

6850 minus obiecany "mały rabat" jeśli nie będzie komplikacji w montażu.

Najniższa cena jaką znalazłem na P1 automat (wersja max chyba nie robi różnicy w cenie) to 6500 więc nie było co się zastanawiać, szczególnie, że aura za oknem nie sprzyja kulaniu się pod przyczepą ;)

Dodatkowo robię przegląd całego układu jezdnego + gaz więc wszystko jest przy jednym kursie do serwisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.