Skocz do zawartości

Ciągnięcie przyczepy a zużycie paliwa


Arecky69

Rekomendowane odpowiedzi

36 minut temu, szymana0 napisał(a):

Średnie spalenie nad morze - 9,3l, a powrót 10,5l, start z Nadarzyna.

Czy sprawdzales jaki jest wiatr w przypadku obu przejazdów? Jesli w obu przypadkach wiał południowy (poludniowo-wschodni/zachodni) na poziomie np. 20km/h to taka roznica jest mała. Mi niejednokrotnie jak jade na zachód i wracam , gdzie w oba dni mam wiatr zachodni to powrot mam spalanie mniejsze nawet 2l mniejsze (wiatr wg. meteo.pl na poziomie20-30km/h).

@lbuster, mi rowniez nie sprawdza sie teoria ze mniejszy bieg powoduje mniejsze spalanie. Najmniejsze spalanie mam na automacie, ktory sam sprawdza obciazenie i dostosowuje sobie obroty do biezacych warunkow. Wydaje mi sie, ze doswiadczenie kontruktorow silnikow i skrzyni biegow jest tutaj kluczowe i taki projekt sterownika skrzyni ma najwieksze znaczenie. U mnie maksymalny moment obrotowy jest dostepny przy 1500 obrotów i taki poziom jest trzymany podczas jazdy. Przy ciezkich podjazdach jest redukcja na nizszy bieg do obrotow maks 2200-2300. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, szymana0 napisał(a):

Średnie spalenie nad morze - 9,3l, a powrót 10,5l, start z Nadarzyna.

Wyjaśnienie jest banalne - z Nadarzyna nad morze masz z górki, a z powrotem - pod górę :thank:

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Stu napisał(a):

Wyjaśnienie jest banalne - z Nadarzyna nad morze masz z górki, a z powrotem - pod górę :thank:

Moje wyjaśnienie jest lepsze, nad morze leciał na skrzydłach a wracał z kamieniem na sercu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Stu napisał(a):

Wyjaśnienie jest banalne - z Nadarzyna nad morze masz z górki, a z powrotem - pod górę :thank:

pzdr

Wracając ma z górki - nigdy odwrotnie!

Wystarczy na globus popatrzeć ;) :-]


U nas po ostatnich wyjazdach weekendowych, wyjazdy ok 500km i ok 400km - między nimi auto może kilka km zrobiło po mieście, komputer pokazuje 10.6 średniego spalania benzyny, gazu niestety nie pokaże (chociaż mała ciekawostka, w Espace IV jest ikonka gazu w liczniku, jednak nigdzie nie znalazłem informacji czy da się to jakoś ugryźć żeby działało, nawet w opisach schematów nic nie ma). Licznikowo prędkości poza zabudowanym to +/- 85/h, a w zabudowanym wiadomo, 50 i ew mniej jak na znakach było.

To tyle. Za ok tydzień jedziemy trochę dalej, zobaczę jak to wtedy wyjdzie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, szymana0 napisał(a):

Mam jak kolega janm ten sam motor, holownik mondeo 2,0 tdci 140KM,

Mój klekot ma 150 kucy i 370 niutków  , skrzynka - 6 manual ; cwaniak komputer też wyswietla na którym biegu mam jechać ale jak pogonię lenia bacikiem to szybciutko sam chce 6 bieg :hehe: :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Może nie bezpośrednio w temacie spalania z i bez przyczepy, ale przez wakacje 2 razy jechałem z okolic Krakowa na kemping nad Balaton. Oba razy jechałem z tą samą przyczepą, w tych samych warunkach, ta sama załoga, ale różnił się samochód. Przy czym były to konstrukcje tożsame, ale pierwszy, to turbo benzyniak, drugi, to turbo diesel. Mam więc ciekawe porównanie - dla chętnych więcej szczegółów:

1. Peugeot 5008 II (SUV), 1.6 PureTech, 180KM, skrzynia automatyczna EAT8,

2. Citroen C5 Aircross, 2.0 HDi, 180KM, skrzynia automatyczna EAT8,

3. Przyczepa, LMC Sassino 470K (bliźniak Dethleffs C'Joy 480 QLK), DMC 1200, realnie przeładowana o około 20 - 30kg (byłem przed ruszeniem na PSZOK'u), szerokość 212cm, wysokość standardowa.

4. Trasa nieznacznie się różniła,

5. Oba samochody na wszystkim fabrycznym (opony, oleje itp, żadnych przeróbek), bez rowerów, boxów itd.

6. Spalanie: Peugeot 10.0, Citroen 8.4, jak poniżej:

20230716_015814.jpg

20230826_150955.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja właśnie wróciłem z urlopu, 5000km w dwie strony. Tankowań było kilka, średnie zużycie 11,6 litra, z poszczególnych zbiorników od 9,6 do 13,8. Najwyższe spalanie w Polsce, gdzie najmniej zwracam uwagę na przepisy, oraz we Francji, gdzie w zgodzie z przepisami mogę jechać z przyczepą szybciej niż jeżdżę zazwyczaj. Najniższe w Niemczech, gdzie dużo remontów i ograniczeń do 80, których starałem się przestrzegać. 

Ogólnie jadąc do 90km/h sporo bym zaoszczędził. Ale jak ma się do zrobienia 2,5tys km, to każde 10km/h robi różnicę. 

Obserwowałem też cały czas bieżące zużycie paliwa, bawiłem się manetkami. Baaardzo rzadko udawało się obniżyć zużycie zbijając na niższy bieg, skrzynia bardzo ładnie sama dobiera biegi. W zależności od nachylenia drogi, przy tempomacie na 105 wachluje IV-VII. Przy 110 potrafi wbić VIII, przy 90 potrafi zredukować do III przy przyspieszaniu na stromym podjeździe.

Mimo 42 stopni we Francji, wskazówka temperatury nawet nie drgnęła na podjazdach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U nas trasa Kraków - Gdańsk i z powrotem. Duster 1,3 4x4 + cepka 850 DMC. Średnio załadowani, bez rowerow. Nad morze 9,0, powrót 9,2. Cały czas klima włączona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.08.2023 o 22:46, rolf napisał(a):

Ja właśnie wróciłem z urlopu, 5000km w dwie strony. Tankowań było kilka, średnie zużycie 11,6 litra, z poszczególnych zbiorników od 9,6 do 13,8. Najwyższe spalanie w Polsce, gdzie najmniej zwracam uwagę na przepisy, oraz we Francji, gdzie w zgodzie z przepisami mogę jechać z przyczepą szybciej niż jeżdżę zazwyczaj. Najniższe w Niemczech, gdzie dużo remontów i ograniczeń do 80, których starałem się przestrzegać. 

Ogólnie jadąc do 90km/h sporo bym zaoszczędził. Ale jak ma się do zrobienia 2,5tys km, to każde 10km/h robi różnicę. 

Obserwowałem też cały czas bieżące zużycie paliwa, bawiłem się manetkami. Baaardzo rzadko udawało się obniżyć zużycie zbijając na niższy bieg, skrzynia bardzo ładnie sama dobiera biegi. W zależności od nachylenia drogi, przy tempomacie na 105 wachluje IV-VII. Przy 110 potrafi wbić VIII, przy 90 potrafi zredukować do III przy przyspieszaniu na stromym podjeździe.

Mimo 42 stopni we Francji, wskazówka temperatury nawet nie drgnęła na podjazdach.

No, to możemy porównać wyniki. Samochody mamy praktycznie takie same. U Ciebie przyczepa trochę większa. W kwietniu zrobiłem około 4000 km z wypożyczoną Hobby na haku (DMC 1350 KG). Trasa Czechy-Niemcy-Austria-Włochy-Słowenia-Węgry-Słowacja więc i Alpy po drodze. Jednak zupełnie nam się nie spieszyło. Cała trasa na tempomacie: autostrady 90 km/h a poza nimi 80 km/h. Zużycie nie przekroczyło 9,0 l/100. Automat pracował głównie na biegach VI i VII cały czas utrzymując poziom 2000 obr./min. VIII nigdy się nie załączyła. Widać, że różnica w spalaniach jest na prawdę duża bo prawie 3 l/100 km. Wynika z tego, że niewielka różnica w prędkości bo 15 km/h daje dużą różnicę w spalaniu. 

Zróbmy więc podsumowanie. Przy 1000 km tracę na przejazd 2 godziny więcej i spalam 30 l mniej (ok. 50 EUR). Każdy ma jednak swoje priorytety i nie mam zamiaru się wymądrzać co ważniejsze. Dla jednych czas a dla drugich pieniądze. Każdy wybiera co mu bliższe. I bardzo dobrze :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, glomir napisał(a):

Widać, że różnica w spalaniach jest na prawdę duża bo prawie 3 l/100 km. Wynika z tego, że niewielka różnica w prędkości bo 15 km/h daje dużą różnicę w spalaniu. 

To jest prawda, 10-15 km/h więcej przy prędkościach przelotowych to duża różnica w spalaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.08.2023 o 11:36, glomir napisał(a):

No, to możemy porównać wyniki. Samochody mamy praktycznie takie same. U Ciebie przyczepa trochę większa. W kwietniu zrobiłem około 4000 km z wypożyczoną Hobby na haku (DMC 1350 KG). Trasa Czechy-Niemcy-Austria-Włochy-Słowenia-Węgry-Słowacja więc i Alpy po drodze. Jednak zupełnie nam się nie spieszyło. Cała trasa na tempomacie: autostrady 90 km/h a poza nimi 80 km/h. Zużycie nie przekroczyło 9,0 l/100. Automat pracował głównie na biegach VI i VII cały czas utrzymując poziom 2000 obr./min. VIII nigdy się nie załączyła. Widać, że różnica w spalaniach jest na prawdę duża bo prawie 3 l/100 km. Wynika z tego, że niewielka różnica w prędkości bo 15 km/h daje dużą różnicę w spalaniu. 

Zróbmy więc podsumowanie. Przy 1000 km tracę na przejazd 2 godziny więcej i spalam 30 l mniej (ok. 50 EUR). Każdy ma jednak swoje priorytety i nie mam zamiaru się wymądrzać co ważniejsze. Dla jednych czas a dla drugich pieniądze. Każdy wybiera co mu bliższe. I bardzo dobrze :D

Zdecydowanie szybka jazda się nie opłaca, czy solo, czy z przyczepą:) Choć po zmianie na busa, po paru tygodniach dostosowywania swoich przyzwyczajeń co do prędkości, obniżyłem średnie spalanie o 2,5-3 litry. Proace pali przy 120 tyle co spacetourer palił przy 150. Ten sam silnik, skrzynia, przełożenia...

Z przyczepą do 90 jest w miarę ekonomicznie. Później coraz gorzej. 100 a 110 na tempomacie, to dobre 2l różnicy. Tyle że ja nie chcę jechać 90 :) Nudzi mnie to. Do tego znacznie pewniej czuję się wyprzedzając tira przy 110, niż przy 100. Trwa to krócej, mniej przysysa. A już na pewno staram się, żeby mnie nie wyprzedzały tiry.

A uważam, że większym niebezpieczeństwem jest złe rozłożenie ciężaru, niż jazda 100 zamiast 80. W drodze do Hiszpanii i z powrotem widziałem parę wężów (szczęśliwe zakończenie przez zwolnienie w każdym przypadku) i za KAŻDYM razem był to zestaw z w miarę ciężkim holownikiem i prędkością poniżej 100. Zdecydowanie złe obciążenie. Dlatego ja za każdym razem podpinając przyczepę sprawdzam nacisk na hak. Prawie za każdym razem wagę przyczepy i rozłożenie ciężaru na strony. 

W dniu 28.08.2023 o 00:16, lbuster napisał(a):

Fajny wypad. Francja, czy coś dalej? 

Opisz coś :dzieki:

Hiszpania, Tamarit pod Tarragoną. Postaram się coś opisać w kempingach, bo zaliczyłem 2 skrajnie różne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, rolf napisał(a):

Hiszpania, Tamarit pod Tarragoną. Postaram się coś opisać w kempingach, bo zaliczyłem 2 skrajnie różne :)

Ooooo, super. Kolejne moje marzenie. Czekam cierpliwie :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.