Skocz do zawartości

DMC przyczepy a wspólczynnik 1,33 - rozwiązanie


Wiadomość dodana przez Piotrek,

Przepisy uległy zmianie od 1 stycznia 2023. Informacje zawarte w tym wątku są nieaktualne. Dodatkowe informacje: https://forum.karawaning.pl/topic/41824-definitywny-koniec-z-przelicznikiem-133/ 

Rekomendowane odpowiedzi

 

...., masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze;
 
 
To nie to samo co warunki techniczne i podstawa dopuszczenia do ruchu. Tu jest mowa o pomiarach nie interpretacji prawnej.
 
Cały fragment kierowany do Ciebie w poprzednim poście był a propo samochodu...(?)
 
Ciekawe że Panowie z KGP interpretują kwestie które są poza ich kompetencjami.
 
Nie zamierzam nikogo nawracać, przedstawiam inny punkt widzenia który dla mnie jest logiczny, potwierdzony praktyką i opinią ludzi którzy wg mnie na prawdę się na tym znają ( nie interpretują przepisów, tylko praktycznie je używają ponosząc odpowiedzialność prawną).
 
Osoby które podejmują decyzję na podstawie przyjętej  bezkrytycznie i bez zrozumienia informacji, są same sobie winne ( bez względu na to ile postów przeczytały i z którego tematu)
Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 336
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Uważasz, że Policja nie ma uprawnień do sprawdzania warunków technicznych pojazdów i ich wyposażenia?

Czyli idąc tokiem Twojego rozumowania trójkąt, gaśnica nie podlegają kontroli przez Policję - one są wymagane przez to właśnie rozporządzenie, dokładnie analogicznie jak paragraf dotyczący stosowania hamulca najazdowego.

Producent samochodu nie robi homologacji z trójkątem i gaśnicą - bo np. w Niemczech gaśnicy nie trzeba a trzeba mieć apteczkę. 

Jeżeli ktoś sobie przyciemni szyby to Policja również nie ma prawa go skontrolować - bo przepisy o szybach również wynikają z tego samego rozporządzenia.

 

Homologacja to ogólny dokument dopuszczający dany samochód do użytkowania, do tego dochodzą specyficzne uwarunkowania prawne w każdym z krajów i do nich trzeba się odnosić i ich przestrzegać.

W Polsce obowiązuje:

"7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r."
 
Ja nie widzę sprzeczności w cytowanych przez Ciebie rozporządzeniach w 1 poście. Po prostu trzeba wziąć mniejszą wartość. Sprzeczności tu nie ma. 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DOBRY WIECZÓR :yay:

 

Już myslałem ze mój  http://forum.karawaning.pl/topic/15727-poszukiwania-holownika-1995-2000kg-dmc-janwil/page-1   ,,umarł śmiercią naturalną", nawet podziękowałem Kolegom za pomoc w zakupie holownika, a tu masz ciąg dalszy ...

Chciałem zrobić następny krok karawaningu tzn, korzystanie ze sprzętu lub chociaż jego przygotowanie do sezonu. Telewizor w moim TEC'u czeka na uruchomienie, zatrzymałem swoje forum na ten temat, bo trzeba było lecieć przez te DMCesy i szyko kupić legalny holownik. No i jest fajny, super, top /że o Mazdzie 626 2.0 DTVi już całkowicie zapomniałem, bo 10 lat w dieslach to jednak epoka/ Ford Focus mk2 2.0 TDCi kombi !!! Teraz czytam Was i myślę czy ten FF /szyty na miarę/ jest legalny czy już nie jest?

Dziękuje za takie państwo prawa... Karawaning powinien służyć odpoczynkowi i rekreacji a to są tortury!

Edytowane przez Janwil (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Uważasz, że Policja nie ma uprawnień do sprawdzania warunków technicznych pojazdów i ich wyposażenia?

 
Ja nie widzę sprzeczności w cytowanych przez Ciebie rozporządzeniach w 1 poście. Po prostu trzeba wziąć mniejszą wartość. Sprzeczności tu nie ma. 

 

 Sprawdzania : tak. Interpretacji : nie

 

Ja na prawdę nie chce nikogo przekonywać: chciałbym mieć pewność ,że pojmuję to dobrze.

 

Popatrzmy na to z innej strony.

S-max 2,2 tdci 2013r

Kupujesz takie autko. Dostajesz dowód gdzie masz wbite DMC przyczepy 2000kg. Instalujesz odpowiedni do danego pojazdu hak, co potwierdza badanie techniczne i adnotacja w dowodzie. Powtarzam: badanie potwierdziło,że hak spełnia wymagania i samochód tak wyposażony może ciągnąć przyczepę o DMC wyszczegónionym w dowodzie.Samochód jest legalny. Podpinasz przyczepę 2000kg i okazuje się ,że nie możesz jej ciągnąć bo DMC pojazdu to 2505kg. Nie widzisz w tym sprzeczności? Dla mnie jest wprowadzenie wobieg pojazdu z wadą prawną. Dokumenty wydane przez nasze Państwo stoją w sprzeczności z rozporządzeniem również wydanym przez to samo państwo. Jako kierowca obowiązuje cię znajomość przepisów ruchu drogowego, nie procesu homologacji i warunków dopuszczenia do ruchu. To nie Twoja odpowiedzialność- dostałeś samochód z kompletem dokumentów potwierdzających jego parametry techniczne i dopuszczenie do ruchu Taki sam komplet dokumentów masz od przyczepy. Jak wpadłeś na to ,ze masz tam coś dzielić?? Nie ma takiej adnotacji w dowodzie ( w stylu: niby spełnia wymagania dopuszczenia do ruchu,ale sprawdź sam).

 

 

edit:

No Dobry Wieczór;)

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wobec tego Policjant sprawdza Twoje dokumenty i ze sprawdzenia ich wynika, że przyczepa nie spełnia warunków technicznych dla hamulca bezwładnościowego. Nic nie musi interpretować. Tak jak sprawdza czy nie zrobiłeś sobie zbyt ciemnych szyb, posiadasz gaśnicę, itd

 

Nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania. Tworząc zespół pojazdów musisz znać odpowiednie przepisy.

Hak to hak możesz ciągnąć na nim 2000 kg, tylko, że musisz mieć inny hamulec a nie najazdowy.

Wiemy, że ten przepis jest tylko w Polsce, ale jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz: masz wbity w dowód konkretny rodzaj haka ( sprzęgu) , i dla tak wyposażonego samochodu masz dopuszczone 2000kg. W samochodzie nie mam systemu hamulcowego do sterowania hamulcami przyczepy z miejsca pracy kierowcy ( musiałby być w homologacji pojazdu oraz występować jako fragment sprzęgu przyczepy podlegający badaniu technicznemu). Mimo wszystko masz wbity przegląd. To jest wada prawna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Speedy ale jak dobrze wiesz homologacja jest wspólna dla aut w całej Europie. 

Przepis o hamulcu bezwładnościowym jest tylko w Polsce. Ale jest.

Czyli Twoim autem możesz holować przyczepę o DMC 2000 kg w Niemczech i będzie to legalne. A w Polsce nie.

 

Nawet jeżeli to jest wada prawna, to nas użytkowników nie zwalnia to z jej przestrzegania.

Możemy działać aby ten przepis został usunięty.

 

Tak jak mam nadzieję, że aktywni forumowicze zbierają podpisy pod zmianą ustawy o drogach publicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i teraz, aby wszystko było tak, jak powinno, to albo powinni ujednolicić przepisy do tych, jak w Unii, albo dodać rubryki w DR samochodów, np. O3, w której wpisywane byłoby DMC przyczepy z hamulcem najazdowym.

Oczywiście pierwsza opcja jest najprostsza i najbardziej rozsądna :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też mówię o polskim dowodzie i polskim świadectwie homologacji.

To trochę jak z ograniczeniem prędkości. W Polsce maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 140 km/h.

W pozycji nr 44 świadectwa homologacji masz wpis z jaką maksymalną prędkością może poruszać się dany pojazd. To jest sprzeczne z ograniczeniem wynikającym z przepisów Prawa o ruchu drogowym, bo na pewno s-max ma tam wpisaną wyższą wartość niż te 140 km/h.

Więc idąc Twoim tokiem rozumowania to też jest wada prawna :hmm: i czy muszę się stosować do ograniczeń prędkości na autostradzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dotyczy on przyczepy a nie auta, a dokładnie kiedy możemy stosować hamulec najazdowy.

To przyczepa musi mieć takie a nie inne DMC w stosunku do samochodu aby w Polsce można było legalnie używać hamulca najazdowego. Producent auta ma homologacje na samochód a nie na przyczepę. Polskie rozporządzenie do jakiej wartości DMC przyczepa może mieć hamulec najazdowy nie ma nic wspólnego z homologacją samochodu.

 

O właśnie. To jest sedno problemu. Zrozumienie, że chodzi o przyczepę a nie o holownik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi tak na prawdę o zestaw. Przyczepa z ham. najazdowym spełnia wymagani dop. do ruchu...dopóki nie zostanie spięta z holownikiem.

 

Napisałem maila do Ministerstwa....

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Speedy, niestety nie masz racji i większość osób dobrze próbuje Cię naprowadzić na dobre tory!!!

 

Rozporządzenie dotyczy masy przyczepy względem auta przy posiadaniu hamulca najazdowego. Sugerujesz że np. MB źle homologował swojego Spintera a ja się z Tobą nie zgodzę bo za pewne dane wartości ma identycze do homologacji w róznych krajach a np. w USA dopuszczone są do użytku hamulce elektryczne w przyczepach (uruchamiane z miejsca siedzenia kierowcy), mało tego do każdego samochodu dostawczego możesz zamontować zestaw peneumatyki i wówczas będziesz mógł wykorzystywać przyczepę z hamulcami pnematycznymi w Polsce i wtedy będziesz korzystał z wartości wag wpisanych w dowodzie.

 

Raz jeszcze ...1,33* DMC przyczepy z hamulcem najazdowym musim być  niższe/równe od DMC pojazdu holującego - w przypadku gdy przyczepa wyposażona jest w hamulec najazdowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Rozporządzenie dotyczy masy przyczepy względem auta przy posiadaniu hamulca najazdowego. Sugerujesz że np. MB źle homologował swojego Spintera a ja się z Tobą nie zgodzę bo za pewne dane wartości ma identycze do homologacji w róznych krajach a np. w USA dopuszczone są do użytku hamulce elektryczne w przyczepach (uruchamiane z miejsca siedzenia kierowcy)

 Co jest w USA niech zostanie w USA - mówimy o homologacji EU. Ja nie mam nic do homologacji (uniwersalnej na całą Europę) ja mówię, że dane w dowodzie są nieprawdziwe ( w świetle współczynnika 1,33), a potwierdzone przez nasze Państwo.

 

 

mało tego do każdego samochodu dostawczego możesz zamontować zestaw peneumatyki i wówczas będziesz mógł wykorzystywać przyczepę z hamulcami pnematycznymi w Polsce i wtedy będziesz korzystał z wartości wag wpisanych w dowodzie.

No tu się bardzo mylisz. Dokonanie takiej zmiany konstrukcyjnej ( zmiana całego układu hamulcowego) to zmiana homologacyjna. Po 22 czerwca 2013 nie opłacalna w wykonaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, zapisy są sensowne, klarowne i obowiązują od wielu lat. Proszę zwróćcie uwagę, że współczynnik 1,33 dotyczy przyczep hamowanych hamulcem bezwładnościowym. Przecież są przyczepy, w których hamulec uruchamiany jest pneumatycznie lub elektrycznie. Temat już był kiedyć poruszany.

TEORETYCZNIE ja w swoim Sharanie mogę ciagnąć budkę o dmc 2000kg. Jednak z uwagi na masę auta - nie mogę przekroczyć dmc budki 1830kg (+/-). Jednak, gdybym zakupił przyczepkę ze sterowanym hamulcem elektrycznym, lub pneumatycznym (co jest możliwe przecież) - to mógłbym ciągać budkę 2000kg.

sytuacja jest bardziej czytelna w samochodach ciężarowych. Tam przyczepa 5ton spokonie może mieć hamulec pneumatyczny. Więc zasada 1,33 sprawdza tam idealnie.

Inną sprawą jest, że zapis 1,33 nie jest w Ustawie Prawo o ruchu drogowym, tylko Rozporządzeniu o warunkach dopuszczenia do ruchu. Nie każdy policjant z drogówki przeczytał więcej niż "kodeks drogowy" plus taryfikator mandatów. Stąd ich niewiedza i wcale się nie ździwię, że nikt z nich o tym nie wie. Ale wystarczy, że stanie się nieszczęście i okaże się, że jesteście sprawcą wypadku podczas ciagnięcia przyczepy, która była cięższa niż 1,33 - wtedy będzie dodatkowy argument przeciwko Wam.

Dodam, że mnie kilka razy kontrolowali. Sprawdzali tylko, czy dmc budki zgodne z dmw wpisanym w dowód rejestracyjny oraz, czy dmc holownika + dmc budki =3,5 tony. Drugiego nie dodawali widząc, że mam BE. Byli zdziwieniu, kiedy im rzuciłem temat wsp. 1,33. wydaje mi się, że naprawdę mało kto zdaje sobie z niego sprawę. Chyba szybciej zieloni niż niebiescy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Piotrek zablokował(a) ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.