Skocz do zawartości

DMC przyczepy a wspólczynnik 1,33 - rozwiązanie


Wiadomość dodana przez Piotrek,

Przepisy uległy zmianie od 1 stycznia 2023. Informacje zawarte w tym wątku są nieaktualne. Dodatkowe informacje: https://forum.karawaning.pl/topic/41824-definitywny-koniec-z-przelicznikiem-133/ 

Rekomendowane odpowiedzi

Gfizyk: miałem cichą nadzieję ,że pojawisz się w tym wątku, ale spodziewałem się ,że rzucisz mi w twarz jakąś podstawę prawną czy cuś )

Zobacz co sie dzieje: Wszyscy odwołują się do jednego paragrafu, nie wnikając w całokształt ustawodawstwa. Może "gdzieś tam" jest paragraf który jednak daje nadrzędność któremuś z zapisów...

 

Porozmawiajmy o tym co jest, a nie co nam się zdaje...może tak coś się uda ustalić jednoznacznie

 

Ze strony ITS:

 

1. Co to jest homologacja?

Homologacja to proces, w wyniku którego nowy typ pojazdu zostaje dopuszczony do ruchu. Władza homologacyjna na podstawie pozytywnych wyników badań uprawnionej jednostki technicznej, wydaje świadectwo homologacji typu pojazdu, uprawniające do jego rejestracji. Świadectwo to jest potwierdzeniem spełnienia wymagań technicznych określonych w odpowiednich aktach prawnych.

Homologacja wydawana jest na typ pojazdu, w ramach którego występuje rodzina pojazdów o określonych wariantach i wersjach, które mogą różnić się od siebie tylko określonymi cechami wymienionymi w Dyrektywie 2007/46/WE.

 

Z Ustawy o Ruchu drogowym (2014):

 

 

POJAZDY

Rozdział 1 Warunki techniczne pojazdów

Art 68

...

7. Świadectwo homologacji wydaje się za opłatą na podstawie wyników badań homologacyjnych polegających na sprawdzeniu, czy dany typ pojazdu, przedmiot jego wyposażenia lub część odpowiadają warunkom określonym w:

1) przepisach art. 66 oraz ust. 19; 

2) regulaminach stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136), przyjętych do stosowania przez Rzeczpospolitą Polską wraz ze zmianami obowiązującymi od daty wejścia ich w życie;

 

 

Rozdział 2 - Warunki dopuszczenia pojazdów do ruchu

 

Art. 71.

1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.

2. Pojazdy określone w ust. 1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art. 66 oraz są zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną.

 

...

4. Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Przepis ten nie dotyczy motocykla.

 

Art. 72.

1. Rejestracji dokonuje się na podstawie:

  • dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5;
  • karty pojazdu, jeżeli była wydana;
  • świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu – jeżeli są wymagane;
  • zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane albo dowodu rejestracyjnego pojazdu lub innego dokumentu wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego, potwierdzającego wykonanie oraz termin ważności badania technicznego;
  • dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany;

 

 

Rozdział 5 - Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach Oddział 4 - Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym Art. 62.

1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

  • samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

 

RUCH DROGOWY Rozdział 5 - Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach Oddział 1 - Przepisy porządkowe Art. 38.

Kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na żądanie uprawnionego organu wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub kierującego:

  • dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem;
  • dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu;
  • dokument stwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzający opłacenie składki tego ubezpieczenia;
  • zezwolenie, o którym mowa w art. 106 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151)
  • inne dokumenty, jeżeli obowiązek taki wynika z odrębnej ustawy.

 

 

 

 

 

Proszę mi wskazać podstawę prawną, która mówi,że użytkownik pojazdu , mimo dopuszczenia danego pojazdu do ruchu (wraz z parametrami technicznym zawartymi w dokumencie potwierdzającym to dopuszczenie- dowodzie rejestracyjnym), posiada kompetencje prawne oraz jest ZOOBWIĄZANY do osobistej, ponownej weryfikacji spełnienia warunków dopuszczenie do ruchu ( przypominam ,że współczynnik 1,33 wymieniony jest w:

OBWIESZCZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 6 czerwca 2013 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra
Infrastruktury w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 336
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Panowie, zapisy są sensowne, klarowne i obowiązują od wielu lat. Proszę zwróćcie uwagę, że współczynnik 1,33 dotyczy przyczep hamowanych hamulcem bezwładnościowym. Przecież są przyczepy, w których hamulec uruchamiany jest pneumatycznie lub elektrycznie. Temat już był kiedyć poruszany.

 

Samochod ciezarowy to samochod ciezarowy, ale jak w takim Sharanie moze byc uruchamiany hamulec przyczepy inaczej niz najazdowo? Domyslam sie, ze po wcisnieciu STOPu moga hamowac hamulce elektryczne, ale jakis korektor sily hamowania nadal jest potrzebny - najazdowy? Pneumatyki sobie nie umiem wyobrazic (zakladam, ze w homologacji przykladowego Sharana nie ma takiej modyfikacji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektryki nie dopuszczają warunki tech. Hamulec musi buś uruchamiany bez użycia rąk ( za wyjątkiem pojazdów dla inwalidów), stopniowany na równi z hamulcem zasadniczym holownika.

Oczywiście wszystko musi być homologowane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RadekNet - Sharan to był przykład. Na tę chwilę masz mnóstwo pojazdów z pedałem gazu będącym "potencjometrem" czyli urządzeniem (tutaj czujnikiem), który poprzez impuls elektryczny steruje siłownikiem w pompie hamulcowej ( w dużym skrócie, rzecz jasna). Podobnie może być z hamulcem - zresztą na rynku dostępne są pojazdy z hamulcem elektrycznym - na razie pomocniczym (Renault). Więc to tylko kwestia czas.

Jak jest wg Was różnica między pojazdem ciężarowym jeżeli chodzi o ciagnięcie przyczepy? W zasadzie - żadna. A właśnie w przypadku pojazdów ciężarowych ma znaczenie dmc przyczepy. Ciężaro 7tonowy iveco - może mieć instalację pneumatyczną. Najprostszym przykładem jest jednak zwyły ciągnik rolniczy, który może mieścić się w 3,5Tony. I co wtedy? Czy ustawodawca ma specjalnie stosować zmianę przepisów?

Co do warunków dopuszczenia do ruchu - warunki określone przepisami dotyczą poszczególnych pojazdów. Przecież w Polsce nie ma dokumentu dopuszczającego do ruchu dla zespołu pojazdów. Są dwa oddzielne dowody rejestracyjne - dla holownika i dla przyczepy.

Brak w zwiazku z tym błędów prawnych - po prostu takie są przepisy określające pewne techniczne zasady poruszania się pojazdów - tutaj zespołu pojazdów.

Podstawy prawne zostały przytoczone.

Przykład - Sharan - mój ma dmc budki - 2000, ale mogę ciągnąć 1830kg. Ale mój kolega mający Sharana 4-motion mógłby pociagną budkę znacznie cięższą - zgodnie ze współczynnikiem 1,5 - czyli 2,5tX1,5 = 3,250kg. Oczywiście - z punktu widzenia tego przepisu. Jednak maksymalną dopuszczalną dmc przyczepy ma ogranczoną do 2000kg - tak jak ja. Różnica jest taka, że on może ciagać budkę 2T, a ja niestety nie.

I nie wiem nad czym tutaj deliberować. Jeżeli w innym kraju przepisy nie ogranczają zasad korzystania z zespołów pojazdów - to można korzystać z danych dowody rej i finito.

Zapewne są sytuacje (np w autach 4x4), gdzie korzystając ze współczynnika 1,5 możliwości PRAWNE ciągania przyczepy byłyby większe niż możliwości techniczne, bo dmc wynikające ze współczynnika 1,5 jest wyższe niż dmc budki zawarte w DR.

Po prostu proponuję przyjąć zasady prawne do wiadomości bo ich nie znajomość nie jest usprawiedliwieniem ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Speedy a przepisy, z których wynika obowiązek posiadania tych rzeczy wynikają dokładnie z tego samego rozporządzenia. W homologacji nie masz ani słowa o tych przedmiotach. Nie masz nawet napisane o tych przedmiotach w DR i PJ. A wozisz.

Natomiast istniejącego przepisu o hamulcu najazdowym z tego samego rozporządzenia uważasz, że nie musisz stosować.

Coś chyba nie tak.

 

Mam nadzieję, że po wyjaśnieniach Grześka dojdziesz jednak do wniosku, że ten przepis należy dalej stosować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko ,że dowód rejestracyjny nie podaje teoretycznych wartości technicznych , a te które zostały dopuszczone do ruchu ( wraz z konkretnym wyposażeniem pojazdu, np hakiem).

Wg Ciebie sytuacja jest taka ( zgodnie z chronologią):

1) producent projektuje, produkuje i homologuje pojazd ( uzyskuje potwierdzenie spełnienia wymogów dopuszczenia do ruchu). W tym dopuszczeniu jest określone,że pojazd wyposażony w hak zgodnie z technologią przewidzianą przez producenta w tym konkretnym typie pojazdu może ciągnąc przyczepę hamowaną o DMC np. 2000kg

2) na tej podstawie pojazd zostaje dopuszczony do ruchu, uzyskując tzw narodowe dokumenty potwierdzające dopuszczenie do ruchu= DR. Parametry techniczne są określone (również dla zestawu pojazdów!) . Hak zamontowany zgodnie z warunkami producenta i dopuszczenia do ruchu (potwierdzony BT)

3) użytkownik wraca do  pkt 1 i 2 i je weryfikuje we własnym zakresie.

 

Więc się pytam: jakim prawem użytkownik bierze na siebie odpowiedzialność wcześniej leżącą na producencie oraz instytucjach dopuszczających pojazd do ruchu?

 

 

Jeżeli chodzi o gaśnicę i trójkąt: pojazd z takim wyposażeniem ( mimo,że ruchomym to na równi ważnym co kierownica) został dopuszczony do ruchu przez odpowiedzialne za to organizacje/podmioty etc.

 

Ja tylko muszę spełnić obowiązek wynikający z Ustawy o Ruchu Drogowym:

Rozdział 1 - Warunki techniczne pojazdów Art. 66.

2. Urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.

 

 

Ja bardzo chcę dzielić moje DMC przez 1,33...tylko szukam podstawy prawnej która by mnie od tego obligowała. ;)

 

To jeszcze mi powiedzcie jak widzicie Niemca który w naszym kraju dowiaduje się ,że jego Sharan z 2t przyczpą, nie spełnia warunku "1,33". Jego dowód wygląda (jeżeli chodzi o parametry) tak jak nasz.

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obowiązek posiadania gaśnicy i trójkąta nie wynika z dopuszczenia pojazdu tylko z omawianego rozporządzenia. Producent auta nie daje do nowego auta gaśnicy, daje ją w naszym kraju importer lub dealer bo z omawianego rozporządzenia wynika obowiązek ich posiadania.

A homologacja jest taka sama w Polsce i w Niemczech, gdzie gaśnicy nie musisz posiadać, za to musisz posiadać apteczkę (nie wymienioną w homologacji ani w dowodzie rejestracyjnym).

 

Może zamiarem ustawodawcy było to aby zespoły w Polsce były bardziej bezpieczne, tzn żeby holownik był wyraźnie cięższy od przyczepy?

 

Twoim obowiązkiem jako kierującego pojazdem jest utworzenie takiego zestawu aby był zgodny z przepisami obowiązującymi w Polsce. Jednym z tych przepisów jest rozporządzenia Ministra.

 

Moim zdaniem Speedy teraz na siłę próbujesz udowodnić coś co nie jest do udowodnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Speedy - podstawę prawną masz podaną: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20030320262

Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

 

Homologacja określa pewien typ pojazdu (homologacja typu). Np Sharan taki jak mój - może mieć zapewne nawet 2665kg dmc.Ma super bogate wyposażenie, które powoduje, że auto jest cieższe od mojego o te 200kg. Oczywiście wpis w dowodzie w pozycji O1 ma 2000kg. Ale jak przeliczymy jego dmc X1,33 to mamy 2003kg. I wtedy możemy jechać z budką o dmc 2000kg.

Może Sharan nie jest najlepszym przykładem, ale pojazdy typu Transit - już owszem.

Takie mamy przepisy i musimy się do nich stosować :-)

 

PS

Speedy - co do DR jesteś w błędzie popatrz, że nie na każdym DR pozycja F1=F2 :-P Czasami określona jest masa calkowita, która jest wyższa od dopuszczalnej... Czyli jednak techniczne dane są tam też. Daną techniczną jest też masa własna ;-)

Edytowane przez gfizyk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drążę temat bo wg mnie, nie normalne jest, że dane ( dmc zestawu) podane w dokumencie dopuszczającym do ruchu konkretny pojazdu (sztukę) z konkretnym wyposażeniem, okazują się gówno warte.

Pytanie czy tylko DMC zestawu jest zawyżone, bo może za chwilę będziemy weryfikować samodzielnie czy sposób montażu pasów też jest zgodny z rozporządzeniem - żeby nie okazało sie ,że mamy o jedno miejsce mnie niż w dowodzie..

 

Zobaczcie ile jeździ po drogach lawet ciągniętych przez "osobowe" dostawczaki. Nie wierzę ,że ich kierowcy coś tam dzielą- podpinają lawetę na jaką pozwala dowód i w drogę.

Są kontrolowani często i gęsto, a jakoś nikt nie słyszy o konsekwencjach związanych ze współczynnikiem 1,33

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jeszcze mi powiedzcie jak widzicie Niemca który w naszym kraju dowiaduje się ,że jego Sharan z 2t przyczpą, nie spełnia warunku "1,33". Jego dowód wygląda (jeżeli chodzi o parametry) tak jak nasz.

Czytam, czytam i podzielam zdanie Gfizyka i Miodzia.

A co do twojego pytania, słyszałeś o konwencji wiedeńskiej?

Niemiec przyjeżdża do PL i dowiaduje się, że jego zestaw jest postrzegany zgodnie z przepisami w DE a nie z PL bo to jest właśnie konwencja.

Więc jego Sharan nie musi spełniać warunku 1,33, tak jak Ty w DE nie musisz mieć apteczki która w DE jest obowiązkowa a w PL nie (ta sama konwencja w drugą stronę).

Czy teraz już ten Niemiec może jechać bezpiecznie, tak i Ty również. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RadekNet - Sharan to był przykład. Na tę chwilę masz mnóstwo pojazdów z pedałem gazu będącym "potencjometrem" czyli urządzeniem (tutaj czujnikiem), który poprzez impuls elektryczny steruje siłownikiem w pompie hamulcowej ( w dużym skrócie, rzecz jasna). Podobnie może być z hamulcem - zresztą na rynku dostępne są pojazdy z hamulcem elektrycznym - na razie pomocniczym (Renault). Więc to tylko kwestia czas.

 

 

Sharan to dla mnie dobry przyklad, bo sam takim jezdze. A jak widac jest problem w rozbieznosci miedzy tym co w dowodze a tym co na prawde w Polsce wolno ciagnac. Bo jesli chodzi o "tu i teraz" to zaden Sharan nie ma innej mozliwosci hamowania przyczepy niz jej hamulcem najazdowym. Czyli urzednik powinien w POLSKIM dowodze rejestracyjnym uwzglednic POLSKIE przypisy, moim zdaniem. 

 

 

 Jak jest wg Was różnica między pojazdem ciężarowym jeżeli chodzi o ciagnięcie przyczepy? W zasadzie - żadna. A właśnie w przypadku pojazdów ciężarowych ma znaczenie dmc przyczepy. Ciężaro 7tonowy iveco - może mieć instalację pneumatyczną. Najprostszym przykładem jest jednak zwyły ciągnik rolniczy, który może mieścić się w 3,5Tony. I co wtedy? Czy ustawodawca ma specjalnie stosować zmianę przepisów?

 

Pierwsza roznica taka, ze zestaw ciezarowy moze miec dwie wersje hamulcow - osobowy nie. Ale istotniejsza wg mnie jest taka, ze ciezarowym jezdza zawodowcy, ktorzy powinni znac przepisy i sie do nich stosowac w zaleznosci co, gdzie i czym. Ciagnik rolniczy to dobry przyklad, bo moze ciagnac przyczepe z hydraulika (czyli duzo ciezsza niz jego masa wlasna) albo z najazdowka (czyli ze wspolczynnikiem 1,33) - ale to jest pojazd dla profesjonalisty, a nie amatora. 

 

Ja rozumiem, ze to wszystko jest zgodne z prawem (tzn wymaganie samodzielnego liczenia 1,33) ale to jest zle prawo. Mam to szczescie miec samochod zarejestrowany w kraju, gdzie sprawdzam ile mam na tablczce znamionowej, podpinam  i jade (prawo jazdy mnie nie obchodzi bo mam CE) - to nie powinno byc bardziej skomplikowane. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sharan to dla mnie dobry przyklad, bo sam takim jezdze. A jak widac jest problem w rozbieznosci miedzy tym co w dowodze a tym co na prawde w Polsce wolno ciagnac. Bo jesli chodzi o "tu i teraz" to zaden Sharan nie ma innej mozliwosci hamowania przyczepy niz jej hamulcem najazdowym. Czyli urzednik powinien w POLSKIM dowodze rejestracyjnym uwzglednic POLSKIE przypisy, moim zdaniem. 

 

Chyba lepiej aby były takie jak daje homologacja. 

Może dla tego, że gdyby np. już zaraz mienili prawo i 1,33 przestałoby obowiązywać lub gdyby wydarzyło się cokolwiek innego to nie będą musieli wymienić wszystkich dowodów rej. tylko zmieniło się prawo i już. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Piotrek zablokował(a) ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.