Skocz do zawartości

DMC przyczepy a wspólczynnik 1,33 - rozwiązanie


Wiadomość dodana przez Piotrek,

Przepisy uległy zmianie od 1 stycznia 2023. Informacje zawarte w tym wątku są nieaktualne. Dodatkowe informacje: https://forum.karawaning.pl/topic/41824-definitywny-koniec-z-przelicznikiem-133/ 

Rekomendowane odpowiedzi

Nie daje mi ten temat spokoju.

Rozmawiałem przed chwilą z diagnostą i jeżeli zapisy w ustawie o samochodach terenowych okażą się obowiązującymi, to:

-w SKP uprawniony diagnosta sporządza opinie do o spełnianie warunków technicznych i , koszt 82,00 pln,

-idziemy z zaświadczeniem do wydziału komunikacji gdzie należy wymienić DR z powodu naniesienia zmian, w nowym dowodzie w polu J otrzymamy wpis "G", koszt 54,50 pln.

I tak oto jesteśmy posiadaczami auta "terenowego".

Jednocześnie zaznaczam, że zaznajomiony diagnosta nigdy tego nie robił. Określał pojazdy, ale ciężarowe tu przedstawił mi jedynie schemat działania bo jest taki sam. Po prostu że w czasie swojej praktyki jeszcze nie trafił "idioty który by potrzebował na piśmie że jeździ Jeep'em"!!! :hop1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 336
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Domino, chciałbym Ci tylko zasugerować trochę odmienny tok rozumowania.

>>> par 3 ust. 4 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów, mówi, że:
Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:
a.)    wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego
b,)    dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu
c.)    maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta
d.)    3500 kg
z tym, że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury  w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep, masa ta może ulec zwiększeniu do 150% wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków. <<<

Czy nie wydaje Ci się, że tu mówimy o holowniku i jego możliwościach??

 

>>> par 14 ust 7
W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający co najmniej na koła jednej osi. <<<

Czy ten punkt nie dotyczy przyczepy i sytuacji, w której możemy stosować hamulec bezwładnościowy?

 

IMHO jeden przepis nie wiąże się z drugim, bo dotyczą dwóch różnych rzeczy, raz możliwości holownika a drugi przyczepy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, a jaki inny? Powiecie że uruchamiany z miejsca kierowcy, tak? A najazdowy z jakiego miejsca jest uruchamiany? Z bagażnika?!?!

A no taki którego żadna przyczepa nie ma, a ten jest bezwładnościowy uruchamia się sam, może nie z bagażnika

ale jest to blisko :]  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A no taki którego żadna przyczepa nie ma, a ten jest bezwładnościowy uruchamia się sam, może nie z bagażnika

ale jest to blisko :]  

 

Bezwładnościowy uruchamia się sam??? Praw fizyki proszę nie zmieniać ;)

Hamulec najazdowy uruchamiany jest z miejsca kierowcy! Koniec kropka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bezwładnościowy uruchamia się sam??? Praw fizyki proszę nie zmieniać ;)

Hamulec najazdowy uruchamiany jest z miejsca kierowcy! Koniec kropka.

A w jaki sposób ten hamulec uruchamiany jest z miejsca kierowcy???

Chyba że chodzi o hamowanie co  powoduje uruchomienie hamulca najazdowego.

Dla mnie taki uruchamiany z miejsca kierowcy to jest układ pneumatyczny (jak w ciężarówce)

(ale zasada działania układu pneumatycznego jest inna jak układu hamulcowego

w autach osobowych), a dlatego że po naciśnięciu pedału hamulca to on steruje powietrzem

które uruchamia hamulce, a nie bezwładność przyczepy która musi najpierw najechać na auto.

Ja to tak widzę, oczywiście jeżeli jestem w błędzie chętnie wysłucham jak to działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba ostatni post wyjaśniający temat. Speedy na początku miał trochę racji.

Odbyłem dziś pouczającą rozmowę z dwoma panami Inspektorami Transportnymi odnośnie nurtującego mnie zagadnienia (nie tymi samymi co wczoraj, dzisiejsi naprawdę znali się na rzeczy). Więc jest tak:

1.33 obowiązuje, 150% w terenówkach też obowiązuje. Jest jeszcze zapis odnośnie aut ciężarowych do 3.5t. Ale po kolei: jest tak jak pisałem wcześniej, czyli można się postarać o wpis w DR w poz.J, a jeśli nie ktoś chce to nie musi. Dlaczego? Zwrócił ktoś uwagę na to, że w niektórych DR (mówię tu o terenówkach) DMC przyczepy jest większe niż DMC auta, a taki zapis jest już niezgodny z prawem gdyż w DR nie można zapisywać danych sprzecznych z ustawą i nieprawdziwych. Wg. wyjaśnień inspektorów wpis 3000DMC przyczepy przy 2724DMC auta już sam w sobie świadczy o tym, że jest to auto terenowe, ograniczone jedynie homologacją producenta gdyż w innym przypadku nie mógł by tam widnieć. Podobna sytuacja jest z busami, gdyż są traktowane jako "samochód ciężarowy do 3.5t". W takim przypadku wpis w poz. O1 może osiągnąć wartość 3.5t przy DMC auta = 3.5t. Tu jedynym ograniczeniem jest zapis że DMC auta nie mniejsze niż DMC przyczepy. Tu w DR w poz. J możemy mieć a nie musimy wpis M1, lub w rubryce "RODZAJ POJAZDU" wpis "SAMOCHÓD CIĘŻAROWY".

Cała reszta aut do 3.5t powinna się rozliczać z 1.33.

Co do hamulca: hamulec najazdowy spełnia swoją rolę, jest homologowany i dopuszczony w przyczepach do 3.5t DMC. I tyle.

 

:narcyz:

 

Dziękuję i pozdrawiam. :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

A w jaki sposób ten hamulec uruchamiany jest z miejsca kierowcy???

Chyba że chodzi o hamowanie co  powoduje uruchomienie hamulca najazdowego.

Dla mnie taki uruchamiany z miejsca kierowcy to jest układ pneumatyczny (jak w ciężarówce)

(ale zasada działania układu pneumatycznego jest inna jak układu hamulcowego

w autach osobowych), a dlatego że po naciśnięciu pedału hamulca to on steruje powietrzem

które uruchamia hamulce, a nie bezwładność przyczepy która musi najpierw najechać na auto.

Ja to tak widzę, oczywiście jeżeli jestem w błędzie chętnie wysłucham jak to działa.

 

Hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy będzie oznaczać, że wciśnięcie hamulca auta jest jednoczesnym podaniem sygnału (elektrycznego, pneumatycznego) do hamulca przyczepy, tak jak właśnie w ciężarówkach.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

 

Hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy będzie oznaczać, że wciśnięcie hamulca auta jest jednoczesnym podaniem sygnału (elektrycznego, pneumatycznego) do hamulca przyczepy, tak jak właśnie w ciężarówkach.

 

Pozdrawiam

Dokładnie o to mi chodziło. :ok:  Dlatego dla mnie hamulec najazdowy nie jest uruchamiany z miejsca kierowcy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dla mnie taki uruchamiany z miejsca kierowcy to jest układ pneumatyczny

Dla Ciebie tak a dla innych(i dla mnie) układ hamulcowy jaki mamy w przyczepach jest sterowany z miejsca kierowcy.

 

Sprawa oczywista więc po co szukać dziury w całym.

Dokładnie o to mi chodziło. :ok:  Dlatego dla mnie hamulec najazdowy nie jest uruchamiany z miejsca kierowcy.

W przyczepach do 3.5t jest :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ilu z Was widziało na własne oczy na drodze, kampingu czy na parkingu przyczepę (mówię tu o przyczepach do 3.5t)  z hamulcem pneumatycznym lub elektrycznym? :hmm: Na forum nikt się nie chwalił, że takie coś ma. Wszystkie wiadomości to linki do stron i zdjęcia z netu. Prawda jest taka że u nas to fikcja i fantastyka.

Edytowane przez DOMINO7 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Piotrek zablokował(a) ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.