Skocz do zawartości

Montaż elastycznego solara - gdzie kupić, jak zamontować, czego się wystrzegać itp.


jacek00

Rekomendowane odpowiedzi

jak będziesz rozcinał przewód za gniazdem przyczepy to już nie kombinuj i wstaw automatyczny rozdzielacz, może i nie jest on bardzo tani, ale jak policzysz gniazdo, dwie wtyczki i później z tym zabawę...to chyba nie ma sensu...

Znam też gościa co ma kabel zewnętrzny z przetwornicy i gdy używa jej - wpina go w gniazdo zewnętrzne...

 

Pamiętaj jeszcze o aspekcie wypięcia transformatora z energobloku gdy będzie chodziła przetwornica - a jak będziesz na słupku o włączeniu ładowarki do aku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Voku napisał:

Dobra to jeszcze najlepsza opcja na podłączenie przetwornicy do bojlera? Teraz mam bojler wpięty na stałe w instalację poprzez puszkę. 
1. Dorobić gniazdo i wtyczkę do bojlera i podłączać się do przetwornicy albo do instalacji przyczepy. 
2. Podłączyć się do z przetwornica do gniazda przyłączeniowego 230V przyczepy wykorzystujemy wtedy instalację 230V przyczepy   :D tylko wtedy robi się więcej  problemów niż korzyści. 
Ma ktoś inne rozwiązania? 

Dla odmiany, ja zamontowałem modułowy przełącznik sieć - agregat, nawet zmieściłem go w fabrycznej obudowie z zabezpieczeniami :

https://allegro.pl/oferta/hager-przelacznik-siec-agregat-1-0-2-4p-40a-sft440-9276512802

I mam możliwość zmiany źródła zasilania, czyli zasilanie z sieci lub zasilanie z przetwornicy 230V z pominięciem podawania tego zasilania na elektroblok. Elektroblok dostaje zasilanie 12VDC z regulatora Tracer 2210AN na zaciski  zasilania z haka samochodu poprzez dwa przekaźniki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, rafalzki napisał:

Dla odmiany, ja zamontowałem modułowy przełącznik sieć - agregat, nawet zmieściłem go w fabrycznej obudowie z zabezpieczeniami :

Siema ? u mnie to samo przełącznik 1-0-2 sieć agregat dla wyboru źródła zasilania tak by nic się nie nałożyło na siebie. 

20210320_160947.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy stycznik: 2 styki NC + 2 styki NO. Cewka 230V 50Hz
Cewkę wpinasz  w miejsce w którym w momencie wpięcia pod "słupek" pojawia się 230V.
Styki przełączą Ci źródło 230V.
 

1616320368384.jpg

https://allegro.pl/oferta/stycznik-siemens-3rh1122-cewka-230v-2xno-2xnc-6a-10495951905

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę jeszcze wstawić dodatkowy wyłącznik 12V przetwornicy bo teraz jak odłączę aku to nie mam ogrzewania podłogowego. To rozwiąże też problem sygnału dzwiękowego przetwornicy gdy stoję na słupku i chcę grzać podłogę.

3 godziny temu, Misio napisał:

 

Pamiętaj jeszcze o aspekcie wypięcia transformatora z energobloku gdy będzie chodziła przetwornica - a jak będziesz na słupku o włączeniu ładowarki do aku.

O co chodzi z tym transformatorem???   U mnie przetwornica jest wpięta przed energoblokiem w przewód gniazdo zewnętrzne - energoblok.

Jak idzie przetwornica to wypinam ładowarkę CTEK.  A agregat podpinam do gniazda zewnętrznego i jest tak jak na słupku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie stycznik jak najbardziej ? chociaz nie ten bo zastosowal bym jakis wiekszym silnikowy np na 5,5kw. Co do tego przekaźnik to z praktyki wiem że one nie przenosza takiego prądu hehe troche rozebrałem takich styczników i przekaźnikow i różnica w stykach jest ogromna. Ale sam pomysł jak najbardziej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Kdl napisał:

Dokładnie stycznik jak najbardziej ? chociaz nie ten bo zastosowal bym jakis wiekszym silnikowy np na 5,5kw. Co do tego przekaźnik to z praktyki wiem że one nie przenosza takiego prądu hehe troche rozebrałem takich styczników i przekaźnikow i różnica w stykach jest ogromna. Ale sam pomysł jak najbardziej ?

Silnikowe chyba nie mają przełącznych styków, potrzebują dodatkowych.
Ten przekaźnik w brew pozorom jest całkiem solidny, włączał grzejnik 1,5kW.
Stycznik klimatyzator.
APZ-1 max obciążenie 8A.
Ja się dwa razy podpinałem pod słupek i dwa razy miałem 6A do dyspozycji bo taki był bezpiecznik.
Mam też przetwornicę TG 1000 sinus TRUMA, która sam przełącza zasilanie jeśli podepniemy się pod słupek. Przekaźniki to realizujące nie są pancerne.
Ale wiadomo, wszystko zależy od indywidualnych potrzeb.
Kawał stycznika to jednak kawał stycznika ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupię ten automatyczny, będzie prościej. Teraz się bawiłem i fajnie że tą przetwornicę można odpalić z pilota z tym stycznikiem nie będę musiał tam zaglądać. 
Dziś udało mi się podpiąć solary, działają  :D Została mi jeszcze do przeniesienia centralka od movera, ale oczywiście okazało się że są za krótkie przewody :D no i klejenie solarów. 

IMG_20210321_144407.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Voku napisał:

Udało się dziś ogarnąć elektrykę, zostało jeszcze kilka rzeczy ale światło i 230V już jest :D

Jak to mówią, "nie taki diabeł straszny, jak go malują" :brawo: Mówi się też, że "diabeł tkwi w szczegółach" ;), dlatego te dwa przewody oznaczone strzałkami odkręć i przełóż odwrotnie - bezwzględnie puść je po bokach akumulatorów, a nie tak, jak teraz, leżące jeden na drugim!

1.thumb.jpg.b2a738168afe66f1d49c98576f370c19.jpg

 

10 godzin temu, Voku napisał:

Czyli jak przetwornica dostaje 230V z drugiej strony to jedynie daje sygnał dźwiękowy? Bo bałem się że ją uwalę. 

Przetwornica, przetwornicy nie równa (pomijam tu kwestie typu "pełny sinus", czy aproksymowany). Nie możesz zakładać, że jak jedna reaguje w opisany wyżej sposób, to zupełnie inna zareaguje tak samo. Jedna zapiszczy, a inna pójdzie z dymem. Zresztą, na forum takie przypadki opisano i to chyba nawet kilkukrotnie. Bez względu na to, jak dana przetwornica się zachowa, to i tak łączyłbym ją w taki sposób, aby po przyłączeniu przyczepy do sieci ~230 V, miała wyjście od tej sieci separowane.
IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Kristofer napisał:

Jak to mówią, "nie taki diabeł straszny, jak go malują" :brawo: Mówi się też, że "diabeł tkwi w szczegółach" ;), dlatego te dwa przewody oznaczone strzałkami odkręć i przełóż odwrotnie - bezwzględnie puść je po bokach akumulatorów, a nie tak, jak teraz, leżące jeden na drugim!

1.thumb.jpg.b2a738168afe66f1d49c98576f370c19.jpg

 

Przetwornica, przetwornicy nie równa (pomijam tu kwestie typu "pełny sinus", czy aproksymowany). Nie możesz zakładać, że jak jedna reaguje w opisany wyżej sposób, to zupełnie inna zareaguje tak samo. Jedna zapiszczy, a inna pójdzie z dymem. Zresztą, na forum takie przypadki opisano i to chyba nawet kilkukrotnie. Bez względu na to, jak dana przetwornica się zachowa, to i tak łączyłbym ją w taki sposób, aby po przyłączeniu przyczepy do sieci ~230 V, miała wyjście od tej sieci separowane.
IMHO

Z zastanawiałem się właśnie nad tymi kablami, postaram się zmienić (tak się fajnie układają :D  Co do przetwornicy kupiłem ten przekaźnik automatyczny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Voku napisał:

Z zastanawiałem się właśnie nad tymi kablami, postaram się zmienić (tak się fajnie układają :D  Co do przetwornicy kupiłem ten przekaźnik automatyczny. 

Trzy lata temu miałem pożar w busie, spowodowany podobnym układem przewodów.
Cudem udało się opanować sytuację i uratować auto, ale poparzyłem trochę ręce, gdy w panice wyciągałem płonące przewody i wyrzucałem je na zewnątrz stojąc na środku drogi. 
Nie czułem bólu od poparzenia, bo myślałem, że zejdę na zawał i tym niemal że zawałem martwiłem się bardziej... Powodem pożaru była przewrócona podczas jazdy łopata, która uszkodziła izolację przewodów i doprowadziła do zwarcia. Izolacja na przewodach bardzo ładnie się pali :) - a podobno nie powinna. 
Lepiej inaczej ułożyć przewody :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super. Ja oddałem wczoraj przyczepę na montaż. Póki co kupiłem Lifepo4 80ah za 1830zł, victron 100/20 za 640zł, przetwornice AZO 1000 za 470zł. Jutro będę kupował 2 x solar 100w prestige (pójdzie szeregowo) za 1140zł. Ciekawe ile serwis weźmie za resztę gratów i robociznę. Jak to podsumuje to pewnie się popłaczę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.