Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jeszcze jedno może głupie pytanie. Kiedy kable do silników muszą być jednakowej długości to czy + i - z aku do centralki też musi być tak samo długi? Bo by mi wychodziło że - miałby ok 0,6m a + naokoło przez hebel ok 1,5m. Tak może być?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętajcie, że przyczepa zawsze pojedzie krzywo na napędzie. Oczywiście trzeba mieć jak najmniejszą różnice w długości kabli, Ale nawet na równym asfalcie prosto będzie bardzo trudno.

 

:ok:  Masz rację.

 

... i to jest fakt, niestety.

Z drugiej strony, nie są to aż tak duże różnice, aby nie można było nad tym zapanować.

Jedynym wyjątkiem jest Truma XT - ten mover, jako jedyny pojedzie prosto.

Co do długości przewodów, to istotna jest identyczna długość i przekrój przewodów "silnikowych" - tak dla przypomnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wszystkich filmikach serwisowych oblepiają pod spodem uszczelniaczem, a na to nawet pryskają ze spraya farbę żeby ładniej wyglądało  :]

 

Na sporym kawałku wokół otworu przey wierceniu został oderwany wierzchni fornir ze sklejki. Też bym to czymś zabezpieczył.

 

Podstawowy błąd przy wierceniu takich rzeczy - już na ZPT w podstawówce uczyli mnie, że w takim przypadku z drugiej strony materiału, w którym wiercimy, należy przyłożyć i docisnąć kawałek deseczki, wyjdzie ładny, równy i niepostrzępiony otwór.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na sporym kawałku wokół otworu przey wierceniu został oderwany wierzchni fornir ze sklejki.

 

:bravo:  za spostrzegawczość! Też zwróciłem na to uwagę.

Oczywiście sposób z podłożeniem dodatkowej deseczki jest jak najbardziej prawidłowy, ale by zadziałał, deseczka musi być solidnie dociśnięta po przeciwnej do wiercenia stronie, co może być trudne w przypadku takich płaszczyzn, jak podłoga.

Opisywałem już wcześniej, w jaki sposób wiercić tego typu otwory bez podkładów, aby wychodziły idealnie i bez naruszenia (strzępienia) krawędzi nawiercanego materiału. Najprościej jest wykonać otwór pilotujący wiertłem o niewielkiej średnicy, a otwór właściwy wiercić dwuetapowo - najpierw połowę od górnej części podłogi, a następnie kończymy wiercąc od spodu podłogi.

 

PS

To nie jedyne błędy/niedoskonałości, które widać na wspomnianym filmie. Nie można przykładać otwornicy i wiercić w dowolnym miejscu podłogi, a zwłaszcza tak, jak na filmie pokazano (przypadkowo i tuż przy krawędzi ściany).

Poza tym, gdy kontruje się śrubę przeciwnakrętką, to łeb śruby należy unieruchomić, przytrzymując go drugim kluczem, a nie kręcić jedynie samą przeciwnakrętkę (łącznie z całą śrubą).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie, że postępując jak na filmie, można przewiercić listwy konstrukcyjne. Żeby najpierw "wybadać" co siedzi w podłodze, szkoda czasu w tak krótkim spocie, ma wyglądać na łatwe i przyjemne. Z drugiej strony, w krajach na zachód od Odry, zleca się to serwisom, i tyle (i też nikt się nie zastanawia, czy nie przewiercili się przez listwę).

 

Z tą deseczka przykład był z zetpetów (podstawówka), oczywiście, można na 2 razy, ale zaprzeć z wyczuciem podkładkę na czas wiercenia pod podłogą i w końcowej fazie nie naciskać na wiertarkę tylko pozwolić jej dowiercić po własnym ciężarem na wyższych obrotach to też nie jest wielki problem :)

 

Wracając do tematu - używane komplety moverów chodzą w przedziale 1600-1800 zł (silniki, belka, centralka, pilot, elektryka). Nowe, to np.:

ENDURO EGO-400 LIGHT TYTANIUM w Allcampie ca. 3500

Reich MoveControl Light w obelinku ca. 2500

Go2 mover by Truma - ca. 3300

 

Nie wiem czemu, ten Reich jakoś średnio mi leży, mocowany jest dość nisko, i niestety sporo korbelkowania (albo wkrętarka) aby dosunąć rolki. Niezprzeczalna zaleta - silniki poza strefą zalewania wodą z nadkola.

Enduro - z nowych to chyba mój faworyt, ale nie szarpnę się na taką kwotę.

Go2 - niby "by Truma", ale coś poszło nie tak, nie jest to żadna wydaje się rewelacja

 

To ewentualnie z nowych. Kosztowo Reich w obelinku wychodzi nieźle. Wiecie coś o tym napędzie (jak to się sprawdza, trwałość, dostęp do części/ceny)? Najgorsza dla mnie sprawa to dosuw rolek na korbę, tzn. nie wystarczy pół obrotu, a sporo kręcenia, tego bym nie chciał (wożenia wkrętarki też nie).

Jak nie to, to albo używka, albo czekanie na jakąś większą promocję np. na enduro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oglądasz filmik promocyjny firmy Enduro i dziwisz się, że wygrały dwa Enduro, a ich największy i najpopularniejszy rywal, czyli Truma z dwoma moverami jest na szarym końcu? Można się było spodziewać innego wyniku? :D No mnie jakoś nie dziwią wyniku tego testu.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tych budżetowych to albo EM203 lub EM303, ten z Obelinka "Hypercamp" ewentualnie Reich wszystkie chyba na korbkę 

Pozostaje jedyny na sprężynę GO-2?

Są jeszcze Reicha Easydriver czy Al-ko Ranger ale to już trochę więcej trzeba dać. Potem to już chyba wszytko powyżej 1000euro

 

Na tą chwilę chyba bym brał Go-2

Edytowane przez Voku (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepust przez podłogę na kable jakoś uszczelniać? Czy tylko dziura i puścić kable?

Przy montażu swojego moovera zastosowałem puszkę hermeyczną. W niej wywierciłem otwór taki jak w podłodze przyczepy i puszkę przykręciłem od spodu przyczepy uszczelniając połączenie puszka-podłoga Sikafleksem. Przewody "poszły" przez przepusty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie niegłupie :) tylko w pokrywce tej puszki chyba trzebaby zrobić dziurke żeby ewentualna woda która dostanie się przez przepusty mogła sobie uciec.

 

Krostofer, u mnie połączenie aku- hebel- centralka wyszło z kabla 16mm2 :) nie mieli nic pośredniego, tylko 10 a później 16, a wyszło z 2,5m od aku do centralki przez ten hebel to wolałem dać za gruby jak za cienki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.