Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

17cm mierzyłem może to złudzenie optyczne

Co do przewodów zasilających centralę nie przesądza trochę z ich przekrojem ?

Edytowane przez sebka34 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie powinno być napięcie na wejściu do centralki w momencie pracy movera? Pytam bo będę chciał skontrolować jak wszystko do kupy poskładam

 

Odpowiednie  ;)   , a nie żartując, to takie, na którym centralka jest jeszcze w stanie rozpocząć pracę i działać.

Reguły nie ma, ponieważ zależy to od pojemności i stanu akumulatora oraz wspomnianych wcześniej zależności powodowanych samym obwodem przyłączeniowym (długości i przekroje przewodów).

Istotne jest minimalne napięcie graniczne, przy którym dana centralka już się wyłącza.

Jeśli je znamy, bądź doświadczyliśmy wyłączenia z takiej przyczyny i napięcie na wypr. accu było wtedy zmierzone, to znając aktualne napięcie w chwili pracy napędu, można mieć już jakiś pogląd, jak blisko jest do granicy wyłączenia.

Co do przewodów zasilających centralę nie przesądza trochę z ich przekrojem ?

 

Sam pomyśl, czy wolisz grzać przewody, czy mieć sprawniej działający napęd.

Typowo, napędy podczas pracy nie pobierają max prądu znamionowego. Często wystarczy 30 - 50 A (zależnie od modelu, warunków ukształtowania terenu, RMC przyczepy), aby napęd sprawnie manewrował przyczepą. Bywa też tak, że takie "łatwe" warunki u jednego użytkownika występują ciągle, a u kogoś innego, napęd zawsze musi działać w tych ekstremalnych, dla których pobór prądu będzie bliski lub równy maksymalnemu.

Instalacja przyłączeniowa (i każda inna) zawsze powinna zapewniać prawidłową i niezakłóconą pracę w każdych w/w warunkach, ponieważ nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć, kiedy i gdzie się na nie natkniemy. Idealna instalacja, to instalacja bezstratna, ale takich nie ma, dlatego projektując instalację, zawsze dąży się do tego, aby straty na niej były jak najmniejsze. Producenci zazwyczaj dodają przewody przyłączeniowe o przekroju 10 mm² (te do accu), przypominając jednocześnie, aby akumulator był podłączony do centralki możliwie blisko. Jeśli z jakichkolwiek przyczyn wchodzi w rachubę przedłużanie tych przewodów, wtedy trzeba się kierować ogólnie przyjętymi zasadami oraz efektem, który chcemy osiągnąć.

Niestety, nie można wykluczyć sytuacji, że ktoś będzie wolał mieć w/w obwód z przewodami 10 mm², o długości np. 6 m, kosztem obniżenia bezpieczeństwa p.poż., ograniczenia sprawności pracy napędu oraz ograniczenia czasu jego pracy, co jednak nie jest sytuacją poprawną z technicznego punktu widzenia.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jakie ma to znaczenie przy spadkach, ale i tak chyba przy kablach wąskie gardło robią okucia, miedziana tulejka z oczkiem na śrube, na plusie są 4 na minusie 2. Także i tak to chyba najbardziej hamuje prąd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam element, jeśli jest taki, jak przewidziany dla danego przekroju przewodu i jest z odpowiedniego materiału (o dobrej przewodności), to nie stanowi takiej bariery, jak długi przewód - w naszych rozważaniach można go pominąć. Oczywiście każde miejsce połączenia złączy, jakie by one nie były, musi być elektrycznie "czyste", aby samo połączenie nie utrudniało przepływu prądu.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tabela1.jpg

Chodziło mi bardziej o tabele

Z mojego napędu wyczytałem że może pobrać 120 A więc teoretycznie centrale powinienem zasilić przewodem 35mm Chryste Panie jak zakuć w tym wsuwkę 10mm i oczko jest nie możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamontowałem już 5 mooverów i we wszystkich łączeniach przewodów z oczkami, tulejkami stosowałem lutowanie. W/g mnie jest to najpewniejsze łączenie. Nawet profesjonalne zagniatarki (patrz kilkuletnie instalacje samochodowe) nie gwarantują długotrwałego dobrego styku w porównaniu z lutowaniem - oczywiści poprawnie wykonanym. Myślę, ze zagniatanie tulejek młotkiem to ostatnia czynność na którą bym się zdecydował przy takiej instalacji

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.