Skocz do zawartości

Mover, czyli napęd do przyczepy - uwagi do samodzielnego montażu


Kristofer

Rekomendowane odpowiedzi

[...]  u mnie połączenie aku- hebel- centralka wyszło z kabla 16mm2 :) nie mieli nic pośredniego, tylko 10 a później 16, a wyszło z 2,5m od aku do centralki przez ten hebel to wolałem dać za gruby jak za cienki

... i bardzo dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Napisz jeszcze, czy te 2,5 m, które podałeś, to łączna długość przewodu "plusowego" od klemy do centralki, czy odległość centralki od akumulatora?

Jaka jest jeszcze całkowita długość przewodu "minusowego"? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od aku do centralki jest z 40cm w linii prostej. Gdyby nie to że hebel musi być w wygodnym miejscu to plus nie byłby taki długo, idzie bardzo naokoło. Minus ma ok 50-60cm długości, idzie w dół aku, kawałek po podłodze i znowu 15cm w góre do centralki. Jak dostanę podkładki do zamontowania movera i poskładam wszystko na gotowo to podrzucę fotki jak to wyszło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę tego. Jaka jest w przybliżeniu łączna długość przewodu (całego podłączenia) od "plusa" accu, aż do wejścia "+" centralki oraz to samo dla przewodu "minus"?

Oczywiście z "heblem", bezpiecznikiem i wszystkim innym po drodze.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli łącznie ponad 3 metry.
Jak już odpowiadałem, przewodów nie dobiera się jedynie dla ich możliwości prądowych, ale również dla minimalizacji spadków napięcia.
Ma to szczególne znaczenie, gdy mówimy o dużych prądach, a w przypadku napędów dla przyczep, z takimi mamy do czynienia - wartości nawet ok. 150 A
To jest tabela jednego z renomowanych producentów akumulatorów, z zaleceniami przekroju przewodów (minimalnych) dla połączeń "między-półkowych", a więc bardzo krótkich. Przypuszczam, że odległości pomiędzy akumulatorami są ok. 1 m
Moim zdaniem, tabela doskonale nadaje się do zobrazowania poruszonego zagadnienia.
Dla Twojego napędu można przyjąć prąd o wartości ok. 80 A
Na podstawie tabeli, sam oceń, czy przewód, który zastosowałeś jest przewymiarowany.

 

post-8228-0-48770900-1513122021_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli dobrze wyszło z tą grubością :)

 

... przekrojem. Oczywiście, dobrze.

Gdybyś przedłużył ten obwód trochę ponad metr, to chcąc zachować minimalny spadek napięcia na przewodach, powinny one wtedy mieć przekrój nawet 25 mm²

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, przewód będzie się oczywiście bardziej nagrzewał, centralka otrzyma niższe napięcie, niż w rzeczywistości jest na wyprowadzeniach akumulatora, a tym samym silniki będą kręcić wolniej. Dodatkowo, dużo wcześniej centralka odczyta niższe napięcie, które będzie na jej wejściu, jako poziom niebezpieczny dla accu i po prostu się wyłączy, mimo, że akumulator faktycznie jeszcze tego nie wymaga. To tak w skrócie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie Krzysiek ma rację i przekroju kabla zawsze trzeba pilnować, bo po za ryzykiem pożarowym to przy długich odcinkach zawsze spadek napięcia będzie dokuczliwy w najmniej odpowiednim momencie.

 

Dodam jednak, że przy montażu movera w mojej drugiej z kolei przyczepie nie miałem pod ręką bezpiecznika ani 80 ani 100, a jedynie 40A. Bezpiecznik zamontowałem na chwilę, do sprawdzenia czy mover śmiga. Oczywiście wszystko było zaplanowane na wymianę na chyba 100A, z zapasem, bo jak dobrze pamiętam to mój mover wymagał chyba nawet 120A, ale wolałem przepalić bezpiecznik niż przewody.

 

o bezpieczniku zapomniałem i mover pracował ok 2 lat z dużym obciążeniem, zarówno z nowym jak starym akumulatorem, często wciągał tabberta na kliny manewrowe, krawężniki czy korzenie drzew. Prąd nigdy nie przekroczył 40A. Oczywiście może się okazać, że to np dzięki opcji powolnego startu i u Ciebie może palić nawet bezpiecznik 80A.  Po przeniesieniu do Adrii zamontowałem bezpiecznik na klemie, aby zminimalizować ryzyko pożaru a przewód do centralki ma mniej niż pół metra a po drodze jest jeszcze hebel. Najsłabszym ogniwem okazał się akumulator tayama, który prawdopodobnie jest tanią podróbką i po 26 miesiącach stracił 100% pojemności. Aktualnie mam wstawiony 18Ah, noname za niespełna 90zł i on daje radę na ok 30-40m manewrowania. Na wiosnę kupię coś do ok 40AH, ale jednak firmowego.

 

centralkę mam nad osią i kable do silników są równe, mają poniżej 2m długości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Helo, mam Reicha. Korba nie jest żadnym problemem. Podpory wymagają więcej pracy a kręcisz. Jazda z tym jest bezproblemowa choć rzeczywisci trzeba uważać na nierownosci i duże krawężniki. U mnie jest dość nisko choć nie tak jak u jednego z kolegów którego zdjęcie wstawiam poniżej... było przez jego prezentowane. Jakość jazdy ? Przyczepa dmc 1300 i bez problemu ciągnie i pcha.. piasek i pod górkę idzie choć troszkę opornie . Ale idzie . W aucie mam skrzynkę manual i teraz już spoko na każdym polu ☺. Komfort i spokojne ustawianie przyczepy... Dołączona grafika

 

Wysłane z mojego SM-T815 przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.