pabloo Posted April 2, 2007 Witam Szukałem szukałem i nie znalazłem. Czy ktoś z Szanownego Grona mógłby oświecić JAK wyregulować prawidłowo hamulce w przyczepie? Część znalazłem w wątku na temat urządzenia najazdowego ale chodzi mi o to JAK ustawić linki coby przyczepa hamowała ani nie za lekko ani nie "piszcząc" przy każdym zatrzymaniu. Pozdrawiam Pabloo Quote Share this post Link to post Share on other sites
AA73 Posted April 2, 2007 http://www.knott.pl zakładka inf. techniczne a potem Regulacja układu hamulcowego przyczepy Alko jest podobni a co do hamulców BPW jest mała różnica, gdzieś miałem PDF w j angielskim jak znajdę to podeślę. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mrsulki Posted April 2, 2007 Pabloo jak chcesz szybko to zadzwoń do mnie, a jak ci się nie spieszy to może jeszcze dziś późnym wieczorkiem coś naskrobię. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pabloo Posted April 2, 2007 Spoczko - nie śpieszy się Tak sobie myślę, że pora byłoby sprawdzić i ewentualnie podregulować może? Ja tak jeżdżę że prawie nie używam hamulca przyczepy - dopiero przy ostrzejszym hamowaniu czuję że mi "zadek" ciągnie Pozdrawiam Pabloo Quote Share this post Link to post Share on other sites
jacek l Posted April 3, 2007 Sie ma Pabloo, ja 2 lata temu wymieniłem w muzeum łożyska, simeringi i dałem nowe okładziny hamulcowe, w Markach jest firma co nakleja za nieduże pieniądze. Co do regulacji to robie tak, że po wyregulowaniu wstępnym na podniesionej przyczepie i zdjętych kołach {od tyłu bębna tak jak w instr. Knotta, tylko, że w Al-ko jest taka dziurka i zębatka wewnątrz jak w zwykłym hamulcu bębnowym w aucie, z samoregulacją }, zakładam koła, opuszczam i reguluję długość pręta tak aby na zaciągniętym w 4/5 ręcznym, przyczepy nie dało się popchnąć. Tak jak piszesz, działanie hamulca czuć dopiero przy intensywnym hamowaniu. Zawsze zastanawiałem się czy dobrze to robię aż przyszedł czas próby w postaci psa, który mi wyskoczył nagle przed machę, a był dużym psem i wolałem go nie puknąć. Zadziałało tak, że sam byłem zdziwiony, po daniu w heble [ ostrym ] poczułem oczywiście jak przyczepa najechała na auto ale po ułamku sekundy hamulce zadziałały-nie zablokowały kół ale zahamowały je i całość zestawu nie zmieniła kierunku jazdy, zdziwiony byłem, że tak to się skończyło, od tego czasu przestałem się obawiać gwałtownego hamowania, oczywiście z rozsądnej prędkości i na suchym. Uff, ale długo napisałem.Jacek. Ps. nie zapomnij nasmarować linek. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pabloo Posted April 3, 2007 Witaj Jacku Czyli w zasadzie u mnie działa wszystko prawidłowo - przy mocniejszym hamowaniu czuć jak ciągnie do tyłu... Masz rację co do linek - będę musiał popełzać pod przyczepą i przesmarować - nie ma nic gorszego jak zardzewiała linka od JEDNEGO koła i ostre hamowanie w deszczu- robi się "scyzoryk".... Ale ze smarowaniem chyba poczekam do Zdworza Na razie wszystko działa ok Pozdrawiam serdecznie Pabloo Quote Share this post Link to post Share on other sites
Marcin T Posted April 3, 2007 Ale ze smarowaniem chyba poczekam do Zdworza W Zdworzu wypijemy piwko, rozlozysz sie na lezaku i zadna sila nie wciagnie Cie pod przyczepe kiedy to wokolo zapach grilla unosil sie bedzie Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mrsulki Posted April 3, 2007 Co do regulacji hamulców to trzeba by zacząć od rozebrania bębnów oceny zużycia ew. wymiany uszk. części a przede wszystkim nasmarowania mechanizmu rozpieraka i regulacji. Następnie podnosimy przyczepkę aby koła się obracały i regulujemy odstęp szczęk od bębna (w zależności od producenta pierścień zębaty wewnątrz albo śruba regulacyjna od strony podwozia) . Na początek rozkręcamy regulacją szczęki aby zablokować koło następnie luzujemy do momentu kiedy koło zaczyna się swobodnie obracać jednak obcieranie szczęk o bęben ma być lekko słyszalne. To samo robimy z drugiej strony. UWAGA przy regulacji kręcimy kołem do przodu zgodnie z kierunkiem jazdy. Następnie doregulowujemy ew.różnicę w sile hamowania kół. Najprościej: koła w powietrzu, zaciągamy ręczny na pierwszy ząbek i sprawdzamy czy koła obracają się z równym oporem (na pierwszym ząbku opór może być jeszcze nie wyczuwalny, więc zaciągamy na kolejny) oraz sprawdzamy czy koła blokują na tym samym ząbku. Jeśli trzeba lekko podciągamy na regulacji słabszą stronę lub luzujemy silniejszą. Następnie tak podciągamy linki i cięgno aby nie miały dużego luzu (wstępnie) na orczyku łączącym linki z cięgnem. (należy sprawdzić po tej regulacji czy koła obracają się swobodnie, jeśli nie to naciągneliśmy za mocno) Co do regulacji działania hamulca podczas jazdy to najlepiej ustawić to podczas próby drogowej tzn podczepiamy przyczepkę i znajdujemy kawałek prostej mało uczęszczanej drogi i próbujemy hamować. Tak regulujemy naciąg już samego cięgna ( z reguły śruba rzymska) aby zablokowanie kół w przyczepie następowało przy naprawdę ostrym hamowaniu. POWODZENIA To są wszystko moje spostrzeżenia i doświadczenia w tym temacie. Chętnie odpowiem na pytania a także przyjmę sugestie i sprostowania. Quote Share this post Link to post Share on other sites
adi Posted April 3, 2007 Ale to wszystko trudne, nie wiem czy dam rady :-( Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mrsulki Posted April 3, 2007 Może to strasznie wyglądać ale po pierwszym razie zmienisz zdanie. Choć prawdę powiedziawszy nie powinienem do tego namawiać bo jak nie czuje się ktoś na siłach to lepiej zwrócić się dofachowca bo od dobrych hamulców zależy bezpieczeństwo a więc radził bym dużą dozę rozsądku w tym temacie!!! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tomii Posted April 3, 2007 Bębny nic strasznego tylko trzeba lubić mechanikę - jeśli ktoś nie lubi babrać się w smarze to niech to zostawi specjalistą. Quote Share this post Link to post Share on other sites
AA73 Posted April 5, 2007 Zgodnie z obietnicą podesłałem pliczek Tomiiemu odnośnie regulacji hamulców BPW, bo nie wiem jak go zamieścić na forum Quote Share this post Link to post Share on other sites
Tomii Posted April 5, 2007 Plik przesłałem do tomkka i on zapewne umieści go na naszym ftp i doda link do odpowiedniego tematu w dziale Przyjaciele. Quote Share this post Link to post Share on other sites
tomekk Posted April 5, 2007 Witam ! Zrobione dokumentacja jest tu : http://www.forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=828 pod tytułem - hamulec najazdowy. Pozdrawiam Quote Share this post Link to post Share on other sites
akubit Posted April 5, 2007 Witam ! http://www.forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=828 Taki post lub temat nie istnieje, być może został przed chwilą usunięty, wróć i spróbuj ponownie Quote Share this post Link to post Share on other sites