Skocz do zawartości

Budowa własnego domu


Daleko Od Domu

Rekomendowane odpowiedzi

Dodam że jednak największe obciążenia są od strony wejścia do łóżka, gdzie czasem siądziesz (dynamiczniej), albo klękniesz obciążając dużą siłą skupioną...

A od strony drzwi możesz zrobić podwieszenie z sufitu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 402
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Obrysowałem ewentualną ramę łóżka

296624715_ramaka.thumb.jpg.e1ad084858ef19c658878764425c351e.jpg

Profile:

ok. 0,88 kg mb   4x2x200 3mm
ok. 0,61 kg mb   4x2x200 2mm
ok. 0,5 kg mb    3x2x150 2mm x2

Kątownik:
ok. 0,42kg mb 4x4x150 2mm x2

Cena jakieś 168 pln + 34 wysyłka nie jest aż tak strasznie jak myślałem.

Do tego tylko 5 kg dla ramy

Edytowane przez Daleko Od Domu (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie tyle samo kosztuje gotowy stelaz stalowy z listwami niektore firmy robią długość na wymiar i nie trzeba skracac ale bedzie cieższy

Policz wytrzymałość tego alu chyba ze chudzielec jesteś default_smile.png

No i skad 2000mm puszka tyle nie ma

Pewnie dlugosc handlowa w sklepach z kolorkami kupisz na wymiar z cieciem default_smile.png

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierowałem się ramą mojego łóżka, które ma profile 4x2 i grubość 1mm ze stali a ona jest 2x wytrzymalsza więc dałem 2mm od środka gdzie będą wsporniki i 3mm od drzwi, więc powinno być dość wytrzymałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do stalowego...

miałem takie wcześniej:

IMAG1996.thumb.jpg.c9c620b9ea6dc6a871fdea55258e4f71.jpg

Stalowe ze sprężynami do podnoszenia ...

W dwie osoby było co podnosić (naprawdę kawał "żelastwa")

A aluminiówka właśnie tak jak policzyłeś to parę kilo tylko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady - to jest pancerna waga supercięzka, dzisiejsze stelaze stalowe to nie to - podnosi sie je jedna ręka o ile nie jednym palcem bo miewają również podnośniki.  Stelaż stalowy  dla łóżka 200x140 to ok 15-20kg w zależności od wykonania - koszt gotowca to ok 250zł z listwami
Są dostępne również lekkie stelaże drewniane  - zerknij po prostu na alegro do kategorii łóżka oraz Stelaże do łózek - zobaczysz może coś  podbierzesz albo rzucisz dechy jak w prostm łóżku i w to wkład drewniany - pomysłów moze być wiele.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko miejcie też świadomość że tu drgania, zmiany temperatur i wilgotności...i to nie zawsze wpłynie dobrze na gotowy drewniany stelaż przygotowany do użytku w domu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Daleko Od Domu napisał:

Kierowałem się ramą mojego łóżka, które ma profile 4x2 i grubość 1mm ze stali a ona jest 2x wytrzymalsza więc dałem 2mm

na czuja czy sprawdzałeś wytrzymałość na zginanie ?
nie pamiętam ze łba tych wartości ale sa dostępne łatwo tabele w necie możesz porównać i to będzie ścisłe
weź np St3  bo nic lepszego w wyrka nikt nie ładuje oraz  porównaj PA38  bo to popularny stop na profile alu 

5 minut temu, Misio napisał:

i to nie zawsze wpłynie dobrze na gotowy drewniany stelaż przygotowany do użytku w domu...

zero problemu - można lekko  przemalować i to będzie aż za dość - luft spory gnić nie będzie, w budzie masz drewno i mniejszy luft niz w bagażniku puszki  40lat buda miała  i mi nie zgniło a surowe było :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Tak - większość z drewna lub drewno podobne...

Ale np Alu sugerujesz żeby sprawdzać, a połączenia stolarskie, klejenia itd to nie te same obciążenia jak w ciepłym domu, kontra kamper gdzie czasem jest i minus i drgania podczas jazdy, nie zawsze wszystko wypoziomowane...

 

A apropo mojego wpisu że w dwie osoby podnoszony stelaż  - chodziło mi o to że jak wyciągaliśmy go z kampera...

W kamperze też otwierał się w miarę lekko ... miał system sprężyn

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Misio napisał:

Ale np Alu sugerujesz żeby sprawdzać, a połączenia stolarskie, klejenia......

Jedno z drugim nie ma nic wspólnego - alu sugeruję sprawdzić na zginanie bo to plastelina w porównaniu do stali alu miekkie a na domiar plastyczne dużo mniejsza sprężystość niż najpodlejsza stal nawet St0 , dlatego sugeruje sprawdzenie
Drewniane stelaże ktoś już policzył i sprawdził - klejenia tam nie ma w prostych łóżkach bo idzie wsio na kołki i złącza meblowe śrubowe nawiasem zwykle marne i liche. Decha na sztorc ma naprawde sporą wytrzymałość na zginanie a takie siły tu najwiecej działaja.
Mróz nie przeszkadza drgania owszem trochę ale to nie jest tak że twardszy mat. jest odporniejszy na drgania - pekniecia zmęczeniowe właśnie często występuja w twardych mat. lub ich złaczach spawanych ale spoko stelażowa St3 to nie jest twardy mat - to taka licha stal.

Widze że to grube miałeś Misio dziś takich już nie robią na stelaż  idzie 30x1 albo 40x1 z kantrury + listwy drewniane te same co w drewnianych stelażach w plastikowe pochewki  - dziś księgowi produkują liczą mat. nie to co kiedyś.

Najważniejsze jest  dla puszki pytanie - ile mamy do dyspozycji wolnej masy do DMC  - MW z dowodu można na śmietnik wyrzucić trza jechać na wagę i wiedzieć ile mamy zapasu naprawdę  - od tego zależy jak i z czego klecić puszkę  - oszacować najpierw wg założen ile dołożymy masy  na zabudowę i wyposażenie oraz kolejne dokładane graty ważyć i sumować na kartce  bo niejeden się na tym ugotował i beczał.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lookłem jeszcze raz na to alu co rysowałeś - nie liczyłem ale na mojego czuja jak z PA to liche - dałbym belkę jeszcze przez środek po długości

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na ramę dam sklejkę z 3-4mm + 10cm materaca co też rozłożyć masę na większą powierzchnię. W środek to zwykła kantówka czy deska jak @Misio miał i najlepiej pod profile alu.

Ed.

A jakby dać do profilu tego od drzwi z pół metra kantówki lub czegoś podobnego w środek? Zawsze też wzmocniłoby dużo na zginanie. Tylko jak reagowało by to na zmiany temperatur...

Edytowane przez Daleko Od Domu (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet przy wytrzymałości aluminium, przy takich profilach bardziej liczy się nie tyle grubość, a kształt, i połączenia. Kształt, jeśli prostokątny, jest ok (4x2). Gorzej z połączeniami, ciężko ze spawaniem. Stal pracuje, część obciążeń zamienia na ugięcie, alu w ogóle (wystarczy pojeździć rowerem ze dobrą stalową cienkościenną ramą z Cro-Moly i alumionową - czuć różnicę) 

Nie dawałbym w ogóle w alu śrub na przelotowo przez profil, tylko przez sąsiadujące ścianki (ściskając przylegające profile lub profil z łącznikiem), lub nitował, bo będzie trzeszczeć/stukać niemiłosiernie, i ram abędzie całkiem "luźna" (wiotka na łączeniach. I nic a nic nie pomoże mocniejsze dokręcanie. Jak się skręca/nituje profile/łączniki ścianka do ścianki, jest ok, pancerne i mocne.

W ogóle, dla uproszczenia, zrobiłbym całość z profilu C, z ceownika 20x40x2 albo nawet 20x40x3, w wewnętrzną stronę "C" wpuszczając ciut niższy ceownik poprzeczki, i 2poprzeczki więcej, i wtedy łączniki dał z kątownika alu 80x80 lub 100x100 grub. 3mm pociętego na 3,5 cm odcinki, skręcił to śrubkami m5 nierdzewka/inox z płaskim łbem, po 4 na każdą stopkę łącznika plus nakrętki samohamowne z drugiej strony z podkładką powiększoną. 

M5 w inoksie, z dyżym płaskim łebkiem pod torxa, dług. 10-15 mm, plus podkładki inox nie są drogie .  

Łączenia albo aluminiowe nity zrywalne, albo nierdzewka/kwasówka (zwykła stal, lub - odpukać - cynkowana, albo czymkolwiek galwanicznie powlekana, odpada), i stalowe łączniki mogą korodować lub pod łącznikami alu będzie się utleniało. Jak dasz podkładkę z nierdzewki, nakrętkę samohamowną możesz dać zwykłą, nie musi być inox (chodzi o to, żeby alu nie miało bezpośredniego styku z innym metalem)

Profile alu koniecznie anodowane, surowe będą brudzić, zwłaszcza po jakim czasie, i nie trzeba tego już niczym wykańczać. Sadząc po cenie, policzyłeś surowe amelinium. 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kantrura - skrót/żargon - poprawnie to:   profil zamknięty o przekroju kwadratowym lub prostokątnym

43 minuty temu, czyś napisał:

Kształt, jeśli prostokątny, jest ok (4x2). Gorzej z połączeniami, ciężko ze spawaniem. Stal pracuje, część obciążeń zamienia na ugięcie, alu w ogóle

Oczywiście że 40Hx20 pracuje diametralnie inaczej nić 20Hx40.
Alu pospawa spoko ale trzeba mieć czym i umieć - Albo palnik propan tlen i spoiwo w otulinie albo lepiej TIG 
Dalsza część to to samo co ja obrazowo pisałem plastelina tylko inaczej napisane :) 

Ceownik ok zgoda -  ma niewiele mniejszy wskaźnik na ugięcie niż kantrura - proste bo pracują tu ścianki pionowe a nie poziome

O korozje stali bym sie zupełnie nie bał - pomalować miniówką i nawierzchniową i spać spoko - to bagażnik busa a nie podwozie czy próg  - gnije Wam coś wewnątrz bagażnika osobówki ?

El. złączne z nierdzewki przesada - j/w.

Alu anodowane - przesada i koszt x1,5 lub x2 anoda nie jest tania ma zalety owszem ale po co jeśli to konstrukcja nakrywana sklejką jeśli na alu idzie  materac czy pościel - zgoda surówka odpada

Same połączenia konstrukcyjne - musiałbym to przedumać nie zastanawiałem sie jeszcze nad tym u mnie - ten etap za ok -2-3tygodnie
Na szybko - skłaniałbym sie na kantrurę stal  w układzie 30Hx20x1- rama prostokąt łączenie narożny na ori łączniki 90st wsuwane i blokowane wkret lub nit albo spawanie   , belka przez środek i ze 2 poprzeczki na długości - jak mat wyjdzie 150zł olałnym i wziął stelaz gotowy na wymiar 
Argument dla kantrury stal - prostota wykonania na wymiar.
W drugiej opcji skłaniałbym sie na stelaż drewno - konstrukcja nośna decha calówka na sztorc  - tzw 5ta noge robiłbym na środku niezależnie od mat.

 
 

 

 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

stal 200x120 na wymiar tez w tej cenie znajdziesz https://allegro.pl/oferta/stelaz-wklad-do-lozka-materac-120x200-8356743496 - jest to sens robic ?

drewno 200x120 https://allegro.pl/oferta/stelaz-eko-ps-120-200-wzmocniony-stel-maz-8825052130 najwyżej skrócisz o 1 deske - jest sens robić ?

jest sens robic ?  - pytanie jest  w załozeniu że materiał nie poniewiera sie pod chałupa  

Jesli o mnie chodzi przypuszczam że opcja 1 a podparcia DIY  - mat przywóz ca 120 robota prąd  - nie za 20zł to mi sie nie chce spawarki wyciagac.

Nawet można pokombinowac że ze srodka jest diostęp do bagażnika   podnosnik też nie problem  

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.