Skocz do zawartości

Lista holowników nadających się do ciągania


terenowiec

Rekomendowane odpowiedzi

Ręce opadają patrząc na to wszystko. Powiem Wam, że planowałem jechać w tym roku jeszcze w Bieszczady. Jednak jak pomyślę, że mam iść do Wydziału Komunikacji (nastać się w kolejkach) by uzyskać tam jakąś emisję spalin, później jechać łącznie 100 km do Wrocławia po Via-boxa, później założyć jakie konto by wpłacić z góry pieniądze. Następnie owe urządzenie podłączyć do auta i modlić się, by działało prawidłowo, bo inaczej nalicza mi karę 3000 zł x wielokrotność przejechanych bramek. A później jeszcze przez rok czasu reklamować, że coś było źle naliczone (o przypadkach takich poczytać możemy tu na forum). Strach przed tą machiną sprawia, że nie chce mi się w te góry jechać i kombinuję jak mogę, by problem obejść. Wolałbym zapłacić nawet więcej (w postaci winiet), byle nie być narażonym na związany z tym stres. :czerwona:

Chyba już tak się zawziąłem przeciw bandyckiemu systemowi, że prędzej zbuduję nową przyczepę, niż zgodzę się na łupienie przez Nowaka. Ale zobaczymy co się da zrobić. Moje kombinowanie wszak nadal trwa :-].

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 306
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Powiem Ci ze jezdze z viaboxem od samego poczatku.  Oczywiscie uwazam ze sam system powinien obejmowac tylko przewozy zarobkowe i powyzej 7.5tony, ale tak nie jest, wiec objal tez niektorych z nas. U mnie nie ma zadnej upierdliwosci w uzywaniu tego, przykleilem to to do szyby , laduje raz na rok, moze czesciej. Po prostu trzeba sie do tego przywyczaic. Jak chcesz im placic mniej, zainwestuj w auto z filtrem czastek stalych, bedziesz mial wyzsza kategorie emisji spalin. Co do wskaznika 1.33 o ktorym pisalem, swego czasu pytalem kilkunastu policjantow drogowki o to rozporzadzenie, zaden nie wiedzial o czym mowie (moze kiepscy byli). Ale nie zakladal bym ze nie wiem o nim nikt, na pewno wie ITD a oni moga Cie zatrzymac. Na pewno wie ubezpieczyciel bo dla nich to czysta kasa. W razie kolizji sprawa pojdzie do rozpatrzenia i wtedy jakis mily Pan z drogowki siedzacy przy biurku czegos sie tam dopatrzy. Do Ciebie bedzie wtedy nalezec udowodnienie ze 5kg roznicy nie wplynelo na skutki kolizji lub nie daj Boze wypadku.

Edytowane przez maciej_p (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrócę do tego co napisał Piotr - Miodzio. Piotrku, takie coś przeczytałem na forum Subaru (początek piątej strony: http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=1&t=11509&start=100)

 

Do Komendy Powiatowej Wydziału Ruchu Drogowego pod którą podlegam z adresu zamieszkania zadałem pytanie:

 

"Witam serdecznie, 
zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie jakie uprawnienia są wymagane do prowadzenia zespołu pojazdów złożonego z samochodu osobowego o DMC 1895kg oraz przyczepy o DMC 1600kg. Konstrukcja pojazdu zezwala na ciągnięcie przyczepy o takiej masie (wpis w dowodzie rejestracyjnym w polu O1 - 1600kg). Zgodnie z zapisami w ustawie Prawo o ruchu drogowym obowiązującej od 19.01.2013 prawo jazdy kat. B zapisano: " 6) kategorii B: a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla, B) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej, c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4.250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2, d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM" w ust. 2. na który powołuje się przytoczony wyżej fragment zapisano: " 2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy" czyli, podsumowując pytanie proszę o odpowiedź czy wymienionym zestawem pojazdów mogę kierować posiadając tylko kategorię B jako że ust. 2 nie jest w tej sytuacji spełniony (łączna DMC zestawu 3495kg). 
Z góry dziękuję za odpowiedź"

Oto odpowiedź jaką uzyskałem:

"W odpowiedzi na Pana pismo dotyczące uprawnień do kierowania zespołem pojazdów składającym się z samochodu osobowego o DMC 1895 kg i przyczepy o DMC 1600 kg informuję, że jeżeli posiada Pan prawo jazdy kat. „B” nabyte przed 19 stycznia 2013 r. może Pan kierować takim zestawem. Wynika to z art. 13 ust. 2 DYREKTYWY 2006/126/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy ( przekształcenie ), ( Dz. U. UE. L 403 z 30.12.2006, s. 18 ), który mówi, że „ wszelkie uprawnienia do kierowania pojazdami przyznane przed 19 stycznia 2013 r. nie podlegają ograniczeniu lub unieważnieniu przez przepisy niniejszej dyrektywy"

A że zestawem takim poruszam się głównie po powiecie, więc wydruk zapytania i odpowiedź wożę w schowku icon_cool.gif

Pozostaje pytanie o interpretację ITD oraz gdzie w przepisach jest zapisany warunek 1,33...

Dodam tylko, że zapytanie i odpowiedź było wysłane na początku marca 2013

 

Ciekawi mnie właśnie to, co napisał subarowy forumowicz. Gdzie w przepisach jest wymagany współczynnik 1,33?

Edytowane przez terenowiec (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzeju współczynnik 1,33 jest podany w warunkach technicznych pojazdów w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury.

par 14 ust 7
W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający co najmniej na koła jednej osi.

Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20030320262

 

Warunek ten nie ma nic wspólnego z prawem jazdy ani z uprawnieniami wynikającymi z kategorią PJ

Wynika z niego kiedy i w jakim przypadku może być stosowany hamulec najazdowy bezwładnościowy.

 

Swoją drogą dziwne te Subaru Legacy, według http://autokatalog.autoscout24.de

przy silniku 2,0 podano DMC holownika 1870 kg a DMC przyczepy 1400 kg

przy silniku 2,5 podano DMC holownika 1910 kg a DMC przyczepy 1800 kg

 

W Polsce przy jeździe takim Subaru z przyczepą z hamulcem najazdowym legalnie nie możesz poruszać się takim zestawem, bo ograniczają nas przepisy odnośnie zastosowania tego typu hamulca.

 

Oczywiście, że spora część policjantów nie będzie wiedziała jak 

ale problem będzie tak jak koledzy wcześniej pisali z inspektorami ITD no i w razie jakiegokolwiek nieszczęścia. Ubezpieczyciele zawsze skrupulatnie takie rzeczy sprawdzają.

 

Co do pisma z policji, coś chyba Panom policjantom się z lekka z interpretacją pomyliło, twierdzą, że skoro przed 19 stycznia mógł jeździć takim zestawem to po tej dacie też może, zgodnie z Dyrektywą Unijną :) Według mnie to mylna interpretacja przepisów.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Wrócę do tego co napisał Piotr - Miodzio. Piotrku, takie coś przeczytałem na forum Subaru (początek piątej strony: http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=1&t=11509&start=100)

 

Do Komendy Powiatowej Wydziału Ruchu Drogowego pod którą podlegam z adresu zamieszkania zadałem pytanie:

 

"Witam serdecznie, 
zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie jakie uprawnienia są wymagane do prowadzenia zespołu pojazdów złożonego z samochodu osobowego o DMC 1895kg oraz przyczepy o DMC 1600kg. Konstrukcja pojazdu zezwala na ciągnięcie przyczepy o takiej masie (wpis w dowodzie rejestracyjnym w polu O1 - 1600kg). Zgodnie z zapisami w ustawie Prawo o ruchu drogowym obowiązującej od 19.01.2013 prawo jazdy kat. B zapisano: " 6) kategorii B: a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla, B) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej, c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4.250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2, d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM" w ust. 2. na który powołuje się przytoczony wyżej fragment zapisano: " 2. Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy" czyli, podsumowując pytanie proszę o odpowiedź czy wymienionym zestawem pojazdów mogę kierować posiadając tylko kategorię B jako że ust. 2 nie jest w tej sytuacji spełniony (łączna DMC zestawu 3495kg). 
Z góry dziękuję za odpowiedź"

Oto odpowiedź jaką uzyskałem:

"W odpowiedzi na Pana pismo dotyczące uprawnień do kierowania zespołem pojazdów składającym się z samochodu osobowego o DMC 1895 kg i przyczepy o DMC 1600 kg informuję, że jeżeli posiada Pan prawo jazdy kat. „B” nabyte przed 19 stycznia 2013 r. może Pan kierować takim zestawem. Wynika to z art. 13 ust. 2 DYREKTYWY 2006/126/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy ( przekształcenie ), ( Dz. U. UE. L 403 z 30.12.2006, s. 18 ), który mówi, że „ wszelkie uprawnienia do kierowania pojazdami przyznane przed 19 stycznia 2013 r. nie podlegają ograniczeniu lub unieważnieniu przez przepisy niniejszej dyrektywy"

A że zestawem takim poruszam się głównie po powiecie, więc wydruk zapytania i odpowiedź wożę w schowku icon_cool.gif

Pozostaje pytanie o interpretację ITD oraz gdzie w przepisach jest zapisany warunek 1,33...

Dodam tylko, że zapytanie i odpowiedź było wysłane na początku marca 2013

 

Ciekawi mnie właśnie to, co napisał subarowy forumowicz. Gdzie w przepisach jest wymagany współczynnik 1,33?

 

Terenowiec zapis taki jest od paru ładnych lat i nie ma nic wspólnego ani z polityką, ani Viatollem. Proszę trzymajmy się faktów i nie piszmy niestworzonych historii, także na obcych forach internetowych.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Terenowiec,  Pan policjant ma racje ze samochod o DMC 1895kg moze ciagnac przyczepe o DMC 1600kg  jesli pozwala na to jego homologacja. Ani w pytaniu ani w odpowiedzi nie ma jednak mowy o typie zastosowanego hamulca, a on stanowi dodatkowe ograniczenie. Ja tylko raz w zyciu widzialem przyczepe do 3.5t DMC  z hamulcem uruchamianym z miejsca kierowcy, ale byla to podlodziowka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to klapa :pad: . Dzisiaj panie w Wydziale Komunikacji powiedziały mi, że w Polsce nie ma absolutnie żadnej możliwości zmiany DMC. Ani świadectwo homologacji, ale zamiany konstrukcyjne, zupełnie nikt i nigdzie nie ma prawa zmienić DMC. Nawet gdybym oddał budkę do firmy, która buduje przyczepy i zlecił jej przebudowę, dostał fakturę i wszelkie możliwe dokumenty, to nic to nie da.

Wyjściem jest tylko sprzedanie przyczepy komuś za granicą, w kraju, w którym zmiana DMC jest możliwa, a później ponowne odkupienie jej od obcokrajowca i od nowa zarejestrowanie w kraju z wszystkimi papierami, jakie się składa przy przyczepach po raz pierwszy ściąganych zza granicy. Koszt i machina przeogromna. Jednak pytanie czy nie warto? W końcu to i tak taniej niż kilkanaście tysięcy kary za jakiś błąd przy niedziałającym via-tollu...

No i na dziś zostaje tylko omijanie szerokim łukiem płatnych odcinków. Ale to do czasu, bo sieć zrobi się za jakiś czas zbyt gęsta, by ją przeskoczyć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Terenowiec ale viatol działa i nie ma z nim zupełnie problemów. Kolega jest właśnie podobnym zestawem do Twojego. Mówi, że przykleił do szyby zasila raz w roku i zapomina o sprawie. Nie nakręcaj się jednostkowym problemem z forum. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to klapa :pad: . Dzisiaj panie w Wydziale Komunikacji powiedziały mi, że w Polsce nie ma absolutnie żadnej możliwości zmiany DMC. Ani świadectwo homologacji, ale zamiany konstrukcyjne, zupełnie nikt i nigdzie nie ma prawa zmienić DMC. Nawet gdybym oddał budkę do firmy, która buduje przyczepy i zlecił jej przebudowę, dostał fakturę i wszelkie możliwe dokumenty, to nic to nie da.

Wyjściem jest tylko sprzedanie przyczepy komuś za granicą, w kraju, w którym zmiana DMC jest możliwa, a później ponowne odkupienie jej od obcokrajowca i od nowa zarejestrowanie w kraju z wszystkimi papierami, jakie się składa przy przyczepach po raz pierwszy ściąganych zza granicy. Koszt i machina przeogromna. Jednak pytanie czy nie warto? W końcu to i tak taniej niż kilkanaście tysięcy kary za jakiś błąd przy niedziałającym via-tollu...

No i na dziś zostaje tylko omijanie szerokim łukiem płatnych odcinków. Ale to do czasu, bo sieć zrobi się za jakiś czas zbyt gęsta, by ją przeskoczyć. 

może coś się zmieniło, z nowelizacją ustawy - ale przecież było już klika przypadków zmiany dmc w przyczepie - ja osobiście nie chciałbym obniżać- ze względu na ilość "stuff-u", ale jak mus to mus.

 

ja kombinowałem też z obniżeniem DMC auta - kupując nowe z salonu - na to  nie ma możliwości, a to by mi bardziej pasowało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witus, może masz i rację. Nie wiem dlaczego, ale tak się boję viatolla, że padnę ofiara jakiegoś błędu z kosmiczną karą, że prędzej chyba sprzedałbym przyczepę, kupił inną i stracił na tej transakcji 10 - 15 tysięcy, niż z sercem w gardle wjeżdżał pod bramki. Strach i złość na ten system urósł u mnie chyba do rangi obsesji  :puk: .

Jeżeli prawdą jest, to co mówicie, że obowiązuje ten przelicznik, to jedynym autem, które się łapie legalnie na ciągnięcie 1,5 tonowej budki jest samochód o DMC 2000 kg (2000 : 1,33 = 1503 kg) i oczywiście z wpisem, że ma na haku potrzebne 1500 kg. Czy dobrze rozumuję? Jeżeli tak, to jedyny model jaki znalazłem, to starszy Ford Mondeo 2,5 litra 170 koni. Być może jest jeszcze inne auto o tej masie i odpowiedniej mocy, ale jeszcze się nie doszperałem.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

viatolu nie ma co się bać. chyba lepiej wykupić urządzenie i jeździć porządnym autem, co i po błocie pójdzie, niż kombinować... ITD tak łatwo nie odpuszcza.

w lipcu wypożyczyłem via...i jakoś działa, pika pod bramkami więc chyba oki.

 

ps. na orlenie w Kliniskach jak padło pytanie z mojej strony, czy nie będzie pikać jak jest X ? to kolo dla pewności wyjął worek i zalecił chować jak jadę solo :skromny:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejechalem z 20.000km  z viaboxem w trybie X (odlaczona przyczepa), pod bramkami jezdze codziennie - nigdy nie naliczylo oplaty. O to nie masz sie co bac. Bardziej trzeba uwazac na sytuacje odwrotna - deklarujesz przyczepe w viaboxie, a system nie nalicza,  trzeba sluchac pikania urzadzenia.

 

Terenowiec - a masz kategorie E do B prawa jazdy?

Edytowane przez maciej_p (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mam E + B od dobrych kilku lat, co widać po moim zestawie karawaningowym, który przekracza 4 tony.

Właśnie tego co piszesz bardzo się boję. Że włączam via-boxa jak należy, jadę, a mimo to on z jakiegoś powodu nie nalicza, i przychodzi mi później ogromna kara. I co? I nic, tylko zapłacić, 3, 6, 9, 12, czy naście tysięcy zł. Dlatego mój strach. Bo system i prawo są tak skonstruowane, by kierowca zawsze przegrał i zapłacił (również z gwarantowaną przegraną w sądzie). Dzięki temu w budżecie państwa jest dużo więcej kasy, niż gdyby urządzenia chodziły bezbłędnie, lub gdyby kierowcy takie kary nie z jego winy darowano. 

Edytowane przez terenowiec (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.