Skocz do zawartości

Dowód rejetracyjny - pozycja F.3


Rekomendowane odpowiedzi

To potwierdza poprzednie porady, które Ci udzielono. Parametry techniczne zespołu pojazdów wyznacza producent, nie pan w ITD.

W Twoim samochodzie producent określił, iż zestaw nie może mieć MMC większej niż 3500 kg. W zależności od stopnia zapakowania samochodu i przyczepy musisz zestaw kontrolować/ważyć. Samochodem, który z pasażerami i bagażami  nie osiągnął granicy DMC, pociągniesz te 1300 kg, ale gdy to osiągniesz, zmniejszasz rzeczywistą masę przyczepy, aby zmieścić się sumarycznie w 3500 kg. Tak określił producent np. uwagi na możliwości układu hamulcowego. Takich samochodów jest bez liku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, robafini napisał:

Z ciekawości wysyłałem maila do KGP i WITD i od tygodnia cisza. Czyżby brak wiedzy .. emoji16.png

W zasadzie to czego chcesz się dowiedzieć? Te ich odpowiedzi i tak nie będą mieć żadnej mocy prawnej. Mogą tam nawet napisać, że możesz i rakietą lecieć...

F3 to DMC całego zespołu. Oznacza ładowność pojazdu ciągnącego i przyczepy po odjęciu mas własnych obu pojazdów.

Pewnie na forum masa osób ma F3, które nie jest sumą F2 i O1. Poza tym O1 to MMC a nie DMC - to tak w ramach ciekawostek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie to czego chcesz się dowiedzieć? Te ich odpowiedzi i tak nie będą mieć żadnej mocy prawnej. Mogą tam nawet napisać, że możesz i rakietą lecieć...
F3 to DMC całego zespołu. Oznacza ładowność pojazdu ciągnącego i przyczepy po odjęciu mas własnych obu pojazdów.
Pewnie na forum masa osób ma F3, które nie jest sumą F2 i O1. Poza tym O1 to MMC a nie DMC - to tak w ramach ciekawostek.
Nie chcę jechac na wakacje i się wkur...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj jest podstawa prawna przepisy z 2013r które się zmieniły i czarno na białym podane, a w przypadku tych naszych kochanych f3 przerylem internet wzdłuż i wszerz i na papierze nie ma nic. Na zachodzie w dowodzie wogole nie mają pozycji f3 - chyba była zbyt problemowa

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, robafini napisał:

na papierze nie ma nic

Jak nie ma? Wystarczy wziąć DR w łapę, przy tej pozycji jest jasno napisane czego dotyczy 

F. 3 - dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów
 

dmc zespołu, a nie jakaś suma dmc czy inne cuda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie ma? Wystarczy wziąć DR w łapę, przy tej pozycji jest jasno napisane czego dotyczy 
F. 3 - dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów
 
dmc zespołu, a nie jakaś suma dmc czy inne cuda
Zgadzam się, tylko powinni jeszcze stworzyć definicje do tego oddzielną bo 99% nie ma pojęcia jak to zinterpretować. Może kiedyś to ujednolicą
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.03.2022 o 23:29, robafini napisał:
Tutaj jest podstawa prawna przepisy z 2013r które się zmieniły i czarno na białym podane, a w przypadku tych naszych kochanych f3 przerylem internet wzdłuż i wszerz i na papierze nie ma nic. Na zachodzie w dowodzie wogole nie mają pozycji f3 - chyba była zbyt problemowa      

 

Jakie przepisy się zmieniły w 2013? Które?   I jak na zachodzie nie ma F3 skoro F3 jest z homologacji między innymi zagranicznych?

Dobrze. To spytam inaczej. Zatrzymuje Cię policja kiedy jedziesz solo i stwierdzają, że jesteś przeładowany, czyli masa rzeczywista pojazdu jest większa niż jego DMC. Co robisz?

W dniu 26.03.2022 o 07:27, robafini napisał:
Zgadzam się, tylko powinni jeszcze stworzyć definicje do tego oddzielną bo 99% nie ma pojęcia jak to zinterpretować. Może kiedyś to ujednolicą

Jak to nie ma w przepisach definicji DMC? A definicja DMC w ustawie prawo o ruchu drogowym to czym jest?  Jest to największa określona właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze.

Definicja DMC jest taka sama dla samochodu, przyczepy, zestawu czy wozu konnego. Nie ma różnych DMC w zależności od rodzaju pojazdu.

I masz tutaj odpowiedź producenta pojazdu odnośnie zapytania o różnice w F3 (nie moja, a znajomego):

"Szanowny Panie

Prawidłowe dane na tabliczce to

2320
3620
1200
1210

+

przyczepa z hamulcem1500
przyczepa bez hamulcem750
 

WYJAŚNIENIE

Wyliczanie

Technicznie dopuszczalna maksymalna masa zespołu pojazdów ze wzoru:

Technicznie dopuszczalna maksymalna masa ciągnięta + Technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazduj jest błędne, w niektórych przypadkach może być niższa

W takiej sytuacji użytkownik decyduje czy wykorzysta dopuszczalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy, ale wtedy nie może wykorzystać pełnej ładowności auta, lub na odwrót. Ogólnie , nie może być przekroczona technicznie dopuszczalna maksymalna masa zespołu pojazdów.

Zgodnie z „Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

§ 3

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:
a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
default_cool.png dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,
c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, ( w tym przypadku producent określił tą masę na 1500 kg)
d) 3500 kg,

Producent określa „dopuszczalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy” zgodnie z obowiązującymi przepisami homologacyjnymi.

Pojazd został wyprodukowany zgodnie z homologacją e2*2001/116*0345*01. Badania homologacyjne zostały wykonane przez jednostkę uprawnioną oraz podpisana przez władze homologacyjne w Francji

W Rozporządzeniu Komisji UE nr 1230/2012 miedzy innymi jest napisane:

Oznaczenia:

„M” technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita;
„TM” technicznie dopuszczalna maksymalna masa ciągnięta;
„MC” technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów;

„4. Masa zespołu pojazdów

Technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów nie może przekraczać sumy technicznie dopuszczalnej maksymalnej masy całkowitej oraz technicznie dopuszczalnej maksymalnej masy ciągniętej.

MC ≤ M + TM”

Pragnę zwrócić uwagę na znak „ ≤ ” . Oznacza to ,że MC może być mniejsze lub równa sumie M i TM"

"

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że wtedy będę kazał im zważyć skoro twierdzą, że jestem przeładowany bo na oko to jeden umarł

Producent tak samo mi to tłumaczył ale większość służbistoów nie ma zielonego pojęcia o dmc 4250kg i kiedy można tym jechać.

Nie chce mi się tu screenów wrzucać ale spójrz na kilka dowodów rejestracyjnych z innych krajów niż Polska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

11 godzin temu, robafini napisał:
Oczywiście, że wtedy będę kazał im zważyć skoro twierdzą, że jestem przeładowany bo na oko to jeden umarł

 To dlaczego masz jakiekolwiek wątpliwości odnośnie DMC dotyczącego zestawu? Czemu DMC przyczepy czy samochodu nie budzi takich wątpliwości a DMC zestawu już tak? Ja tego naprawdę nie umiem zrozumieć.    

 

Cytat
Producent tak samo mi to tłumaczył ale większość służbistoów nie ma zielonego pojęcia o dmc 4250kg i kiedy można tym jechać.

 Ale to ich problem, a nie Twój. Jeśli służbista zarzuca Ci wykroczenie to musi podać dokładnie przepis, który został wg niego złamany. Dokładny to znaczy, że musi podać konkretną ustawę bądź rozporządzenie i konkretny paragraf z tej ustawy czy rozporządzenia.     

 

Cytat
Nie chce mi się tu screenów wrzucać ale spójrz na kilka dowodów rejestracyjnych z innych krajów niż Polska.     

 

 Ale czego to ma dowodzić? przykładowo w takiej Francji czy Holandii masz parametr F3 w DR. Więc na jakie mam patrzeć?

 

Poza tym parametr F3 znajduje się na każdej tabliczce znamionowej każdego współczesnego pojazdu. To, że nie ma go przepisanego do DR w jakimś kraju niczego nie zmienia w omawianej przez nas sytuacji i nie powoduje, że ten parametr nagle przestaje istnieć. Zbyt wielką wagę przykładasz do DR i traktujesz go jako wyznacznik nie wiadomo czego, a to błąd. DR nie jest źródłem prawa, a jest wystawiony na mocy obowiązującego prawa i zawiera tylko dane, które są ustalone przez producenta pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jacek00 napisał:

To dlaczego masz jakiekolwiek wątpliwości odnośnie DMC dotyczącego zestawu? Czemu DMC przyczepy czy samochodu nie budzi takich wątpliwości a DMC zestawu już tak? Ja tego naprawdę nie umiem zrozumieć.    

Ziarenko niepewności zasiane przez policjanta, zresztą gdziekolwiek się nie spojrzy wszędzie F3 = F2 pojazdu + F2 przyczepy. Filmiki na YouTube - rzekome wywiady i tłumaczenia służbistów, wszędzie wpajają, że nie można ale nikt nie wytłumaczy gdzie to jest prawnie zapisane. Zdziczeć można od takiego czegoś..

Godzinę temu, jacek00 napisał:

Ale czego to ma dowodzić? przykładowo w takiej Francji czy Holandii masz parametr F3 w DR. Więc na jakie mam patrzeć?

Im mniej w dowodzie tym mniej problemów, nie wiedzą od czego jest F3 a potem głoszą teorie i tak to jest. Byłoby F2 O1 i spokój :)

Edytowane przez robafini (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, robafini napisał:

gdziekolwiek się nie spojrzy wszędzie F3 = F2 pojazdu + F2 przyczepy

Nieprawda. Już Ci pisano, że takich pojazdów jest sporo. Mój samochód też ma F2 = 2290 F3 = 3590 O1= 1600 i nawet do głowy mi nie przyszło, by pytać aż po KGP już nie wspominając o tym, że im "wyżej" spytasz tym bardziej lakoniczną odpowiedź otrzymasz.

42 minuty temu, robafini napisał:

rzekome wywiady i tłumaczenia służbistów, wszędzie wpajają, że nie można ale nikt nie wytłumaczy gdzie to jest prawnie zapisane

ponieważ 

42 minuty temu, robafini napisał:

nie wiedzą od czego jest F3 a potem głoszą teorie i tak to jest.

Każde tłumaczenie - jak to nazywasz - służbisty niepoparte podstawą prawną jest wyłącznie prywatną opinią, a czasem nawet bełkotem. Właśnie takie Youtubowe materiały mogłyby być doskonałym przykładem z pokazaniem konkretnego artykułu, ale twórcom nie o to chodzi, aby materiały miały rzeczową zawartość.

Edytowane przez Marcin T (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.