Skocz do zawartości

Dowód rejetracyjny - pozycja F.3


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, wiem, bo przeczytałem wątki na forum chyba od a do z ale mimo wszystko mam pytanie do posiadaczy DR francuskich aut, którzy mają w nich takie same rozbieżności w wartościach słynnego F3 i O1 jak ja, ponieważ jestem w takiej sytuacji, że Dacia Duster, którą posiadam ma

-F2, DMC auta 1712,

- DMC cepki 1275,

- O1 auta 1400

- pole F3 auta czyli DMC zespołu to 2812. Diagmosta a w zasadzie dwóch potwierdziło że mogę spokojnie ciągnąć cepke 1275 tylko muszę pilnować żeby cały zestaw nie przekroczył fizycznie wagi w polu f3 czyli 2812. Ponieważ Duster w przypadku modelu 4x2 daje w instrukcji pojazdu następującą możliwość(oryginalny zapis z dokumentu):

 jeżeli nie zostanie osiągnięta maxymalna dopuszczalna masa całkowita pojazdu wraz z obciążeniem, możliwe jest przeniesienie 300 kg na przyczepę z hamulcem w granicy masy całkowitejzespołu. Czyli takiej gdzie nie przekrocze na wadze tego F3 z DR auta.  Ale pytanie moje jest takie, czy już kiedyś miał ktoś kto posiada taki DR kontrolę a jeżeli tak to co sprawdzał policjant i jak się odniósł do tych różnic w dokumencie. Bo w sumie to wagi oni przy sobie nie mają zatem jak daleko brną dyskusjeCzy kogoś z Was ukarali i na jakiej podstawie jeżeli nikt nic nie przekroczył bo zachowane było i O1 i w efekcie wagowym F3 czyli waga zespołu pojazdów. Bardzo będę wdzięczny za każdą Waszą odpowiedź. Piszę w trzecim wątku bo ta sprawa pasuje zarówno do wątku DMC jak i ważenia podczas podróży a także i tu. Zatem poczekam na Wasze odpowiedzi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam lagunę, kontroli zestawu przez policję jeszcze nie doświadczyłem ;)

W dniu ‎2019‎-‎07‎-‎31 o 08:27, Podróżnik2019 napisał:

możliwe jest przeniesienie 300 kg na przyczepę z hamulcem

ale z zachowaniem DMC przyczepy. Czyli musisz pilnować osobno DMC holownika i przyczepy oraz sumarycznej wartości z pola F3, czyli w twoim przypadku 2812. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Witajcie.

Wyjaśnienie Jacka odnośnie DMC zespołu jest wreszcie logiczne. Wałkuje temat od poniedziałku stojąc przed zakupem forda Rangera i przyczepy do niego.

Ranger ma wbita homologację N1G (ciężarowy o właściwościach terenowych).

MW=2241

DMC=3270

F.3=6000

O.1=3500

Rozmawiajac z różnymi „specami” większość od f.3 odejmowała dmc auta i wychodziło na to ze tym samochodem mogę ciagnac przyczepę o dmc=2730.

Dzieki Wam utwierdziłem się ze to bzdura. I wczytując się w ustawę i Wasze wyjaśnienia jestem w stanie temu zaprzeczyć bo faktycznie nie ma w ustawie definicji dmc zestawu. Jest jak było przytaczane zdefiniowane pojecie zespołu pojazdów i dmc.

Zapytam wprost: 

czy autem z homologacja n1g (Terenowe)(f.1,f.2=3270, mw=2241, O.1=3500, f.3=6000) mogę pociagnac przyczepę o dmc=3500?

jak rozumieć 150% wartości znamionowej urządzenia sprzegajacego? Przy zachowaniu pozostałych warunkow.

caly czas niespełnionym warunkiem pozostaje dmc auta <dmc przyczepy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Witajcie.
Wyjaśnienie Jacka odnośnie DMC zespołu jest wreszcie logiczne. Wałkuje temat od poniedziałku stojąc przed zakupem forda Rangera i przyczepy do niego.
Ranger ma wbita homologację N1G (ciężarowy o właściwościach terenowych).
MW=2241
DMC=3270
F.3=6000
O.1=3500
Rozmawiajac z różnymi „specami” większość od f.3 odejmowała dmc auta i wychodziło na to ze tym samochodem mogę ciagnac przyczepę o dmc=2730.
Dzieki Wam utwierdziłem się ze to bzdura. I wczytując się w ustawę i Wasze wyjaśnienia jestem w stanie temu zaprzeczyć bo faktycznie nie ma w ustawie definicji dmc zestawu.


Definicji DMC zestawu nie ma, bo jest ona niepotrzebna. Mamy w ustawie definicje DMC, która tyczy się każdego pojazdu czy pojazdów. Z tej definicji dowiadujemy się, że DMC to największa określona właściwymi warunkami
technicznymi masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego
do poruszania się po drodze. Czyli DMC zestawu to jest maksymalna ładowność po odjęciu masy własnej holownika i przyczepy.


Jest jak było przytaczane zdefiniowane pojecie zespołu pojazdów i dmc.
Zapytam wprost: 
czy autem z homologacja n1g (Terenowe)(f.1,f.2=3270, mw=2241, O.1=3500, f.3=6000) mogę pociagnac przyczepę o dmc=3500?
jak rozumieć 150% wartości znamionowej urządzenia sprzegajacego? Przy zachowaniu pozostałych warunkow.
caly czas niespełnionym warunkiem pozostaje dmc auta


Zwiększenie wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego dotyczy tak naprawdę przyczepy z hamulcem. W przypadku ciągnięcia przyczepy z hamulcem najazdowym masz obowiązek stosować przelicznik 1.33 właśnie ze względu na hamulec najazdowy, który jest dopuszczony do użytku warunkowo i zgodnie z przepisami nie jest hamulcem.

Więc pojazdem o DMC 3270 kg możesz ciągnąć przyczepę wyposażoną w hamulec najazdowy o maksymalnym DMC 2458 kg.

Jeśli chcesz ciągnąć przyczepę o DMC 3500 kg to taka przyczepa musi być wyposażona w hamulec.

Takie mamy przepisy w PL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Cezarr napisał:

Albo holownik musi mieć odpowiednie DMC, na pewno nie 3270 kg.

Wg Rozp (Dz.U. 2016 poz. 2022) przy N1G (G - terenowy wg 2007/46/WE) DMC auta zwiększone jest do 150% przy zachowaniu warunków 1,3,4(które są zachowane).

Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy
i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:
1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,
3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,
4) 3500 kg
– z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku II do dyrektywy 2007/46/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych
i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów
(Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.16)), masa ta nie może przekroczyć 150% dopuszczalnej masy całkowitej
pojazdu ciągnącego przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w pkt 1, 3 i 4.

Zostaje nieszczęsny hamulec:)... i zagwózdka z 1,33.

P.S. Diagności upierają się przy tym, że F.3=F.2+0.1 - przy okresowym badaniu technicznym chcąc wbijać negatyw w związku z niezgodnością DR ze stanem faktycznym (dane z tabliczki znamionowej (na której nie ma pozycji związanej z przyczepą)). Argumenty o homologacji nie trafiają.

Dla nich O.1=F.3-F.2 i z tego wynika "konieczność" obniżenia O.1 w DR... i koniec dyskusji, mimo że samochód wychodzi z salonu z danymi z których jasno wynika że F.3 nie jest sumą pozostałych (co swoją drogą idzie w stronę bezpieczną)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg Rozp (Dz.U. 2016 poz. 2022) przy N1G (G - terenowy wg 2007/46/WE) DMC auta zwiększone jest do 150% przy zachowaniu warunków 1,3,4(które są zachowane).
Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy
i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:
1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,
3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,
4) 3500 kg
– z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku II do dyrektywy 2007/46/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych
i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów
(Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.16)), masa ta nie może przekroczyć 150% dopuszczalnej masy całkowitej
pojazdu ciągnącego przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w pkt 1, 3 i 4.
Zostaje nieszczęsny hamulec:)... i zagwózdka z 1,33.
P.S. Diagności upierają się przy tym, że F.3=F.2+0.1 - przy okresowym badaniu technicznym chcąc wbijać negatyw w związku z niezgodnością DR ze stanem faktycznym (dane z tabliczki znamionowej (na której nie ma pozycji związanej z przyczepą)). Argumenty o homologacji nie trafiają.
Dla nich O.1=F.3-F.2 i z tego wynika "konieczność" obniżenia O.1 w DR... i koniec dyskusji, mimo że samochód wychodzi z salonu z danymi z których jasno wynika że F.3 nie jest sumą pozostałych (co swoją drogą idzie w stronę bezpieczną)
 
 
Nigdy żaden diagnosta nie czepiał się mnie, że F3 nie jest równe F2+O1 a miałem tak w Citroenie C4 Picasso i mam tak w Renault Scenic i masa podobnych pojazdów jeździ po naszych drogach.

Ja bym spytał takiego cymbała o podstawę prawną. Niech szuka. A że są niedouczeni i trzeba jak zwykle znać przepisy lepiej od nich wiadomo nie od dzis. Jakis czas temu byłem na pierwszym przeglądzie swojej budy - minęły 3 lata od zakupu. Przegląd zrobiony, wpis w DR na dwa lata po czym diagnosta się zreflektował że chyba źle, więc skreślił i wpisał na rok, bo przecież przyczepa specjalna. Mówię mu, żeby przepisy sprawdził bo przyczepy podobnie jak auta osobowe maja kolejny przegląd na 2 lata i dopiero następnie na rok. No i szukał, sprawdzał, dzwonił i odpuścił. Jeszcze mi wmawiał, że pewnie w wydziale komunikacji się pomylili skoro dali na 3 lata. Ale ze była sobota to powiedział że w domu dokładnie sprawdzi i w poniedziałek do mnie zadzwoni. Jak powiedział tam zrobił, zadzwonił w poniedziałek z przeprosinami i powiedział, że jednak miałem rację i przyczepy faktycznie jak auta osobowe.

Efekt taki, że mam dwa podkreślane wpisy w DR i trochę zmarnowanego czasu. Plus taki, że diagnosta się czegoś nauczył. Szkoda, że powinien to wiedzieć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Przeczytałem cały wątek i podsumowując proszę o potwierdzenie mojego rozumowania. Posiadam Espace 4 2.0 dci z następującymi danymi w RD:

- F.1 - 2640, O.1 - 2000, F.3 - 4200 kg. 

Wg opinii kilku moich znajomych z policji max przyczepę którą mogę ciągnąć to 4200 - 2640 = 1560 kg.

Zgodnie z tym co tu wyczytałem nie jest to prawdą i tak naprawdę mogę ciągnąć przyczepę równą 1985 kg co wynika z 1,33 , a jednocześnie nie mogę na wadze w przypadku kontroli przekroczyć całością zestawu 4200 kg (ludzie, auto i cały załadunek).

O ile dobrze to rozumiem i tak jest to teraz pytanie do Państwa - jak to wytłumaczyć szanownemu policjantowi w przypadku kontroli ? Może ktoś z Was ma jakiś gotowy zestaw uchwał, rozporządzeń które można dać takiemu policjantowi do lektury ?

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, konradk napisał:

Przeczytałem cały wątek i podsumowując proszę o potwierdzenie mojego rozumowania. Posiadam Espace 4 2.0 dci z następującymi danymi w RD:

- F.1 - 2640, O.1 - 2000, F.3 - 4200 kg. 

Wg opinii kilku moich znajomych z policji max przyczepę którą mogę ciągnąć to 4200 - 2640 = 1560 kg.

Zgodnie z tym co tu wyczytałem nie jest to prawdą i tak naprawdę mogę ciągnąć przyczepę równą 1985 kg co wynika z 1,33 , a jednocześnie nie mogę na wadze w przypadku kontroli przekroczyć całością zestawu 4200 kg (ludzie, auto i cały załadunek).

O ile dobrze to rozumiem i tak jest to teraz pytanie do Państwa - jak to wytłumaczyć szanownemu policjantowi w przypadku kontroli ? Może ktoś z Was ma jakiś gotowy zestaw uchwał, rozporządzeń które można dać takiemu policjantowi do lektury ?

Pozdrawiam :)

Polskie prawo niestety kuleje w tej sprawie. Toporny przedstawiciel prawa moze wlepic Ci mandat lub zakazac dalszej jazdy, ale F3 oznacza odrębny pojazd  i nie mozesz nim przekroczyc 4200

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, konradk napisał:

Przeczytałem cały wątek i podsumowując proszę o potwierdzenie mojego rozumowania. Posiadam Espace 4 2.0 dci z następującymi danymi w RD:

- F.1 - 2640, O.1 - 2000, F.3 - 4200 kg. 

Wg opinii kilku moich znajomych z policji max przyczepę którą mogę ciągnąć to 4200 - 2640 = 1560 kg.

Jeśli Twoje auto zostanie obciążone osobami i ładunkiem do tego stopnia, że jego RMC będzie równe DMC to tak - wtedy możesz ciągnąć przyczepę o maksymalnym RMC 1560 kg, bo wtedy suma RMC obu pojazdów nie będzie większa niż DMC zespołu pojazdów.

Cytat

Zgodnie z tym co tu wyczytałem nie jest to prawdą i tak naprawdę mogę ciągnąć przyczepę równą 1985 kg co wynika z 1,33 , a jednocześnie nie mogę na wadze w przypadku kontroli przekroczyć całością zestawu 4200 kg (ludzie, auto i cały załadunek).

Każdy z pojazdów ma swoje DMC. I tak mamy DMC auta (poz. F2 w DR auta), DMC przyczepy (poz. F2 w DR przyczepy) i DMC zespołu pojazdów (poz. F3 w DR auta).  I teraz poruszając się po drodze suma RMC auta i przyczepy, które stanowią całość nie może  być większa niż DMC zespołu określone w F3. RMC auta nie może być większe niż DMC auta określone w F2 i RMC przyczepy nie może być wieksze niż DMC przyczepy określone w F2 

Czym jest DMC, RMC i czym jest zespół pojazdów znaleźć można w Ustawie Prawo o Ruchu drogowym:

Art. 2 pkt 54.:
DMC (dopuszczalna masa całkowita) – największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze;

Art. 2 pkt. 49:
zespół pojazdów
– pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;

Art. 2 pkt. 55
RMC
 (rzeczywista masa całkowita) – masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób;

Zgodnie z powyższym zestaw pojazdów należy traktować jako całość, a jeśli tak to zestaw pojazdów złączonych z sobą w celu poruszania się po drodze jest także pojazdem zgodnie z definicją Art. 2 pkt. 31:

pojazd – środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;

Jakby nie patrzeć to zespół pojazdów jest środkiem transportu przeznaczonym do poruszania się po drodze, sam pojazd i sama przyczepa też są pojazdami. 

Cytat

O ile dobrze to rozumiem i tak jest to teraz pytanie do Państwa - jak to wytłumaczyć szanownemu policjantowi w przypadku kontroli ? Może ktoś z Was ma jakiś gotowy zestaw uchwał, rozporządzeń które można dać takiemu policjantowi do lektury ?

 

Ale to nie Ty masz tłumaczyć to policjantowi. To on ma znaleźć podstawę prawną. Więc niech znajdzie przepis mówiący o tym, że F3, to nie jest DMC pojazdów złączonych z sobą w celu poruszania się po drodze jako całość, a jest to suma DMC obu pojazdów. Jak znajdzie to wtedy będzie mieć podstawę prawną do nałożenia mandatu i zakazania dalszej jazdy. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.