Skocz do zawartości

Czy można ciągnąć przyczepę powyżej 750 DMC mając kat B?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 544
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Panowie a takie pytanko !

 

Mój tata ma samochód terenowy osobowy o DMC 3,0 T czy moze cieknac Camping Niewiadów który ma mase DMC 720 kg (przyczepa lekka) ????

 

mając tylko Prawo Jazdy kat B :biwak:

 

Może śmiało jechać.

 

Na kat.B możemy jeżdzić każdym samochodem o DMC nie przekraczającej 3,5 T i do takiego samochodu możemy zaczepić przyczepę o masie do 750kg a maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosić będzie 4250 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na kat.B możemy jeżdzić każdym samochodem o DMC nie przekraczającej 3,5 T i do takiego samochodu możemy zaczepić przyczepę o masie do 750kg a maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosić będzie 4250 kg.

Ja się nie zgodzę.

W omawianym przypadku na kat B może max 500kg przyczepkę ciągnąć.

Przy B+E zestaw może przekraczać 3,5T czyli w tym przypadku 4250kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W omawianym przypadku na kat B może max 500kg przyczepkę ciągnąć.

Te 500kg to mi tutaj do niczego nie pasuje,bo co by to niby miało być,przyczepa pół lekka :biwak:

Temat przewijał się już nie jednokrotnie i jest tak jak pisze Maras

Na kat.B możemy jeżdzić każdym samochodem o DMC nie przekraczającej 3,5 T i do takiego samochodu możemy zaczepić przyczepę o masie do 750kg a maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosić będzie 4250 kg.

Jest to jedyny przypadek kiedy na kat B można przekroczyć 3,5 T

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat przewijał się już nie jednokrotnie i jest tak jak pisze Maras

Czyli bez sensu. Skłaniałbym się do tego co pisze Trafko - na kat. B zestaw pojazdów nie może przekroczyć 3,5t ale :biwak:

Na szczęście od 25 lat problem mnie nie dotyczy :hop1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na przyczepe lekka nie trzeba miec uprawnien... wiec jesli DMC auta miesci sie w 3,5 tony to moze jechac ...

pytanie brzmi ile ma wbite w dowodzie rej bo o ile kumam to ML ma wbite 650kg :biwak:-wtedy nie moze ze wzgledow technicznych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli dmc auta ma 3,5 tony to mozesz ciagnac przyczepe lekka...

max DMC zestawu dla kat "B" to 4250 kg... :hop1:

 

Jezeli jedziesz autem 2,5 tonowym, to nie mozesz nic ciagnac!

popraw to co napisales :hop1: bo to wbrew logice

 

[ Dodano: Pią 05 Mar, 2010 08:30 ]

zacytuje tutaj obszerna wyjasnienie:

 

"...Bardzo często na grupie pojawia się pytanie o przepisy dotyczące holowania łodzi po drogach publicznych.

Przepisy regulujące ujęte są w dwóch dokumentach rangi państwowej. Poniżej przedstawione są obszerne fragmenty obu dokumentów dotyczące holowania przyczep przez posiadaczy najpopularniejszego prawa jazdy kategorii B.

USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. "Prawo o ruchu drogowym". (Dz. U. Nr 98, poz. 602) (istotne fradmenty)

ROZPORZĄDZENIE Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. "W sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia". (Dz. U. Nr 44, poz. 432) (istotne fradmenty)

Pełne teksty obu aktów można znaleźć pod adresami:

"Ustawa....." - http://www.abc.com.pl/serwis/du/1997/0602.htm

"Rozporządzenie ....." - http://www.abc.com.pl/serwis/du/1999/0432.htm

Oficjalne interpretacje przepisów dotyczacych holowania przyczep pochodzace od policji:

 

Zespól Prasowy Śl.KWP w Katowicach.

Policyjne Centrum Informacyjne - Baza Pytań.

Komenda Główna Policji.

 

Z obszernej dyskusji na grupie p.r.z, podpierania sie prawnymi autorytetami i policją drogową można stwierdzić że sprawa nie jest taka prosta i zdania były mocno podzielone. W końcu daliśmy radę. :-)

Podsumowanie dyskusji przedstawił w swoim poście Tomek Łangowski w sposób następujący:

 

Kategoria B prawa jazdy pozwala jego posiadaczowi na:

 

>Samochodem osobowym i ciężarowym o DMC do 3,5T można ciągnąć:

>a) każda przyczepę lekką (o DMC do 750 kg) - czyli łączna masa zestawu może

>przekraczać 3.5 T - Art 88.3.3 ustawy

 

>:ok: przyczepę inną niż lekka (o DMC >750 kg) pod warunkiem że DMC przyczepy <

>MW samochodu, i suma DMC < 3.5 T (masa zestawu nie może przekraczać 3,5T) -

>Art 88.2.3b ustawy.

 

>Należy jeszcze pamiętać że RMC przyczepy <= RMC samochodu. Tutaj chodzi o

>masy rzeczywiste - może się zdarzyć, że jadąc pustym samochodem wymóg ten

>nie będzie spełniony, a jadąc samochodem załadowanym (5 osób+ bagaże)

>wszystko będzie OK.

>(Art 62 ust 1 pkt 1).

 

Użyte w poście skróty mają następujące rozwinięcia:

DMC - Dopuszczalna Masa Całkowita

RMC - Rzeczywista Masa Całkowita

MW - Masa Własna

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

27.12.2000 r. Wojtek Szim zamieścił na grupie p.r.z post z odpowiedzią Pani Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Śląskiej Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Odpowiedź warto chyba sobie wydrukować i mieć ja przy sobie kiedy ciągnę łódkę.

 

W odpowiedzi na Pana pytanie- czy kierujący posiadający uprawnienia kat "B" może ciągnąc przyczepę inna niż. lekka?

odpowiadam: TAK.

Zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 3 Ustawy prawo o ruchu drogowym, prawo jazdy kategorii "B" uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC nie przekraczającej 3,5at ( z wyjątkiem autobusu lub motocykla)z przyczepa o DMC nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna DMC zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5at.

 

Teoretycznie można sobie wyobrazić taki zespól pojazdów, w którym pojazd silnikowy ma masę własna 1700kg i dopuszczalna ładowność 100kg (jego DMC wynosi zatem 1800kg), a przyczepa ma DMC 1700kg.

 

Jest to jednak czysta teoria, bo inne względy, jak chociażby wymóg wyposażenia takiego zespołu w odpowiedni system hamulcowy &14 ust.5,6,7 Doz. ust. nr 44 z dnia 1 kwietnia 1999 ar. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia praktycznie uniemożliwiałoby skorzystanie z takiego uprawnienia.

 

Wydaje się, iż w ramach uprawnień wynikających z prawa jazdy kategorii "B" realne jest ciągniecie przyczepy o DMC nie przekraczającej 1400kg zakładając, ze pojazd ciągnący ma co najmniej taka właśnie masę własna.

 

Uprawnienie to ma praktyczne zastosowanie przede wszystkim do ciągnięcia przyczep większych niz. lekka, ale tez ogranicza DMC takiego zespołu pojazdów do 3,5t

 

Ograniczenie to nie dotyczy ciągnięcia przyczepy lekkiej. Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 Ustawy, prawo jazdy kat. "B" uprawnia do kierowania pojazdem objętym ta kategoria łącznie z przyczepa lekka.

 

W świetle tego przepisu, posiadacz prawa jazdy kat."B" może kierować pojazdem samochodowym o DMC 3500kg ( z wyjątkiem motocykla i autobusu) łącznie z przyczepa lekka o DMC do 750 kg, a wiec łączna dopuszczalna masa całkowita takiego zespołu pojazdów wynosi 4250kg.

 

pozdrawiamy

Zespól Prasowy Śl.KWP w Katowicach

 

policja@katowice.kwp.gov.pl

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

październik 2006 r

Od dyskusji w 2000 roku sprawa holowania przyczepy wraca na grupe kilka razy w roku. Można powiedzieć - temat dyżurny. W dalszym ciągu niektórzy funkcjonariusze drogówki, instruktorzy nauki jazdy a nawet diagnostycy w stacjach kontroli błędnie interpretują obecne przepisy. Dlatego dodatkowo umieszczam jeszcze dwie oficjalne interpretacje przepisów. Jedna pochdzi z Policyjnego Centrum Informacyjnego a druga z Komendy Głównej Policji. Wydrukowac i wozić z sobą. :-)

 

 

Policyjne Centrum Informacyjne – Baza Pytań /ttp://www.wspol.edu.pl/pci/viewer/pci_odpview.php?id=45/

/Pytanie numer 045/

Pytania

 

1/ Jakimi rodzajami pojazdów może kierować osoba posiadająca uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii B+E ?

 

2/ Czy osoba posiadająca wyżej wskazane uprawnienia /B+E/ może kierować zespołem pojazdów o dmc powyżej 3.5 tony ?

 

Odpowiedzi

 

Udzielając odpowiedzi na tak postawione pytania należy stwierdzić, że art. 88 ust. 2 pkt 3 lit. a i b Ustawy Prawo o ruchu drogowym wyraźnie wskazuje jakimi pojazdami może kierować posiadacz prawa jazdy kategorii B;

 

„... Art.88,

 

ust. 2 pkt 3 lit. :

 

a/ pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.5 tony, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

 

b/ pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3.5t,

 

ust. 2 pkt. 10

 

- kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą,

 

ust. 3 pkt. 3

 

- Prawo jazdy kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 –uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką; ...”

 

W myśl zacytowanego artykułu prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5 tony, w tym również z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3.5 tony. Tym samym dopuszczono posiadacza prawa jazdy kategorii B do kierowania, w niektórych przypadkach pojazdem z przyczepą o DMC większej niż 750 kg.

 

W tym momencie najistotniejsze jest to, że „korzystanie” z tych uprawnień nastąpić może jedynie w zgodności z innymi przepisami ruchu drogowego. Tak więc pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5 tony z przyczepą może kierować osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia, ale z zachowaniem warunków określonych w art. 62 ust1 Prawa o ruchu drogowym

 

„.. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

 

1/ samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.5 tony lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

 

2/ samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3.5t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%:

 

3/ motocykl lub rower – nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg; ...”

 

Wskazany przepis jednoznacznie stwierdza, że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Ażeby bardziej uzmysłowić opisywaną sytuację posłużę się przykładem:

 

Osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B może kierować zespołem pojazdów składającym się z przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej 1200 kg oraz pojazdu ciągnącego o masie własnej 1400 kg i dopuszczalnej ładowności 700 kg. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu ciągnącego w opisywanym przypadku wynosi 2100 kg, a dopuszczalna masa całkowita całego zespołu pojazdów wynosi 3300 kg.

 

W tym przykładzie spełnione zostały warunki dotyczące używania pojazdów w ruchu drogowym, a kierujący nie przekroczył ram posiadanych przez siebie uprawnień.

 

Niezależnie od powyższego ust. 3 pkt 3 artykułu 88 Prawa o ruchu drogowym nadaje posiadaczom prawa jazdy kategorii A, B, B1, C, D lub D1 uprawnienie do kierowania pojazdem wymienionym w tym prawie jazdy wraz z przyczepą lekką.

 

W tym miejscu warto zaznaczyć, iż zgodnie z tym przepisem dopuszczalna jest sytuacja, gdy posiadacz prawa jazdy kat. B, kierujący pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej np. 3.4 t, ciągnąć będzie przyczepę lekką o dopuszczalnej masie całkowitej 700 kg, pomimo że dopuszczalna masa całkowita całego zestawu wynosi 4.1 tony.

 

Kategoria prawa jazdy B+E będzie wymagana, gdy kierujący będzie chciał prowadzić pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3.5 tony z przyczepą nie będącą przyczepą lekką, a dopuszczalna masa całkowita całego zespołu przekroczy 3.5 tony. Oczywiście także w tym przypadku muszą być zachowane warunki określone w art. 62 ust. 1 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym.

 

Dokonując interpretacji treści przepisów Prawa o ruchu drogowym należy traktować ten akt prawny w sposób całościowy. W tym konkretnym przypadku pod uwagę należy wziąć zarówno przepisy art. 88 jak i art. 62 gdyż nie można zarzucić im braku spójności.

 

Uzupełnieniem uregulowań są przepisy dotyczące wyposażenia przyczep w hamulce, zawarte w ┬ž 14 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia /Dz. U. z 2003 r, nr 32, poz. 262/. Mając na uwadze powyższe, w pierwszym z podanych wyżej przykładów przyczepa pojazdu powinna być wyposażona w hamulec najazdowy.

 

Reasumując należy stwierdzić, że zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym osoba posiadająca uprawnienia kategorii B+E może kierować zespołem pojazdów, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3.5 tony jednakże w takim przypadku rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5 tony lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego.

 

 

Autor odpowiedzi kom. Jerzy Lis

Data wprowadzenia 16.01.2006

Data modyfikacji 16.01.2006

 

------------------------------------------------------------------

Poniższą interpretację pochodzącą z Komendy Głównej Policji otrzymałem dzięki uprzejmości Redakcji Żagli. Zostanie ona zamieszczona w najbliższym numerze miesięcznika Żagle - listopad 2006.

 

**

Szanowna Redakcjo!

Poniżej zamieszczam cytat – tak, aby nie popełnić błędu, który jest odpowiedzią na Wasze pytanie dotyczące ciągnięcia przyczep z jachtami:

 

"Posiadacz prawa jazdy kategorii B (bez kategorii E) może ciągnąć przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg, jeżeli dopuszczalna masa całkowita (dmc) przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego (art. 62 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym) i jednocześnie dopuszczalna masa całkowita zespołu (czyli pojazdu i przyczepy) nie przekracza 3,5 t.

 

Jeżeli zaś dopuszczalna masa całkowita przyczepy wynosi nie więcej jak 750 kg, to dmc pojazdu ciągnącego może wynosić nawet 3,5 t. Jak widać w tym ostatnim przypadku, suma dmc zespołu nie może przekraczać 4250 kg. Wynika to z treści art. 88 ust. 3 pkt. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a nadto z ratyfikowanej przez Polskę Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym (art. 41 ust. 4).”

 

Pozdrawiam!

kom. Marcin Szyndler

z Zespołu Prasowego

Komendy Głównej Policji

**

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r.

Prawo o ruchu drogowym.

(Dz. U. Nr 98, poz. 602) Art. 1.1. Ustawa reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki dopuszczenia

pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli ruchu drogowego.

(...)

Art. 2.Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1) droga - wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi (ścieżki) dla pieszych lub drogi (ścieżki) dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt,

(...)

31) pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane,

32) pojazd silnikowy - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego,

(...)

40) samochód osobowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu,

(...)

42) samochód ciężarowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą,

(...)

50) przyczepa - pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem,

51) przyczepa lekka - przyczepę, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg,

52) naczepa - przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd,

53) masa własna - masę pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego,

54) dopuszczalna masa całkowita - sumę masy własnej i dopuszczalnej ładowności,

55) rzeczywista masa całkowita - masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób,

56) dopuszczalna ładowność - największą masę ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd po drodze,

(...)

Art. 61.1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności

pojazdu.

2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:

1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę,

2) nie naruszał stateczności pojazdu,

3) nie utrudniał kierowania pojazdem,

4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic

rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.

4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozlu�nieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.

(...)

6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,

2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,

3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.

(..)

8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.

9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:

(...)

4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

10. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.

(...)

Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego,

2) samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%,

3) motocykl lub motorower - nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy naczep.

(...)

4. Zespół pojazdów może składać się najwyżej z 3 pojazdów, a zespół ciągnięty przez pojazd silnikowy inny niż ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny - z 2 pojazdów. Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, a 3 pojazdów - 22 m. Długość zespołu złożonego z motocykla, motoroweru lub roweru i przyczepy nie może przekraczać 4 m. Przejazd zespołu pojazdów o długości większej niż określona w tym przepisie wymaga zezwolenia, o którym mowa w art. 61 ust. 11.

(...)

Art. 88.1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej

kategorii.

2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

1) kategorii A - motocyklem,

2) kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nie przekraczającej 125 cm3 i mocy nie przekraczającej 11 kW,

3) kategorii B:

a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie

przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

:ok: pojazdem, o którym mowa w lit. a), z przyczepą o dopuszczalnej

masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o

ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie

przekracza 3,5 t,

c) ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym,

(...)

10) kategorii B+E, C+E lub D+E - pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą,

 

3. Prawo jazdy:

1) kategorii B i C+E lub B i D+E - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E,

2) kategorii C+E i D - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii D+E,

3) kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką,

4) kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E - uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami).

(...)

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

ROZPORZ─ŻDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia 1 kwietnia 1999 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

(Dz. U. Nr 44, poz. 432)

(...)

2. Wymiary i masy pojazdu

┬ž 2.

1. Długość pojazdu nie może przekraczać:

(...)

4) zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy - 18,75 m,

(...)

2. Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 10, ┬ž 44 ust. 3 pkt 1, ┬ž 53 ust. 3 oraz ┬ž 56 ust. 1 pkt 1, nie może przekraczać 2,55 m; szerokość ta nie obejmuje lusterek na przegubowych wysięgnikach, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych wykonanych z gumy lub tworzyw sztucznych.

(...)

4. Wysokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 11, nie może przekraczać 4,00 m.

(...)

9. Odległość między tylną osią pojazdu samochodowego a przednią osią przyczepy w zespole pojazdów nie może być mniejsza niż 3,00 m; dotyczy to pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1999r.

 

3. światła

┬ž 12.

1. Pojazd powinien być wyposażony w następujące światła zewnętrzne:

(...)

3) kierunkowskazy - pojazd samochodowy i przyczepa; nie dotyczy to motocykla jednośladowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.,

4) hamowania "stop" - pojazd samochodowy i przyczepa,

5) oświetlające tylną tablicę rejestracyjną - pojazd samochodowy i przyczepa,

6) pozycyjne przednie - pojazd samochodowy oraz przyczepa o szerokości 1,6 m lub więcej,

7) pozycyjne tylne - pojazd samochodowy i przyczepa,

(...)

9) odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa,

10) odblaskowe przednie - przyczepa,

11) odblaskowe boczne - pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnik siodłowy i przyczepa,

12) awaryjne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa,

13) przeciwmgłowe tylne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa,

(...)

15) obrysowe przednie i tylne - pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 2,1m;

 

2. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:

(...)

8) pozycyjne boczne - pojazdu samochodowego o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnika siodłowego i przyczepy,

9) obrysowe przednie i tylne - pojazdu samochodowego i przyczepy, których szerokość przekracza 1,8 m,

10) cofania - przyczepy,

(...)

4. Hamulce

┬ž 14.

(...)

5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy:

a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,

:hop1: uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem przepisu ust.7,

c) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym,

2) hamulec postojowy:

a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,

:D uruchamiany z zewnątrz, a w odniesieniu do przyczepy przystosowanej do przewozu osób - uruchamiany również z wnętrza przyczepy; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca.

6. Przepis ust. 5 nie dotyczy:

1) przyczepy lekkiej, pod warunkiem że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, linka), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy; jeżeli jednak dopuszczalna masa całkowita takiej przyczepy jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego, powinna ona spełniać wymagania określone w ust. 7,

2) jednoosiowej przyczepy dłużycowej.

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; dotyczy to również przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.; nie dotyczy to naczepy.

(...)

┬ž 38.

1. Pojazd samochodowy przeznaczony do wykonywania czynności na drodze, pojazd pomocy drogowej i ciągnik balastowy ciągnący przyczepę o szerokości przekraczającej 2,55 m powinny być wyposażone w ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej samochodowej, widoczny ze wszystkich stron pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powodujący oślepiania innych uczestników ruchu oraz odpowiadający warunkom określonym w ┬ž 26 ust. 2 pkt 1, 2 i 4...."

 

[ Dodano: Pią 05 Mar, 2010 08:33 ]

jak jeszcze raz ktos zada pytanie czy na "B" moge ciagnac przyczepe lekka - odpowiedz jest nastepujaca....

 

w swietle prawa przyczepa lekka jest niewidoczna :biwak: dla przepisow...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie uczono o 3 świętych zasadach.

1- samochód lub zestaw nie może przekroczyć 3,5T.

2-przyczepa nie może być cięższa od samochodu.

3-samochód nie może ciągnąć przyczepy , cięższej jak dane w dowodzie rejestracyjnym.

( czyli jeśli mamy wbite w dowodzie np. 1000kg to nie wolno ciągnąć cięższej przyczepy niż ta wartość).

Ja tego się trzymam i nie mam problemów , holownik ma wbite w dowodzie 950kg i tego staram się nie przekraczać.

Nie kiedy cięższe graty daje do holownika i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie uczono o 3 świętych zasadach.

1- samochód lub zestaw nie może przekroczyć 3,5T.

2-przyczepa nie może być cięższa od samochodu.

3-samochód nie może ciągnąć przyczepy , cięższej jak dane w dowodzie rejestracyjnym.

( czyli jeśli mamy wbite w dowodzie np. 1000kg to nie wolno ciągnąć cięższej przyczepy niż ta wartość).

Ja tego się trzymam i nie mam problemów , holownik ma wbite w dowodzie 950kg i tego staram się nie przekraczać.

Nie kiedy cięższe graty daje do holownika i tyle.

Jak w każdej zasadzie są wyjątki ;)

Jak chodzi o punkt 1 to wiadomo jaki to wyjątek:

1- samochód lub zestaw nie może przekroczyć 3,5T.
jednak może ;)

Punkt 2

2-przyczepa nie może być cięższa od samochodu.

;)

Też może. Samochody 4x4 (osobowe) mają możliwość ciągnięcia 150% własnej masy.

3-samochód nie może ciągnąć przyczepy , cięższej jak dane w dowodzie rejestracyjnym.

Tutaj :piwko:;);)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.