Skocz do zawartości

Wystrzał opony


Rekomendowane odpowiedzi

A nie wiem czy wiesz, że jeśli jeździsz np. z kompletem pasażerów to powinno dopompować około 0,5atm. W instrukcjach zawsze masz widełki dostosowane do obciążenia. Sprawdź w instrukcji obojętnie jakiego pojazdu

 

Ba , nawet mam inne jak wiozą walizki , nawet mam podane ile jak ciągnę przyczepę :)

 

W Hondzie dmuchasz tak jak podaje producent. A czemu w przyczepie tak nie robisz?

 

Bo w Hondzie mam opony przewidziane przez Hondę

A w przyczepie mam opony przewidziane do dostawczaka

 

Nasze przyczepy są za małe by je tak mocno pompować.

 

Przyczepa Wirka ma ponad 1200 kg. nie piszę o N126 :)

 

A teraz coś o oponach do camperów :

 

Nowa opona Michelin Agilis Camping

14.05.2008.

Michelin wprowadza na rynek nową oponę Agilis Camping przeznaczoną do coraz popularniejszych w Polsce samochodów kempingowych. Najnowszy model stworzono z myślą o jak największej trwałości, solidności i wszechstronności zastosowania.

Samochody kempingowe w Polsce są coraz bardziej popularne, o czym świadczy fakt, że w 2006 roku ich sprzedaż wzrosła o 8%. Nie jest to chwilowy wzrost a cały trend, który sprawił, że w latach 1995 - 2005 rynek ten rozwijał się średnio w tempie 9.5% rocznie. Odpowiedzią Michelin na rosnące zapotrzebowanie jest nowa, wyjątkowo trwała, solidna i wszechstronna opona Michelin Agilis Camping. Model ten opiera się o rozwiązania opony Agilis przeznaczonej do samochodów dostawczych, dzięki czemu charakteryzuje się dużą żywotnością i wytrzymałością na uszkodzenia. W porównaniu do wersji dostawczej Agilis Camping ma o 20% więcej kanałów i nacięć oraz o 30% więcej lameli, co sprawia, że sprawdza się na bardziej zróżnicowanych nawierzchniach.

 

Wykorzystana w Michelin Agilis Camping technologia „Durable Contact Patch”, którą zapożyczono wprost z opon do samochodów ciężarowych, wpływa pozytywnie na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i wytrzymałość opony. Rozwiązanie to umożliwiło osiągnięcie bardziej prostokątnej powierzchni kontaktu opony z jezdnią, co przekłada się na równomierne i wolniejsze ścieranie bieżnika. Dzięki temu opona może służyć nam o kilka sezonów dużej. Zoptymalizowana powierzchnia kontaktu z jezdnią ma też wpływ na zwiększenie przyczepności, a co za tym idzie i bezpieczeństwa.

Do wykorzystania w pełni potencjału długowieczności nowego modelu opony zastosowano w niej rozwiązania zapewniające ochronę przed uszkodzeniami. Aby ochronić bok opony, wyposażono go w 8 specjalnych wzmocnień zabezpieczających przed otarciami o krawężniki i inne przeszkody. Architektura Michelin Agilis Camping, umożliwia stosowanie w niej wysokiego ciśnienia. Potwierdza to oznaczenie CP znajdujące się na oponie, będące certyfikatem przydatności do zastosowania w pojazdach kempingowych, przyznawanym oponom pracującym pod zwiększonymi obciążeniami. Maksymalne ciśnienie dopuszczane w Michelin Agilis na tylnej, obciążonej osi sięga nawet 5.5 bara.

Wszechstronność zastosowania Michelin Agilis Camping nie jest jedynie zasługą wspominanej już rzeźby bieżnika, w której zastosowano dodatkowe nacięcia, kanały i lamele. Ważna jest też mieszanka gumowa tej opony, która zachowuje się korzystniej w szerokim zakresie temperatur, zapewniając optymalną przyczepność zarówno podczas jazdy na suchej nawierzchni jak i podczas okazjonalnej jazdy po błocie, podłożu szutrowym, śniegu lub w innych trudnych warunkach drogowych.

 

 

Żródło : http://www.unigum.pl/aktualnosci/2008/nowa_opona_michelin_agilis_camping.html

post-93551-imported-b8493bd0-0284-4de1-a2e6-aa3a8e24ebd3_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 215
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Przyczepa Wirka ma ponad 1200 kg. nie piszę o N126

 

 

Ona ma DMC 1200kg. Jak moja. A MW pewnie coś w granicach 800kg.

 

 

A co do Twojego artykułu to niezbyt jest on uniwersalny. Kampery to ciężkie bestie, tam opona inaczej pracuje. Przyczepa 1200kg nie jest ani busem ani kamperwm więc jedno i drugie powinno być pompowane tak jak przewidział producent - to on robił badania na danym sprzęcie i badał co jest optymalnie odpowiednie.

 

Jarek, ciężko Ciebie przekonać, ale naprawdę zawyżone ciśnienie to nic dobrego. Żeby to miało w czymś pomóc producenci dawno by to zrobili. A Twoje odczucia odnośnie lepszego prowadzenia są subiektywnymi odczuciami :) Poza spalaniem żadnych plusów nie ma. Gorsze prowadzenie i szybsze zużywanie się opon murowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ona ma DMC 1200kg. Jak moja.

 

Przyczepa Wirka ma 1230 , ale to nie o te 30 kg. chodzi

 

Nowe przyczepy wyposaża się w odpowiednie opony , które pompuje się do 4,5 atm.

 

Te przyczepy też mają około 1200 DMC

 

To nie rozumiem , że nie mogę przekonać do tego , że jeśli założymy odpowiednie opony do naszych budek , to też możemy pompować do ok. 4,0 atm.

 

Jeśli przykład z oponą do campera 5,5 atm. nic nie dał , to ja się poddaje :):)

 

Ps. Wiem , że ciężko mnie przekonać , uparta ze mnie gadzina :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe przyczepy wyposaża się w odpowiednie opony , które pompuje się do 4,5 atm.

 

No tak, ale tam już one są w serii i tak było to testowane.

 

Na oponie nie ma napisane, że pompuj MAX lub prawie max.

 

Gdzie byś nie czytał to zawsze piszą, że pompuj tak jak zaleca producent. Nie widzę, żadnej zasadności pompowania więcej.

 

 

Na chłopski rozum - co jest odpowiednie?

 

1. Za mało?

2. W sam raz?

3. Za dużo?

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekkow napisał/a:

Nowe przyczepy wyposaża się w odpowiednie opony , które pompuje się do 4,5 atm.

 

 

No tak, ale tam już one są w serii i tak było to testowane.

 

Wreszcie ,,,

 

Gdzie byś nie czytał to zawsze piszą, że pompuj tak jak zaleca producent. Nie widzę, żadnej zasadności pompowania więcej.

 

Ja też nie widzę żadnej zasadności pompowania więcej opon przewidzianych przez producenta przyczepy , tyle tylko że ja i Wirek mamy opony nie przewidziane przez producenta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak wyjdzie na węższych oponach, ale proponuje test który robiłem u siebie w autku 4x4

Wjeżdża się na mokrą nawierzchnię, a potem na suchą

i patrzy jaki ślad opona zostawia, inaczej - jaką powierzchnią przylega

można to zrobić np na stacji - pod wiatą jest sucho i piękna równa nawierzchnia :)

U mnie w suzuce po założeniu opon szer.215 zamiast 195 wyszło, że ciśnienie

które zaleca producent jest nawet za wysokie - opona nie dotyka bokiem jezdni

2cisnienie_za_duze.gif

Dodam że pompuje 1.6bar, czyli dużo mniej niż w astrze o podobnej masie

 

Gumiarz przy montażu, nabił mi 2.0 i auto skakało po jezdni,

owszem lepiej przyspieszało, ale przyczepność np w deszczu ... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tyle tylko że ja i Wirek mamy opony nie przewidziane przez producenta

 

 

No i skąd masz podstawe by pompować więcej??? Obciążenie na koła jest takie jakie podaje producent budki więc po co dawać więcej nawet do wzmacnianej opony???

 

Jak wspomniałem tez mam opony wzmacniane i pompuje je tak jak podaje producent. Jest OK to po co kombinować? :) W czym ma to pomóc?

 

 

Kondrat_b ma racje w tym co pisze. Ale:

 

U mnie w suzuce po założeniu opon szer.215 zamiast 195 wyszło, że ciśnienie

które zaleca producent jest nawet za wysokie

 

Producent auta również dla zamienników opon podaje ciśnienia jakie powinny być w innych rozmiarach opon. Ford napewno tak robi - mam w swojej instrukcji.

 

I pomyśleć że Niewiadów do swojej N126n zalecał ciśnienie 1,6 atm.

 

 

Jesteś pewny, że tak niskie? Mi coś się kojarzy powyżej 2bar. Ale nie pamiętam niestety :)

 

 

Dopisane parę minut później - znalazłem na stronie Fanklubu Niewiadówek, że ciśnienie dla oponek 135 SR 12 powinno wynosić 0,22 +/- 0,01 MPa.

 

 

Tylko nie jestem pewny czy MPa i Bar to to samo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem pewien ,mam jeszcze instrukcję obsługi N126n z 1990r. opony 165/13.Proponuję nie porównywać ciśnień w oponach z samochodów z tymi z przyczep.Skok zawieszenia w przyczepach jest o wiele mniejszy i dlatego opony mają duży wpływ na tłumienie nierówności drogi co wpływa na trwałość budki jak i jej zawartości.Ja pompuję najniższe z zalecanych ciśnień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producent auta również dla zamienników opon podaje ciśnienia jakie powinny być w innych rozmiarach opon.

 

Czyli przyznajesz , że jeśli zastosujemy inny rozmiar lub rodzaj opony , to ciśnienie zalecane może być inne np. wyższe

 

No i skąd masz podstawe by pompować więcej??? Obciążenie na koła jest takie jakie podaje producent budki więc po co dawać więcej nawet do wzmacnianej opony???

 

Bo tak poprostu trzeba , żeby jej nie zniszczyć

 

Poniżej odpowiedz Pirelli Polska / oni oznaczają te wzmocnione opony jako XL ale to jest bez znaczenia /

 

 

Opony te (XL) mają wprowadzone zmiany konstrukcyjne podnoszące ich możliwości nośne.

 

Zastosowanie opon XL powinno być podyktowane określonymi względami (np koniecznością przewożenia większego ładunku - oczywiście w ramach postanowień homolgacji typu pojazdu i przepisów prawa). Pozwala to na uniknięcie dodatkowych kosztów, np wymiany felg.

Opony XL (zastosowane zamiast SL) generalnie mogą (aczkolwiek nie muszą) powodować pewne zmiany w prowadzeniu pojazdu oraz, z racji większej sztywności, mogą np zmniejszyć komfort podróżowania.

Uwaga: często przy przejściu z opon SL na XL może być konieczna korekta ciśnienia (najczęściej na wyższe) - w takich przypadkach nie dokonanie takiej korekty może spowodować m.in zmniejszenie żywotności opony.

 

Piotr Łygan

Specjalista ds. Technicznych

Pirelli Polska

 

Żródło : http://www.opony.com.pl/opinie_ekspertow/opinie_ekspertow.asp?idPytanie=20&show=opinie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram to co mówił Cichy56. Przed wyjazdem do Rumunii zmieniłem opony ze zwykłych o nośności 580 kg na wzmocnione ze znakiem C o nośności prawie 900 kg. Z tabeli gumiarz odczytał, że dla max. nośności powinienem pompować 3,5 atm. Ale widełki przewidywały pompowanie od 2,5 do 3,5 atm w zależności od obciążenia. Objechałem R. z ciśnieniem 2,6 i opona dobrze amortyzowała nierówności drogi. Na jazdę po autostradzie pompuję 2,8. P-pw ma 2000 DMC i tyle mniej więcej waży. Dobór ciśnienia doradzał facet robiący serwis Kuzajowi, firmę prowadzi od 20 lat i uważam, że zna się na swojej robocie.

Pozdrawiam AdamH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli przyznajesz , że jeśli zastosujemy inny rozmiar lub rodzaj opony , to ciśnienie zalecane może być inne np. wyższe

 

 

Prawda :) Ale wszystko w zależności co napisze producent pojazdu (nie opony, ale zachowując normę).

 

Nie wiem czy sens moich wypowiedzi był zbieżny z Cichym i Adamem ale to jest to :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy sens moich wypowiedzi był zbieżny z Cichym i Adamem ale to jest to

 

Czyli mam rozumieć , że zgadzasz się z wypowiedziami Cichego i AdamaH

To ja te wypowiedzi przypomnę :

 

Ja pompuję najniższe z zalecanych ciśnień.

 

Tematem przewodnim jest wystrzał opony

Pytanie - kiedy do takiego wystrzału dochodzi ?

Jedną z przyczyn jest zbyt niskie ciśnienie opony . Opona taka nadmiernie się ugina , przez co wzrasta jej temperatura . Która opona wystrzeli ? Ta z zawyżonym czy ta z zaniżonym ciśnieniem ? No jeśli ktoś będzie miał tu wątpliwości to ja już padnę ...

 

Dobór ciśnienia doradzał facet robiący serwis Kuzajowi, firmę prowadzi od 20 lat i uważam, że zna się na swojej robocie.

 

Ile to ludzi przyjeżdza do mnie na badanie z nowymi oponami samochodem z 2 litrowym silnikem i oponami z indeksem T ...

Pytam: Pan to sam kupił w sklepie ? Odp. Nie , wulkanizator mi takie doradził ... :) BEZ KOMENTARZA

 

 

Ciśnienie w oponie wpływa na:

- amortyzację - komfort jazdy

- kierowalność - bezpieczeństwo

- przyczepność - droga hamowania

- opory toczenia - zużycie paliwa

- odporność opony na uszkodzenia - bezawaryjność

- nagrzewanie się opony - przebiegi.

 

Dla przykładu: samochód, który w oponach posiada ciśnienie o 0,6 bara mniejsze od nominalnego zużyje o 4% więcej paliwa, a żywotność tych niedopompowanych opon skraca się aż o 45%.

Najdłuższe przebiegi uzyskują opony wówczas, gdy pracują w optymalnych warunkach, gdyż tylko wtedy czoło bieżnika przylega do podłoża na całej szerokości. Niewłaściwe ciśnienie powoduje przedwczesne oraz/lub nierówne zużycie bieżnika.

Ciśnienie powietrza w oponie jest jednym z głównych czynników wpływających na zużycie opony. Zatem można stwierdzić, iż dobór właściwego ciśnienia w oponie jest kluczem do uzyskania długiej i bezawaryjnej eksploatacji.

 

Istnieje kilka ogólnych zasad, których stosowanie wydatnie przyczynia się do przedłużenia żywotności opon:

• Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia zalecanego przez producenta opon i pojazdu. Powinno być one dostosowane do rzeczywistego obciążenia i prędkości pojazdu (tabela ciśnień).

• Sprawdzanie ciśnienia powietrza regularnie raz w tygodniu (szczególnie przed dłuższymi podróżami). Należy pamiętać także o oponie koła zapasowego! Pomiaru dokonujemy zawsze na zimnym kole, gdyż podczas jazdy koło nagrzewa się a ciśnienie powietrza w oponie rośnie. Przykładowo, ciśnienie z 200 kPa przy temperaturze 20 stopni Celsjusza po podgrzaniu koła do 80 stopni Celsjusza rośnie do 266 kPa.

• Przy montażu nowych opon wymieniać wentyle na nowe.

 

Ciśnienie za niskie

Opony eksploatowane przez dłuższy czas ze zbyt niskim ciśnieniem wykazują większe zużycie bieżnika po obu zewnętrznych stronach czoła.

Na ścianie bocznej opony występuje charakterystyczny ciemniejszy pas na całym obwodzie. Przyczyną jego powstania jest przegrzanie nadmiernie uginającego się elementu opony.

Ciśnienie za wysokie:

Opony eksploatowane przez dłuższy czas ze zbyt wysokim ciśnieniem wykazują większe zużycie bieżnika w środkowej części czoła bieżnika. Opona ze zbyt wysokim ciśnieniem nie spełnia optymalnie swoich funkcji amortyzacyjnych, co obniża komfort jazdy i powoduje większe zużycie elementów zawieszenia samochodu.

 

 

Żródło : http://www.opony.com.pl/encyklopedia/424_cisnienie____klucz_do_bezpiecznej_i_dlugiej_eksploatacji_opon.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.