Skocz do zawartości

Zawieszenie Al-Ko (bębny)


John

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

w swojej przyczepie posiadam zawieszenie Al-Ko i nie wiem jak zciągnąć bębny?

Czy mam je poprostu zbić młotkiem z osi?

Nie wiem jaki tam jest system czy bęben jest na stożku czy muszę najpierw zciągnąć kapsel?

Raz próbowałem zbić młotkiem ale nie drgneło boje sięże coś poniszczę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego wiec tak.

-Luzujesz nakrętki w kole

-Podnosisz przyczepę (według uznania ,podnośnik lub łapy przyczepy)

-Odkręcasz koło

-Zciągasz metalową miseczkę (osłonkę)

-Wyciągasz zawleczkę blokującą nakrętkę łożyska

-Odkręcasz nakrętkę i wyjmujesz łożysko (stożek)

-Wyciągasz bęben ( jak nie chce zejść to młotek i bijesz po bokach bębna)

 

Nie bój się użyć młotka i pamiętaj aby podczas ściągania bębna HAMULEC był całkowicie odblokowany.

Łożyska starannie zawiń w szmatę ,aby niedostał się brud i piasek bo je zniszczysz.

Przy zakładaniu ich z powrotem radzę ci kupić nowe uszczelniacze łożyska.

 


To białe metalowe to osłonka łożyska i nakrętki

post-85964-imported-07188411-8b8e-465c-957c-a46a01844183_thumb.jpg

 

Stare bębny warto oczyścić i pomalować.

post-85964-imported-c294ed6b-dbe0-4be0-8517-1f5b9b7bb8b6_thumb.jpg

 

Warto zrobić zdjęcie ,abyś wiedział jak to potem poskładać.

post-85964-imported-e42e8234-3cb4-4be9-b69f-ee72a788163c_thumb.jpg

 

Zakładając bębny nie zapomnij dać nowy smar do łożysk i nie bój się z ilością.

post-85964-imported-e1cdd067-ed02-4e61-90fc-5ac5e5c0d07d_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka fotek ode mnie :ok:

 


Zdjęty kapselek

Image00004.jpg

 

Wyciągamy zawleczkę

Image00006.jpg

 

Zawleczka (ona jest do wyrzucenia, więc zakup nową przed zdejmowaniem), podkładka i nakrętka.

Image00008.jpg

 

Powoli ściągamy bęben - najlepiej nad gazetą, aby łożysko się nie pobrudziło

Image00010.jpg

 

A tu widzimy simering. Tylko raz udało mi się wyjąć simering nie niszcząc go. Na simeringu będziesz miał wymiary i na ich podstawie zakupisz nowe uszczelniacze.

Image00012.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A najbardziej ważny to moment dokręcania łożyska .
W związku z tym trochę szczegółów, a mianowicie odkręcając nakrętkę warto liczyć obroty (jeśli nie wymieniamy łożysk) i dokręcić z powrotem tyle samo (jeśli nie było luzu). Jeśli był luz, lub nie policzyliśmy albo wymieniamy łożyska postępujemy następująco:

- napychamy (najlepiej paluchem) towot w łożyska (między wałki)

- zakładamy bęben z łożyskami, podkładkę i nakręcamy nakrętkę do wstępnego oporu

- zakładamy koło (nie zakładamy dekielka) następnie luzujemy nakrętkę do momentu w którym ruszając kołem (trzymając ręce po przeciwnej stronie koła np godz. 12 i 6) wyczujemy że pojawia się luz.

- następnie delikatnie dokręcając nakrętkę doprowadzamy do momentu w którym luz zniknie

- zakładamy zawleczkę, następnie wkładamy do dekielka trochę towotu (nie za dużo bo nie będzie można go założyć) i wciskamy go na miejsce (jeśli wchodzi za luźno lekko rozginamy brzegi

- dokręcamy koło i w drogę (warto po takich manewrach przy pierwszym wyjeździe sprawdzić po przejechaniu ok 10-20 km temperaturę piasty ręką może być lekko ciepła ale nie gorąca)

Oczywiście postępowanie takie dotyczy tylko piast z łożyskami stożkowymi, łożyska zwykłe tzn kulkowe dokręcamy ile mamy sił (mocniej niż koło) :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W związku z tym trochę szczegółów, a mianowicie odkręcając nakrętkę warto liczyć obroty (jeśli nie wymieniamy łożysk) i dokręcić z powrotem tyle samo (jeśli nie było luzu). Jeśli był luz, lub nie policzyliśmy albo wymieniamy łożyska postępujemy następująco:

- napychamy (najlepiej paluchem) towot w łożyska (między wałki)

- zakładamy bęben z łożyskami, podkładkę i nakręcamy nakrętkę do wstępnego oporu

- zakładamy koło (nie zakładamy dekielka) następnie luzujemy nakrętkę do momentu w którym ruszając kołem (trzymając ręce po przeciwnej stronie koła np godz. 12 i 6) wyczujemy że pojawia się luz.

- następnie delikatnie dokręcając nakrętkę doprowadzamy do momentu w którym luz zniknie

- zakładamy zawleczkę, następnie wkładamy do dekielka trochę towotu (nie za dużo bo nie będzie można go założyć) i wciskamy go na miejsce (jeśli wchodzi za luźno lekko rozginamy brzegi

- dokręcamy koło i w drogę (warto po takich manewrach przy pierwszym wyjeździe sprawdzić po przejechaniu ok 10-20 km temperaturę piasty ręką może być lekko ciepła ale nie gorąca)

Profesjonalny opis :ok:
Oczywiście postępowanie takie dotyczy tylko piast z łożyskami stożkowymi, łożyska zwykłe tzn kulkowe dokręcamy ile mamy sił (mocniej niż koło)
Tu mała korekta.Jeśli ktoś używa "codziennie"kluczy to napewno sobie poradzi z dokręceniem piasty.Jeżeli nie, to pozostaje klucz dynamometryczny i nakrętke dokręcamy z siłą 280Nm.Należy jeszcze dodać ,że producent sugeruje aby wymieniać nakrętke przy każdym demontażu piasty.Poniżej fotka łożyska kulkowego dwurzędowego wystepującego w nowszych osiach AL-KO lub KNOTT-a.

post-86178-imported-b73792c3-9736-4902-b994-647f9cce1c3a_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ktoś używa "codziennie"kluczy to napewno sobie poradzi z dokręceniem piasty.Jeżeli nie, to pozostaje klucz dynamometryczny

A myślisz że jak ktoś nie używa codziennie kluczy będzie miał dynamometr? Nie sądzę więc taki trochę "łopatologiczny" opis da takim osobom pewne wyobrażenie o sile dokręcenia nakrętki. :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.