Skocz do zawartości

Zawieszenie Al-Ko (bębny)


John

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 miesiące temu...

Witam!

 

W końcu zdjąłem koło i chciałem zdjąć bęben i nasmarować łożyska. Jednak ujrzałem taką nakrętkę:

 

zdjcie0024ar.jpg

 

Jest mocno dokręcona, czyli po niej można wnioskować że mam łożysko 'kompaktowe' tzn. nie-stożkowe? Czyli ten nowszy typ? Ta nakrętka jest jednorazowa?

 

Drugie pytanie - jakim momentem dokręcać koła? Śruby M14 20mm dł.?

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łożysko kompaktowe ,nakrętka samokontrująca jednorazowa, kosztuje parenaście zł. moment dokręcenia to 280Nm

Edytowane przez Maras (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, mam klucz do 200Nm, ale to myślę że potem jeszcze z pół obrotu i będzie dobrze.

 

Powiedzcie, jak mocno dokręcać śruby koła? 100-110Nm?

 

Zauważyłem jeszcze że średnica otworu środkowego felgi jest odrobinę większa niż "wypust" na piaście. Nie będzie problemu z wycentrowaniem koła względem piasty? Śrubami się to nacentruje? No ale w końcu producent tak to zaprojektował, więc chyba musi być dobrze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, mam klucz do 200Nm, ale to myślę że potem jeszcze z pół obrotu i będzie dobrze.

 

Powiedzcie, jak mocno dokręcać śruby koła? 100-110Nm?

 

Zauważyłem jeszcze że średnica otworu środkowego felgi jest odrobinę większa niż "wypust" na piaście. Nie będzie problemu z wycentrowaniem koła względem piasty? Śrubami się to nacentruje? No ale w końcu producent tak to zaprojektował, więc chyba musi być dobrze...

 

Te pół obrotu :niewiem: nie wiem nie czytałem nic nie powiem ...

100-110Nm -OK

Była ostatnio rozmowa nt. felg -Kristofer- napisał o tym centrowaniu felgi przez śruby,przeczytaj bo warto ,jest tak jak napisałeś śruby centrują felge ale należy je dokrecać na krzyż czyli po przekątnej .

Nakrętke kup nową ,zakręć porządnie i masz pewność ,że jest OK ,zaoszczędzisz teraz parę złoty a w razie awarii np. w weekend masz nie mały problem i możesz zostać bez bębna ,felgi i opony i zjechanym podwoziem o ile zdążysz wyhamować i nie zrobisz komuś krzywdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dokładnie macie rację - nie mam zamiaru oszczędzać. Przyczepy-wiola jak dopniemy moje zamówienie to poproszę jeszcze o nowe nakrętki. Na razie hamulce działają dobrze, a przyczepka ma niewielki przebieg - ale przed dłuższą trasą na pewno sprawdzę stan bębna - na bezpieczeństwie nie ma co żałować. Dzisiaj montuję w takim razie nowe oponki, a jak będę miał nakrętki to zaglądnę do bębnów.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam, wiecie moze panowie czemu sie uzywa nakretki po raz drugi, czy chodzi o powierzchnie na kolnierzu, ktora styka sie z bieznia lozyska(jest juz zniszczona po odkreceniu), czy moze o ten klej zabezpieczajacy ktory jest (lub nie) na nowych? u mnie bylo sporo kleju na fabrycznej nakretce, ale posiadam taki klej, a dostanie nowych nakretek w miejscu gdzie mieszkam bedzie klopotliwe...

 

a pytanie z innej beczki: jak wyregulowac reczny na tej dlugiej srubie, czy powinna byc na tyle luzna zeby reczny szedl na ktorys zabek z kolei?, w tej chwili idzie u mnie max na pierwszy, ale cos czuje ze to zbyt napiete wszystko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Odgrzeje „kotleta” bo nomen omen mam przyczepe z osia Al-ko, a to chyba odpowiedni temat / dzial.

 

Jestem kompletnym nowicjuszem stad pewnie moje pytanie okaze sie dla niektorych banalne, ale przyjme to „na klate”.  Niedawno kupilem przyczepe i jak do tej pory przejechalem z nia 200km. Za 3 tygodnie zaplanowalem wyruszyc na wycieczke wzdluz wybrzeza, szacuje dlugosc trasy na ok. 1000km. Zastanawiam sie nad lozyskami w przyczepie – czy nalezy je kontrolowac profilaktycznie czy sa jakies symptomy zwiastujace problemy z lozyskami / piastami? Podczas przyprowadzania przyczepy zatrzymywalem sie pare razy i sprawdzalem temp kol  w przyczepie. Nie grzaly sie, byly chlodne ( w  jednym przypadku byly dosc cieple, ale to bylo po dosc dluuuugim zjezdzie) .

Jak czesto sprawdzacie / wymieniacie lozyska w swoich przyczepach? Moja juz jest pelnoletnia, wiec do najmlodszych nie nalezy..

 

Pozdrawiam

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak czesto sprawdzacie / wymieniacie lozyska w swoich przyczepach?

 

@Maciek_No

Ja łożyska sprawdzam przed każdym wyjazdem oraz po powrocie, wyrywkowo na kempingu.

 

Podnieś jeden bok przyczepy tak żeby koło obracało się, słuchaj ... powinno swobodnie obracać się.

Weż koło w obie dłonie (zegar godz. 09:00 - 15:00) = w poziomie, ruszaj...

W taki sam sposób sprawdż na godz. 06:00 - 12:00 poruszaj... w pionie

 

Jeżeli będzie to minimalny luz jest OK, jeżeli jest więcej to wystarczy dokręcić nakrętkę

po wyjęciu zawleczki o JEDEN skok, wycięcie (pod zawleczkę) w nakrętce.

 

Pozdrawiamy,

Ir & Ed

PS

W podobny sposób sprawdż drugie koło.

Edytowane przez ired (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

witam jestem od niedawna na forum i od miesiąca właścicielem pierwszej używanej przyczepki z systemem AL-KO 2051 proszę o odpowiedż czy otwór kontrolny do oceny grubości okładzin znajduje się w po wewnętrznej stronie bębna czyli w " tarczy montażowej"/ czy tak to się nazywa?/ i czy nie zdejmując bębna możemy ocenić grubość okładzin ciernych dzięki za odpowiedż

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam jestem od niedawna na forum i od miesiąca właścicielem pierwszej używanej przyczepki z systemem AL-KO 2051 proszę o odpowiedż czy otwór kontrolny do oceny grubości okładzin znajduje się w po wewnętrznej stronie bębna czyli w " tarczy montażowej"/ czy tak to się nazywa?/ i czy nie zdejmując bębna możemy ocenić grubość okładzin ciernych dzięki za odpowiedż

Otwór kontrolny znajduje się na tarczy kotwicznej   a na niej masz otworek kontrolny przez który możesz zobaczyć jak jest grubość okładzin  nie ściągajac bębna. Otwór ten jest zaślepiony plasykową zaślepką koloru zielonego o ile jeszcze ta zaślepka tam jest. Jest jeszcze jeden otwór do regulacji szczęk , który też posiada taką samą zaślepkę.

Z własnej autpsji powiem Ci ,że nie zawsze okładziny jednakowo się ścierają.Sugeruję aby ściągnąć bębny i zobaczyć w jakiej "kondycji" masz okładziny.A przy okazji sprawdzisz poprawne działanie rozpieraka i automatu cofania.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki Maras za odpowiedż proszę napisz jeszcze czy łożysko kompaktowe takie jak na zdjęciu kilka postów wczesniej też posiada taką aluminiową  osłonę- kołpaczek tak jak na pierwzych zdjęciach w tym temacie czy po zdjęciu koła odrazu mamy taki widok jak kilka postów wyżej/ tzn widzimy tylko samą nakretkę nieosłonietą/ dzieki za odpowiedż pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.