Skocz do zawartości

Dobór regulatora do panelu


danielw

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 143
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W dniu 27.03.2021 o 23:13, Ushuaia napisał:

 

Niedawno porównałem  dwa moje regulatory w fatalnej pogodzie. Ciężkie chmury  i mżyło  (prawie cały tydzień).Zrobiłem test. Rywale podobnej klasy podłączeni do nowych identycznych paneli.

https://en.risenenergy.com/uploadfile/202008/e8aaa98938.pdf   pochylenie paneli ok 75 stopni.

Tracer 3210AN i Victron 50/100 ładowali do jednego akumulatora 100Ah  SSB SBL (mają dobrze trzymać pojemność przez 12lat  ... ja osobiście wątpię).

 

Myślicie, że Victron to taki miodzio? Nie ! To niezły gagatek. Sam się na własnej skórze przekonałem i to boleśnie. Nie chce mi się dziś o tym pisać. Jak ktoś chce to mogę coś skrobnąć ...True Story

m_merged.png

pjimage.jpg

Nie chcę nic podważać, ale porównywanie wydajności regulatorów przy podłączeniu do jednego akumulatora wydają mi się mało miarodajne. Jeden z nich może ładować, a drugi sczytując napięcia na aku (podbijane przez drugi, ładujący regulator) uznaje , że aku już naładowany i pracować w trybie podtrzymania - wykresy z grubsza to pokazują (tracer budzi się co jakiś czas kontrolnie, chwilę poładuje, i wyłącza). Wystarczy, że napięcie na aku dzięki temu że Victron ładował, przez Tracera było rozpoznawane jako napięcie full naładowanego aku, i tracer przechodził w tryb podtrzymania, uzupełniał co sam zużył na własną pracę, lub załączał się gdy napięcie ładowania z Victrona spadało, żeby po chwili zakończyć ładowanie. 

Wystarczy, że każdy z regulatorów ma wpisane w algorytmie działania różne poziomy napięcia na aku, i jeden będzie pracował, a drugi "spał"

Opisz, jeśli możesz, co Ci Victron nawywijał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@czyś  

 

Nie piszę o rzeczach oczywistych. Podałem typ akumulatora w teście http://www.ssb-akumulatory.pl/ssb-sbl-100-12ish-12v-100ah-p-37.html.Kupiony niedawno. Pojemność 1260Wh.Przygotowany do testu. Był wstępnie naładowany w ok 30%.W całym dniu testu  napięcie podniosło się z 12.4V do 12.6V.Super!.Oto mi codzilo. Regulatory ustawione tak samo dla AGM. Pracowały cały czas w trybie bulk daleko im do absorption a tym bardziej float. Łykały co Bozia dała. Kto rano wstaje temu Pan Bóg daje. Tracer jak po zakrapianej imprezie. Chyba znacie ten stan? Dla mnie 1 stycznia to przerwa w życiorysie. 
Twoje wątpliwości w teście sugerowały zastosowania akumulatora w słabej kondycji lub bardzo małej pojemności. Różne nastawy MPPT. Po co?
Robiłem test bo byłem ciekawy. Dla siebie. I wyszło jak myślałem. Ale już "naukowo".
Jak przyszedł Tracer 3 lata temu w lutym to przez 3 tygodni nie było słońca. Myślałem, że jest zepsuty i chciałem go odesłać. Ale miałem inne sprawy na głowie. Widziałem ,że jak przerwę mu obwód PV to chodzi OK a po 3 minutach dławi panel z 44V do 14V.Kombinowałem zrobić jakiś automatyczny przerywacz. Ale wyszło słońce  i MPPT zadziałało to odpuściłem sobie.

@czyś   Opisz, jeśli możesz, co Ci Victron nawywijał.

No co zrobiłem?


Proste SPALIŁEM !    Robota mi się pali w rękach. Nie raz.

Taki wyga ,taki głupi.

Trzeba dwa razy sprawdzać co podłączać.

Zamówiłem dwa jeden 75/15 drugi 100/50.

Przez tydzień testowałem i jeden i drugi. Było super. Byłem zadowolony.Victron 75/15 wyciąga 200W i stop(ograniczenie mocy). Przy takiej mocy grzeje się nieźle ale daje radę. Victron 100/50 to już konkretny sprzet. Na moim panelu przez 2 godziny chodził od 450W do 500W i był ciepły.W logach widziałem przy testu fabrycznym 1540W (bateria24V). 
Spaliłem ten mały 75/15 .
Specjalnie mnie to nie ruszyło. Tylko tym razem ten co spaliłem był dla kuzyna(ma merca Sprinter 4x4) a ten co roku rusza do Norwegii w dwie pary i zbierają jagody(dziennie na łeb 40 litrów).Miesiąc harują a za zarobioną forsę jeżdżą jeszcze 2,3 miesiące. Cała Skandynawia, Pribałtiki. W ubiegłym roku w Szwecji chciał umyć błoto i podjechał tylnymi kołami nad brzeg i po chwili cały tył tonął w piachu. Wyciągnął go Rosjanin. Miał wciągarkę. Tak się poznali. Przyjaźn polsko-radziecka. Widzę, że dozgonna. W tym roku plan z Rosjanami na Syberię na 5 miesięcy.
Spider już miał zamocowane 2 panele po 100W.Czekał tylko na MPPT. Wyjazd za 2 dni. Ale w tych 2 dniach sporo się działo.
Wszystko się waliło. Okazało się, że panele 200W na słońcu wyciągają 75W a dwa 120Ah akumulatory w stanie agonalnym.
Gorzej już nie mogło. No to mogło być tylko lepiej. I było. Wyjechali w terminie z moim panelem 440W i z moim 50A MPPT i trzema nowymi 84Ah za 158 zł za szt. No dalej nie piszę bo to opowieść raczej przy piwie.

Dodam ,że potem trochę się droczyłem z pomocą techniczną Victrona .Dowiedziałem się ciekawe rzeczy o naszych MPPT. Mniej więcej tak to wyglądało.
Pomyliłem bieguny akumulatora. Zakręciłem mocno. Wstaję(robiłem w strasznej ciasnocie) i patrzę LED Bulk nie świeci. Mierzę napięcie PV, jest prawie 50V.
Mierzę prąd ..zero. Pomyliłem druty Accu ! Poprawiłem. Bezpiecznik 20A spalony. Mam w aucie skrzynkę zapasowych. Wymiana na nowy nic nie dała.Napięcie jest, prąd zero. Coś się zablokowało. Jak odblokować? Myślałem o Victron Connect i kabelku VE.Direct .Dzwonię do Victrona. Pełna kultura.. łączę z pomoca techniczną. Dziwny angielski akcent(połączył mnie z Hindusem w Delhi).W czym mogę pomóc? W montażu pomyliłem zaciski.To proszę sprawdzić bezpiecznik.No właśnie wymieniłem. Czy na właściwy? Tak dokładnie ten sam 20A i zmierzyłem ,że jest dobry. Proszę podłączyć panel i zmierzyć napięcie na zaciskach. Zrobiłem to i jest ok 50V i żadna lampka LED nie świeci. OK. Wewnątrz znajduje się niewymienny bezpiecznik. Skontaktuj się ze swoim dystrybutorem i zobacz, co może dla Ciebie zrobić.
W warunkach odwrotnej polaryzacji baterii, elementy aktywne ulegną zwarciu na długo przed zadziałaniem bezpiecznika. Bezpiecznik ma zapobiegać przepływowi prądu przez uszkodzone elementy i wzniecaniu pożaru. Masz fart nie spaliłeś budy. Ulżyło mi.

To musisz wiedzieć.
W odniesieniu do takiej podstawowej ochrony to być w ładowarce czy nie: da się to zrobić, ale zwiększa koszty i uważamy, że lepiej nie zwiększać kosztów wszystkich jednostek dodając taką ochronę. Sprawdziłem politykę gwarancyjną firmy Victron i sprawdziłem, czy odwrotna polaryzacja baterii nie obejmuje. Spodziewałbym się, że takie podstawowe zabezpieczenie powinno znaleźć się w ładowarce, niestety tak nie jest. W rzeczywistości MPPT innych dostawców zapewnia takie zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją.

Tracer jest odporny na głupotę to też sprawdzone.

Victron fajny ale trzeba uważać.
Sam naprawiłem tego małego .Chodzi jak malina.

https://www.youtube.com/watch?v=LI24aPT3DsU
https://youtu.be/UlwM-kiKLMk

 

Edytowane przez Ushuaia (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Ushuaia napisał:

Victron 75/15 wyciąga 200W i stop(ograniczenie mocy). Przy takiej mocy grzeje się nieźle ale daje radę.

Ja biorę pod uwagę Victrona 100/20 bo do mojego aku 110Ah i tak powinienem ograniczyć prąd ładowania do jakiś 15A aby nie przegrzewać akumulatora (max ładowania jest 20A).

Sądzę, że ten regulator będzie pracował ze sporym marginesem bezpieczeństwa. Widziałem jakiś filmik, gdzie ktoś reklamował działanie Victrona i okazało się, że przyczyną wadliwej pracy była temperatura powyżej 40C, do tylu Victron gwarantuje pełną moc znamionową.

image.thumb.png.250bb4783c7652357d8f42e23ff52bfb.png

Dlatego zapas jest istotny, bo jak staniemy w pełnym słonku, to w samej budce już się zrobi 40C a do tego ciepło z pracy...

Może warto dołożyć aktywne chłodzenie, jeśli mamy regulator w jakiejś niewielkiej przestrzeni.

5 godzin temu, Ushuaia napisał:

Pomyliłem druty Accu ! Poprawiłem. Bezpiecznik 20A spalony. Mam w aucie skrzynkę zapasowych. Wymiana na nowy nic nie dała.Napięcie jest, prąd zero. Coś się zablokowało. Jak odblokować? Myślałem o Victron Connect i kabelku VE.Direct .Dzwonię do Victrona. Pełna kultura.. łączę z pomoca techniczną. Dziwny angielski akcent(połączył mnie z Hindusem w Delhi).W czym mogę pomóc? W montażu pomyliłem zaciski.To proszę sprawdzić bezpiecznik.No właśnie wymieniłem. Czy na właściwy? Tak dokładnie ten sam 20A i zmierzyłem ,że jest dobry. Proszę podłączyć panel i zmierzyć napięcie na zaciskach. Zrobiłem to i jest ok 50V i żadna lampka LED nie świeci. OK. Wewnątrz znajduje się niewymienny bezpiecznik. Skontaktuj się ze swoim dystrybutorem i zobacz, co może dla Ciebie zrobić.
W warunkach odwrotnej polaryzacji baterii, elementy aktywne ulegną zwarciu na długo przed zadziałaniem bezpiecznika. Bezpiecznik ma zapobiegać przepływowi prądu przez uszkodzone elementy i wzniecaniu pożaru. Masz fart nie spaliłeś budy. Ulżyło mi.

To musisz wiedzieć.
W odniesieniu do takiej podstawowej ochrony to być w ładowarce czy nie: da się to zrobić, ale zwiększa koszty i uważamy, że lepiej nie zwiększać kosztów wszystkich jednostek dodając taką ochronę. Sprawdziłem politykę gwarancyjną firmy Victron i sprawdziłem, czy odwrotna polaryzacja baterii nie obejmuje. Spodziewałbym się, że takie podstawowe zabezpieczenie powinno znaleźć się w ładowarce, niestety tak nie jest. W rzeczywistości MPPT innych dostawców zapewnia takie zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją.

No to teraz ciekawostka ze specyfikacji Victrona

image.thumb.png.ce94865154bb359775503e2adb46ea1b.png

to z tej strony

a taka specyfikacja na stronie Victrona

image.thumb.png.7fd25d6201a8e3a7ba0022ea1f2c522b.png

 

20 godzin temu, Sajan napisał:

Potrzebuje znaleźć regulator do tego panela, najlepiej aukcje z allegro żebym nigdzie nie musiał zakładać konta do zamówienia

IMG_20210328_211852.jpg

tym potworem 370W chcesz ładować takiego maluszka

 

18 godzin temu, Sajan napisał:

Kwasowka narazie 80ah

 

18 godzin temu, Sajan napisał:

a w planach na wakacje jeszcze dokupić 100 ah AMG albo kwas.tylko do kwasowego chyba musi być inny regulator?

Nie miesza się akumulatorów.

Jak chcesz dwa, to kup takie same.

Prąd ładowania dla akumulatora to w uproszczeniu 1/10 pojemności w A.

Czyli dla 80Ah optymalny prąd to 8A.

Z 370W mógłbyś wyciągnąć 370/14 = 26A

Zdecyduj się jaki będzie docelowo akumulator lub akumulatory i wtedy można coś więcej doradzić.

 

P.S.

Pewnie wiesz, że kwasówkę trzymamy najlepiej poza częścią mieszkalną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, filipert napisał:

Ja biorę pod uwagę Victrona 100/20 bo do mojego aku 110Ah i tak powinienem ograniczyć prąd ładowania do jakiś 15A aby nie przegrzewać akumulatora (max ładowania jest 20A).

Sądzę, że ten regulator będzie pracował ze sporym marginesem bezpieczeństwa. Widziałem jakiś filmik, gdzie ktoś reklamował działanie Victrona i okazało się, że przyczyną wadliwej pracy była temperatura powyżej 40C, do tylu Victron gwarantuje pełną moc znamionową.

image.thumb.png.250bb4783c7652357d8f42e23ff52bfb.png

Dlatego zapas jest istotny, bo jak staniemy w pełnym słonku, to w samej budce już się zrobi 40C a do tego ciepło z pracy...

Może warto dołożyć aktywne chłodzenie, jeśli mamy regulator w jakiejś niewielkiej przestrzeni.

No to teraz ciekawostka ze specyfikacji Victrona

image.thumb.png.ce94865154bb359775503e2adb46ea1b.png

to z tej strony

a taka specyfikacja na stronie Victrona

image.thumb.png.7fd25d6201a8e3a7ba0022ea1f2c522b.png

 

tym potworem 370W chcesz ładować takiego maluszka

 

 

Nie miesza się akumulatorów.

Jak chcesz dwa, to kup takie same.

Prąd ładowania dla akumulatora to w uproszczeniu 1/10 pojemności w A.

Czyli dla 80Ah optymalny prąd to 8A.

Z 370W mógłbyś wyciągnąć 370/14 = 26A

Zdecyduj się jaki będzie docelowo akumulator lub akumulatory i wtedy można coś więcej doradzić.

 

P.S.

Pewnie wiesz, że kwasówkę trzymamy najlepiej poza częścią mieszkalną.

Tak wiem że nie środku,przyczepa ma specjalny schowek na akumulator nawet AMG z kwasowka nie będzie można?.tak wiem liczyłem natężenia docelowo będzie ta 80 i dokupie 100.wiem że te koło 39 a to za dużo jak nawet na te dwa akumulatory.z rana to pewnie będzie chodziły ładowarki "laptop tel e bike" żeby właśnie trochę ograniczyć przyjmowanie tych amperów przez akumulatory,one nie pobierają cały czas na maxsa ile mogą wziąć po jakimś czasie "naładowaniu" ich zdolność przyjmowania amperów maleje, są filmy na YouTube jak alternator ładuje akumulator.czym bardziej naładowany tym mniej amper wciąga

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, filipert napisał:

Ja biorę pod uwagę Victrona 100/20 bo do mojego aku 110Ah i tak powinienem ograniczyć prąd ładowania do jakiś 15A aby nie przegrzewać akumulatora (max ładowania jest 20A).

Sądzę, że ten regulator będzie pracował ze sporym marginesem bezpieczeństwa. Widziałem jakiś filmik, gdzie ktoś reklamował działanie Victrona i okazało się, że przyczyną wadliwej pracy była temperatura powyżej 40C, do tylu Victron gwarantuje pełną moc znamionową.

image.thumb.png.250bb4783c7652357d8f42e23ff52bfb.png

Dlatego zapas jest istotny, bo jak staniemy w pełnym słonku, to w samej budce już się zrobi 40C a do tego ciepło z pracy...

Może warto dołożyć aktywne chłodzenie, jeśli mamy regulator w jakiejś niewielkiej przestrzeni.

No to teraz ciekawostka ze specyfikacji Victrona

image.thumb.png.ce94865154bb359775503e2adb46ea1b.png

to z tej strony

a taka specyfikacja na stronie Victrona

image.thumb.png.7fd25d6201a8e3a7ba0022ea1f2c522b.png

 

tym potworem 370W chcesz ładować takiego maluszka

 

 

Nie miesza się akumulatorów.

Jak chcesz dwa, to kup takie same.

Prąd ładowania dla akumulatora to w uproszczeniu 1/10 pojemności w A.

Czyli dla 80Ah optymalny prąd to 8A.

Z 370W mógłbyś wyciągnąć 370/14 = 26A

Zdecyduj się jaki będzie docelowo akumulator lub akumulatory i wtedy można coś więcej doradzić.

 

P.S.

Pewnie wiesz, że kwasówkę trzymamy najlepiej poza częścią mieszkalną.

Napisałem do gościa który sprzedaje regulatory to polecił mi taki https://allegro.pl/oferta/solarny-regulator-30a-40a-kontroler-12v-24v-36-48v-9531359672 z tych tańszych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Sajan napisał:

Napisałem do gościa który sprzedaje regulatory to polecił mi taki https://allegro.pl/oferta/solarny-regulator-30a-40a-kontroler-12v-24v-36-48v-9531359672 z tych tańszych

To jest regulator PWM i z Twoim solarem jest w stanie puścić na Twój akumulator 40A. Długo tak akumulator nie pożyje.

2 godziny temu, Sajan napisał:

docelowo będzie ta 80 i dokupie 100.

Ja bym nie mieszał akumulatorów różnych typem, pojemnością, a nawet wyeksploatowaniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Sajan napisał:

Napisałem do gościa który sprzedaje regulatory to polecił mi taki https://allegro.pl/oferta/solarny-regulator-30a-40a-kontroler-12v-24v-36-48v-9531359672 z tych tańszych

To jest regulator PWM. Kompletnie nie nadaje się do twojego dachowego panelu 370W. Ten jest ciekawy odpowiedni do Twojego panelu https://pl.aliexpress.com/item/4001334778782.html?spm=a2g0o.cart.0.0.76223c00eFjae5&mp=1 Widzialem go na Allegro ale cena razy 2.

Ale co to?  komentarz kupującego MPPT not work every days .We need to disconnect the solar panel to restart the mppt . Czyli tak jak Tracer

Edytowane przez Ushuaia (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Ushuaia napisał:

Wcześniej ganisz Tracera a teraz polecasz "noname" z Chin?

Czy to forma ironii tylko ";)" nie ma?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, filipert napisał:

Wcześniej ganisz Tracera a teraz polecasz "noname" z Chin?

Czy to forma ironii tylko ";)" nie ma?

 

No to może polecam firmę ,która wiele lat produkowała dla Victrona.https://www.fangpusun.com/mppt-solar-charge-controllera-1  a dla naszych celów idealne.

Przykładowo Victron MPPT 100/50  kosztuje ok 1450zł, Fangpusun MPPT 100/50  ok 400zł. Mają identyczne firmware. Działaja na tym samym oprogramowaniu VictronConnect.

Są identyczne więc działają tak samo dobrze. Sam sprawdzałem i tak jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, Ushuaia napisał:

To jest regulator PWM. Kompletnie nie nadaje się do twojego dachowego panelu 370W. Ten jest ciekawy odpowiedni do Twojego panelu https://pl.aliexpress.com/item/4001334778782.html?spm=a2g0o.cart.0.0.76223c00eFjae5&mp=1 Widzialem go na Allegro ale cena razy 2.

Ale co to?  komentarz kupującego MPPT not work every days .We need to disconnect the solar panel to restart the mppt . Czyli tak jak Tracer

Czemu się nie nadaje ? Ważne żeby dawał radę amperowo? Coś się uszkodzi? Sprzedający uprzedził mnie że ten tańszy będzie dawał 2/3 mocy panela ale czemu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Sajan napisał:

Czemu się nie nadaje ? Ważne żeby dawał radę amperowo? Coś się uszkodzi? Sprzedający uprzedził mnie że ten tańszy będzie dawał 2/3 mocy panela ale czemu?

Nic się nie spali. Nawet ten tańszy 30A wytrzyma. Mogę nawet policzyć jak będzie ładował. Oczywiście w pełnym słońcu.

To tylko matma ,   39,4V*9,4A=370,36W  czyli zgadza się 370Wp.Teraz patrzę na wykres czyli moc w funkcji napięcia .Max to 39,4V   a dla twojego akumulatora 12.8V odpowiada prąd (spadnie z 9,4A) do ok 4,5A. Czyli  panel będzie ładował akumulator max 4.5A  a na na nim napięcie 12.8V. Policzmy  moc 12,8V*4.5A =57,6W. Czyli tracisz 312W

A teraz czary mary 

Jak kupisz za 250zł regulator MPPT (co dałem link) to będzie ładował 370W/12,8V =28,90A.   Moc 370W

 

 

Edytowane przez Ushuaia (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Ushuaia napisał:

Nic się nie spali. Nawet ten tańszy 30A wytrzyma. Mogę nawet policzyć jak będzie ładował. Oczywiście w pełnym słońcu.

To tylko matma ,   39,4V*9,4A=370,36W  czyli zgadza się 370Wp.Teraz patrzę na wykres czyli moc w funkcji napięcia .Max to 39,4V   a dla twojego akumulatora 12.8V odpowiada prąd (spadnie z 9,4A) do ok 4,5A. Czyli  panel będzie ładował akumulator max 4.5A  a na na nim napięcie 12.8V. Policzmy  moc 12,8V*4.5A =57,6W. Czyli tracisz 312W

A teraz czary mary 

Jak kupisz za 250zł regulator MPPT (co dałem link) to będzie ładował 370W/12,8V =28,90A.   Moc 370W

 

 

https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-solarny-mppt-30a-tracer-3210an-10169424612 a taki będzie dobry? Też niby mppt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Sajan napisał:

Dobry... jest bardzo popularny... Ma wady opisane nieco wyżej. Jest też minimum dla Twojego PV jeśli chodzi o moc maksymalną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Sajan napisał:

Idealny dla twojego panelu. W słońcu malina. Jak chmury to trochę gorzej ale można wytrzymać. Dokładnie taki sam czyli Epever Tracer 3210AN przez rok ładował moje akumulatory podpięty do panelu 440W.Wspominałeś,że masz jeden akumulator 80Ah kwasówka. Nic mu się nie stanie jak mu przez chwilę dostanie 25A.Szybko naładuje się.

Twój panel https://cdn.website-editor.net/e1ed30c6202b48aa8459d6404eb0a571/files/uploaded/ZXM6-72%20335-370W_%281808%29_E.pdf

ma 5BB.Na przyszłość staraj kupić  panel z 9 lub lepiej 12BB.Dają wyraźnie więcej  mocy przy gorszej pogodzie.

Jak pracuje to zobacz poniżej.

8891912700_1599075163.jpg

3483225300_1598123415.png

Edytowane przez Ushuaia (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.