Skocz do zawartości

Dobór regulatora do panelu


danielw

Rekomendowane odpowiedzi

23 minuty temu, Ushuaia napisał:

Idealny dla twojego panelu. W słońcu malina. Jak chmury to trochę gorzej ale można wytrzymać. Dokładnie taki sam czyli Epever Tracer 3210AN przez rok ładował moje akumulatory podpięty do panelu 440W.Wspominałeś,że masz jeden akumulator 80Ah kwasówka. Nic mu się nie stanie jak mu przez chwilę dostanie 25A.Szybko naładuje się.

Jak pracuje to zobacz poniżej.

8891912700_1599075163.jpg

3483225300_1598123415.png

W słoneczne dni w nagrzanej przyczepie nie będzie się wyłączał z powodu przegrania? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 143
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

2 minuty temu, Paweł7 napisał:

W słoneczne dni w nagrzanej przyczepie nie będzie się wyłączał z powodu przegrania? 

U mnie powyżej 20A grzał się. Dodałem mu wentylator 12V z starego komputera(12V) i było OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Ushuaia napisał:

U mnie powyżej 20A grzał się. Dodałem mu wentylator 12V z starego komputera(12V) i było OK.

Gdzieś chyba w parametrach wyczytałem że przy 45 'C może już się wyłączać... Co w zamkniętym kamperze/przyczepie w słońcu latem jest praktycznie standardem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Paweł7 napisał:

45 'C może już się wyłączać

no bez przesady.Dodałem mu wentylator bo miał chyba z 60 stopni. Ja osobiście dopłaciłbym setkę na  Tracera specjanie zaprojektowany dla kampera.Ładuje niezależnie dwa akumulatoty. Ten które masz w skrzyni a drugi w komorze silnika. Jak kupisz to za trzy dni masz u siebie  DR3210N-DDS z z zdalnym monitorem za 550zł.Ja bym brał

https://pl.aliexpress.com/item/4000699861571.html?spm=a2g17.12057483.0.0.442e593a9sit0c

co to daje ?W zimie masz naładowane dwa akumulatory w komorze silnika też. Super dla leniuchów ,którzy na wiosnę mają zajechane akumulatory. 

Edytowane przez Ushuaia (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W dniu 29.03.2021 o 16:09, czyś napisał:

Nie chcę nic podważać, ale porównywanie wydajności regulatorów przy podłączeniu do jednego akumulatora wydają mi się mało miarodajne.

Podzielałbym to zdanie,

 

48 minut temu, Ushuaia napisał:

W zimie masz naładowane dwa akumulatory w komorze silnika też.

Zakładając słoneczną zimę i bardzo spory panel na dachu tak :)  problem w tym że zimy bywają pochchmurne i  zapotrzebowanie na prąd wzrasta choćby na webasto więc prądu zwykle zima  jednak brakuje  a i kat padania światła też daje w kość mocno obniżając wydajność panela :( 

Orientujesz się może jak wygląda współpraca tego regulatora z rozwiązaniem ładowania również alternatorem np przez Cyrixa ?

I przy okazji ponawiam prośbę o ocenę Risena - jakbyś mógł kilka słów oceny i dokładny typ podać byłbym wdzięczny

W dniu 28.03.2021 o 13:43, smok_wawelski napisał:
W dniu 26.03.2021 o 03:50, Ushuaia napisał:

Ja mam jeden sztywny panel Risen 440W

Przymierzam się do tego panela - mam prośbę  o kilka słów oceny  elektrycznie i o krótkie info mechaniczne - jak długo użytkowany, jak  mocowany i jak to znosi na pojeździe kempingowym

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cyrix nie wie z jakimi ładowarkami pracuje...co najwyżej ważne jest z jakim akumulatorem...szczególnie przy LiFePO4 musi być "stuningowany" lub specjalny do akumulatorów litowych...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O tym  wiem że do LiFePo4 potrzebna wersja Li  - nawet Ty też mnie upewniałeś o diodzie  gdy wyrażałem wątpliwości czy dioda zatrybi
Natomiast ja pytam jak wygląda to ze strony tego konkretnego regulatora - czy nie ma przeciwwskazań 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To też tak jak by rozważać, czy alternator VW zatrybi, a może Fiatowy nie?

Wydaje mi się że to nie ma związku...czym ładujemy...u mnie np ładowarka sieciowa dziwnie się zachowuje...bo jak doładuje aku zabudowy to chce się "nasycić" i wówczas podpina się aku rozruchowy i diada znowu przeskakuje na ładowanie...ale wszystko idzie jak trzeba...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O diodzie pisałem  w kontekście LiFePo4  na Cyrixie czyli o tym co Ty nazywasz "stuningowany" - Pytanie/wątpliwość kiedyś jak o tym pisaliśmy  było o diodę czy to na pewno zatrybi z Cyrixem i LiFePo4 a nie o altka :) 

Teraz przy tym regulatorze są 2 źródła zasilania solar/regulator i altek i tu jeszcze  jeszcze dochodzi ładowanie rozruchowego z regulatora
To mnie zawsze nurtuje jak z tym jest gdy mamy  2 żródła zasilania i czy się nie pogryzie - tak naprawdę pomimo kilku pytań jeszcze nikt mi nie odpowiedział na 100% -  wiec pytam nadal - mówią kto pyta nie błądzi :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Ushuaia napisał:

Wspominałeś,że masz jeden akumulator 80Ah kwasówka. Nic mu się nie stanie jak mu przez chwilę dostanie 25A.Szybko naładuje się.

No ale zgodzisz się, że im większy prąd ładowania, tym silniejsze gazowanie i większa degradacja płyt akumulatora?

Poza tym nie wiemy ile ta "chwila" będzie trwała a będzie cyklicznie się powtarzała.

 

7 godzin temu, smok_wawelski napisał:

Teraz przy tym regulatorze są 2 źródła zasilania solar/regulator i altek i tu jeszcze  jeszcze dochodzi ładowanie rozruchowego z regulatora
To mnie zawsze nurtuje jak z tym jest gdy mamy  2 żródła zasilania i czy się nie pogryzie - tak naprawdę pomimo kilku pytań jeszcze nikt mi nie odpowiedział na 100% -  wiec pytam nadal - mówią kto pyta nie błądzi :) 

Ale Cyrix bada przecież napięcie pokładowego i kiedy jest niższe od zadanej wartości, to nie spina akumulatorów. 

7 godzin temu, Misio napisał:

u mnie np ładowarka sieciowa dziwnie się zachowuje...bo jak doładuje aku zabudowy to chce się "nasycić" i wówczas podpina się aku rozruchowy i diada znowu przeskakuje na ładowanie...

Czyli aby dojść do ostatniej fazy "nasycenia" całego zestawu, potrzeba więcej czasu a jeśli słońca mało, to jest ryzyko, że oba akumulatory cały czas są lekko niedoładowane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z większością ładowarek czy prostowników jest tak, że niby doładowują, ale nie za bardzo maja ochotę ładować do 100% pojemności (pomijają ostatnią fazę ładwana do nasycenia). Regulatory solarne i sterownik ładowania oparte na mikroporcesorach zwykle mają ustawiony próg napięciowy ładowania, przy którym "uznają" że maja już full albo wystarczająco naładowany aku, i przechodzą w tryb podtrzymania. Sterownik mający za zadanie sterować ładowaniem między aku pokładowym i cepy też będzie działał w oparciu o napięcia - jak pokładowy osiągnie zadane napięcie (pi razy oko zabezpieczony prąd bytowy), nastąpi wprost "przerzucenie" na rozruchowy. 

Niestety osiągnięcie określonego napięcia vs pełne naładowanie to dwa różne światy (np. osiąga się zakładane napięcie przy ładowaniu, a faktycznie jest to 60% naładowania aku). Na YT na kanale mrAkumulator jest sporo testów ładowarek, i w mniejszym lub większym zakresie mają z tym problem, nawet te lepsze 100% naładowania osiągają np. w drugim podejściu, po przerwie, co widać w przypadku kwasiaków po gęstości elektrolitu, AGMy wymagają już bardziej zaawansowanych pomiarów). Te testy tylko potwierdzają, że od czasu do czasu należałoby wytargać aku "na stół" i poładować go dobrą ładowarką, a potem np. ładowarką ze sztywno ustawionym napięciem i natężeniem prądu ładowania, do "nasycenia" (tj. do stanu możliwe całkowitego odwrócenia reakcji chemicznych, tj. uzyskania z siarczku ołowiowego na płytach znowu czystego ołowiu i wody oraz kwasu siarkowego w elektrolicie) nie za dużym prądem.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Ushuaia napisał:

Idealny dla twojego panelu. W słońcu malina. Jak chmury to trochę gorzej ale można wytrzymać. Dokładnie taki sam czyli Epever Tracer 3210AN przez rok ładował moje akumulatory podpięty do panelu 440W.Wspominałeś,że masz jeden akumulator 80Ah kwasówka. Nic mu się nie stanie jak mu przez chwilę dostanie 25A.Szybko naładuje się.

Twój panel https://cdn.website-editor.net/e1ed30c6202b48aa8459d6404eb0a571/files/uploaded/ZXM6-72%20335-370W_%281808%29_E.pdf

ma 5BB.Na przyszłość staraj kupić  panel z 9 lub lepiej 12BB.Dają wyraźnie więcej  mocy przy gorszej pogodzie.

Jak pracuje to zobacz poniżej.

8891912700_1599075163.jpg

3483225300_1598123415.png

Ja go nie kupowałem tylko dostałem za flaszkę ??.to jakaś aplikacja na smartfon czy na pc tylko pokazuje te wszystkie wartości mocy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, czyś napisał:

Niestety osiągnięcie określonego napięcia vs pełne naładowanie to dwa różne światy (np. osiąga się zakładane napięcie przy ładowaniu, a faktycznie jest to 60% naładowania aku).

Dlatego dobra ładowarka w odpowiednim momencie "zwalnia" aby za szybko nie osiągnąć progu max napięcia. Ale zgadzam się, że tak to może działać.

image.png.c32aaf32f098f55253f26a86bb026863.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy dążenie do 100% naładowania jest celem naszych instalacji. Ja rozumiem podłączenie w garażu akumulatora pod prostownik by go naładować na FULL.
W kamperze/przyczepie to jest to mało realne. Chyba, że stoi na parkingu i nie korzystamy.
Swoją drogą ostatnio będąc w kamperze zastanawiałem się nad przerwaniem procesu ładowania, włączając pompkę wody, światło, TV itd. Czy te etapy ładowania w kamperowym trybie mają sens...
Ten pod maską ma być doładowany i tyle, przecież nie będziemy chodzili z miernikiem gęstości i badali elektrolit.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mówię, że zawszę należy dążyć do 100% naładowania. Naładowanie w cirka 80-85% jest nawet i ok dla trwałości przy bieżącym używaniu, doładować do 100% dobrze byłoby przed dłuższym postojem, i po nim. Ale są dwa "ale" :) Od czasu do czasu należałoby naładować "do pełna", żeby zapobiec stopniowemu zasiarczeniu (trwałemu osadzaniu siarczku ołowiu na płytach - ładowanie odwraca reakcję, zawsze niewielka część pozostaje już trwale, dlatego aku tracą z czasem pojemność, doładowanie do rzeczywistych 100% co jakiś czas ogranicza ten proces możliwie do minimum), tego się nie osiągnie z regulatora choćby pokazywał 100%, druga kwestia - jeśli liczy się na pojemność nominalną akumulatora, trzeba wziąć poprawkę, że w nim na co dzień aż tyle prądu nie będzie ile teoretycznie dałoby się porachować z nominalnej pojemności, i wnioskując z tego co pokazuje regulator.

Chodzi mi tylko o to, że to co pokazują regulatory (konkretnie - pełne naładowanie) czy jak przełączają między aku, trzeba traktować z pewną rezerwą.   

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.