Skocz do zawartości

Opony do przyczepy


Paweł 66

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, Misio napisał:

Jak masz 205 to czemu myślisz o 185? Szersza opona, mniejsze ciśnienie, lepsze prowadzenie, większe szanse że nie wpadnie w dziurę, nie zapadnie się gdy będzie miękko...

Na razie mam je w busie, 205-ki, pisałem o wrażeniach n.t. opon, 205-ki (205/55R16C) w busie sprawują się b. dobrze. Przyjdzie czas, zmienię opony w cepie, a w cepie mam 185R14C (jak kto woli 185/80R14C).

I tylko pytam, czy 185-ki (185R14C) pod ciężarem cepy są wg waszych obserwacji ok - było nie było, podobne, a nawet większe obciążenie, zarówno statyczne, jak i obciążenia dynamiczne (jedna oś w cepie czyli cała masa na 2 kołach). W pełni załadowanym busem nie jeżdżę, więc chyba nawet do 1300 kg na osi jeszcze nie dobiłem [szpargały raczej objętościowe, niż masa], a opona do przyczepy węższa sporo i na mniejszej obręczy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Miałem w mojej Hobby (DMC 1300kg) 185 jak kupiłem, zmieniłem na 195 a później na 205...byłem za każdym razem bardzo zadowolony ze zmiany...

Na 205 w miejscach gdzie auta się "zaczynały kopać"...przyczepa na moowerze wjeżdżała bez problemu...

 

Dodam:

w mojej Adrii było oryginalnie 145...jak popadał deszcz to opony przecinały darń jak nóż/pług...po założeniu 185 nie było z tym problemu...

 

Oczywiście szersza opona to większe opory toczenia, co w konsekwencji zwiększa zużycie paliwa - ja tego nie zaobserwowałem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, jacekzoo napisał:

@czyś wg Ciebie Matador będzie odbiegał np od GY? 

Goodyear to Goodyear, Matador dobre póltorej półki niżej kosztowo, moje Vikingi gdyby patrzeć na cenę, teoretycznie jeszcze niżej (bo jeszcze 15% tańsze od matadorów :) ). Wyważyły się bez problemu, jeździ się dobrze, nie są głośne, dość dobra przyczepność, czego chcieć więcej? Pewnie, że Goodyear lepszy, również przyczepność, mniejsza ścieralność [chociaż to nie jest takie pewne] ale jakie koszta? Busem jeżdżę mało (kilka tys. km rocznie) - działka, domowy transport (remonty nie remonty), jakieś wyjazdy z rowerami czy pontonem i gratami na ryby. Nie mam ochoty zmieniać kół lato/zima, ani gdzie trzymać drugiego kompletu. 82KM w traficu, poleci te 150 na luzaku, w 2 osoby i 450 kg ładunku. Ale przy takim używaniu, sprawdzają się na tyle dobrze, że o Goodyearze nawet nie myślę, że mogłoby być widocznie lepiej, czy że mogłyby na dłużej starczyć - bo na 5-6 sezonów mi z powodzeniem stykną, i jeszcze będą miały sporo "mięsa".   Całoroczne Goodyeary 205/65R16C (do busa) - były koło 550-600 zł sztuka, Vikingi - płaciłem chyba po 356 zł/szt, Matadory były po 405-410 złociszy. Wrażenie? Przy takim użytkowaniu, mam 90% goodyeara, za około 60% ceny. To już czysta proporcja efekt/koszt.  Gdyby uwzglednić ścieralność (ile się jeździ, moc i waga samochodu, długie przeloty autostradowe z prędkościami 120-130km/h) może byłoby to z dodatkową korzyścią  dla goodyeara, przy moim użytkowaniu nie ma to znaczenia. 

Zresztą, podobnie będzie w przyczepie, nawet gdy się sporo jeździ, opona szybciej sparcieje lub osiągnie wiek 5-6 lat, niż się do cna zużyje (zetrze), a prędkości to raptem do 100 km/h, i nie przekracza się jednak pewnego obciążenia na osi (a w załadowanym busie, potrafi to być dobre 2tony), koło w cepie albo się toczy, albo hamuje, ale przeważnie z umiarem, a nie jak oś napedzana w dostawczym. W cepie taka opona polata, w upały i na południu Europy może dostawać w tyłek przez temperatury, ale jak się nie przegnie (np. długi przelot autostradą w upał w Grecji czy Włoszech, z grubym przekroczeniem maksymlnej i za niskim ciśnieniem w oponie), powinno być ok. Tańsze marki też nie zaliczają wystrzałów tylko dlatego że są tańszą marką, to akurat musi być ok niezależnie od półki cenowej. 

Czasami ten "tańszy" i "gorszy" producent "budżetowy", wypuści coś takiego, co dla danego sposobu użytkowania/użytkownika jest optymalne,  wydaje mi się że Matador/Viking dobrze sie wstrzeliły, zależy o rozmiaru, ale często właśnie dobrze wypadają kosztowo w porównaniu do skośnookiej konkurencji. 

 

44 minuty temu, czyś napisał:

Na razie mam je w busie, 205-ki, pisałem o wrażeniach n.t. opon, 205-ki (205/55R16C) w busie sprawują się b. dobrze. Przyjdzie czas, zmienię opony w cepie, a w cepie mam 185R14C (jak kto woli 185/80R14C).

205-ki które mam, to 205/65R16C, nie 205/55R16C, sypnąłem się.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Odświeżam temat. Chciałem pomału zamawiać opony, ale jeszcze raz sprawdziłem rozmiar. Nie wiem skąd mi wyszło wcześniej że mam 185/80 R14. Oznaczenie jest jakieś dziwne, więc postanowiłem zmierzyć. Średnica mi wyszła ok. 600mm, ale ze względu na utrudniony pomiar mogłem się walnąć o 2-3cm. Według tej średnicy to wychodzi że profil jest 65 lub 70 bardziej niż 80. Poniżej wklejam zdjęcia opony. Co to za oznaczenie?

image.thumb.png.6188aed5038ea4ca9f4643d7b87231a6.png

image.thumb.png.bdfc4e7767684e4ba167bfb82533de8b.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Odświeżam temat. Chciałem pomału zamawiać opony, ale jeszcze raz sprawdziłem rozmiar. Nie wiem skąd mi wyszło wcześniej że mam 185/80 R14. Oznaczenie jest jakieś dziwne, więc postanowiłem zmierzyć. Średnica mi wyszła ok. 600mm, ale ze względu na utrudniony pomiar mogłem się walnąć o 2-3cm. Według tej średnicy to wychodzi że profil jest 65 lub 70 bardziej niż 80. Poniżej wklejam zdjęcia opony. Co to za oznaczenie?

image.thumb.png.6188aed5038ea4ca9f4643d7b87231a6.png

image.thumb.png.bdfc4e7767684e4ba167bfb82533de8b.png

Masz pełen rozmiar 185, czyli jest to to samo co 185/80

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Pyrek napisał:

Masz pełen rozmiar 185, czyli jest to to samo co 185/80

I dziurę z boku. Jak Ty nie bałeś się na czymś takim jeździć :look: :zolta: A potem płacz, że wystrzał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Pyrek napisał:

Masz pełen rozmiar 185, czyli jest to to samo co 185/80

 

Tak mi się tez wydawało (chociaż nie wiem skąd). Tylko według kalkulatora zewnętrzna średnica powinna być 652mm, a z pomiaru wychodzi mi coś koło 600. Chyba że zmierzę jeszcze raz to może wyjdzie ;)

22 minuty temu, BUMERANG napisał:

I dziurę z boku. Jak Ty nie bałeś się na czymś takim jeździć :look: :zolta: A potem płacz, że wystrzał.

To jest właśnie główny powód tego że zmieniam. Ta druga (lepsza) pójdzie na zapas a ta na śmietnik. 

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie tu mam dylemat bo Barumy znam wiarę ok . Tych drugich pewnie Chińczyków nie kojarzę. I wtym rozmiarze i nośności słaby wybór jest , dlatego też się zastanawiam czy rozmiaru nie zmienić. Teraz są GT Radial na przyczepie stare , po nowym roku muszę je wyrzucić. Ale dziękuję za propozycję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, dommm80 napisał:

Tych drugich pewnie Chińczyków nie kojarzę.

Chińczycy ostatnio znacznie poprawili jakość. Nie to, żebym polecał ale skreślać od razu nie należy. Jako ciekawostkę napiszę, że ostatnio wyważałem" chinki". Na jednej wystarczyło 5g., na drugiej 10g. Opony premium maja z tym większy problem (!)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gapię się w te opony od jakiegoś miesiąca, i mam wrażenie że większość modeli podrożała ostatnio. Nawet te do których linki wstawiałem kilkanaście postów temu. Inflacja tak za.....la?

Ta na przykład była poniżej 300zł. Dokładnie nie pamiętam ile.

https://www.oponeo.pl/dane-opony/ovation-v-02-185-80-r14-102-100-r-c#370689071

Porównywałem ja z Barumem za troche ponad 300zł a teraz on jest za prawie 400.

https://www.oponeo.pl/dane-opony/barum-vanis-2-185-80-r14-102-100-q-c#370866480

@czyś zaproponował mi takie coś za około 280zł, a teraz:

https://www.sklepopon.com/opona-caloroczna/matador-mps400-variant-aw-2-185-r14-102-100-r-c-105529?gclid=EAIaIQobChMIg4H-8J_U9AIVC2EYCh0Jbg_IEAQYBSABEgKJIvD_BwE

 

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok ja też ich nie skreślam przykład :mam opony zimowe Imperial z indeksem C dużą nośnością . Zalety wysokość bieżnika mała ścieralność ale tylko 3 sezon i zaczynają pękać. Więc chce do przyczepy coś w miarę pewnego. We wcześniejszej miałem
Nokian i line w 13 i były ok po 3 latach zero ubytków .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Piotrekm13 napisał:

Gapię się w te opony od jakiegoś miesiąca, i mam wrażenie że większość modeli podrożała ostatnio. Nawet te do których linki wstawiałem kilkanaście postów temu. Inflacja tak za.....la?

Dokładnie...

4 minuty temu, Commander napisał:

Wziąłbym 185/80/14 c 

A ja 205/70r14

wcale nie żartuję...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.