Skocz do zawartości

DMC


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 216
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ta metoda uwzględnia w DMC holownika nacisk dyszla przyczepy na hak. Dlatego DMC zestawu jest mniejsze niz suma DMC holownika i przyczepy.

 

Krzysztof, moim zdaniem, jednak nie. Nie rozumiem jakby to np. miało "działać" na DMC holownika.  :hmm: 

Jaki by ten nacisk nie był i jaka wartość w F3 by nie była wpisana, to i tak DMC holownika nie może zostać przekroczone i pod tym względem zawsze jest stałe, o co w ogólnym załadunku, musi dbać przecież kierowca.

Nacisk zaczepu na hak, uwzględnia sam użytkownik, tak samo, jak uwzględnia pozostałe kwestie (masa załadowanego bagażu,  jego rozłożenie itd.).

To, co widnieje w F3, wynika moim zdaniem zawsze z cech konstrukcyjnych oraz możliwości technicznych holownika i producent na tej podstawie podaje tą wartość.

 

Rozpatrzmy na przykładzie holownika Kol. daniusGT, w którym F3 = 3625, czyli jest mniejsze o wartość aż 125 kg. od sumy DMC holownika i przyczepy (2150 + 1600 = 3750).

Powiedzmy, że ten samochód musi jechać z czwórką rosłych pasażerów i jakimś minimalnym bagażem, osiąga przy tym akurat DMC, czyli 2150 kg.

Kolega postanawia zapiąć do niego jakiś ogon, np. o DMC 1500, załadowany prawie na maxa, bo do RM 1470 kg.

Mieści się w F3 (3625) z DR? Oczywiście (2150 + 1470 = 3620), czyli teoretycznie powinno być OK, a jednak nie jest, bo jak zapnie ten ogon fizycznie i nacisk zaczepu na hak będzie np. ok. 70 kg, to samochód zostanie przeładowany właśnie o te 70 kg. Zestaw będzie się mieścił w F3, ale masy nie będą odpowiednio rozłożone, o co oczywiście ma zadbać sam kierowca. Musiałby teraz te 70 kg przełożyć do przyczepy, co w opisanym przypadku było by niewykonalne.

 

Gdyby powyższy przykład rozpatrywać z przyczepą, którą Kol. daniusGT posiada (DMC 1600), to mogłoby się okazać, że w tej konfiguracji w ogóle nie może z tą przyczepą jechać, bo sama przyczepa (niezaładowana) ma np. MR 1490 kg. (nie znamy obecnie MR niezaładowanej przyczepy). Kierowca sam musi o to wszystko zadbać, znając wartości, których przekroczyć nie można.

Jeszcze inny przykład.

Samochód załadowany do wartości MR np. 2100 kg. (powiedzmy, że 4 dorosłe osoby i paliwo, bez bagaży).

Przyczepa (DMC 1600) załadowana do MR 1525 kg. Zestaw mieści się w wartości F3 (2100 + 1525 = 3625), ale ...

Zmierzony nacisk na hak wynosi 70 kg. Pasażera niestety do przyczepy się nie przeniesie. Co zrobić? Jedyne wyjście, to wyjąć i zostawić w domu coś z bakisty przedniej lub ostatecznie tak rozmieścić bagaże wewnątrz przyczepy, aby nacisk zaczepu zmniejszył się do wartości 50 kg.

 

Poza oczywistym znaczeniem, wartość z F3 nie uwzględnia nic w w/w przykładach, o ile sam kierowca nie zadba o odpowiednie rozłożenie tych wszystkich kilogramów, uwzględniając przy tym również nacisk na hak, co raczej jest oczywiste.

IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, tylko w sytuacji ważenia zestawu na drodze (i tylko zestawu). Wtedy może być nawet sprawdzany nacisk na poszczególne osie oraz elementy składowe zestawu.

Jadąc obecnie po drogach, na których obowiązuje Viatoll i w miejscach, gdzie zabudowano w jezdnię wagi, wydruk do analizy obejmuje osobno zarówno nacisk przedniej, jak i tylnej osi. Wszystko jest analizowane automatycznie, porównywane z danymi rejestracyjnymi i wymaganiami technicznymi dla danego pojazdu/zespołu.

IMHO

 

post-8228-0-56031100-1440020565_thumb.jpg

 

PS

Generalnie i tak sam musisz pilnować, aby nie przekroczyć DMC holownika, więc wiedząc, że będziesz np.podpinał ogon, to musisz uwzględnić w ogólnym wyliczeniu zmierzony nacisk.

Inaczej te wszystkie wpisy w DR nie miały by sensu, a przecież wartości nacisków zaczepu na hak, też są różne i można się na ogół spotkać z wartościami od ok. 30 do 150 kg.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:] , fakt.

Ja też nie mam tego wpisu, a ważę wszystko dlatego, aby nie przekroczyć DMC.

Właściwie ważyłem raz, a obecnie wszystko jest już opracowane i w przyczepie jest to, co ma być.

Na wyjazd wkładam tylko trochę ciuchów, podstawową spożywkę, a reszta do bagażnika w samochodzie i to tyle.

Przed podpięciem na hak, sprawdzam jedynie dla pewności nacisk, tylko raz, przed samym wyjazdem. Później już nie sprawdzam, bo może się tylko zmniejszyć - ubywa gazu i prowiantu :jump:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiek moja przyczepka ma już swoje lata, ledwie rok wcześniej odzyskaliśmy niepodległość :]   :]   :]

w dodatku ma DMC 1200kg  a MW to 950kg  :hmm:  być może jak była nowa to tak było  :smirk:  ale teraz

po ostatnim ważeniu wyszła kicha :no: , tak więc co bym nie zrobił to i tak :pupa:   z tyłu :>

A że mam spory zapas na haku w DR 2000kg według prawa 1730kg tak więc pakuje wszystko do przyczepy bez ważenia

sprawdzam tylko nacisk na hak, tego nigdy nie zaniedbuje :nono:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz, że wiekowa :hmm:

To akurat mnie nie przekonuje, bo wiem, że dzięki temu jeszcze wytrzymuje takie traktowanie :]

Ta nowa, albo nawet zrobiona po r. 2000, już dawno by Ci padła i szukałbyś osi lub przynajmniej wahaczy w naszym dziale ogłoszeń :krzykacz:

Szanuj, bo dzisiaj, to już nie ta jakość :miga:

Pewnie wiesz, jakie mam wyposażenie u siebie, więc na dodatkowe graty, podobnie jak Ty, mam już niewiele rezerwy.

Da się jednak ogarnąć. Przedsionka nie używam w ogóle, wystarcza markiza, więc odpada pewnie ze 100 kg.

Górne szafki wożę niemal puste, ale z drugiej strony, z każdym sezonem staram się w jakiś sposób minimalizować to, co zabieram. Dużo idzie do samochodu i jest :ok:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof, moim zdaniem, jednak nie. Nie rozumiem jakby to np. miało "działać" na DMC holownika.  :hmm:

Jaki by ten nacisk nie był i jaka wartość w F3 by nie była wpisana, to i tak DMC holownika nie może zostać przekroczone i pod tym względem zawsze jest stałe, o co w ogólnym załadunku, musi dbać przecież kierowca.

Nacisk zaczepu na hak, uwzględnia sam użytkownik, tak samo, jak uwzględnia pozostałe kwestie (masa załadowanego bagażu,  jego rozłożenie itd.).

To, co widnieje w F3, wynika moim zdaniem zawsze z cech konstrukcyjnych oraz możliwości technicznych holownika i producent na tej podstawie podaje tą wartość.

 

Rozpatrzmy na przykładzie holownika Kol. daniusGT, w którym F3 = 3625, czyli jest mniejsze o wartość aż 125 kg. od sumy DMC holownika i przyczepy (2150 + 1600 = 3750).

Powiedzmy, że ten samochód musi jechać z czwórką rosłych pasażerów i jakimś minimalnym bagażem, osiąga przy tym akurat DMC, czyli 2150 kg.

Kolega postanawia zapiąć do niego jakiś ogon, np. o DMC 1500, załadowany prawie na maxa, bo do RM 1470 kg.

Mieści się w F3 (3625) z DR? Oczywiście (2150 + 1470 = 3620), czyli teoretycznie powinno być OK, a jednak nie jest, bo jak zapnie ten ogon fizycznie i nacisk zaczepu na hak będzie np. ok. 70 kg, to samochód zostanie przeładowany właśnie o te 70 kg. Zestaw będzie się mieścił w F3, ale masy nie będą odpowiednio rozłożone, o co oczywiście ma zadbać sam kierowca. Musiałby teraz te 70 kg przełożyć do przyczepy, co w opisanym przypadku było by niewykonalne.

 

Gdyby powyższy przykład rozpatrywać z przyczepą, którą Kol. daniusGT posiada (DMC 1600), to mogłoby się okazać, że w tej konfiguracji w ogóle nie może z tą przyczepą jechać, bo sama przyczepa (niezaładowana) ma np. MR 1490 kg. (nie znamy obecnie MR niezaładowanej przyczepy). Kierowca sam musi o to wszystko zadbać, znając wartości, których przekroczyć nie można.

Jeszcze inny przykład.

Samochód załadowany do wartości MR np. 2100 kg. (powiedzmy, że 4 dorosłe osoby i paliwo, bez bagaży).

Przyczepa (DMC 1600) załadowana do MR 1525 kg. Zestaw mieści się w wartości F3 (2100 + 1525 = 3625), ale ...

Zmierzony nacisk na hak wynosi 70 kg. Pasażera niestety do przyczepy się nie przeniesie. Co zrobić? Jedyne wyjście, to wyjąć i zostawić w domu coś z bakisty przedniej lub ostatecznie tak rozmieścić bagaże wewnątrz przyczepy, aby nacisk zaczepu zmniejszył się do wartości 50 kg.

 

Poza oczywistym znaczeniem, wartość z F3 nie uwzględnia nic w w/w przykładach, o ile sam kierowca nie zadba o odpowiednie rozłożenie tych wszystkich kilogramów, uwzględniając przy tym również nacisk na hak, co raczej jest oczywiste.

IMHO

Nie wnikając w szczegóły widzę to tak: nacisk na hak mamy np. 70 kg, ładowność bagażnika mamy 100kg więc podczepienie przyczepy wykorzystuje te 70 kg i możemy zapakować do bagażnika tylko 30 kg. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja po poscie Krzyska skojarzylem pewne faktu ibchyba wiem dla czego F3 jest czasami mniejsze niz suma DMC zestawu (u mnie F3 rowne sumie akurat).

Gdzies trafilem dokument ktory opisywal nanjakiej podstawie dla danego modelu ustala sie DMC cepki.

Bylo w nim ze holownik o MR = DMC holownika z przyczepa musi sprawnie ruszyc na wzgorzu/pochylni czy jakos tak, o wartosci 8% oraz zatrzymac sie.

I teraz tak kombinuje ze taki holownik pusty z kierowca da sobie rade z cepka np. 1600kg ale juz zaladowany tylko z cepka np. 1480kg.

Wynikac to pewnie bedzie z mocy silnika (KM i Nm), zestopniowania skrzyni oraz konstrukcji i sprawnosci ukladu hamulcowego.

I dla tego wartosc F3 moze byc nizsza niz suma DMC (w jednym przypadku bedzie jechala rodzina 2os., a w drugim np. zestaw zakreconych pozytywnie forumowiczow na spotkanie Panowe gdzie postanowili pojechac jednym autem i jedna cepka bo akurat kolega kupil kolosa i trzeba go opic).

Tak widze uzasadnienie dla czego F3 jest czasami mniejsze a czasami rowne sumie DMC zestawu.

Co o tym myslicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak masz wiele racji. Ja mam DMC przyczepy 1300, ale przy pełnym obciążeniu auta maks to 1080.

Zacytuje wycinek z mojej instrukcji i dla mojego pojazdu.

 

Dane:

  • Technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita pojazdu (MTAC) 2050 kg - to moje DMC czyli F2
  • Technicznie dopuszczalna masa zespołu pojazdów (MTRA) na pochyłości 12%: 3130 kg - to DMC zespołu czyli F3
  • Przyczepa z hamulcami (w granicach MTRA) na pochyłości 10% lub 12%: 1080 kg - to maks jaki mogę ciągnąć jeśli mam na maxa załadowane auto czyli osiągam dla auta wartość F2
  • Przyczepa z hamulcami * (z rozkładem obciążenia w granicach MTRA) : 1300.

I dodatkowe informacje: 

  • *Masa przyczepy z hamulcami może być, w granicach MTRA, zwiększona przy jednoczesnym zmniejszeniu masy MTAC pojazdu holującego; uwaga, jazda z przyczepą przy mniejszym obciążeniu pojazdu holującego może zmniejszyć jego przyczepność.
  • Podane wartości MTRA oraz masy przyczep są ważne dla maksymalnej wysokości 1000 m n.p.m.; podaną masę holowanej przyczepy należy zmniejszać o 10% na każde dodatkowe 1000 m n.p.m. 
  • Wysokie temperatury otoczenia mogą spowodować obniżenie osiągów pojazdu, aby chronić silnik; gdy temperatura ze- wnętrzna jest wyższa od 37°C, ograniczyć masę holowanej przyczepy. 

 

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Witam

Pozwole sobie odswieżyc temat:

 

Dzisiaj odswiezalem sobie wiedze w zakresie ile co i jak z przyczepa na kat. B - bo moj tata ruszyla do Polski i po przestudiowaniu tego wszystkiego przyznam , ze nabralem troche watpliwosci. W dzieniiku ustaw 'rozbija" moje zdrowo - rozsadkowe myslenie zapis masa rzeczywista. Skupialem sie do tej pory na tym, ze w Polsce obowiazuja nas uzytkownikow dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym - czyz nie prawda????

 

Tym samym przyczepy towarowej ktora ma w dowodzie rejestracyjnym DMC 2500 kg(MW 488 kg) - pustej Golfem IV ciagnac tata w Polsce nie moze?   - to znaczy moze ale tylko do granicy !!!!! po stronie niemieckiej!!!!  ale w Polsce ? - co oznacza w takim razie masa rzeczywista?

 

Im dluzej czowiek to czyta tym wiecej watpliwosci nabiera.

 

przepraszam za Polskie znaki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W PL ważne jest DMC cepki/zestwu a mie MR.

Tata ma prawo jazdy wydane w DE czy w PL?

Pytam bo jak ma z DE to jedzie jak u Siebie w DE (Konwencja Wiedeńska) tylko musi pamiętać o viaTOLL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.