Skocz do zawartości

Holowanie przyczepy automatem.


Cezarr

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

18 godzin temu, KlAn napisał:

niektóre modele skrzyń automatycznych rozłączają napęd po zdjęciu nogi z gazu


Dziwne rozwiązanie. Bardziej mi się to wydaje wyjątkiem niż regułą. Jakie auta mają takie skrzynie? Ja nie znam żadnego z takim rozwiązaniem

 

17 godzin temu, mundek28 napisał:

Chodzi o to że ten automat ma możliwość włączenia tzw. wolnego koła przy prędkości chyba powyżej 40 km/h.Czy ktoś wie na jakiej zasadzie jest to rozwiązane i czy może coś takiego już doświadczał. / w automatach

Fordowski powerShift (i parę innych skrzyń też) ma pozycję N, którą możesz wrzucić ręcznie w każdej chwili i jest to odpowiednik 'luzu'. Jazda na luzie nie jest dobrym nawykiem, więc nie jest to zalecane. (w manualnej skrzyni zresztą też)

 

19 godzin temu, vrs napisał:

W silniku diesla nie ma przepustnicy zatem nie zachodzi zjawisko hamowania silnikiem związane z wytwarzaniem podciśnienia.

Budowę silnika znam tylko bardzo ogólnie - ale setki tysięcy km przejechałem dieslami i jak się zdejmie nogę z gazu, to auto hamuje. Niektóre modele robią to bardziej inne mniej skutecznie, niemniej da się auto wyhamować przed światłami korzystając tylko z silnika. Da się też ograniczać przyrost prędkości na dużych zjazdach, więc hamowanie silnikiem na pewno zachodzi. Ale rzeczywiście silniki benzynowe są w tym bardziej skuteczne.

W dniu 19.12.2018 o 16:55, lbuster napisał:

chodziło mi o opisywane w tym temacie problemy z automatem i cepką w górach, czyli redukcje przy podjazdach na 4, hamowanie silnikiem przy zjazdach, itp. W manualu nie ma tych wad a przejeżdżałem przez nie jedne góry.

Automat w trybie S robi to samo - przy zjazdach sam redukuje bieg. Przy mocniejszym wciśnięciu gazu od razu też jest redukcja. Ponadto nowsze automaty mają guziczki +/- którymi możesz sam skorygować bieg, jeśli ten wybrany przez komputer Ci nie odpowiada

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, Łza Włóczynutka napisał:
 

 


Dziwne rozwiązanie. Bardziej mi się to wydaje wyjątkiem niż regułą. Jakie auta mają takie skrzynie? Ja nie znam żadnego z takim rozwiązaniem

 

W moim aucie jest takie rozwiązanie, nie da się hamować silnikiem w pozycji D, możliwe jest to tylko w trybie manualnym a skrzynia jest klasycznym automatem od Mitsubishi i występuje  jeszcze w autach Hyundaia i Kia. W związku z awarią skrzyni w moim aucie trochę ostatnimi czasy studiowałem temat i jest to rozwiązanie stosowane w automatach hydrokinetycznych ze względu na ich budowę opartą na sprzęgłach jednokierunkowych, z oczywistych względów rozwiązanie takie nie występuje  w skrzyniach dwu sprzęgłowych typu DSG czy PowerShift.

Krótki cytat z wikipedi... 

"Typowa skrzynia automatyczna w trybie podstawowym D nie ma żadnych możliwości hamowania momentem („hamowania silnikiem” czy podobnie, ale samą skrzynią), gdyż w układzie kinetycznym występują sprzęgła jednokierunkowe i hydrokinetyczne, chyba że skrzynia automatyczna posiada zewnętrzny retarder.,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, KlAn napisał:

W związku z awarią skrzyni w moim aucie trochę ostatnimi czasy studiowałem temat i jest to rozwiązanie stosowane w automatach hydrokinetycznych ze względu na ich budowę opartą na sprzęgłach jednokierunkowych,

To chyba nie jest prawda albo może są przypadki gdy to jest nieprawda :)

Tzn. współczesne automaty hydrokinetyczne mają konwerter z tzw lock-up'em czyli z takim jakby sprzęgłem w środku. Przy pewnych czynnikach zewnętrznych (prędkość, prędkość obrowtowa, coś tam dalej...) napęd jest spięty na stałe coś jak puszczenie sprzęgła w samochodzie z manualem. Te lockupy wprowadzono już dość dawno i głównie po to żeby nie grzał się olej w skrzyni (bo konwerter bez lockup'u cały czas się "ślizga" )oraz żeby samochody mniej paliły. U mnie da się hamować silnikiem, dodatkowo samochód często sam to robi bo "wie" że jedzie z góry.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nigdzie nie napisałem, że wszystkie automaty tak mają ?,  dlatego napisałem,że niektóre skrzynie tak mają.  Poza tym nie jestem pewien czy lockup spina skrzynie również  podczas hamowania silnikiem  

Moja skrzynia nie jest tak inteligentna i niestety nie wie kiedy ma hamować i muszę przejść w tryb manualny i zredukować o dwa biegi żeby skutecznie hamować silnikiem, po odpuszczeniu gazu po prostu włącza się wolne koło i silnik pracuje na wolnych obrotach. Nawet na stronie Towcar jest zaznaczone, że na zjazdach istnieje ryzyko przegrzania hamulców w Santa fe, czyli możliwość hamowania silnikiem jest dość ograniczona a przynajmniej nie jest w pełni automatyczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, KlAn napisał:

po odpuszczeniu gazu po prostu włącza się wolne koło i silnik pracuje na wolnych obrotach.

Dla mnie to jest dziwne zachowanie skrzyni. Pewnie jakaś ekologia... tfu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jazda na luzie = same straty. Silnik dostaje paliwo żeby utrzymać obroty jałowe = produkuje tylko spaliny, nic więcej, podnosi zużycie paliwa.
Jazda na biegu, bez dodawania gazu = silnik nie dostaje paliwa, obroty są podtrzymane inercyjnie. Nie produkuje żadnych spalin, obniża zużycie paliwa.

 

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.