Jump to content
ADAMiEWA

spojler

Recommended Posts

maarec

koledzy - a czy któryś z Was, zauważył czy po montażu spojlera tył samochodu podczas jazdy nie jest bardziej dobijany do dołu ?

 

ja mam dość nisko zawieszony hak (niskie kombi) i po podpięciu przyczepy widać, że jest ona lekko pochylona do dołu a uniesiony jest tył przyczepy. Dodam, że w aucie podczas jazdy byłem sam i pusty był bagażnik. Domyślam, się, że jak załaduję "graty" po dach w bagażniku - jak w tym roku na wczasy z dzieckiem :/ to mimo "zawieszenia samopoziomującego" - które niby ma mój holownik - to jeszcze bardziej dobiję tył auta do dołu - a do tego siły działające na spoiler... - próbował Ktoś takiej jazdy ? - dodam, że nie miałem nawet 75kg na haku - bo mogłem podnieść dyszel - a siłaczem nie jestem :]

 

różnica w wysokości auta i przyczepy w moim przypadku to metr - mam kombi, mam krótki dyszel (angielka) i myślę, że taki spoiler bardzo ułatwiłby mi jazdę, a szczególnie spalanie.

 

jakieś rady ?

 

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
blaszka

Zawieszenie samopoziomujące działa tylko na odpalonym silniku,także podczas jazdy tył auta powinien się podnieść i zestaw powinien się wyrównać (o ile nie masz za nisko zamontowanego haka).

Share this post


Link to post
Share on other sites
kit

oczysiwstą jest sprawą że ten spojler będzie dociskał tył podczas jazdy Czym większa predkość tym wiekszy docisk osi Właśnie po to są montowane lotki, spojlery przy autach wyścigowych W naszym jednak przypadku ma taki spojler "podrzucić" powietrze nad budke ale jednoczesnie będzie też dociskaś oś :-] A zawieszenie pneuamtyczne powinno samo ustawić Tobie auto w opowiedniej pozycji Chyba że nie jest w pełni sprawne :niewiem:

Share this post


Link to post
Share on other sites
piotrekbb

Zależy jaki samochód, nivomat w Fordzie działa bez elektryki -to amortyzatory z bypass, nic ich nie pompuje itp.same się dostosowują podczas pracy w Oplu natomisat tak tylko na zapalonym bo jest pompa ciśnieniowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maarec

z tego co wiem, to w mojej maździe nie potrzeba odpalać silnika tylko się kawałek przejechać, co by auto się pobujało i wyrównało. Fakt jest taki, że wcześniej miałem mondeo - też kombi i jak zapakowałem auto na wczasy to tył siadał ewidentnie (a zawieszenie było w stanie db+), natomiast w tym roku mazdą jak jechaliśmy to nie zauważyłem aby podczas jazdy był tył nisko - a obciążenie było po sam sufit (roczne dziecko = pełen ekwipunek).

 

odnośnie jazdy z przyczepą - jechałem tylko raz prawie 400km i byłem tak przejęty, że nie zwróciłem uwagi - pamiętam tylko postój przy tankowaniu i wtedy wchodziłem do przyczepy - nie wydaje mi się aby była bardzo pochylona do przodu - to czuć. Następna trasa dopiero wiosną - przyczepa już stoi przygotowana w 90% do zimy i nie będę jej zapinał.

 

Fakt jest taki - że mogę autem spokojnie podjechać pod zaczep przyczepy kiedy ta stoi idealnie w poziomie i różnica wysokości to ok 3-5 cm, czyli po zapięciu na hak przyczepa opada jeszcze z 5cm, pytanie tylko czy później ten tył się podniesie.

 

odnośnie haka - dedykowany do auta, pasował idealnie - kula odpinana na 2 śruby - jak myślicie - można wymienić ten ostatni element czyli ramie + kula na wyższy ? np od innego auta - czy to będzie bezpieczne? zmienią się na pewno siły działające na całą konstrukcję.

Share this post


Link to post
Share on other sites
blaszka

Wysokość kuli określa polska norma PN-76/S-47291 położenie środka kuli od ziemi powinno wynosić 350-420mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maarec

heh, nie zauważyłem aby mierzyć do środka kuli więc zmierzyłem od ziemi do góry kuli i mam tam 44 cm czyli normę trzyma i w sumie nie powinno być źle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

Widziałem na necie spojler do holowania przyczepki montowany na holowniku. Czy ktoś używa czegoś takiego, czy warto inwestować w to?

 

Tak używam:

Holownik Cordoba SXE SEDAN -- 75KM

Przyczepa TE-380T - 750DMC

Normalne spalanie z buda to ok. 9 do 10l-100km przy spokojnej jeździe.

1-sze ustawienie spoilera max tył "na czuja"

spalanie mierzone metodą "pełnego baku pod korek" - możliwy dość duży błąd pomiaru

Testowane na trasie Kraków-Hel-Gołuń-Kraków = ok 1500km

 

11-11-2011 - po przeczytaniu konstruktywnej krytyki i ponownym przeanalizowaniu tematu

Niżej zamieszczone moje twierdzenia należy uznać za - Prawdopodobne, niepotwierdzone i obarczone dużą możliwością błędu

 

 

Realne oszczędności szacuję na 1,0 - 1,3l/100km przy spokojnej jeździe, praktycznie bez wiatru.

Czyli ok. 10-13% oszczędności ok.15-18l benzyny, wydaje mi się że trochę lżej mi się jechało, lecz to może być moja subiektywna autosugestia.

 

 

Oryginalnie spojler jak go kupiłem był przystosowany do montowania na rynienki, mój Seat jest 1998 to przejściówka przed Cordobą 2 - jest bez rynienek, bez mocowań na wsuwki w dachu i bez relingów, konieczne było zakupienie bagażnika a ściślej belek mocowanych w tzw. kryte rynienki i adaptacja mocowań spojlera.

 

Okres "polowania" na spojler

Polowałem na spojler prawie rok na Allegro drogie powyżej 100zł odrzucałem

Belki używki bez problemu trafiłem praktycznie od razu.

 

Koszty

Belki 2 szt - do wykorzystania również jako normalny bagażnik kupiłem za 60zł używki + 20zł dostawa

Spojler - używka za 50zł + 20zł dostawa

Mat pomocnicze śruby, cybanty itp ok 20zł

RAZEM 170zł

Robota własna ok. 3 godz żeby to wszystko ładnie spasować i żeby nie ocierało.

 

Montaż - demontaż belki ze spojlerem 2 do 3min

 

Czyli mniej więcej spojler+belki zwrócą mi się po ok. 2800-3000km

 

Zwróć uwagę jak na 3-fotce (Puck po ok 750 km) jest brudna buda lewa strona, być może spojler nie odchylał całej strugi powietrza prawdopodobna przyczyna to niedokładne ustawienie poprzeczne (brak prostopadłości do osi wzdłużnej auta) chociaż nie jestem pewien bo na 1-szym zdjęciu (start spod sklepu u w Krakowie) też na dachu budy już lekki ciemniejszy jakby zaciek.

Trza będzie na wiosnę wymyć porządnie i powtórzyć testy na brudzenie lub na owady :-) - na tunel aerodynamiczny i pomiary niestety mnie nie stać

Niestety nie prowadziłem w Pucku dokładnych obserwacji bo byłem po pewnym "psim wydarzeniu" w Radzyniu Chełmińskim i pół nocy spędzanej na policji i weterynarii w Grudziądzu a jedynym moim marzeniem było szybko pokonać rondo we Władku i dowlec się na Hel.

 

Cholera a tak dobrze żarło - rekord trasy się kroił, zanosiło się na Kraków-Hel poniżej 11h .....

 

W moim przypadku jeszcze jeden ból - spoiler wyklucza właściwy (albo lepiej powiedzieć prawie właściwy) montaż anteny w otworze dachu i musiałem przejść na magnesówkę :-(

 

Spojlerek wyglada to tak:

post-2203-0-35438500-1320798320_thumb.jpg post-2203-0-46487100-1320798325_thumb.jpg

post-2203-0-58055400-1320798330_thumb.jpg

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
gfizyk

Taki spojlerek opisywał też Mariusz - Nickt i chyba Szantymen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b

ta budka ma prawie pionową przednią ścianę, więc tu spojler może dawać większy efekt :hmm:

 

ciekawe jakby to było w przypadku np KIPa :hmm:

 

w ogóle czy pochylenie i wysokość przedniej ściany przekłada się znacząco na spalanie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sławcio

Witam.

 

Czym szybciej to ma znaczenie. Większe opory.

 

Sądzę że jakąś granicą jest 80km/h . Potem zużycie dość mocno idzie do góry.

 

Przynajmniej u mnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

ta budka ma prawie pionową przednią ścianę, więc tu spojler może dawać większy efekt :hmm:

ciekawe jakby to było w przypadku np KIPa :hmm:

 

Efekt będzie tym mniejszy im ściana bardziej pochylona (powierzchnie oporu podobne pomijam) - to wynika z praw aerodynamiki.

Także jak buda idzie za wyższym od osobówki busem to opór będzie mniejszy bo ma mniejszą powierzchnię.

 

Do pomysłu ze spojlerem zachęcili mnie koledzy jeżdżący tirami - w przypadku starych ciągników i kabiny bez fabrycznego spojlera

dokładka takowego to spory koszt ale po niecałym roku się zwraca - przypadek jest podobny jak u mnie tylko rozmiary i kasa większa

paka czy plandeka nad kabiną bez spojlera działa podobnie - oczywiście te auta hulają prawie na okrągło.

 

W ciężarówkach to trochę lepiej wychodzi bo struga idzie od razu nad opór, w budzie mamy jeszcze dyszel i przerwę pomiędzy spojlerem i oporem

tu powstają niekorzystne zawirowania strugi powierza przed oporem ale to już temat na tunel aerodynamiczny i badania - amatorsko nie sposób tego

dokładnie stwierdzić.

 

Właśnie dlatego że mam taką budę zdecydowałem się na tani spojler samoróbkę zakładając skos budy i np. efekt 50%

to u mnie nie miałoby specjalnego sensu ekonomicznego - przy moich przebiegach to i tak te tanią wersję prawie 2 lata będę odrabiał.

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sławcio

Smok wawelski.

 

Poszukaj postów NICKT-a . On dość dokładnie to ustrojstwo testował a wyniki dla budek są :no:.

 

Co mądrzejsi tłumaczą że struga powietrza się załamuje przed budką i jest kibel.

 

Miłego

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maras

ta budka ma prawie pionową przednią ścianę, więc tu spojler może dawać większy efekt :hmm:

 

ciekawe jakby to było w przypadku np KIPa :hmm:

 

w ogóle czy pochylenie i wysokość przedniej ściany przekłada się znacząco na spalanie ?

 

Konrad_b, miałem okazję "ciągnąć" Kipa i powiem Ci ,że różnica w porównaniu z moim starym Knausem była naprawdę zauważalna przy prędkości 70-80 km/h ,ciągnik jakby większej dynamiki dostał .Przy ruszaniu różnicy nie odczuwałem bo budki były wagowo prawie takie same.

Ale jako ciekawostke to Ci jeszcze powiem ,że stary Knaus był wagowo lżejszy o 300kg ,weższy o 22 cm,niższy a przednią ścianę miał prawie pionową ,oś zwykła i zaczep też zwyłky.Nowy Knaus ,cieższy ,szerszy,wyższy ,do tego oś Delta +AKS i obydwa miałem okazję ciągnąć tym samym Passatem (benzyną) i jazda z nowym Knausem to bajka , dynamika i rozwinięcie prędkości 90km/h nie stanowiło żadneg problemu a starym Knausem nawet bym nie miał odwagi tak szybko jechać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kit

ja mam jakieś sceptyczne nastawienie :niewiem: (post #21) a jakie kolwiek testy nie mogą być wiarygodne bo nigdy w naturalnym środowisku nie uzyskamy dwukrotnie takich samych warunków (wiatr, natężenie ruchu, średnia prędkość itd itd) Ukształtowanie przedniej ściany to zupełnie inna bajka ... ale to nie o tym temat :skromny:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...