Jump to content
ADAMiEWA

spojler

Recommended Posts

piotrekbb

ale ja nie mam takiego spoilera ma go szwagier gdzies w piwnicy i nie wiem czy sprzedaje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Effendi

Pozostaje tylko badanie labolatoryjne gdzie "puszczane" są strugi powietrza (dymu) i odpowiednie ustawienie (pochylenie) spojlera.I pewnie dla każdego auta oraz przyczepy będzie inne a koszt takiego badania na pewno nie wytrzyma nasz budżet. A po taniości ,aby to ustawić prawie idealnie to należałoby zaliczyć trasę w nocy, wtedy kiedy lata dużo owadów i ustawić tak spojler aby tych zabitych owadów nie było na przedniej ścianie przyczepy :hmm:

Też mam gdzieś taki spojler ,który leży w piwnicy jakieś 20 lat i jeszcze nigdy nie był zamontowany na dachu samochodu.

 

Witam!

 

Spojler aby spełnił swoje zadanie musi być - po pierwsze - sam w sobie odpowiednio wyprofilowany, a po drugie - odpowiednio zamocowany na holowniku, aby pęd powietrza po "podbiciu" w górę nie spadał pomiędzy holownik a przyczepkę, tylko na samą przyczepkę. A najprościej to można przeprowadzić samemu takie "doświadczenie" w sposób opisany przez Marka. Od kilku lat korzystam z tego wynalazku :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b

gdzieś czytałem że można obserwować przepływ powietrza przy pomocy wstążek :hmm:

Share this post


Link to post
Share on other sites
szantymen

Ustawienie spojlera jest stałe jedynie można regulować położenie na samochodzie bliżej lub dalej końca. Jednak ustawia się jak najbliżej końca wówczas struga nie opadnie przed przyczepą. Na stronie mamy film z badań w tunelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
NICKT

Ale Piotrze możesz ustawić bliżej lub dalej jak masz relingi... W mojej Skodzie ustawienie tylnej belki jest ściśle określone, ale myślę, że i tak spojler spełni swoją funkcję. W wyprawie do Rumunii Superb z boxem na dachu i z przyczepą spalił 9-9,5l/100km, a samo auto bez cepki, boxu i belek spala max. 5l (przy tej prędkości ok.90km/h). Ciekaw jestem jak będzie ze spojlerem. Jak będę wracał z Warki ze spojlerem to sprawdzę zużycie i sprawdzę jak będę jechał do Warki bez spojlera, ale i bez boxu i belek ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kit

a ja jestem ciekaw jakie znaczenie przy działaniu tego spojlera ma typ auta tzn kombi czy sedan :hmm: Na moje to różnica może być ogromna bo zmienia się znacznie odległość w jakiej możemy zamontować owy spojler od ściany czołowej przyczepy Np przy kombi podbite powietrze pójdzie górą budki bo odległość do przyczepy jest niewielka a w sedanie jest więlksza odległość a co za tym idzie podbity pęd powietrza może nie zdołać utrzymać górnego lotu i tak odbije sie o czołową ściane budki :niewiem:

Share this post


Link to post
Share on other sites
konrad_b

gdzieś w sieci jest test spojlera i jest jak piszesz, tzn w sedanie sprawdza się srednio, a raczej się nie sprawdza

a w kombi dawał zakładane oszczędności :ok:

tu coś więcej http://karawaning.republika.pl/przyczepy/spojler.htm

Edited by konrad_b (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
szantymen

Akurat w linku który podajesz spojler na kombi jest zakładany bardzo daleko od końca auta. Mniej więcej jak w sedanie. Anglicy też twierdzą że sprawdzali w wszystkich typach aut . Jednak trzeba samemu przetestować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
NICKT

Test spojlera dachowego :)

Samochód: Skoda Suberb sedan 2.0TDI

Przyczepa: Knaus Sport 440

Trasa: Busko Zdrój - Warka >>><<< Warka - Busko Zdrój 2x180km

 

Przy okazji wyjazdu na Spęd do Warki przetestowałem spojler, który zamówiłem u Przemo.D. Kształt podobny do tego szantymen'owego.

Skoda (solo) przy prędkości do 100km/h spala 5l ON na 100km,

z przyczepą z prędkością ok.60-80km/h (przepisowo):

z boxem dachowym - 9,5l/100km

bez spojlera - 8,7l/100km

za spojlerem - 9,0l/100km.

Wynik dla mnie trochę zaskakujący, ale:

1. Podczas jazdy z taką prędkością, powietrze "podbijane" na dachu sedana (dość daleko od ściany czołowej przyczepy) "spada" jeszcze przed przyczepą, czyli kotłuje się 2x

2. Mocowanie mojego spojlera nie było stabilne (na metalowych wysięgnikach) i spojler podczas jazdy drżał

3. Samochodem bardziej "rzucało" ze spojlerem niż bez

4. Do Warki od Radomia jechałem za GregorYm, więc trochę w tunelu aerodynamicznym (bez spojlera)

5. Powrót bez "ściany" przed sobą - większy wiatr, choć wydaje mi się, że jechałem delikatniej niż do Warki

Wnioski:

1. Spojler zostawiam i przetestuję w wakacje na trasie dłuższej niż 180km

2. Zmienię mocowanie na bardziej stabilne (spojler bezpośrednio przymocowany do belki tak jak u szantymena)

3. Punkt 1 i 2 zrealizuję, jeśli kolega nie zaadoptuje go do sprintera z podwójną kabiną i wysoką plandeką ;) (spodobał mu się spojler) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sławcio

Czyli to co pisali Koledzy się sprawdza. :oslabiony:

Share this post


Link to post
Share on other sites
kit

...

1. Podczas jazdy z taką prędkością, powietrze "podbijane" na dachu sedana (dość daleko od ściany czołowej przyczepy) "spada" jeszcze przed przyczepą, czyli kotłuje się 2x

...

 

właśnie o tym pisałem w pości #21 :skromny:

Share this post


Link to post
Share on other sites
NICKT

Zgadza się kit :) próbowałem w teście jechać z podobną prędkością, a nawet jadąc ze spojlerem jechałem "oszczędniej" a nie udało mi się zejść do 8,7. Nawet po kilkudziesięciu km zresetowałem komputer, bo jadąc po wyjeździe z Warki ok. 90km/h (wskazania licznika, na gps ok.82km/h) spalanie wynosiło tyle co z boxem czyli ok. 9,5l/100km.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Effendi

( ... )

Wynik dla mnie trochę zaskakujący, ale:

1. Podczas jazdy z taką prędkością, powietrze "podbijane" na dachu sedana (dość daleko od ściany czołowej przyczepy) "spada" jeszcze przed przyczepą, czyli kotłuje się 2x

2. Mocowanie mojego spojlera nie było stabilne (na metalowych wysięgnikach) i spojler podczas jazdy drżał

 

( ... )

 

Pozwolę sobie powtórzyć co pisałem wyżej:

 

" Spojler aby spełnił swoje zadanie musi być - po pierwsze - sam w sobie odpowiednio wyprofilowany, a po drugie - odpowiednio zamocowany na holowniku, aby pęd powietrza po "podbiciu" w górę nie spadał pomiędzy holownik a przyczepkę, tylko na samą przyczepkę. "

Share this post


Link to post
Share on other sites
NICKT

Effendi miałeś rację, ale też dodam, że jednakowo zamontowany spojler, będzie inne cuda wyprawiał z powietrzem przy prędkości 80km/h a inne przy 100km/h. Wydaje mi się, że gdybym zrobił test przy 90km/h (wg licznika 100km/h) ze spojlerem i bez to wynik byłby korzystniejszy przy takim oddaleniu spojlera od budki. Poza tym wiarygodne wyniki byłyby przy takich samych "okolicznościach" testu, jednak mój mini test nie zachwyca spojlerem.

To co zrobił szantymen jest też wiarygodne - subaru kombi jest dość wysokie, spojler z tyłu auta - wyniki na korzyść użycia spojlera :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Effendi

Spojler w zależności od auta na jakim ma być zamontowany powinien mieć inne pochylenie, kąt natarcia oraz wysokość.

Inaczej to będzie wyglądało przy niskim aucie np sedan, a inaczej przy suv-ie lub takim jak ja jeżdżę. W moim przypadku wystarczy lekkie podbicie powietrza przy niskim spojlerze i małym kącie natarcia. Różnice wysokości holownika a przyczepki jest niewielka i stąd wystarczą takie parametry. Przy większej różnicy pomiędzy holownikiem a przyczepką spojler winien być wyższy i kąt natarcia też, aby powietrze zostało właściwie "podbite" i "spadło" na przyczepkę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...