Jump to content
ADAMiEWA

spojler

Recommended Posts

Socale

Patrząc z boku na zestaw smok'a_wawelskiego, mając wyobraźnię i odrobinę wiedzy o aerodynamice, śmiem twierdzić że taki spojler więcej przeszkadza niż pomaga.

Uważam że skrzydło jest zbyt krótkie i pod zbyt dużym kątem a to sprzyja nagłemu załamaniu i wciskaniu strumienia powietrza pomiędzy pojazdy.

Ale!

Przeróbka i mocowanie na "przyczłapki" np do tylnej szyby kombi tak by klapa otwierała się bez przeszkód, umieszczając ten spojler za krawędzią dachu auta i optyczne skierowanie lotką pędu powietrza na połowę różnicy wysokości pojazdów, to sądzę że spełniałby swoją rolę rewelacyjnie.

Pozwoliłem smoku, Twój zestaw nieco przebudować (przyda Ci się kombi z lotką? - masz gratis :) ) by zobrazować moją tezę.

Zauważcie, że w filmiku nikt nie komentuje spojlera na ciężarówkach, że warunkiem jest umieszczenie go tuż przed plandeką/skrzynią ładunkową.

A tylko tam i w taki sposób , idea spojlerowania się sprawdza.

Podsumowując, trzeba zrobić tak, by wstążka była za spojlerem w czasie jazdy z p-pą unoszona do góry.

post-2083-0-08495700-1320862297_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
timtim

Wojtek podziwiam twoje zdolności w paintshopie :) i popieram twoją tezę , że spojler to tylko na końcu dachu ,a najlepiej w kombi .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kocer

Wojtek,

wyślę Ci zdjęcie mojego Focusa.

Przerobisz mi go na Ferrari? Może być bez spojlera... :hehe:

Share this post


Link to post
Share on other sites
kit

wersja przedstawiona przez Wojtka mogła by się sprawdzić :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
szantymen

Nickt testował spojler na sedanie i nie zdał egzaminu, zbyt duża odległość od budki. Trzeba by kombinować z ustawieniami.

Na innych autach jest zmniejszenie oporów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kit

Szantymen jesli dobrze pamiętam macie w swojej ofercie takie spojlery :niewiem: i w związku z tym pytanie; czy na opakowaniu lub instrukcji producent nie podaje zalecanej odległości montażu od ściany przyczepy? :hmm:

 

 

 

w sumie to taka informacja powinna się znaleść by ten wymalazek spełniał swoje zadanie No i wiele by Nam to od razu wyjaśniło Bo kąt jaki posiada oryginał to nie problem zmierzyć ale już ustawić w odpowiedniej odłegłości to już sztuka ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
szantymen

Jutro zadam pytanie producentowi. Robili badania w komorze aerodynamicznej to powinni mieć jakieś dane.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sławcio

I to mi się podoba. :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites
NICKT

Nickt testował spojler na sedanie i nie zdał egzaminu, zbyt duża odległość od budki. Trzeba by kombinować z ustawieniami.

Na innych autach jest zmniejszenie oporów.

 

Zgadza się, na sedanie odległość za duża, a w związku z tym i z zakupem kamperka spojler jest na zbyciu http://forum.karawan...dach-samochodu/

Zdjęcia nie mam, ale chyba identyczny jak ma smok_wawelski

Edited by NICKT (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kit

Jutro zadam pytanie producentowi. Robili badania w komorze aerodynamicznej to powinni mieć jakieś dane.

 

 

będę czekał z niecierpliwością bo ciekawość mnie żdzera :-]

Share this post


Link to post
Share on other sites
KiM

Również poczekam.

 

chociaż im wyższy cholownik tym opłacalność (zakupu spojlerka) pewnie mniejsza ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
NICKT

To zależy jaka różnica wysokości i odległości pomiędzy holownikiem a przyczepą. Zdecydowanie bez sensu jest na sedanie i na dostawczaku. Na sedanie za daleko, na dostawczaku nie ma potrzeby. Chyba najbardziej opłacalne jest założenie na kombi lub vanie (im bliżej tyłu auta tym lepiej - jak narysował Wojtek).

Edited by NICKT (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
NINED

Efekt będzie tym mniejszy im ściana bardziej pochylona (powierzchnie oporu podobne pomijam) - to wynika z praw aerodynamiki.

Także jak buda idzie za wyższym od osobówki busem to opór będzie mniejszy bo ma mniejszą powierzchnię.

 

Do pomysłu ze spojlerem zachęcili mnie koledzy jeżdżący tirami - w przypadku starych ciągników i kabiny bez fabrycznego spojlera

dokładka takowego to spory koszt ale po niecałym roku się zwraca - przypadek jest podobny jak u mnie tylko rozmiary i kasa większa

paka czy plandeka nad kabiną bez spojlera działa podobnie - oczywiście te auta hulają prawie na okrągło.

 

W ciężarówkach to trochę lepiej wychodzi bo struga idzie od razu nad opór, w budzie mamy jeszcze dyszel i przerwę pomiędzy spojlerem i oporem

tu powstają niekorzystne zawirowania strugi powierza przed oporem ale to już temat na tunel aerodynamiczny i badania - amatorsko nie sposób tego

dokładnie stwierdzić.

 

Właśnie dlatego że mam taką budę zdecydowałem się na tani spojler samoróbkę zakładając skos budy i np. efekt 50%

to u mnie nie miałoby specjalnego sensu ekonomicznego - przy moich przebiegach to i tak te tanią wersję prawie 2 lata będę odrabiał.

 

Witam, uważnie czytam opinie o spojlerach i uważam podawane efekty za czcze zyczenia. Osobiscie nigdzie nie spotakałem sięmz wiarygodnymi badaniami w tunelu, przy tak specyficznym mocowaniu przyczepki i holownika (aerodynamiczna dziura). Być może efekty są ujemne , a informacje o tym blokuje lobby producentów spojlerów. Prawa fizyki (aerodynamika to jeden z jej działów) są bezlitosne: opór powietrza jest wprostpropocjonalny do kwadratu prędkości. Prędkość wzrasta o 50% to opór wzrasta o 2,25 raza(1,5 do kwadratu), przy wzroście dwa rzy szybszym opór rośnie 4-krotni. Dlatego różnica w poborze paliwa między 60 km/godz a 120 jest przeogromna przy ciągnięciu "ogona" i może przy czołowym wietrze być prawie dwukrotnie większa. Tak, że Panowie noga z gazu. Pozdrawiam. E.T.

Share this post


Link to post
Share on other sites
KiM

chyba faktycznie prościej jechać 10 km/h wolniej.

W końcu te kilka godz. przy wakacjach trwających 2-3 tygodnie wielkiej różnicy nie zrobi.

A jak za zaoszczędzoną kasę obieca się dzieciakom mc. donalda lub inną głupotę co lubią,

to będą grzecznie siedziały. :piaskownica:

Share this post


Link to post
Share on other sites
NICKT

Oczywiście, że różnica w spalaniu jest ogromna pomiędzy 90km/h a 110km/h - sprawdziłem we Francji. Ale tu pytamy czy jest różnica, kiedy jedziemy 90km/h ze spojlerem i 90km/h bez spojlera.

Ja jadąc do Warki bez spojlera i wracając z podobną prędkością ze spojlerem nie zauważyłem różnicy (test w temacie, auto - sedan), ale szantymen sprawdził na swoim kombi i różnica była i to duża w oszczędności paliwa. Zdecydowanie przy jego teście, na aucie kombi, koszt nawet nowego spojlera zwraca się po kilkutysięcznokilometrowej wyprawie.

Edited by NICKT (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...