Skocz do zawartości

Chciałbym założyć solar


hubi t

Rekomendowane odpowiedzi

19 minut temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

przejrzyj instrukcje, ja mam inny model, tam jest taka tabelka jakie bezpieczniki uzyć:
1698747959402.thumb.jpg.f0a3f71b6d005de1cc5ed1e245fcf314.jpg

nie wiem w tej chwili gdzie się podziała instrukcja szukałem też w necie i tam też nie mogę sie doczytać. Ale patrząc na twoją to masz 30A i bezpiecznik 60  a ja 9 czyli bezpiecznik 20A to akurat

idąc tym tropem to z regulatora na aku mogę dac 50 A aprzy klemie 60A lub więcej

z ładowarki BC 40 A.

zaznaczyłem na schemacie

instalacja elektryczna przyczepy 4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 140
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

35 minut temu, hubi t napisał(a):

rozłącznik główny instalacji przed nim  są tylko wejścia ładowarek i kulomert. 

No nie wem, na moje oko rozłączniki (wyłączniki główne) daje się na plusie, a nie na minusie za odbiornikami. Jak gdzieś - odpukać - którykolwiek z odbiorników będzie miał gdzieś zwarcie do minusa (choćby przez przetarte przewody), to nic nie odłączysz, a przyczepa się choćby sfajczy. Wystarczy drobny błąd wykonawczy, przez który będzie gdzieś "przejście" do minusa. Wyznaję starą szkołę, że rozłącza się plusem. Wtedy np. do jakochkolwiek prac przy instalacji, czy wykonywanych samodzielnie, czy przez kogoś, rozłaczasz rozłacznik głowny, i masz spokój. Jak rozłączysz minusem, nadal możesz zrobić zwarcie.

Nie rób wspólnego wyłącznika głównego dla obwodów przyczepy i przetwornicy. Niech przetwornica ma swój hebel. Nawet jeśli ma swój wyłącznik, to będzie gdzieś wbudowana, powinien być łatwo do stępny wyłącznik "awaryjny" pozwalajacy natychmiast wyłączyć tak przetwornicę, jak i jej obwód prądowy. I teź na plusie. Wyobraź sobie syt. awaryjną, ciemna noc, zaczyna się coś kopać przy przetwornicy, odłączysz wszystko, po ciemku nic nie poradzisz. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, czyś napisał(a):

No nie wem, na moje oko rozłączniki (wyłączniki główne) daje się na plusie, a nie na minusie za odbiornikami. Jak gdzieś - odpukać - którykolwiek z odbiorników będzie miał gdzieś zwarcie do minusa (choćby przez przetarte przewody), to nic nie odłączysz, a przyczepa się choćby sfajczy. Wystarczy drobny błąd wykonawczy, przez który będzie gdzieś "przejście" do minusa. Wyznaję starą szkołę, że rozłącza się plusem. Wtedy np. do jakochkolwiek prac przy instalacji, czy wykonywanych samodzielnie, czy przez kogoś, rozłaczasz rozłacznik głowny, i masz spokój. Jak rozłączysz minusem, nadal możesz zrobić zwarcie.

Nie rób wspólnego wyłącznika głównego dla obwodów przyczepy i przetwornicy. Niech przetwornica ma swój hebel. Nawet jeśli ma swój wyłącznik, to będzie gdzieś wbudowana, powinien być łatwo do stępny wyłącznik "awaryjny" pozwalajacy natychmiast wyłączyć tak przetwornicę, jak i jej obwód prądowy. I teź na plusie. Wyobraź sobie syt. awaryjną, ciemna noc, zaczyna się coś kopać przy przetwornicy, odłączysz wszystko, po ciemku nic nie poradzisz. 

Tak miałem w starej instalacji hebel na plusie i tak mam wedlug instrukcji podłączony mover. Ale naoglądałem się nowych schematów i tam zawsze wyłącznik masy.

przerobiłem schemat.

instalacja elektryczna przyczepy 5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie jest to bezpieczniejsze rozwiązanie. Jak odłączysz plusa od strony aku, to nie masz plusa na przewodach. W cepie przewody minusa i plusowe są powiązkowane razem, więc pozostawienie "czynnego" plusa jest proszeniem się o kłopoty, i kuszeniem losu przy jakochkolwiek poprawkach, naprawach czy nawet oddawaniu tego do zrobienia komuś. 

Jak rozumiem, celem była możliwość odłączenia wszystkiego od aku, poza obwodami odpowiedzialnymi za ładowanie (regulator, ładowarka i orion). Wtedy przy odstawieniu cepy, byłaby możliwość podania pradu na ładowarkę i doładowania aku z zewnątrz. Jest to ok. Teraz mżesz mieć fizycznie odłączoną przetwornicę, ale włączone odbiorniki w cepie i w ten sposób zasilaną lodówkę np. szykując się do wyjazdu. 

Po tej modyfikacji zastanów się czy plusa czujnika gazu nie zasilać jednak bezposrednio z klemy (przed heblem), bezpiecznik 1A oczywiście zostaje. Przyjmuję, że zabezpieczenia działają też na postoju i zawsze (trzymam cepę przed domem, robią gdyby co na tyle głośne larum, że w domu w kuchni słyszę gdyby coś np. zaczęło się tlić, rozszczelnił się gaz itp.). Tym bardziej, gdy będziesz trzymał cepę "pod parą" przed wyjazdem (schłodzenie lodówki itp).  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, czyś napisał(a):

Wg mnie jest to bezpieczniejsze rozwiązanie. Jak odłączysz plusa od strony aku, to nie masz plusa na przewodach. W cepie przewody minusa i plusowe są powiązkowane razem, więc pozostawienie "czynnego" plusa jest proszeniem się o kłopoty, i kuszeniem losu przy jakochkolwiek poprawkach, naprawach czy nawet oddawaniu tego do zrobienia komuś. 

Jak rozumiem, celem była możliwość odłączenia wszystkiego od aku, poza obwodami odpowiedzialnymi za ładowanie (regulator, ładowarka i orion). Wtedy przy odstawieniu cepy, byłaby możliwość podania pradu na ładowarkę i doładowania aku z zewnątrz. Jest to ok. Teraz mżesz mieć fizycznie odłączoną przetwornicę, ale włączone odbiorniki w cepie i w ten sposób zasilaną lodówkę np. szykując się do wyjazdu. 

Po tej modyfikacji zastanów się czy plusa czujnika gazu nie zasilać jednak bezposrednio z klemy (przed heblem), bezpiecznik 1A oczywiście zostaje. Przyjmuję, że zabezpieczenia działają też na postoju i zawsze (trzymam cepę przed domem, robią gdyby co na tyle głośne larum, że w domu w kuchni słyszę gdyby coś np. zaczęło się tlić, rozszczelnił się gaz itp.). Tym bardziej, gdy będziesz trzymał cepę "pod parą" przed wyjazdem (schłodzenie lodówki itp).  

dokładnie tak miało być. Zasilanie czujnika przełączyłem

Zawsze lepiej to zrobić na kompie niż w realu kable w przyczepie. Krok po kroku i się instalacja krystalizuje :piwo:

instalacja elektryczna przyczepy 6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.10.2023 o 08:55, hubi t napisał(a):

trochę się pospieszyłem z tym testem :D kulometr zamówiony ale jedzie z Azji więc troche potrwa to zaczekam będę miał inny obraz sytuacji.

O jaki konkretnie kulometr kupiłes? Poproszę o link i czekam na wynik testów :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Gizbern napisał(a):

O jaki konkretnie kulometr kupiłes? Poproszę o link i czekam na wynik testów :-)

tak jak większość tu na forum TK-15 350A

https://allegro.pl/oferta/dc8-80v-350akulometr-baterii-tk15-tester-baterii-11325295070

Testy ja przyjedzie :Da to chwilę potrwa choć od wczoraj jest w drodze 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam kulometr TK-15 dotarł. Naładowałem akumulator do stanu 13,9 v. Po kilku godzinach od odłączenia ładowarki napięcie wynosiło 13,5v.

Jako obciążenie zastosowałem pięć żarówek 12v halogenowych po 50wat każda. Po podłączeniu i starcie napięcie wynosiło 13v i tak dalej to wyglądało

  godzina pobór A stan aku % napięcie V pobór Wat
  13.13 22,6 100 13 291
1 14.17 22,2 88 12,9 286
2 15.13 22,2 78 12,9 286
3 16.13 22,16 67 12,8 284
4 17.13 22,1 55 12,7 282
5 18;12 22 45 12,7 281
6 19;13 22 33 12,7 280
7 20;13 21,9 22 12,6 277
8 21;13 21,8 11 12,4 271
9 22;13 21,4 0 12 257
           
  22;29 20,7 0 11,3 235
  22;37 20 0 10,7 214
  22;41 19 0 9,9 188
 

odcięcie

w instrukcji akumulatora jest taka tabelka  

 

co sądzicie o tym akumulatorze chyba dobry wynik

Dzisiaj rozpoczynam test lodówki wyniki niebawem.

image.thumb.png.8c24a4ef26a63f3dd7c908e84cde6705.png      

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie tyle godzin z takim obciążeniem. Co to za akumulator?

Czy kulometr podał łączny pobór Ah albo Wh?

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobre wyniki. Aku wygląda że ma swoje parametry. Ale już go nie katuj do "zera bezwzględnego" :) Nawet przy kompresorówce i bez ładowania solarami parę dni bez prądu opękasz.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Łza Włóczynutka napisał(a):

Bardzo ładnie tyle godzin z takim obciążeniem. Co to za akumulator?

Czy kulometr podał łączny pobór Ah albo Wh?

To ten akumulator https://www.amazon.de/dp/B0BQ39681B?ref_=cm_sw_r_apan_dp_EH0GEH5EK50VGZ1FB56E&language=pl-PL&th=1

niestety ten kulometr nie ma chyba łącznych poborów tylko bieżące bo innych nie zauważyłem w instrukcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, czyś napisał(a):

Dobre wyniki. Aku wygląda że ma swoje parametry. Ale już go nie katuj do "zera bezwzględnego" :) Nawet przy kompresorówce i bez ładowania solarami parę dni bez prądu opękasz.

Już będę grzeczny i nie będę go tak katował :D to był pierwszy raz tak żeby sprawdzić czy BMS go odetnie i żeby ustawić kulometr. Teraz będzie ustawiony Smart BatteryProtect na odcięcie przy 12v i powinno być ok.

nie wiem tylko czy jakbym na kulometrze ustawił pojemność aku np 250ah to przy ładowaniu poda że np naładował strzelam 206 ah bo mam wrażenie że ładowarka jeszcze trochę chodziła i wpychała ampery w aku przy napięciu np. 13,8 a na wyświetlaczu cały czas było 200ah i 100%. Przy pierwszym uruchomieniu kulometra musiałem podać pojemność aku i do tego poziomu pokazuje. Nie wiem czy on mierzy rzeczywiste ampery wpychane w aku i nie pokazuje nic więcej poza 200ah 

dzisiaj pozpoczął się test lodówki zobacze ile pochodzi wiadomo że nie ma takich temperatur ale już coś tam będzie wiadomo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, hubi t napisał(a):

To ten akumulator https://www.amazon.de/dp/B0BQ39681B?ref_=cm_sw_r_apan_dp_EH0GEH5EK50VGZ1FB56E&language=pl-PL&th=1

niestety ten kulometr nie ma chyba łącznych poborów tylko bieżące bo innych nie zauważyłem w instrukcji.

dobra cena .

przy obecnym kursie € LiFePo4 200 Ah w cenie poniżej 3000 pln  :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak aku ma napięcie 13,8 (po jakimś czasie od odpięcia od ładowarki), to jest prawie naładowany (prakuje mu co najwyżej kilu procento do pełnego naładowania). Końcowe i jednocześnie graniczne napiecie dla aku 12,8 (czyli 4 ogniwa) byłoby to teoretycznie 14,8V (3,7Vx4), w praktyce przyjmuje się 14,6V jako napięcie graniczne. Tu masz trochę o tym:

Jak ładować akumulator LiFePO4 :: TECHTRON.pl

akumulatory-litowe.pl | LiFePO4 - Akumulatory Litowe

Jak z każdym aku, nie ma co przesadzać, dla żadnego aku dołądowywanie za każdym razem na siłę do 100% nie jest dobre i zdrowe (chociaż aku kwasowo-ołowiowe z płynnym elektrolitem 2-3 razy w roku należałoby solidnie naładować do pełna, na końcu ładując wyższym napieciem , nawet pnad 15V, celem mozłiwie całkowitego odsiarczenia).

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Suzu4x4 napisał(a):

dobra cena .

przy obecnym kursie € LiFePo4 200 Ah w cenie poniżej 3000 pln  :yes:

Przy wykorzystaniu kuponu przy kasie w Amazonie wychodzi jakieś 2500 zł 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.