Skocz do zawartości

Chciałbym założyć solar


hubi t

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie jestem tu nowy chociaż już od kilku miesięcy przeglądam forum. Jest to mój pierwszy post na tym forum dlatego proszę o wyrozumienie jakbym coś chlapnął :huh:
Mam dużo miejsca na dachu przyczepy taki czworobok o wymiarach 185x215 cm ale niestety bardzo mały zapas wagi więc padlo na panele elastyczne. Moje potrzeby prądowe to tradycyjnie pompa wody wentylator dachowy oświetlenia led jakieś ładowarki do telefonu i laptopa bojler ciepłej wody ale na 230v. Akumulator jest po jednym sezonie Jenox hobby 100 ah ( pewnie jak się skończy to będzie wymiana na LiFePO4 o większej pojemności i mniejszej wadze) plus Ładowarka AZO Digital BC-20 PRO jak jestem w zasięgu 230v oraz Victron Energy Orion-Tr 12/12-9A DC Konwerter w czasie jazdy.
Tak było d o tej pory i było ok wyłączając problem z lodówką absorbcyjną która w czasie przemieszczania się mimo podłączenia bezpośrednio do akumulatora nie podtrzymywała temperatury a do samochodu przez złącze przy haku wypaliła mi styk. Lodówkę wywaliłem ( jak ktoś ma ochotę to mogę odstąpić za jakąś symboliczną opłatę ale warunek odbiór osobisty)i zamówiłem lodówkę z Prudnika. Tak że doszedł dodatkowy odbiornik oraz ze względu na trochę inny tryb biwakowania oraz coraz wyższe opłaty prądowe na kempingach chciałbym dołożyć przetwornicę 1500w pracy ciągłej pełen sinus oczywiście pod ekspres do kawy ( taki mały na kapsułki 1250 w trochę luksusu w dziczy oraz suszarkę do włosów dla mojej drugiej lepszej połowy bo ja łysy jak kolano).
Unikamy tłumów więc podróżujemy maj -czerwiec oraz wrzesień

i teraz moje zapytanie
myślałem o panelach https://www.4sun.eu/stron...-etfe-190w-maxx
lub https://activesol.energy/pl/produkty/asoll-150p-w0r/ cena bardzo podobna
do tych pierwszych są dedykowane ramki montażowe https://www.4sun.eu/eleme...n-190-4-uchwyty nie wiem czy potrzebne ale w opisie jest że przedłużają żywotność bo umożliwiają przelot powietrza i chłodzą panel.
w pierwszej kolejnści myślę o jednym panelu z możliwością dołożenia drugiego miejsca wystarczy na trzy.
Czy to dobry pomysł i rozumiem że mogę od razu zamontować regulator mppt większej mocy aby póżniej dołożyć panel.
Takie są plany na wiosnę przez zimę chciałbym już wszystko zakupić
Wszelkie sugestie mile widziane 
Pozdrawiam

Edytowane przez hubi t (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 139
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Panel 190W ważyłby cirka 3,5 kg plus ramka 2-2,5 (nie znalazłem nigdzie wagi), panel 200W "sztywniak" waży ok. 10 kg. Różnica będzie cirka 4-4,5 kg. 

Jak miałbym zakładać z ramką, odpuściłbym chyba elastyczne. Wybrałeś solidne, ale z elastycznymi to trochę gonienie króliczka, padnie, czy nie, a jak padnie - to kiedy? 

Wybrany prez Ciebie elastyk 1100, ramka 400, i masz już 1500. Dołożysz drugi i już x2.

Jak "sztywno" jesteś związany wagą? Jeśli powiedzmy 6-8kg różnicy wagi byłoby akceptowalne, mógłbyś ogarnąć od razu wariant docelowy w kosztach niewiele wyższych od "protezy", i bez zastanawiania się ile wytrzymają elastyki (one nie sa wieczne, koledzy z forum sami to niestety ćwiczą). Ramki to dodatkowy koszt i waga, które m.zd. poddają w wątpliwość sens brania elastyków. Z ramkami robi się już mega drogo, i wcale m.zd. nie tak lekko jak wydawałoby się przy flexach (nigdzie nie jest podana waga ramek, ale ze 2 kg przy ramce pod panel 190W będzie). 

Może wziąć zwykłego sztywniaka ze 350W-400W (dobrej jakości monokryształ nawet 350W half cut, będzie w realu odpowiadał wydajnością 2x190W flexom), będzie fakt, ważył 18-20kg, plus zestaw montażowy z dodatkowymi mocowaniami na długości profili, co wyniesie 800-1000 złociszy, a za zaoszczędzoną obecnie i w perspektywie czasu kasę od razu zmienić aku na LIFePO, i masz w pewien kompromisowy sposób pewien etap zrobiony i zamknięty, tym bardziej, że masz już w planie dawanie mocniejszego regulatora.

Aku cirka 26 kg plus panel plus ramka 5,5-6kg, i 190W na flexie będzie oznaczało 31-32kg. 20 kg panel sztywny 350-400W lub 2x200 plus 16-18 kg 125-150Ah LiFePo4 da 36-38kg. Dwa flexy 190+ramki+LiFePO4 da ci 3,5*2+2*2do2,5kg+16 do 18 kg aku LiFePO4 27-30 kg.

2x200 daje to, że gdyby nawet jeden padł, nie zostajesz z niczym, przepinasz obwody, a waga ta sama, trochę więcej komplikacji przy montażu.

400W/2x200W przegonią wydajnością 2x190W, i to bardziej, niż wynika to z samego porównania mocy (mimo ramki i tak sztywniak jest lepiej chłodzony i mniej traci na wzroście temperatury). W realu można byłoby to oszacować jako równoważnik 2x215W na flexach, zwłaszcza w pełnym słońcu  gdy panele się nagrzewają (parametry paneli podawane są dla warunków standaryzowanych), nawet wiosną/wczesnym latem/jesienią.   

było ok wyłączając problem z lodówką absorbcyjną która w czasie przemieszczania się mimo podłączenia bezpośrednio do akumulatora nie podtrzymywała temperatury a do samochodu przez złącze przy haku wypaliła mi styk. Lodówkę wywaliłem ( jak ktoś ma ochotę to mogę odstąpić za jakąś symboliczną opłatę ale warunek odbiór osobisty)

Jeżeli to nie była duża lodówka (pojemność do ok. 100l, z grzałką 120W), to raczaj coś było pokopane z instalacją/gniazdem (lichej jakości gniazdo/cienkie przewody/pośniedziałe styki lub wszystko naraz) 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, czyś napisał(a):

Panel 190W ważyłby cirka 3,5 kg plus ramka 2-2,5 (nie znalazłem nigdzie wagi), panel 200W "sztywniak" waży ok. 10 kg. Różnica będzie cirka 4 kg. 

Jak miałbym zakładać z ramką, odpuściłbym chyba elastyczne. Wybrałeś solidne, ale z elastycznymi to trochę gonienie króliczka, padnie, czy nie, a jak padnie - to kiedy? 

Wybrany prez Ciebie elastyk 1100, ramka 400, i masz już 1500. Dołożysz drugi i już x2.

Na ile jesteś związany wagą? Jeśli 6-8kg różnicy nie robio Ci aż takiej różnicy, moze ogarniesz od razu wariant docelowy w kosztach niewiele wyższych od "protezy", i bez zastanawiania się ile wytrzymają elastyki (one nie sa wieczne, koledzy z forum sami to niestety ćwiczą). Ramki to dodatkowy koszt i waga, które m.zd. poddają w wątpliwość sens brania elastyków. 

Może wziąć zwykłego sztywniaka ze 350W-400W (dobrej jakości monokryształ nawet 350W half cut, będzie w realu odpowiadał wydajnością 2x190W flexom), będzie fakt, ważył 18-20kg, plus zestaw montażowy z dodatkowymi mocowaniami na długości profili, co wyniesie 800-1000 złociszy, a za zaoszczędzoną obecnie i w perspektywie czasu kasę od razu zmienić aku na LIFePO, i masz w pewien kompromisowy sposób pewien etap zrobiony i zamknięty, tym bardziej, że masz już w planie dawanie mocniejszego regulatora.

Aku cirka 26 kg plus panel plus ramka 5,5-6kg, i 190W na flexie będzie oznaczało 31-32kg. 20 kg panel sztywny 350-400W lub 2x200 plus 16-18 kg 125-150Ah LiFePo4 da 36-38kg. Dwa flexy 190+ramki+LiFePO4 da ci 3,5*2+2*2do2,5kg+16 do 18 kg aku LiFePO4 27-30 kg.

2x200 daje to, że gdyby nawet jeden padł, nie zostajesz z niczym, przepinasz obwody, a waga ta sama, trochę więcej komplikacji przy montażu.

było ok wyłączając problem z lodówką absorbcyjną która w czasie przemieszczania się mimo podłączenia bezpośrednio do akumulatora nie podtrzymywała temperatury a do samochodu przez złącze przy haku wypaliła mi styk. Lodówkę wywaliłem ( jak ktoś ma ochotę to mogę odstąpić za jakąś symboliczną opłatę ale warunek odbiór osobisty)

Jeżeli to nie była duża lodówka (pojemność do ok. 100l, z grzałką 120W), to raczaj coś było pokopane z instalacją/gniazdem (lichej jakości gniazdo/cienkie przewody/pośniedziałe styki lub wszystko naraz) 

Dzięki za podpowiedż ze względu na nowy akumulator nie podchodziłem do tematu od tej strony ale może to dobry kierunek muszę wszystko policzyć wagowo i cenowo ...

podejrzewam że coś jest nie tak z lodówką 80 litrów bo montaż haka i instalację elektryczną byłem zmuszony zrobić w serwisie forda ze względu na gwarancją auta (niestety tam też nie są orły ale po moich wyjaśnieniach do czego to potrzebuje kable do odpowiednich pinów prowadzili kablem 2,5mm2 prosto z akumulatora przez przekażnik powiązany z zapłonem)  Gniazdo wymieniłem na nowe ale i tak wracając z wakacji nie włączyłem lodówki bo się grzało . Tak samo przy podłączeniu przyczepy pod 230v i załączaniu lodówki wywalało mi różnicówkę. Tak jak  pisałem lodówka poszła do wymiany na kompresorową.

No właśnie waga  przyczepa z butlą aku mower markiza koło zapasowe zostaje mi 100 kg na resztę tzn ubrania zapasy żywnościowe krzesła stolik itp... po wakacjach podjechałem na wagę i miałem 80 kg za dużo 

Myślę że wymiana lodowki też trochę pomoże bytlę chcę wymienić na Gas Bank 7.5 kg tu też coś zyskam i zobaczymy 

Edytowane przez hubi t (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, hubi t napisał(a):

No właśnie waga  przyczepa z butlą aku mower markiza koło zapasowe zostaje mi 100 kg na resztę tzn ubrania zapasy żywnościowe krzesła stolik itp... po wakacjach podjechałem na wagę i miałem 80 kg za dużo 

Miałem DMC 1200 , po dołożeniu bajerów pojechałem na wagę i 1320 !!! , podniosłem DMC do 1350 i teraz mam spokój :) :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, hubi t napisał(a):

ęki za podpowiedż ze względu na nowy akumulator nie podchodziłem do tematu od tej strony ale może to dobry kierunek muszę wszystko policzyć wagowo i cenowo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policz.
Instalkę na sztywniakach zrobisz za 4 koła z małym ogonkiem (panele, regulator, porządny już aku 150 Ah LiFePo4), 2 flexy które wybrałeś z ramkami plus  aku i regulator 6 koła z ogonem. A jeśli już kupiłeś lodówkę na prąd, ten prąd będzie Ci potrzebny w zasadzie już, tzn. od wiosny, a nie np. za rok czy dwa, kiedy planujesz że dopiero rozbudujesz instalkę. Teraz za sam 1 panel z ramką i regulator dasz cirka 2 kPLN, a gdzie drugi panel i LiFePo? Na razie będzie to nietania proteza. 

Różnicę w wadze „odrobisz” częściowo biorąc gasbanka 5kg jeśli by Ci wystarczał, albo nawet 2x5kg albo 5+7,5, z czego 1 możesz wziąć i do samochodu. 
Kewlarowy gasbank 5kg waży 4,1 kg, więc na pełnej butli jesteś 3 kg do przodu, mając 2, masz Kanadę i pełną swobodę, i 2,5kg gazu więcej, i wolną butlę na podmianę/zabrania na stację. Jak do cepy włożysz na przejazd częściowo opróżnioną butlę z tych dwóch, możesz mieć na drodze dalsze 2-3 kg mniej. Od biedy jako druga rezerwowa wożona w samochodzie mogłaby być 2-3 kg butla „turystyczna” z odpowiednim reduktorem, zawsze z gasbankiem można podjechać najbliższą stację.

Wszystko, łącznie z aku i 2 butlami gasbank-a, w zasadzie zmieściłoby się w budżecie potrzebnym do rozbudowy instalacji PV/aku do docelowej formy na flexach „ramkowych”, albo i mniejszym. Różnica w wadze minimalna, a z plusów poza kosztami prądu ze słońca do 10% więcej (w porównaniu do flexów 2x190W), aku z użyteczną pojemnością 3x większą niż jenox, ew. pełna swoboda z 2 butlami, panel sztywny nawet jeśli to nie byłby victron, lepiej rokuje pod względem trwałości. 

 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, janm napisał(a):

Miałem DMC 1200 , po dołożeniu bajerów pojechałem na wagę i 1320 !!! , podniosłem DMC do 1350 i teraz mam spokój :) :hej:

Witam jak to zrobiłeś bo czytałem że podniesienie DMC to nie jest łatwa sprawa a wręcz niemożliwa. U mnie to bez znaczenia bo już teraz przekraczam 3,5 tony B+E posiadam a Viatoll już i tak zobowiązuje.

2 godziny temu, czyś napisał(a):

Policz.
Instalkę na sztywniakach zrobisz za 4 koła z małym ogonkiem (panele, regulator, porządny już aku 150 Ah LiFePo4), 2 flexy które wybrałeś z ramkami plus  aku i regulator 6 koła z ogonem. A jeśli już kupiłeś lodówkę na prąd, ten prąd będzie Ci potrzebny w zasadzie już, tzn. od wiosny, a nie np. za rok czy dwa, kiedy planujesz że dopiero rozbudujesz instalkę. Teraz za sam 1 panel z ramką i regulator dasz cirka 2 kPLN, a gdzie drugi panel i LiFePo? Na razie będzie to nietania proteza. 

Różnicę w wadze „odrobisz” częściowo biorąc gasbanka 5kg jeśli by Ci wystarczał, albo nawet 2x5kg albo 5+7,5, z czego 1 możesz wziąć i do samochodu. 
Kewlarowy gasbank 5kg waży 4,1 kg, więc na pełnej butli jesteś 3 kg do przodu, mając 2, masz Kanadę i pełną swobodę, i 2,5kg gazu więcej, i wolną butlę na podmianę/zabrania na stację. Jak do cepy włożysz na przejazd częściowo opróżnioną butlę z tych dwóch, możesz mieć na drodze dalsze 2-3 kg mniej. Od biedy jako druga rezerwowa wożona w samochodzie mogłaby być 2-3 kg butla „turystyczna” z odpowiednim reduktorem, zawsze z gasbankiem można podjechać najbliższą stację.

Wszystko, łącznie z aku i 2 butlami gasbank-a, w zasadzie zmieściłoby się w budżecie potrzebnym do rozbudowy instalacji PV/aku do docelowej formy na flexach „ramkowych”, albo i mniejszym. Różnica w wadze minimalna, a z plusów poza kosztami prądu ze słońca do 10% więcej (w porównaniu do flexów 2x190W), aku z użyteczną pojemnością 3x większą niż jenox, ew. pełna swoboda z 2 butlami, panel sztywny nawet jeśli to nie byłby victron, lepiej rokuje pod względem trwałości. 

 

Dzięki zrobię sobie jutro tabelkę porównawczo wyliczeniową :D ale na pewno to jest właściwy kierunek. Czy masz jakieś sprawdzone sklepy -producentów  akumulatów paneli pewnie pójdę w 2 x 200 wat tak jak wcześnie pisałeś a razie  awarii jednego nie zostaje na lodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz poszperać, ale co innego rankingi paneli na dach (wiadomo, tu patrzy się na 25-letni horyzont czasowy), trochę inny ma to wymiar w cepie. Wiadomo, energowatt, Victron, Sharp, LG, ale np. też Longi. Od tych najbardziej renomowanych producentów trudniej jednak dorwać panele np. 200W, bo dla nich to już nisza (albo nie ma takich, albo cena kosmos). Ostatnio kupowałem solarfamy, wygląda to nieźle jeśli chodzi o wykonanie. Poszperaj na forum/w necie, ale panele~200W to już nie jest kosmiczna technologia, większość średniaków się sprawdzi w perspektywie czasu ich używania w cepie. 

Co do wagi, pisałem o 200-kach, bo pamiętałem wagę, ale można jeszcze rozważyć zejście parę watów w dół, na panele ~180W, i one ważą ok. 8kg sztuka. To byłby można powiedzieć wprost równoważnik flexów 190ek. Na 2 sztukach  jeszcze 4-4,5 kg „w dół”, i mniejsza masa na dachu, co też nie jest bez znaczenia, a moc nie byłaby dużo mniejsza. To już niemal zrównałoby wagę instalacji na sztywniakach z flexami w ramkach. 

Takie panele 180-200w będą z napięciami max. (obwodu otwartego) rzędu 21-24V, pod kątem wiosny/wczesnego lata i jesieni, można spiąć je w szereg pod regulator MPPT, przy słabszym oświetleniu licząc na niewielką poprawę uzysku, ale trzeba wtedy spojrzeć na max. napięcie obsługiwane przez regulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, czyś napisał(a):

Musisz poszperać, ale co innego rankingi paneli na dach (wiadomo, tu patrzy się na 25-letni horyzont czasowy), trochę inny ma to wymiar w cepie. Wiadomo, energowatt, Victron, Sharp, LG, ale np. też Longi. Od tych najbardziej renomowanych producentów trudniej jednak dorwać panele np. 200W, bo dla nich to już nisza (albo nie ma takich, albo cena kosmos). Ostatnio kupowałem solarfamy, wygląda to nieźle jeśli chodzi o wykonanie. Poszperaj na forum/w necie, ale panele~200W to już nie jest kosmiczna technologia, większość średniaków się sprawdzi w perspektywie czasu ich używania w cepie. 

Co do wagi, pisałem o 200-kach, bo pamiętałem wagę, ale można jeszcze rozważyć zejście parę watów w dół, na panele ~180W, i one ważą ok. 8kg sztuka. To byłby można powiedzieć wprost równoważnik flexów 190ek. Na 2 sztukach  jeszcze 4-4,5 kg „w dół”, i mniejsza masa na dachu, co też nie jest bez znaczenia, a moc nie byłaby dużo mniejsza. To już niemal zrównałoby wagę instalacji na sztywniakach z flexami w ramkach. 

Takie panele 180-200w będą z napięciami max. (obwodu otwartego) rzędu 21-24V, pod kątem wiosny/wczesnego lata i jesieni, można spiąć je w szereg pod regulator MPPT, przy słabszym oświetleniu licząc na niewielką poprawę uzysku, ale trzeba wtedy spojrzeć na max. napięcie obsługiwane przez regulator.

Znalazłem takie https://allegro.pl/oferta/bateria-sloneczna-180w-monokrystaliczna-12v-maly-13858771740 waga 8kg lub tutaj https://ekowolt.pl/4926/panel-sloneczny-180w-monokrystaliczny?gclid=CjwKCAjwvrOpBhBdEiwAR58-3CHz8lMOcJ0xoJDvjhwZFvArAWTzCzYotSJ6RQV59sR7q9EKxGovyRoCaPUQAvD_BwE chyba najlepszy stosunek ceny  i wagi przy wydajności 200 w to już więcej o 3 kg na sztuce a pewnie w do moich wymagań zupełnie wystarczy.

Na regulatorze MPPT tez czytałem że nie warto oszczędzać ten będzie ok? https://allegro.pl/oferta/dobry-regulator-solarny-victron-12-24v-mppt100-30-14498070280 czy możesz zaproponować coś równie dobrego i sprawdzonego w niższej cenie 

To zostanie jeszcze akumulator ale tu już jestem zupełnie rozwalony rozpiętością cen i producentów ale to za chwilę poczytam wybiorę i bedę zadawał pytania:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mzd. całkiem przyzwoity zestaw. Brałem Solarfam-y i victrona do łódki, ale jeszcze nie założone, stocznia się opóźniła, i kicha, dopiero wiosną. Pamiętaj, że ten victron nie ma wyjść load, więc zasilanie wszystkich odbiorników musisz "wziąć" z aku.

Dyskusyjne [przy LiFePO4] jest to, uzupełniać instalację (wyjście na zasilanie obwodów przyczepy) o ogranicznik rozładowania (smartBatteryProtect) o odpowiednim amperażu. Oczywiście, sam akumulator LiFePo4 będzie miał w BMSie "zaszyte" wyłączenie aku przy całkowitym rozładowaniu (ok. 10,8V), a akumulator tego typu oddaje napięcie inaczej niż kwasiak (dopiero przy rozładowaniu do ok. 80-85% zaczyna spadać napiecie, wcześniej trzyma równo 12,8V). Mimo to m.zd sensowne będzie wyłączenie odbiorów "bytowych" przy np. 11,5-12V, żeby nie wydrenować go do maksa. 

Smart przede wszystkim działa na BT przez apkę, ja dałem jeszcze wyświetlacz do monitorowania podstawowych parametrów z puszką montażową, ale na łódce fon raczej gdzieś w bezpiecznym miejscu się trzyma żeby go nie utopić.

Puszka potwornie duża acz nie do końca przemyślane i paskudna, ale nie chciałem dziur w zabudowie):

Obudowa ścienna dla BMV lub MPPT Control
Monitor MPPT Control

Akumulator wziąłem eksperymentalnie w Promarze -  Batopower 150Ah - bez BT itp. bajerów (ca. 2700PLN), oczywiście, Enerblock itp byłby lepszy, ale koszty obecnie, wow...

 

  

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, hubi t napisał(a):

Witam jak to zrobiłeś bo czytałem że podniesienie DMC to nie jest łatwa sprawa a wręcz niemożliwa. U mnie to bez znaczenia bo już teraz przekraczam 3,5 tony B+E posiadam a Viatoll już i tak zobowiązuje.

https://forum.karawaning.pl/topic/17746-zmiana-dmc-w-dowodzie/

Tu masz opisaną całą procedurę i drogę przez mękę  :) :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, hubi t napisał(a):

to za chwilę poczytam wybiorę i bedę zadawał pytania:D

Lodówka na prądzie, sprężarkowa? Jaka moc/pobór prądu? Na jak długie wyjazdy przeważnie się się nastawiasz (gdyby np. było spore zachmurzenie)? Weekendowo? Dobrze byłoby mieć w aku rezerwę pokrywającą potrzeby bytowe gdy trafi się na czas z zerowym nasłonecznieniem, kiedy do aku zejdą Ci mimo pokaźnej mocy paneli tylko pojedyncze ampery. 360W paneli da Ci w idealnych warunkach 22-24A prądu idącego do aku (uwzględniajac poziome ułożenie solarów, i okres wiosna-jesień), ale np. przy całkowitym zachmurzeniu i deszczu może to być dosłownie 1-2A. Wtedy przez 2 dni weekendu da się "złowić" do aku tylko powiedzmy 20-30Ah. Aku powinien umożliwić pracę lodówki przez ten czas, bez wchodzenia w stan granicznego rozładowania, akumulatora, a wiadomo, że będą i inne potrzeby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Z wiadomych względów (jak wcześniej opisano) polecam panel sztywny np. ten z OBI https://www.obi.pl/fotowoltaika/panel-monokrystaliczny-maxx-190w/p/6916746

Generalnie to to samo co sprzedawał jeszcze pół roku temu 4SUN ze swoim znaczkiem. Teraz zastąpiła go wersja 200W. https://www.4sun.eu/baterie-sloneczne-monokrystaliczne/panel-solarny-monokrystaliczny-200w-maxx 

2. Montaż w rozwiązaniu Kapitana Przyczepy czyli na kątownikach aluminium. Na bank nie odleci a materiał też łatwo dostępny w sklepach. https://mrkapitan.pl/pl/p/Zestaw-do-montazu-panelu-fotowoltaicznego-na-przyczepe-lub-kampera/169. Kapitan Przyczepa zasadniczo te daje sowim klientom, znaczy się to sprawdza :)

3. Do tego MPTT Victrona np. ten https://www.amazon.pl/gp/product/B075NQQRPD/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 Do tego panelu wystarczy. Patrz na ceny w Amazona PL lub DE. Mają zasadniczo taniej niż na alledrogo. Koniecznie wersja z bluetooth (SmartSolar). Oczywiście jak jednak uważasz że masz większe potrzeby to adekwatnie większy. 

4. Przetwornica Green Cell® 1500W/3000W 12V do 230V Volt Czysty Sinus. Stykanie do twojego ekspresu. Ostatnio na Amazon wyrwałem za 320zł.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Victron 75/15 zdecydowanie nie wystarczy. Max. 220W paneli na 12V, a mają być 2x180W. Pod pojedynczy, to i owszem, ale nie nie tutaj. I jestem tego pewny, bo mam i znam parametry :)

Przy tej przetwornicy zwróć uwagę, żeby była to przetwornica z czystym sinusem, a nie wersja z aproksymowanym (modyfikowanym) sinusem (sinusem w trapezie). Z wyglądu się nie różnią, tylko ceną. Przybliżony sinus ~320PLN, pełny sinus ~550-600 PLN. Jeśli kolega wyrwał rzeczywiście pełnosinusową za 320PLN, była to mega okazja. M.zd. szkoda kasy na modyfikowany/aproksymowany sinus, a potem przeżywać rozczarowanie, że coś np. nie działa (niby w przyczepie styknęłaby mi ta tańsza, ale wielu rządzeń z których przyszło skorzystać np. na działce, z betoniarką i kompresorem włącznie :) bym nie odpalił na aproksymowanym, albo działąłoby to kulawo, buczało itp.).

Jeśli więc kupować przetwornicę to kupić raz, a dobrą, tzn. przede wszystkim pełny sinus, żeby kiedyś nie było że coś nie działa, i mieć ten sprzęt na lata. Taka przetwornica może zasilić wszystkie urządzenia, którym podoła mocą, więc razem z aku może z powodzeniem służyć również poza cepą (j.w.) albo jako opcja doraźnego backup-u w urządzeniach domowych, w razie jakiejś awarii itp. Z przydatnych opcji przetwornicy jest soft-start (miękki rozruch urządzeń indukcyjnych o mocy zbliżającej się do mocy przetwornicy), EcoMode z autodetekcją obciążenia (śladowy pobór prądu na biegu jałowym, bez konieczności wyłaczania co chwilę żeby uniknąć strat) ew. zdalny wyłącznik (na kablu/pilot), ale to już dość mocno podnosi koszty.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, czyś napisał(a):

Mzd. całkiem przyzwoity zestaw. Brałem Solarfam-y i victrona do łódki, ale jeszcze nie założone, stocznia się opóźniła, i kicha, dopiero wiosną. Pamiętaj, że ten victron nie ma wyjść load, więc zasilanie wszystkich odbiorników musisz "wziąć" z aku.

Dyskusyjne [przy LiFePO4] jest to, uzupełniać instalację (wyjście na zasilanie obwodów przyczepy) o ogranicznik rozładowania (smartBatteryProtect) o odpowiednim amperażu. Oczywiście, sam akumulator LiFePo4 będzie miał w BMSie "zaszyte" wyłączenie aku przy całkowitym rozładowaniu (ok. 10,8V), a akumulator tego typu oddaje napięcie inaczej niż kwasiak (dopiero przy rozładowaniu do ok. 80-85% zaczyna spadać napiecie, wcześniej trzyma równo 12,8V). Mimo to m.zd sensowne będzie wyłączenie odbiorów "bytowych" przy np. 11,5-12V, żeby nie wydrenować go do maksa. 

Smart przede wszystkim działa na BT przez apkę, ja dałem jeszcze wyświetlacz do monitorowania podstawowych parametrów z puszką montażową, ale na łódce fon raczej gdzieś w bezpiecznym miejscu się trzyma żeby go nie utopić.

Puszka potwornie duża acz nie do końca przemyślane i paskudna, ale nie chciałem dziur w zabudowie):

Obudowa ścienna dla BMV lub MPPT Control
Monitor MPPT Control

Akumulator wziąłem eksperymentalnie w Promarze -  Batopower 150Ah - bez BT itp. bajerów (ca. 2700PLN), oczywiście, Enerblock itp byłby lepszy, ale koszty obecnie, wow...

 

  

No to jedno raczej zaklepane :brawo:

Moja rozdzielnia na tą chwile tak wygląda 

wszystkie odbiorniki prądu podłączone są pod energoblok a akumulator przez bezpiecznik wyłącznik główny (hotel) i właśnie smartBatteryProtect do odpowiedniego złącza w energobloku. Po zainstalowaniu nowego typu aku będę musiał podnieść napięcie wyłączania.

Oprócz starej lodówki ale to już opisałem . Teraz zamówiłem lodówkę z firmy Abem z Prudnika i tam wg opisu cytuję ;

Lodówka jest bardzo energooszczędna. Nie pobiera prądu przez bardzo długi czas.. jak to mają w zwyczaju zwykłe sklepowe lodówki.

Lodówka od włączenia do 0stC potrzebuje zaledwie 18 minut.

Pobór prądu od ok. 2,8 do 4 ampery dla 12V DC. moc pobierana średnio to 36-41W, nawet przy starcie lodówki.

Dla nastawy temperatury 0 stopni Celsjusza praca TYLKO ! 5 do 10 minut na godzinę, co ma ogromne znaczenie dla bilansu energetycznego w kamperze, daje dobowe zapotrzebowanie w energię JEDYNIE 3-5 Ah.

Nawet jak jest to podkolorowane (była już tu dyskusja na forum) to i tak wg wielu użytkowników tych lodówek są oszczędne.

Na forum też czytałem że w czasie jazdy można też ładować aku LiFePO4 przez ładowarkę którą posiadam  Victron Energy Orion- Tr 12/12-9A DC my sie dużo przemieszczamy wyjazdy raczej dłuższe ale też preferujemy kempingi gdzie można przecież w razie braku słońca wykupić dostęp do prądu ale wolałbym to pomijać.

Dzięki za podpowiedź w sprawie aku bo ja nic nie wiem na temat firm je produkujących i na tą chwile wypatrzyłem tylko ten https://greencell.global/pl/akumulatory-lifepo4/4391-green-cell-akumulator-lifepo4-125ah-128v-1600wh-litowo-zelazowo-fosforanowy-do-kampera-solar-systemy-off-grid.html ale wiadomo 150 ah było by lepiej

393443849_1028173265091587_378876881861985162_n.thumb.jpg.855f89c4c7170562896edc2f3b763f63.jpg393230019_288767034111146_4733561714000541633_n.thumb.jpg.7d7aba0f7fc7c465617fbcb7ae03df48.jpg393512808_3656813524602576_3982291175008479438_n.thumb.jpg.fab980ebf5cc3868fa3c85652f6e4298.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.