Skocz do zawartości

Poprawny montaż powietrznego Webasto Air Top 2000 STC


Rekomendowane odpowiedzi

Poprawny montaż powietrznego Webasto Air Top 2000 STC.

Producent w swojej instrukcji opisuje montaż układu wydechowego:

IMG_0443.thumb.png.98adfff43f205aa67976350b21b2ef57.png

IMG_0442.thumb.png.57dfb69db0cc04002d6b38cf258e6063.png

 

Zgodnie z tym rura wydechowa powinna być skierowana w dół z kątem odchylenia 10*.

Po roku użytkowania z tak wyprowadzonym wydechem uszkodził się palnik. Autoryzowany serwis stwierdził, że prawdopodobnie wydech został przytkany przez zabrudzenie co spowodowało uszkodzenie palnika :(. Jak wyjeżdżałem rura była zagięta jakieś 45* … w instrukcji jest 90+-10* ?IMG_3435.thumb.jpeg.73b1ad777584282b42331d1ec12fcde8.jpegIMG_3437.thumb.jpeg.0f6e4e2f8e68ea2197cc0a969952b428.jpeg 

 

 

Obecnie Webasto jeszcze działa ale zmodernizowałem wydech… proszę bez szydery :) na mój chłopski rozum powinno zdać egzamin i chronić przed błotem etc 

Czy ma to sens ? Czy zagiąć rurę tak jak w instrukcji 90* czy zostawić jak zrobił to serwis 45* ?

 

 

 

 

IMG_3436.jpeg

Edytowane przez coxWlkp (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 125
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Nie jestem ASO od Webasto, ale jak na moje oko, perturbacje dla wydechu to w pierwszej kolejności daje ten zawijas tuż za tłumikiem o niemal 180 stopni. To jest wydech który powinien pracować na możliwie małych kątach gięcia, żeby nie powodowały one zbytnich oporów na wydechu.

Max. suma gięć 270 stopni (zresztą przy takim mikrusie jak 2000STC to i tak dużo, gięcia powinny być łagodne ipłynne, z ciągłym spadkiem w dół). U Ciebie - policz.

Do tego w najgorszym możliwym miejscu, tuż za tłumikiem (w którym spaliny ulegają rozprężeniu i spowolnieniu) masz b. ciasne gięcie o 90 stopni, za którym jest dalszy łuk o prawie 90 stopni. To „zatrzymuje” spaliny w miejscu, więc tu mzd tworzy się spalinowy korek, który może powodować np. przegrzewanie palnika/komory - nie zatamuje wprawdzie całkowicie odpływu spalin ale mocno go spowolni.

Akurat pisze znad kartonu z tym cudem, przymierzanym do montażu :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, czyś napisał(a):

Nie jestem ASO od Webasto, ale jak na moje oko, perturbacje dla wydechu to w pierwszej kolejności daje ten zawijas tuż za tłumikiem o niemal 180 stopni. To jest wydech który powinien pracować na możliwie małych kątach gięcia, żeby nie powodowały one zbytnich oporów na wydechu.

Max. suma gięć 270 stopni (zresztą przy takim mikrusie jak 2000STC to i tak dużo, gięcia powinny być łagodne ipłynne, z ciągłym spadkiem w dół). U Ciebie - policz.

Do tego w najgorszym możliwym miejscu, tuż za tłumikiem (w którym spaliny ulegają rozprężeniu i spowolnieniu) masz b. ciasne gięcie o 90 stopni, za którym jest dalszy łuk o prawie 90 stopni. To „zatrzymuje” spaliny w miejscu, więc tu mzd tworzy się spalinowy korek, który może powodować np. przegrzewanie palnika/komory - nie zatamuje wprawdzie całkowicie odpływu spalin ale mocno go spowolni.

Akurat pisze znad kartonu z tym cudem, przymierzanym do montażu :)

 

Jest sens w tym ci piszesz :) mogę wywalić ten tłumik i zejść odrazu w dół. Pomysł z tłumikiem powstał na wstępie bo tam mam listwę Airline do której nie było problemu coś przykręcić a temp nie wpływa. 
Co byś radził ?

Po pierwszym montażu tłumik miał tylko 10 cm rurkę prosta i się okazało, że śmierdzi spalinami po otwarciu drzwi budy. Dlatego wyprowadziłem to pod samochód . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki długi jest wydech licząc od jednostki centralnej do wylotu? Na oko ze 130-150 cm. Może przy tej długości i jeśli jest całkowicie na zewnątrz (dobre chłodzenie rury na całej długości, przez co spaliny schłodzą się do wylotu i nie będą głośne) spróbować dać samą rurę bez tłumika? Webasto dopuszcza  taki montaż, i wtedy nawet większą długość przewodu spalinowego. Albo gdyby było głośno, tłumik dać u dołu, tak, żeby za tłumikiem była już tylko rura wylotowa z jednym łagodnym gięciem przed wylotem? (Albo co najmniej gięcia od jednostki 90+180 stopni dać łagodnymi płynnymi łukami przed tłumikim, a z tłumika wyprowadzić rurę jednym łagodnym płynnym łukiem do odcinka pionowo w dół do wylotu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMG_0446.thumb.jpeg.356df1ccc9c9462f7dce2926db7f1059.jpeg

czyli tak :) IMG_0445.thumb.jpeg.8bde595810c7ffe6b541f053a06814c9.jpeg

myślałem jeszcze o tym zamocowaniu tłumika na airline ale w pionie ( co prawda w instrukcji nie dopuszczają tego montażu … potrzeba wsparcia praktyków :) ) 

17 minut temu, czyś napisał(a):

Albo co najmniej gięcia od jednostki 90+180 stopni dać łagodnymi płynnymi łukami przed tłumikim, a z tłumika wyprowadzić rurę jednym łagodnym płynnym łukiem do odcinka pionowo w dół do wylotu).

IMG_0444.thumb.jpeg.28a9954637b0a26406c73fcb3f8bb1c6.jpeg

jeśli dobrze zrozumiałem Twoja propozycja :) 

Tak jak jest to rozrysowane która propozycja trafia di Ciebie najbardziej :) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadie należałoby działać metodą prób i błędów, ale trochę na zasadzie prostsze jest wrogiem prostego. Nie wiem jak byłoby z głośnością wydechu bez tłumika. Co do dawania tłumika w pionie - duża objętość gorących rozprężonych w tłumiku gazów w pionie też mogłaby dawać lekką "cofkę". Już lepiej z tym tłumikiem u dołu, puszkę Webasto zezwala żeby założyć poziomo (i to byłoby ok, bez ryzyka przyhaczenia (o ile ten zderzak jest "full metal" a nie chrom na plastiku).  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, czyś napisał(a):

W zasadie należałoby działać metodą prób i błędów, ale trochę na zasadzie prostsze jest wrogiem prostego. Nie wiem jak byłoby z głośnością wydechu bez tłumika. Co do dawania tłumika w pionie - duża objętość gorących rozprężonych w tłumiku gazów w pionie też mogłaby dawać lekką "cofkę". Już lepiej z tym tłumikiem u dołu, puszkę Webasto zezwala żeby założyć poziomo (i to byłoby ok, bez ryzyka przyhaczenia (o ile ten zderzak jest "full metal" a nie chrom na plastiku).  

Mądrego to i warto posłuchać :) …

wybrałem opcję A z modernizacją do C :) … oczywiście też się zastanawiałem czy nie będzie głośno … i pewnie jeśli było by to montowane odrazu bez tłumika to bym zostawił A … ale „D …” do dobrego szybko się przyzwyczaja i „było głośno” wiec po 30 min teście przerobiłem na wersję C 

IMG_3442.thumb.jpeg.380b988750bca5a6871969189401b57d.jpegIMG_3443.thumb.jpeg.325d41a5c69a860f5b6c3e79726bcaf1.jpeg

ostatni dylemat czy zostawić mój super extra kapturek ochronny z puszki czy nie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli pęd powietrza/woda/błoto podczas jazdy nie będą powodowały zaginania rurki, zostaw, i zobacz co będzie. W jakoś sposób chroni to wylot przed zabrudzeniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam, że co do montażu At2000STC, będę korzystał z Twoich doświadczeń, akrat nie będzie to ani samochód, ani przyczepa, ale będę pilnował prowadzenia rur wydechu, a w razie wątpliwości co do sposobu ułożenia (niestety ja będę miał to w przestrzeni o ograniczonej wentylacji, więc i inny tłumik (spawany z rur stalowych), i otuliny izolacyjne na przewodach wydechowych) pirometr w garść i pomiar temperatury na wyjściu z agregatu przy danym ułożeniu przewodów, i interesuje mnie takie, przy którym temp. będzie możliwie najniższa co będzie wyznacznikiem prawidłowego odprowadzania spalin z komory spalania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na etapie projektu budy umieściłem piec w najbardziej bezproblemowym miejscu do montażu. Dzięki temu mam idealne dojście od góry i od dołu :) .

Temat odprowadzenia spalin trochę mnie przerósł. Nie sądziłem, że aż taki będzie bałagan z tego i po 1,5 sezonu będzie trzeba wymieniać palnik. 
 

Ten tłumik przy haku kompletnie nie przeszkadza i to był bardzo dobry pomysł. Zobaczymy jak obecnie się to będzie zachowywało.

A jak już mówimy o webasto i przewodach w otulinie izolacyjnej mam pytanie:

- czy widziałeś lub spotkałeś się z przewodami do rozprowadzania ciepłego powietrza o średnicy 25mm lub mniejszej ?
- czy są takie przewody właśnie z otuliną izolacyjną ?

 

W naszym Pickamperze mamy dwa wyloty powierza doprowadzone wężem standardowym 60mm. Myślałem o tym by jeden cienki (bo tylko taki dam radę przeciągnąć) doprowadzić do sypialni. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się tylko, czy pojedyncza 25ka nawet w otulinie ma sens, przekrój takiej rurki to 1/6 (16,66%) przekroju 60ki, plus większe opory przepływu, więc objętość dostarczanego ciepłego powietrza będzie znikoma.

Z otulinami można pokombinować. Cieńsze przewody - można poszukać do chinbasto, do wylotu na 4 fajki, ale czy 25 mm? Raczej parę mm więcej.

U siebie będę musiał kombinować otuliny na wydechowych, są specjalne i trwałe rozwiązania, ale tanio nie jest:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.05.2023 o 21:20, czyś napisał(a):

Zastanawiam się tylko, czy pojedyncza 25ka nawet w otulinie ma sens, przekrój takiej rurki to 1/6 (16,66%) przekroju 60ki, plus większe opory przepływu, więc objętość dostarczanego ciepłego powietrza będzie znikoma.

Z otulinami można pokombinować. Cieńsze przewody - można poszukać do chinbasto, do wylotu na 4 fajki, ale czy 25 mm? Raczej parę mm więcej.

U siebie będę musiał kombinować otuliny na wydechowych, są specjalne i trwałe rozwiązania, ale tanio nie jest:)

U mnie występuje problem ze skraplającą się wodą pod materacem. Oczywiście jest to temat rzeka i wynika z braku wentylacji. Sypianie mamy wyłożoną korkiem. Zastosowałem obecnie dmuchany cienki materac który unosi piankę ale się obawiam, że to może być niewystarczające i stad pomysł z dodatkowym doprowadzeniem ciepłego powietrza z webasto. By cyrkulacja była wymuszona a tego ciepłego powierza może być minimalna ilość :) taki tam pomysł racjonalizatorski :)  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadmuch ciepłego powietrza pomoże osuszyć, owszem, ale można pomyśleć też nad innym rozwiązaniem. Są maty, ktore można dać pod materac, zapewniajace wentylację przestrzeni pod materacem. Dobrze jest wywinąć je na ściany na wysokość materaca, żeby była cyrkulacja powietrza.

Np. (pierwsze z brzegu, na szybko)

Mata wentylacyjna Carbon 3D DRYWEAVE - 80 x 200 cm - GISATEX_80 - 9281924008 - Allegro.pl

GISATEX - THERMOFLEX

To rozwiazanie ma taką zaletę, że zapewnia wentylację w każdych warunkach, niezależnie od tego czy ogrzewanie (nawet w trybie wentylacji) jest włączone czy nie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.