Skocz do zawartości

Jakie auto ile pociągnie? - zestawienie w 1 poście (dane techniczne)


szary11

Rekomendowane odpowiedzi

Hej Kluchojady

 

2195 - zakładam że to DMC auta

3050 - ? // DMC zestawu

1 - 1130 - ? // dopuszczalne obciążenie osi p.

2 - 1250 - ? //dopuszczalne obciążenie osi t.

Edytowane przez Malaga (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kartrait - nie możesz ciągnąć przyczepy o DMC wyższej niż MW holownika. Wyjątkiem są auta terenowe i ciężarowe.

 

Nie zgodzę się... :(

 

cytat:

Jednocześnie, poniżej podaję szczegółowe warunki dopuszczające ciągnięcie przyczep (z hamulcem lub bez) przez samochody osobowe. Zgodnie z ┬ž 3 ust. 4 pkt 4 i 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U.03.32.262):

 

Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta. Zasada ta dotyczy także nacisków osi, przy czym:

 

Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

 

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

b ) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

d) 3.500 kg,

z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150 % wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.

 

Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy bez hamulca nie może przekroczyć:

 

a) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta lub połowy dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu;

b ) należy zastosować mniejszą wartość,

c) 750 kg.

 

 

 

 

źródło: http://www.wodzislaw...dawane-pytania/

 

 

 

 

do tego dochodzi tam znany współczynnik 1,33 który jeśli jest przekroczony to nie może być hamulec najazdowy...

 

warunek kiedy DMC przyczepy nie może przekroczyć MW samochodu tyczy się tylko kategorii B

Edytowane przez kartrait (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W aktualnej wersji ustawy:

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY 1) z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

 

http://www.legeo.pl/prawo/rozporzadzenie-ministra-infrastruktury-z-dnia-31-grudnia-2002-r-w-sprawie-warunkow-technicznych-pojazdow-oraz-zakresu-ich-niezbednego-wyposazenia/?on=13.03.2003

 

brakuje zapisu, który cytujesz.

 

jest natomiast:

 

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

 

Tak jak napisałeś ustawa - prawo o ruchu drogowym określa zakres uprawnień praw jazdy:

kategorii B:

  1. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
  2. pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
  3. ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

Podobny zapis jest przy C1+E i D1+E.

Przy BE, CE i DE nie ma takiego zapisu. Nas dotyczy BE. Należy się więc stosować do cytowanej przeze mnie ustawy, bo nasze budki nie przekraczają 3,5T.

Być może zdarzy się sytuacja o której piszesz, ale jest mało prawdopodobna. chyba raczej nie spotkamy się z czymś takim (minimum 4 osoby w aucie podwyższają jego masę o 4x75 kg = 300kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gfizyk: rzeczywiście, nie znalazłem tego zapisu w podanym przez Cienie źródle rozporządzenia, w sumie to nigdzie indziej, występuje tylko w formie cytowania w różnych miejscach, chyba cichcem wycofali... ;)

natomiast tak jak piszesz, prawo o ruchu drogowym określa uprawnienia dla kategorii B,

natomiast dla kategorii B+E określa tylko:

  • kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą;

nie obwarowując tego już więcej (tak jak to miało miejsce przy B )

zatem opisuje to art 62 PoRD:

1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

 

  • samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;
  • samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40 %;
  • motocykl lub motorower – nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg.

źródło: http://kodeks-drogowy.org/

 

zatem weźmy takiego forda galaxy mk1 1.9TDI - MW 1645kg, MC 2400kg -> DMC przyczepy z ham 2000kg

jak do niego załadujesz 400kg to mając B+E możesz pociągnąć przyczepę która będzie miała 2000kg wagi

oczywiście trudno to sobie wyobrażać jadąc na wakacje, ale zakładając taki holownik i to że będzie się jechało z rodziną to spokojnie bym zapinał budkę z choćby DMC 1700kg, pod warunkiem posiadania B+E i wiedzy że nie przeładowałem przyczepy

 

PS. a wracając do moich zakupów, jaki masz silnik w sharanie i co masz w O1 i O2 w DR? :pupa:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie masz rację. Ale będą wyjątkowe sytuacje.

Ale poczekaj a co z warunkiem DMC hol=1,33 DMC przyczepki. Żeby ciągnąć budkę o dmc 2000, dmc holownika musi wynosić 2660kg. Niestety takie autko nie spełnia tegoż warunku, chyba, że budka ma inny hamulec niż najazdowy ;-)

W drugą stronę, Galaxy o dmc 2400, może ciągać budkę o dmc 1804kg. Zgodnie z zapisem ustawy.

 

Ale nawet zgodnie z powyższym taki Galaxy 1645kg+kierowca 75 = 1720 < 1804. Czyli macie rację....

 

Mój dr:

1. VW Sharan rok 2002

2. 1896 ccm /116KM (TDI - pompowtryski)

3. holownik 1683kg / 2470kg

4. OgOnek 2000 kg / 700 kg (O1/ O2)

Edytowane przez gfizyk (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, czyli będąc w zgodzie z naszymi przepisami, trojaczkiem można ciągnąć max 1804kg, przy odpowiednim doładowaniu :mlot:

Na jakimś forum właśnie ktoś pisał że się misie czepiły lawety DMC 2000kg przy sharanie z powodu przelicznika 1,33... :pupa:

 

Ja będę musiał zadowolić się wersją 90KM, trochę będzie mułowata ale da radę... ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale DMC przyczepy zależy fabrycznie też od DMC holownika, trojaczki mają DMC holownika około 2500kg (w zależności od wersji różni się to o kilkanaście kilo), zatem mając B+E można ciągnąć więcej niż MW holownika.

Ile masz wbite DMC przyczepy w T4 ?

Nie mam jak sprawdzić, ale jeśli dobrze pamiętam to nie mam w ogóle wpisane. MW to 1900kg, a DMC 2700kg.

Czyli jak miałbym B+E (planuje zrobić rolleyes.gif) to o przyczepę o jakiej DMC mogę ciągnąć?

Chciałbym kiedyś na próbę wypożyczyć jakąś 2-osiówkę i chciałbym wiedzieć do jakiej wagi mam jej szukać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam jak sprawdzić, ale jeśli dobrze pamiętam to nie mam w ogóle wpisane. MW to 1900kg, a DMC 2700kg.

Czyli jak miałbym B+E (planuje zrobić rolleyes.gif) to o przyczepę o jakiej DMC mogę ciągnąć?

 

Wychodzi max 2030kg, pod warunkiem że hak tyle może i auto :pupa:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostasz ja w T4 Caravelle mam MW 1822 kg przy 2.5 Tdi 102KM. F2 czyli DMC pojazdu 2620 kg. Przyczepa z hamulcem 2000 kg. Ogólnie dwuosiówkę i np. lawetę ale koniecznie z zaczepem ze stabilizatorem ciągnie się bezproblemowo, śmiem nawet twierdzić, że dużo lepiej niż lżejszą przyczepę bez zaczepu ze stabilizatorem.

Czyli według tego mogę jadąc sam ciągnąć przyczepę o wadze około 1900 kg a jeśli jadą 3 osoby (lub zamiast nich trochę bagażu) to własnie wpisane 2000 kg.

Oczywiście trzeba mieć prawo jazdy B+E.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując:

Miodzio: nie możesz ciągnąć przyczepy o DMC 2000kg, bo

DMC przyczepy 2000kg * 1,33 = 2660kg (tyle powinno wynosić DMC holownika wg naszych przepisów, stosując hamulec najazdowy), zatem z DMC jakie posiada Twój holownik 2620kg możesz pociągnąć max przyczepę o DMC 1969kg.

Z tego co nasze przepisy mówią, mógłbyś ciągnąć 2000kg w przypadku gdy przyczepa posiadała by hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy.

 

Ostasz: (DMC przyczepy) * 1,33 <= (DMC holownika)

 

Cały wywód oczywiście tyczy się posiadania B+E

 

chyba nic nie poplątałem, jak coś to mnie poprawcie... :pupa:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.