Skocz do zawartości

Podłączenie akumulatora- pomoc dla opornych :)


jacekzoo

Rekomendowane odpowiedzi

Był ze mną elektryk samochodowy. Tylko on z przyczepami nie pracował. Mówi, że musi trochę poczytać. Tak na szybko podpinał.

Masa do 13 a + z aku do 9

i na różne sposoby. Mówił, że być może niektóre masy muszą być połączone. Nie za bardzo miał czas.

A ja 25 lipca jadę na urlop.

 

Da się w ogóle tak akumulatorem sprawdzić?

Edytowane przez rybkowski73 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
  • Odpowiedzi 297
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Nawiązując do wątku jestem na etapie łączenia klamotów z dodatkowy akumulatorem i mam pytanie ponieważ chciałbym się upewnić o sposobie podłączenia przekaźników według schematu który się powiela.
Jeżeli źle myślę proszę mnie poprawić.
Przekaźnik P1 pozycja 85 łącze z pozycją 87 (mostkuję) i dodatkowo łącze z pozycją 85 przekaźnika P2.

I przekaźnik P2 pozycja 86 łącze z pozycją  87 (mostkuję) i dodatkową łącze pozycja 86 z przekaźnika P1

schemat elektryki do podłaczenia.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, dobrze odczytałeś schemat, ale zamiast sugerować się tylko odczytywaniem połączeń na schemacie prześledź sobie ścieżkę prądu w dwóch przypadkach 1. podłączam przyczepę do auta i 2. podłączam przyczepę do sieci.

Taki schemat to tylko wzór, a Ty musisz przemyśleć i rozplanować to po swojemu, a do tego rozumienie jest niezbędne.

ja dla przykładu (z myślą o wyjazdach na dziko) zrobiłem jeszcze jedno bezpośrednie połączenie (z dodatkowym wyłącznikiem), które w razie awarii/rozładowania aku hotelowego podawało prąd na odbiorniki z aku holownika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Zima za oknami, to najlepszy czas na dokonanie pewnych modyfikacji w przyczepie. Pozwolę sobie odświerzyć ten interesujący temat. Przymierzam się do instalacji układu solarnego do przyczepy. Przyczepa jest użytkowana w 95% na dzikusa. Przeglądając ten temat, chciałem maksymalnie uprościć układ ładowania akumulatora, zminimalizować ilość przekaźników itp. Z uwagi na fakt, że w aucie mam "smart" ładowanie (ładowanie tylko na dohamowaniu), nie mogłem zastosować regulatora solarnego do ładowania aku. Z tego względu dodatkowa przetwornica i ładowarka, którą użytkuję już od kilku lat.

Przygotowałem poniższy schemat według, którego chciałbym zmodyfikować instalację w przyczepie. Mam jednak wątpliwości czy w ten sposób można podłączyć akumulator do energobloku i stąd chciałby prosić szanowne grono o komentarz. Posiadam energoblok Dometic CON2124000 (widiałem go na jednym z wcześniejszych postów tego tematu). Planuję podłączyć wyjście z układu solarnego pod zaciski "BAT". Czy takie podłączenie jest prawidłowe?

Tworząc ten schemat miałem na uwadze:

1. Ładowanie aku z układu solarnego,

2. Możliwość ładowania z samochodu,

3. Zasilanie odbiorów 12VDC tylko z akumulatora przyczepy,

4. Zasilanie gniazd 230V z akumulatora.

Pietruch instalacja przyczepa.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz podłączyć w opisany sposób.
Na rysunku masz błędnie oznaczone piny "stałego plusa" - powinno być odwrotnie.
Ładowarka dla podanej pojemności accu i dla efektywnej pracy przy zasilaniu z przetwornicy, powinna mieć możliwość ładowania prądem przynajmniej 10 - 15 A.
Zabezpieczenie dla przetwornicy o wskazanej mocy ma stanowczo zbyt niską wartość.
Skoro chcesz ograniczyć ilość przekaźników, to nie rozumiem roli przekaźnika w obwodzie zaznaczonym linią przerywaną.
Jeśli gniazdo haka samochodu masz podłączone w/g zasad (obciążalność dla pin 10/11 jest odpowiednia), to przekaźnik można pominąć.
Zabezpieczenia prądowe dla wyjść gniazda haka powinny być po stronie samochodu i jak najbliżej źródła zasilania, a nie w przyczepie.

IMHO

2069596047_wer2.thumb.jpg.7893bdd28987f129825f2f3b96ec5ccb.jpg

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Istotnie, masz rację ten przekaźnik jest niepotrzebny. Inwerter mam 500W mocy ciągłej 1000W peak, myślałem, że 30A wystarczy, ale jak sugerujesz 60A to dostosuję. Jaki powinien być przekrój kabla 12 V do inwertera - 10 mm2?

Mam jeszcze jedno pytanie, czy jak podczas jazdy akumulator będzie ładowany z auta i jednocześnie z solarów, czy to nie będzie ze sobą kolidowało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Kristofer napisał:

Możesz podłączyć w opisany sposób.
Na rysunku masz błędnie oznaczone piny "stałego plusa" - powinno być odwrotnie.
Ładowarka dla podanej pojemności accu i dla efektywnej pracy przy zasilaniu z przetwornicy, powinna mieć możliwość ładowania prądem przynajmniej 10 - 15 A.
Zabezpieczenie dla przetwornicy o wskazanej mocy ma stanowczo zbyt niską wartość.
Skoro chcesz ograniczyć ilość przekaźników, to nie rozumiem roli przekaźnika w obwodzie zaznaczonym linią przerywaną.
Jeśli gniazdo haka samochodu masz podłączone w/g zasad (obciążalność dla pin 10/11 jest odpowiednia), to przekaźnik można pominąć.
Zabezpieczenia prądowe dla wyjść gniazda haka powinny być po stronie samochodu i jak najbliżej źródła zasilania, a nie w przyczepie.

IMHO

2069596047_wer2.thumb.jpg.7893bdd28987f129825f2f3b96ec5ccb.jpg

 

A nie efektywniej zastąpić przetwornicę 300W taką ładowarką?

Zakup przetwornicy i zmiana na mocniejszą ładowarkę to pewnie porównywalny koszt.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Pietruch napisał:

Przetwornicę i ładowarkę mam od kilku lat.

To zmienia postać rzeczy :)

45 minut temu, Pietruch napisał:

cena zestawu przetwornica + ładowarka wychodzi około 200PLN

założyłem koszt z uwzględnieniem uwagi @Kristofer aby ładowarka miała 10-15A i wtedy te 300W może być mało. Sama ładowarka też potrafi dobrze kosztować ;)

Moja uwaga zasadnicza dotyczyła bardziej efektywności układu patrząc na straty przetwarzania 12>230>12.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to prawda, dzięki za uwagę. Straty 12>230>12 przy zasilaniu z holownika nie są tak istotne. Rozwiązanie z inwerterem ma jednak jedną dodatkową zaletę - daje możliwość ładowania akumulatora na kempingu z 230V bez żadnych operacji. Wiem, że 4A dla takiego akumulatora to mało. Instalację położe z zapasem, żeby ewentualnie podmienić te elementy w przyszłości.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.02.2021 o 13:03, Pietruch napisał:

Mam jeszcze jedno pytanie, czy jak podczas jazdy akumulator będzie ładowany z auta i jednocześnie z solarów, czy to nie będzie ze sobą kolidowało?

Na rynku jest mnogość kontrolerów oraz ładowarek, dlatego trudno przewidzieć, jak każda konfiguracja się zachowa, ale generalnie przy ładowarce procesorowej nie powinno to mieć znaczenia.

W dniu 14.02.2021 o 13:03, Pietruch napisał:

Jaki powinien być przekrój kabla 12 V do inwertera - 10 mm2?

Nie wiem, który inwerter masz na myśli :hmm: Poza tym, nie podałeś odległości, ew. długości przewodu pomiędzy inwerterem, a akumulatorem, z którego będzie on zasilany (z uwzględnieniem krzywizn i załamań prowadzenia przewodu). Bez tego odpowiedź nie jest możliwa. W zasadzie zawsze należy dążyć do tego, aby inwerter był jak najbliżej źródła zasilania.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Kristofer napisał:

Nie wiem, który inwerter masz na myśli :hmm: Poza tym, nie podałeś odległości, ew. długości przewodu pomiędzy inwerterem, a akumulatorem, z którego będzie on zasilany (z uwzględnieniem krzywizn i załamań prowadzenia przewodu). Bez tego odpowiedź nie jest możliwa. W zasadzie zawsze należy dążyć do tego, aby inwerter był jak najbliżej źródła zasilania.

Akumulator planuję zlokalizować pod frontową kanapą "podkowy"(żeby ciężar akumulatora był maksymalnie z przodu przyczepy), duży inwerter trzeba umieścić w miejscu gdzie będzie miał dobrą wentylację i będzie blisko akumulatora. Myślałem o bakiście. Czyli dystans około 1 metra. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Kristofer napisał:

Teoretycznie powinien wystarczyć ok. 8 - 10 mm², ale że chodzi o przetwornicę, to osobiście dałbym przynajmniej 12 mm², więc najbliższy będzie 16 mm²

zależy jaka przetwornica, ja dałem do swojej 35 mm2 pomimo że przewody nie mają więcej jak metr :-]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przetwornica 500/1000

4 minuty temu, Suzu4x4 napisał:

[...]  ja dałem do swojej 35 mm2 pomimo że przewody nie mają więcej jak metr :-]

I słusznie, bo im mniejszy spadek napięcia, tym dłużej będzie pracować, zanim zabezpieczenie zadziała. Właśnie dlatego napisałem, że dałbym 16. Dla inwerterów jeszcze wyższej mocy, nawet 50 mm² może być mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.