Skocz do zawartości

Podłączenie akumulatora- pomoc dla opornych :)


jacekzoo

Rekomendowane odpowiedzi

dokładnie dałem grubsze niż wynikało z tabeli żeby osiągnąć jak najmniejszy spadek napięcia,  tylko przewód przewodowi nie równy , tak samo jak konektory.

ja fabryczne dołączone w komplecie do przetwornicy zastąpiłem przewodami polskiej produkcji .

 

20200516_121540_resized_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 297
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

:ok:

Bardzo dobrze, że z dbałością do tego podszedłeś, bo to zawsze procentuje.
Jakość przewodów faktycznie bywa różna i zawsze warto dążyć do tego, aby zastosować najlepsze (w miejscach, które tego wymagają).
Co do dwóch różnych przewodów, o podawanym identycznym przekroju, nie zawsze ich zewnętrzna średnica będzie taka sama, a tym bardziej nie odzwierciedla to ich jakości. Grubość przewodu zależy od wielu czynników, choćby grubości osłony izolacyjnej przewodu oraz ilości wewnętrznych drutów całej żyły i ich przekroju. Miedź, "miedzi" też nie zawsze jest równa, dlatego kierowanie się jedynie niską ceną, to powszechny błąd. Oczywiście nie kieruję tych słów pod Twoim adresem, tylko tak ogólnie, gdyby ktoś jeszcze temat kiedyś przeczytał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Ja mam do przetwornicy na każdy biegun 2x16mm2...około 70cm...pewnie by się przydało więcej ale...takie miałem i 16mm2 ładnie się układa...35mm2 już nie jest taki "podatny" do współpracy...

W Hermanie będzie 2x25mm2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
W dniu 19.09.2018 o 10:59, lbuster napisał(a):

@jacekzoo, jeżeli chcesz tylko przełączanie zasilania między AKU samochodu a AKU przyczepy to uprościłem Ci schemat:

SchematMojejInstalacji_Jacekzoo.jpg.91794b77df835922d6d8b4dcf5847731.jpg

Tylko nie pomyl się przy podłączaniu + i - do energobloku/zasilacza :nono: Przed odłączeniem przewodów akumulatora od zasilacza zapamiętaj lub zapisz, który to plus a który to minus !!! U mnie nie było to opisane i .....

Czy do podłączenia diód sygnalizacyjnych ( z jakiego źródła korzystamy ) potrzebny jest dodatkowy przekaźnik ?

Edytowane przez Sebasp
brak tekstu (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Sebasp napisał(a):

Czy do podłączenia diód sygnalizacyjnych ( z jakiego źródła korzystamy ) potrzebny jest dodatkowy przekaźnik ?

Najprościej to jedna dioda podłączona pod 85 i 86, czyli jak załączy się sterowanie przekaźnikami to zapali się dioda i będziesz wiedział, że korzystasz z AKU z samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Planuje zakup akumulatora Lifepo4. Początkowo chciałem 200ah. Mam jednak w planach korzystać z pontonu z silnikiem elektrycznym i pomyślałem sobie
że może lepiej kupić sobie 2 x po 100ah. Jeden działa sobie w przyczepie zaś drugi w pontonie. W razie potrzeby mógłbym sobie spiąć równolegle aku
zwiększając pojemność. Czy po takim podłączeniu mogę razem ładować ( ładowarka Victron Blue Smart) przy różnym poziomie naładowania czy trzeba korzysztać z jakiś
balancerów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy szanujący się producent wyposaża akumulator jonowy w BMS dodatkowo powinien określić jak jego moduły znoszą połączenia zarówno szeregowe jak i równoległe. Dodatkowo napiszę ( już to dziś kreśliłem ) jeśli będziesz łączył równolegle dwa o wyraźnej różnicy naładowania to jeden odda nadmiarową energię do drugiego. Czasem może to być taki nadmiar że zespawasz kable połączeniowe. Pozdrawiam Hermogenes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, czy dałby ktoś rade wskazać na podstawie tych zdjęć skrzynki, w które miejsce powinienem się wpiąć akumulatorem? Część oświetlenia jest na 12v oraz pompka do wody i takie zasilanie byłoby wystarczające dla mnie.

IMG_3350.jpeg

IMG_3351.jpeg

Edytowane przez Kamil440 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, mam.

Ja dodatkowo u siebie oglądałem płytkę od drugiej strony - tam też są dwie masy podpięte z tego co pamiętam.

U mnie wygląda to tak (jest trochę zmodyfikowane, nie przeraź się - automatycznie przełączanie na źródło prądu słupek bądź aku), bo o ile akumulator jest podłączony pod płytkę, bo z niej wychodzi tylko 12V, a na to mam całe światło i pompki wody, to już do akumulatora jest podłączone webasto (chińczyk), lodówka kompresorowa (odpięta od płytki), ładowarki usb. Dodatkowo poniżej (przy samej podłodze, nie widać go) mam transformator właśnie do zasilania 12V układów przyczepy po podpięciu przyczepy do słupka. Ze słupka jest też zasilana ładowarka do akumulatora.

Akumulator jest ładowany z:
- auta
- słońca
- słupka po podpięciu przyczepy 

U siebie dokładając akumulator i całą resztę zrobiłem tak, że to co jest i działa zostało, z płytki została odpięta lodówka, bo ma niezależną od niej instalację 12V i 230V, webasto i ładowarki usb, bo nie potrzebują iść przez płytkę (idą przez osobną skrzynkę bezpieczników).


Ale wracając do zdjęć:
- całość z obudową
416532874_1107778703711451_6183508321454973203_n.thumb.jpg.e09157f8206bce9754123baaa17c7968.jpg

- całość bez obudowy
416607404_924615858740460_6840549959992970607_n.thumb.jpg.3022c4a7376ec74e7b1b7133521328aa.jpg

- płytka, konektor 13 i 14 są opisane symbolami "+" i "-", tu mam wejście z akumulatora
416326878_6903139773128120_6508409221668210659_n.thumb.jpg.1f63c04884371f7f9ea1a7f619f4dc79.jpg




W Twoim przypadku (tak mi się wydaje na podstawie tego co mam u siebie i do czego doszedłem u siebie z pomocą forum, nie jestem elektrykiem, a jedynie synem jednego już Ś.P. i zięciem drugiego, żaden z nich mi nie pomagał) - złącze 12 to zasilanie, czyli + płytki, połączony z zasileniem lodówki (pomarańczowa kreska określa jak idzie + po płytce od wejścia do bezpieczników), 13 - minus płytki i minus lodówki jednocześnie. Minus reszty układu masz podłączony do blaszki ze stykami zaznaczonej taką seledynową strzałką. U mnie nie ma tej blaszki zaznaczonej seledynową strzałką, masy z odbiorników wracają na płytkę.

Ale dla pewności weź miernik/próbówkę i po podłączeniu do auta sprawdź na którym ze złącz, 12 czy 13 się pojawia napięcie.  
Beztytuu.jpg.cac9e5fc15ea3f66bebc9dae83fcac47.jpg



dodatkowo - układ narysowany przez kolegę Krostofera podobnego zasilacza, na którym też się wzorowałem przerabiając swoją instalację (z dołożonym przełącznikiem przełączającym źródła zasilania)
TAKMABY.thumb.jpg.e9a862e3ff0864ffa50bb6b78dad9f3e.jpg

Edytowane przez MaciekR4 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.