Skocz do zawartości

Podłączenie akumulatora- pomoc dla opornych :)


jacekzoo

Rekomendowane odpowiedzi

@KristoferDziękuję za pomoc. Nie mogę znaleźć nic o rozłączaniu minusa, ani nie mam pomysłu jak rozwiązać automatyczne odłączenie (znalazłem przekaźniki DC sterowane AC, ale max 6A), postawiłem więc na ręczne dwutorowe rozłączenie całego wyjścia z kontrolera. Tak więc pierwszy etap rozbudowy polega na dodaniu akumulatora i najprostszej ładowarki. To pozwoli nam nam na zweryfikowanie w boju naszego zapotrzebowania na energię i w czy rzeczywiście potrzebujemy PV (dłuższe postoje na dziko) czy jednak inwestycja w porządną ładowarkę będzie lepszym rozwiązaniem.

Tak to ma wyglądać:

631281932_dodanieakuv2.thumb.jpg.fa371cfa72d2afbcc269fdad38b4ad81.jpg

Mam jednak kilka wątpliwości:

  1. Ładowarka daje max 4A - bezpiecznik 6A czy jednak 4A?
  2. Zastosowanie wyłącznika nadprądowego 30A zamiast 25A do zabezpieczenia wyjścia z elektrobloku nie będzie błędem?
  3. Bezpiecznik akumulatora - w schematach jakie widziałęm na forum zwykle zabezpiecznie jest mniejsze lub równe mocy kontrolera, ale instrukcja kontrolera mówi jasno: "CAUTION: A fuse which current is 1.25 to 2 times the rated current of the controller, must be installed on the battery side with a distance from the battery not greater than 150 mm." Trochę w opozycji jest instrukcja akumulatora, która twierdzi, że "na kablu zasilającym (+) w pobliu akumulatora należy zamontować bezpiecznik o wartości nie większej niż 120% maksymalnego prądu płynącego do odbiornika." Jako, że "odbiornikiem" jest kontroler to zastosowałem się do zaleceń producenta kontrolera, choć przyznam, że tego nie rozumiem.
  4. Niestety odległość elektrobloku od akumulatora to około 640cm, do gniazda G3 będzie prawie 8! (i nic tutaj mądrzejszego nie wymyślę), przekrój 10mm2 na tej linii wystarczy?
  5. Kwestia wyłącznika głównego - to musiało być gdzieś dyskutowane, ale nie mogę namierzyć - w tej chwili bezpiecznik jest przed heblem, ale co jeśli planował bym dołożenie prostownicy i dalej chciał, żeby hebel rozłączał też prostownicę? Nieco komplikuje to sprawę, bo np. dla DSP612 - 600W:248731947_Annotation2019-04-07020801.png.64d1fa169233cce08653741a5f84ba6a.png
    1. Bezpieczniki za heblem, co oznacza niezłą gimnastykę przy tych przekrojach próbując się trzymać 15 cm odległości od aku
    2. Wymiana hebla, bo ten jest tylko na 100A

Może jednak to błąd i wyłącznik główny nie powinien rozłączać prostownicy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 297
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ten rysunek nie jest poprawny. Zanim odpowiem na Twoje pytania:
A] Wyjaśnij, co chcesz osiągnąć dzięki zamontowaniu 5 szt. gniazd "zapalniczki" i w jaki sposób (kiedy) mają one działać? (rozumiem, że założenie jest takie, że będą

działać wyłącznie z akumulatora/instalacji PV, ale chcę się upewnić)
B] Podobnie z dwoma wyłącznikami nad-prądowymi - w jakim celu są w tym miejscu?
C] Twoje pytanie nr 2 - sprecyzuj, co/gdzie dokładnie masz na myśli
D] Co rozumiesz pod nazwą "prostownica"?
E] W jakiej odległości od akumulatora będzie kontroler?
F] Czy któreś z gniazd G1 - G5 mają być obok siebie, czy każde z nich jest w innym miejscu?
G] Twoje pytanie nr 4 - jak liczysz tą odległość: czy mogę przyjąć, że podana odległość 6,4 m, to np. długość drogi ułożenia przewodów, między akumulatorem, a zasilaczem?

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Ci za zainteresowanie, doceniam pomoc i poświęcony na nią czas.

A - tylko i wyłącznie wygoda - rozważam możliwość ograniczenia do 4 lub 3, chodzi raczej o możliwość podłączenia różnych urządzeń na 12v - ekspres do kawy, suszarka, prostownica, ładowarki telefonów w różnych miejscach  - tak jak teraz mam przy 230 - gniazda są dostępne w całej przyczepie

B - to jeden dwutorowy - już wyjaśniam mój tok myślenia - po pierwsze - mam możliwość odłączania zarówno + jak i - - tak jak pisałeś (tylko, że manualnie). Po drugie - w tym miejscu na linii +obwodu stara instrukcja (dostałem wydrukowaną przetłumaczoną na polski) pokazuje bezpiecznik, nowa zaś - coś co jak rozumiem ma być przełącznikiem

3210an.PNG.e1c105890eb3c85f2e5503cfb809d54e.PNG

Po trzecie wreszcie chciałbym mieć możliwość odcięcia wszystkich odbiorów jednocześnie, tak więc pomyślałem o zastosowaniu wyłącznika nadprądowego zamiast bezpiecznika i wyłącznika - czy to błąd w tym przypadku?

C - ten model kontrolera jest przewidziany na 30A, czy stosowanie bezpiecznika czy też wyłącznika nadprądowego 30A w tym przypadku jest ok, czy racej powinien być zastosowany mniejszy.

D - oczywiście chodziło mi o przetwornicę, przykładowo dometic sunepower dsp612

E - bardzo blisko - 30CM, stąd być może nie będę potrzebował sondy temperatury akumulatora

F - każde w innym miejscu - chodzi o wygodę, nie o jednoczesne korzystanie.

G - tak chodzi o długość drogi od kontrolera do zasilacza, korzystałem z tego kalkulatora - https://www.prs.pl/dzialalnosc-badawczo-rozwojowa/programy-obliczeniowe/spadek-napiecia-prad-staly.html - jak rozumiem użyty wzór już podwaja podaną odległość. Przy maksymalnym poborze (którego nie przewiduję...) spadek napięcia to 5.5% - za dużo? Powinienem zastosować 16mm2 żeby zejść do 3.4% ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznę od Twoich wątpliwości.
Zabezpieczenia stosuje się w zależności od wymagań, jakie spełnia instalacja i urządzenia. Czasem, mimo, że kontroler ma np. max 20 A na wyjściu, to zastosowane zabezpieczenie może mieć np. 15 A, a to z uwagi na to, że ktoś zastosował niższe przekroje przewodów w instalacji, bądź np. jakiś włącznik/przełącznik ma mniejszą obciążalność. Często zamieszczałem na forum różne schematy i rysunki podłączeń, które były dedykowane pod konkretne "zamówienie"/potrzebę danej osoby lub uwzględniające wcześniejsze aspekty opisane w postach, dlatego można spotkać różne warianty. Wiele z tych rysunków było wielokrotnie modyfikowanych pod własne potrzeby, przez różne osoby, co często powoduje, że schematy żyją własnym życiem. Zawsze powtarzam, że na instalację elektryczną należy patrzeć indywidualnie, ponieważ tylko w nielicznych i bardzo prostych/typowych przypadkach, można jakieś rozwiązanie skopiować i przenieść "żywcem" do swojej przyczepy.
Podsumowując: jeżeli zamierzasz w pełni korzystać z mocy kontrolera i instalacja będzie odpowiednia (przekroje przewodów i obciążalność jej składowych elementów), to zabezpieczenie na wyjściu kontrolera, jak i pozostałe, powinny być, jak na rysunku. W Twoim przypadku, rozłączanie na "minusie" nie jest konieczne, więc o tym możesz spokojnie zapomnieć. Nie wiem, jakie parametry będzie miał panel (PV), ale myślę, że wystarczy ok. 30 A wyłącznik w jego obwodzie. Jest on konieczny, gdybyś chciał odłączyć akumulator "heblem" - w pierwszej kolejności odłączasz panel, a dopiero potem akumulator! Załączenie akumulatora następuje w odwrotnej kolejności, czyli włączasz "heblem" accu, a następnie włącznikiem zamykasz obwód z panelem.

1644402445_wer2.thumb.jpg.2f85f2a3d7cf139668403bd28343247c.jpg


Na rysunku masz dodatkowy wył. główny ("hebel") do napędu przyczepy, gdybyś w przyszłości go zaplanował. Zamiast napędu, możesz w tym miejscu podłączyć inwerter (przetwornicę 12V/~230V). Oczywiście możesz dołożyć też trzeci "hebel", gdyby był potrzebny do napędu i przetwornicy. W każdym przypadku musisz pamiętać o wymaganym przekroju przewodów, zależnie od ich długości i obciążenia, przy czym zawsze należy dążyć do jak najmniejszej wartości spadku napięcia na przewodach, jednak zachowując też rozsądne proporcje cena/łatwość ich prowadzenia/zastosowanie.
Nie pamiętam (trzeba to sprawdzić w instrukcji), czy ten model kontrolera ma opcję całkowitego odłączenia odbiorników. Jeśli ją posiada, to dodatkowy wyłącznik nie jest potrzebny, a jeśli tej opcji brak, a bardzo chcesz taki wyłącznik mieć, to możesz zastosować na przewodzie "+" wyjścia z kontrolera, podobny wyłącznik, jak przy panelu.

1459992879_wer3.thumb.jpg.b91b2bfa50d6eb84a80e8c14ce597e01.jpg


Co do przekroju przewodów, który powinieneś zastosować, to zasadą jest, aby absolutnie nie przekraczać spadku napięcia max 25 - 30mV/mb, choć jak pisałem, należy dążyć do możliwie małej wartości. Oczywiście, jak słusznie zauważyłeś, bierze się pod uwagę sumę długości obydwu przewodów obwodu ("+" oraz "-"), a wspomniany kalkulator już to uwzględnia. Również obciążenie należy podawać z pewnym zapasem, więc jeśli możliwy jest pobór prądu 15 A, to lepiej podać do obliczeń wartość trochę większą, np. 20 A. Przykładowo:
1] dla odległości 8 m/20 A/10 mm2 - spadek nap. na poziomie 552 mV (4,6 %)
2] dla odległości 8 m/20 A/16 mm2 - spadek nap. na poziomie 348 mV (2,9 %)
Zgodnie z tym, co napisałem wcześniej: 16 metrów przewodu x 25 do 30 mV = 400 do 480 mV
Jak widać, przykład 1] nie mieści się w prawidłowym przedziale wartości, natomiast przykład 2] je spełnia.
Takie obliczenia należy wykonać dla każdego z obwodów widocznych na rysunku, uwzględniając rzeczywiste długości przewodów i ich obciążenie.
Przewody powinny mieć odpowiednie końcówki (konektory lub oczka), dobrze, aby były izolowane, zaciśnięte zgodnie ze sztuką (nie kombinerkami).
Nie wiem, czy znalazłeś w tym poscie wszystkie odpowiedzi, na swoje pytania i czy o czymś nie zapomniałem, więc ewentualnie pytaj.
IMHO
 
PS
Przykładowe oferty:
https://allegro.pl/kategoria/wyposazenie-wnetrza-panele-sterowania-przelaczniki-18892?string=wyłącznik akumulatora hebel&bmatch=baseline-var-cl-n-aut-1-4-0313

https://www.conrad.pl/p/przelacznik-dzwigniowy-sci-r13-423l-30-a12-v-zielona-dioda-led-1-biegunowy-wlwyl-701050
https://allegro.pl/oferta/skrzynka-oprawa-blok-bezpiecznikow-3x-midival-mta-5037071472
https://allegro.pl/oferta/skrzynka-bezpiecznikow-do-vw-audi-seat-1j0937550-7919959152
https://allegro.pl/kategoria/uklad-elektryczny-zaplon-skrzynki-bezpiecznikow-255613?strategy=NO_FALLBACK&string=na bezpiecznik&order=p&bmatch=baseline-var-cl-n-aut-1-4-0313
https://allegro.pl/oferta/bezpiecznik-samochodowy-midival-20a-150a-7200832241
https://allegro.pl/oferta/automatyczny-bezpiecznik-12-24v-ip67-audio-40a-7902233273

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.03.2019 o 20:02, Jaśki napisał:

W tym temacie chcę podziękować szczególnie kilku forumowiczom za nieocenione wskazówki i inspiracje: @kalapan; @lbuster; @jacekzoo...WIELKIE DZIĘKI!!!

Również pragnę podziękować koledze @Kristofer. Co prawda nie angażował się szczególnie bezpośrednio w moje pytania....ale ilość wiadomości jaką można "wyciągnąć" z jego postów w wielu wątkach jest nieoceniona. 

Tak więc poniżej to jak wygląda kilka zdjęć....i zaczynam sezon...do zobaczenia na szlaku

Dopiero teraz i przez przypadek, przeczytałem tą część tematu, dlatego na wstępie gratuluję Ci samodzielnego wykonania zamierzonych usprawnień i przeróbek!  Duże :bravo:, ponieważ radość z własnego wykonania takich prac jest nieoceniona.

Co do kwestii "angażowania się", to niestety, ale nie jestem w stanie czytać wszystkich nowych postów na forum, choćby były zamieszczane tylko w dziale technicznym. Jeszcze gorzej jest z odpowiadaniem na PW. Jest tego tyle, że nie starczyłoby mi doby, gdybym zajmował się wyłącznie sprawami forumowymi :pad:W tym miejscu przepraszam Wszystkich, którym nie zdołałem odpowiedzieć, Wszystkich, których pytania przeoczyłem oraz Wszystkich, którzy wciąż czekają na moją odpowiedź :dzieki: (mam na myśli nie tylko ten temat, ale i wszystkie inne, gdzie ktokolwiek liczył na moją wypowiedź).

Na ogół staram się śledzić tematy i posty, które są na forum pisane, ale nie zawsze wymaga to mojego udziału w dyskusji. Nie ma też możliwości, abym wszystko wyłapał, więc nie zawsze wszystko zauważę, jednak staram się większość postów czytać i jeśli wszystko jest OK, to nie zabieram głosu (chyba, że mam ze swojej strony jakieś uwagi). Przepraszam Cię, jeśli brak odzewu na swoje posty, odebrałeś, jako zupełny brak zainteresowania z mojej strony lub co gorsze, brak chęci pomocy. Zapewniam Ciebie, że tak nie było i nie jest.

W dniu 11.03.2019 o 21:07, lbuster napisał:

Musisz wiedzieć, że wymienione przez Ciebie osoby uczyły się głównie od Kristofera, tak więc to tak samo, jakbyś czerpał wiedzę od Niego :D Dodatkowo skoro inne osoby Ci odpowiadają, to po co On ma się wypowiadać :niewiem: Jestem pewien, że gdybyśmy pisali herezję, to byśmy dostali od Niego po uszach :mlot:  Inni forumowicze także patrzą krytycznie na to, co piszemy.

Trafiłeś w sedno.

Bardzo Ci dziękuję za zrozumienie i jednocześnie wytłumaczenie mnie przed innymi osobami, które być może czekały na moją wypowiedź :dzieki:

Wiem, że bardzo dużo piszesz na forum i bardzo mocno się udzielasz. Widzę to w wielu tematach i mimo, że z powodów, które wcześniej podałem, nie we wszystkich tematach coś napiszę, to jestem pełen uznania dla chęci pomocy, którą innym forumowiczom okazujesz. :bravo:

Oby podobnych do Ciebie osób, było na forum coraz więcej, bo to jest największą wartością tego forum :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Kristofer napisał:

Co do kwestii "angażowania się", to niestety, ale nie jestem w stanie czytać wszystkich nowych postów na forum, choćby były zamieszczane tylko w dziale technicznym.

@Kristofer mam nadzieję, że mojego zdania o "angażowaniu się" nie odebrałeś jako przytyk. Na pewno nie to było moją intencją. Wręcz przeciwnie!!! Uważam, że każdy daje i czerpie z tego forum tyle ile może. Natomiast Twoja aktywność jest NIESAMOWITA. Uwielbiam czytać tematy techniczne i Twoje naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie...a dopiero później "gotowce" (już to gdzieś pisałem - zasada wędki i ryby - najpierw wędka...a później może ryba). W moim zwrocie o "angażowaniu się" bardziej chodziło mi właśnie o to co napisał później @lbuster, że w tematach prostych jak widzisz, że inni dobrze podpowiadają to nie ma potrzeby "wtrącania się".Natomiast to jaka ilość informacji z Twoich wcześniejszych postów jest do wykorzystania...to...to aż dech zapiera :)  I uwierz mi, że nigdy nawet nie pomyślałem, aby od kogoś wymagać odpowiedzi na moje pytania i wątpliwości

Reasumując ja jestem pełen podziwu dla Twojej wiedzy i ZAANGAŻOWANIA SIĘ w to forum, bo wiem, że jest ono dla nas wszystkich tylko hobby, a nie pracą na etat! i moje podziękowanie powinno mieć właśnie taki wydźwięk. Jeżeli źle się w moim poście wyraziłem to przepraszam!

PS
@lbuster czytając choć trochę uważnie to forum (szczególnie wątki techniczne)...to od razu widać kto jest Mistrzem Jedi, a kto jego Padawanem :D 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ nie! :nono:
W żadnym wypadku nie odebrałem Twojego posta, jako przytyk, a tym bardziej w jakiś negatywny sposób. Dobrze zrozumiałem Twój przekaz.
Jedynie chciałem się troszeczkę usprawiedliwić, ponieważ uznałem, że byłoby niegrzeczne z mojej strony, gdybym nie napisał chociaż kilku zdań wyjaśnienia, w odpowiedzi na Wasze posty (Twój oraz Ibuster'a).
Dziękuję Wam za ich treść, ponieważ to najcenniejsza dla mnie nagroda, ale wprawiliście mnie też w zażenowanie.
Czasem staram się pomóc, jeśli umiem, ale to tak, jak wszyscy na forum, więc nie jest to czymś szczególnym, o czym warto by mówić. Żałuję jedynie, że nie mam na to  więcej czasu. Poza tym, bylibyście tutaj ostatnimi osobami, które mógłbym posądzić, o jakiekolwiek złe intencje. Przepraszam Ciebie również, jeżeli w którymś miejscu niefortunnie lub niezbyt zrozumiale się wyraziłem. :dzieki::hej:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może już skończmy ten OT :)...bo jeszcze admin da Ci bana i nie będziesz mógł pisać na forum...a to będzie tragedia dla wielu osób...w tym dla mnie??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 hours ago, Kristofer said:

W Twoim przypadku, rozłączanie na "minusie" nie jest konieczne, więc o tym możesz spokojnie zapomnieć. Nie wiem, jakie parametry będzie miał panel (PV), ale myślę, że wystarczy ok. 30 A wyłącznik w jego obwodzie. Jest on konieczny, gdybyś chciał odłączyć akumulator "heblem" - w pierwszej kolejności odłączasz panel, a dopiero potem akumulator! Załączenie akumulatora następuje w odwrotnej kolejności, czyli włączasz "heblem" accu, a następnie włącznikiem zamykasz obwód z panelem.

 

Rozumiem, rezygnuję z rozłączania minus na odbiorach, konieczność odłączenia najpierw paneli, następnie akumulatora jest mi znana i jest to wyraźnie zaznaczone w instrukcji. Pewną wątpliwość u mnie budzi brak rozłączenia minus między kontrolerem i panelami - w zrzucie z instrukcji, który zamieściłem w jednym z poprzednich postów sugerowane jest rozłączenie tak + jak i - . O ile dobrze rozumiem artykuły o zabezpieczeniach stacjonarnych instalacji PV jest to praktyką, jednak przeglądając porady na temat instalacji paneli w kamperach w angielskojęzycznej części internetu (głównie usa) nie widzę takich rozwiązań. U Ciebie na schematach, które wrzuciłeś nie widzę bezpiecznika między, amerykanie widzę stosują coś podobnego do tego co linkowałeś (F):

https://www.amazon.com/Blue-Sea-Systems-Circuit-Breaker/dp/B000OTJ87I/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&qid=1463781568&sr=8-1&keywords=Blue%2BSea%2BSystems%2BA-Series%2BRed%2BToggle%2BSingle%2BPole%2B40A%2BCircuit%2BBreaker&th=1&linkCode=ll1&tag=faroutride_thinglink-20&linkId=98147eb2e3bfd75bce73c324be398eaf&language=en_US

lub

https://www.amazon.co.uk/dp/B07D7T3ZR5/ref=as_li_ss_tl?keywords=t+tocas+100&th=1&language=en_US&ie=UTF8&sr=8-1-spons&linkCode=gs2&linkId=2f24e250bc72a40dfa8502493c60fbfd&tag=adventureinab-21

Ten temat jednak będę zgłębiał w następnym etapie rozbudowy ?

 

W drugim schemacie sugerujesz przełącznik za bezpiecznikiem F, który o ile to ten automatyczny ma już w sobie funkcję rozłączenia - o ile dobrze rozszyfrowałem zamiary - chodziło Ci o montaż przełącznika w bardziej dostępnym miejscu niż sam bezpiecznik automatyczny, tak?

  Nie rozumiem też dlaczego na bezpiecznik F wybrałeś 40A - kontroler ma 30A... Zakładamy oczywiście odpowiednio duży przekrój przewodów.

Quote

Nie pamiętam (trzeba to sprawdzić w instrukcji), czy ten model kontrolera ma opcję całkowitego odłączenia odbiorników. Jeśli ją posiada, to dodatkowy wyłącznik nie jest potrzebny, a jeśli tej opcji brak, a bardzo chcesz taki wyłącznik mieć, to możesz zastosować na przewodzie "+" wyjścia z kontrolera, podobny wyłącznik, jak przy panelu.

Tak, kontroler ma taką funkcję wyłączenia odbiorów i chyba z niej skorzystam - przetestowałem - jest dostępna za jednym kliknięciem klawisza na panelu kontrolnym bez konieczności wchodzenia w jakieś menu - początkowo myślałem, że wyłącznik dający galwaniczną separację będzie lepszy, ale rzeczywiście chyba nie ma takie potrzeby.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Shii Shaa napisał:

Pewną wątpliwość u mnie budzi brak rozłączenia minus między kontrolerem i panelami - w zrzucie z instrukcji, który zamieściłem w jednym z poprzednich postów sugerowane jest rozłączenie tak + jak i - . O ile dobrze rozumiem artykuły o zabezpieczeniach stacjonarnych instalacji PV jest to praktyką, jednak przeglądając porady na temat instalacji paneli w kamperach w angielskojęzycznej części internetu (głównie usa) nie widzę takich rozwiązań. U Ciebie na schematach, które wrzuciłeś nie widzę bezpiecznika między, amerykanie widzę stosują coś podobnego do tego co linkowałeś (F):

https://www.amazon.com/Blue-Sea-Systems-Circuit-Breaker/dp/B000OTJ87I/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&qid=1463781568&sr=8-1&keywords=Blue%2BSea%2BSystems%2BA-Series%2BRed%2BToggle%2BSingle%2BPole%2B40A%2BCircuit%2BBreaker&th=1&linkCode=ll1&tag=faroutride_thinglink-20&linkId=98147eb2e3bfd75bce73c324be398eaf&language=en_US

lub

https://www.amazon.co.uk/dp/B07D7T3ZR5/ref=as_li_ss_tl?keywords=t+tocas+100&th=1&language=en_US&ie=UTF8&sr=8-1-spons&linkCode=gs2&linkId=2f24e250bc72a40dfa8502493c60fbfd&tag=adventureinab-21

Ten temat jednak będę zgłębiał w następnym etapie rozbudowy ?

Nie rozmawiamy w tym temacie o instalacji PV stacjonarnej (chyba, że czegoś nie doczytałem), a taka znacząco różni się parametrami, od niskonapięciowej instalacji dla przyczepy, czy kampera. Piszę to już kolejny raz: rozłączanie "minusa" nie jest tu konieczne. Jeśli uważasz, że nie będziesz mógł bez tego spać spokojnie, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś to zrobił również na "minusie". Rysunki pokazują najważniejsze aspekty, ale nie musisz brać ich pod uwagę - możesz kierować się własnymi przemyśleniami.
Jeżeli całą instalację wykonasz porządnie i z wymaganych jakościowo materiałów (w instrukcjach kontrolerów są podawane wymagania odnośnie przewodów łączących kontroler z panelami), to nie musisz też stosować bezpiecznika między panelem, a kontrolerem. Oczywiście i tu możesz go umieścić, jeśli zechcesz - przykład odpowiedniego typu bezpiecznika:
https://www.ledats.pl/pl/falowniki-inwertery/2563-bezpiecznik-do-instalacji-pv-12a.html

Godzinę temu, Shii Shaa napisał:

W drugim schemacie sugerujesz przełącznik za bezpiecznikiem F, który o ile to ten automatyczny ma już w sobie funkcję rozłączenia - o ile dobrze rozszyfrowałem zamiary - chodziło Ci o montaż przełącznika w bardziej dostępnym miejscu niż sam bezpiecznik automatyczny, tak?

Tak

1 godzinę temu, Shii Shaa napisał:

Nie rozumiem też dlaczego na bezpiecznik F wybrałeś 40A - kontroler ma 30A... Zakładamy oczywiście odpowiednio duży przekrój przewodów.

Hipotetycznie: dajmy na to, że będziesz czasem wykorzystywał pełną moc kontrolera, a on może pracować z prądem wyjściowym 30 A. Gdyby taki był również bezpiecznik, to byłbyś narażony na jego być może częste reagowanie. Ten niewielki zapas powoduje, że takich sytuacji unikniesz, a bezpiecznik o pokazanej na rys. wartości, spokojnie spełni swoją rolę. Nie będzie się też tak mocno nagrzewał, jak ten "mniejszy". Poza tym, bezpiecznik jest niejako zabezpieczeniem dodatkowym, ponieważ kontroler ma własne, więc tak małe przeciążenie, gdyby nawet nastąpiło, nie będzie dla kontrolera żadnym problemem - po prostu odłączy on odbiorniki w czasie zależnym od wielkości tego przeciążenia (im wyższe, tym szybciej odbiorniki zostaną odłączone). Sam nawet zamieszczałeś fragment instrukcji kontrolera z rysunkiem, gdzie tego zabezpieczenia w ogóle brak. Można go dodać, bądź nie - ja dodałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam. Podepnę się pod temat. Mam taki problem:

Prąd mam w przyczepie tylko gdy podepnę się do 230v.

Gdy podpięty holownik nic w przyczepie nie działa- tzn w środku, bo światła do jazdy wszystkie ok.

Próbowałem do wtyczki z przyczepy podłączyć akumulatorem na różne sposoby i w środku nic nie działało.

Czy to trzeba jakoś obejść?  W przyczepie w szafie mam MIKO MK 240/1

13 pin

 

Edytowane przez rybkowski73 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, rybkowski73 napisał:

Próbowałem do wtyczki z przyczepy podłączyć akumulatorem na różne sposoby i w środku nic nie działało.

A tak z polskiego na nasze, to co próbowałeś podłączać do wtyczki 13PIN ? Tzn do którego pinu konkretnie podłączałeś akumulator i w jaki sposób? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.