Skocz do zawartości

Podłączenie akumulatora- pomoc dla opornych :)


jacekzoo

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 10.03.2019 o 20:02, Jaśki napisał:

W tym temacie chcę podziękować szczególnie kilku forumowiczom za nieocenione wskazówki i inspiracje: @kalapan; @lbuster; @jacekzoo...WIELKIE DZIĘKI!!!

Również pragnę podziękować koledze @Kristofer. Co prawda nie angażował się szczególnie bezpośrednio w moje pytania....ale ilość wiadomości jaką można "wyciągnąć" z jego postów w wielu wątkach jest nieoceniona. 

Musisz wiedzieć, że wymienione przez Ciebie osoby uczyły się głównie od Kristofera, tak więc to tak samo, jakbyś czerpał wiedzę od Niego :D Dodatkowo skoro inne osoby Ci odpowiadają, to po co On ma się wypowiadać :niewiem: Jestem pewien, że gdybyśmy pisali herezję, to byśmy dostali od Niego po uszach :mlot:  Inni forumowicze także patrzą krytycznie na to, co piszemy.

Ja próbując się udzielać na forum wiem, ile hektogodzin czasu Kristofer poświęcił na to forum, tak więc czasami przy "prostych" tematach możemy go odciążyć :thank: Na pewno, przy trudniejszych tematach będzie nas wszystkich wspierał (tak samo, jak inni mądrzy forumowicze).

 

Gratulacje, piękna robota, powodzenia :hej:

13 godzin temu, pawel1966 napisał:

No OK:) Ale taki wyłącznik chyba dobry będzie?

Ten włącznik ma 3A, czyli na styk Ci starcza by obsłużyć ładowarkę i ewentualnie ten woltomierz. Oczywiście mówimy o scenariuszu, że włącznik umieszczasz w obwodzie +

Sam zastosowałem podobne włączniki.

Oczywiście nawet nie myśl o tym, by go umieścić w obwodzie do gniazda zapalniczki. Podłączysz coś mocniejszego i włącznik pójdzie z dymem (oby tylko on).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 297
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

23 minuty temu, lbuster napisał:

Oczywiście nawet nie myśl o tym, by go umieścić w obwodzie do gniazda zapalniczki. Podłączysz coś mocniejszego i włącznik pójdzie z dymem (oby tylko on).

jasne, nie chodzi mi o wyłączenie gniazda zapalniczki tylko, tak na wszelki wypadek gniazd USB i voltomierza, które świecą i mogą wkurzać w nocy. Aczkolwiek gniazda tebędą zamontowane tuż przy podłodze na bocznej ściance kanapy przy stoliku, więc nie powinno być problemu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, lbuster napisał:

Ten włącznik ma 3A, czyli na styk Ci starcza by obsłużyć ładowarkę

Chciałbym się poprawić , to zdanie powinno  brzmieć tak:

"Ten włącznik ma 3A przy 12V, tak więc z palcem w nosie Ci starcza, by obsłużyć ładowarkę 3,1A przy 5V. "

Czasami lepiej zastanowić się dwa razy, zanim się coś napisze :puk:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, lbuster napisał:

Chciałbym się poprawić , to zdanie powinno  brzmieć tak:

"Ten włącznik ma 3A przy 12V, tak więc z palcem w nosie Ci starcza, by obsłużyć ładowarkę 3,1A przy 5V. "

Czasami lepiej zastanowić się dwa razy, zanim się coś napisze :puk:

Jest OK:) w tych gniazdkach USB jest jedno  na 1 A i drugie na 2 A więc jest na "styk". Mam nadzieję, że przez to dziadostwo buda nam się nie spali:)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi mi o to, że 3A (1A+2A) przy 5V dają 15W (P=U*I)

Tak więc te 15W w instalacji 12V będzie dawało natężenie 1,25A (I=P/U)

Czyli daleko od 3A przy 12V (włącznik)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 29.01.2019 o 09:30, Jaśki napisał:

Finał :)

teraz tylko mover...ale to jak będzie cieplej 

20190128_210524.jpg

przepraszam za oftop, @Jaśki czy Twoja obudowa ma odprowadzenie oparów, czy może to GEL/AGM?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.03.2019 o 17:39, Kristofer napisał:

Gniazdka "12 V" możesz podłączyć w miejscu, które zaznaczyłeś, czyli "3 i 4" (warto dać dla nich indywidualne zabezpieczenia, o wartości stosownej do zastosowanego gniazda/obciążenia, ale niższej, niż ta, którą ma bezpiecznik główny przy kontrolerze).

Schemat zmieniłem na taki jak poniżej , zastosowałem dodatkowe włączniki ze względu na to że aby ewentualnie wypiąć akumulator nie będę musiał odkręcać przewodu między "solarem a regulatorem". Wszystko umieściłem wraz z bezpiecznikami w puszcze jak na zdjeciu i zamontuje to bezpośrednio przy regulatorze. Jeżeli coś należy poprawić to napiszcie, jeżeli wyłączniki są nieprawidłowe to napiszcie jeżeli macie taką wiedzę jakie zastosować.

 

solar.jpg

56524200_922229141468437_3522034050720071680_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Kristofer napisał:

Przykład.jpg

Na tych przełącznikach jest napisane z jednej strony 10A -125v AC , a z drugiej 6A-250V AC. Zostawić czy wymienić na inny?

 

Mogę kupić taki https://hc-cargo.pl/catalog/p/180584--przelacznik-przechylny-on-off lub taki https://hc-cargo.pl/catalog/p/180103--przelacznik-wyciagany-krotki , ten pierwszy niby jest opisany jako 16/8A - 12/24V ale ma złącza na konektory, ten drugi ma niby 25/12,5A - 12/24V  ale jest mniejszy i wyciągany. 

Te co mam mają ten plus że przewody są przykręcane. Znalazłem podobny  jak zastosowałem http://www.sklep.szer-trans.pl/wcznik-przecznik-1224v-p-4160.html z opisem dla 12/24V że ma 20A.

Nie wiem jak wytrzymałość takiego przełącznika odnieść dla AC i DC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę zgadywać. Włącznik powinien mieć wszystkie wartości opisane na obudowie. Jeśli nie ma, to nie jest dobrym produktem. Zdarza się, że parametry bywają "dziwne" w przypadku wyrobów np. "made in China". Tych parametrów nie można się domyślać, podaje je zawsze producent, zależnie od konstrukcji oraz materiałów użytych do budowy włącznika. Jeśli w obwodzie może płynąć prąd np. 10 A, to włącznik powinien mieć min. 50 % zapas, aby m.in. zestyki się nie przegrzewały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie podpiąć się pod temat. Planuję przebudowę oryginalej instalacji  opartej o elektroblok EBL 209B. W pierwszym etapie rozbudowy dokładam akumulator, ładowarkę J i kontroler Tracer 3210AN. W dalszej perspektywie solary i inwerter.

Na wejście elektrobloku (czerwony), zamiast zasilania z auta (PINy 9 i 13) zamierzam podpiąć obciążenie (wyjście) kontrolera. Według schematu elektroblok posiada przekaźnik (zielony), więc jeśli dobrze rozumiem, gdy podłączam 230, zasilanie z kontrolera będzie odłączone.

ebl209b.thumb.png.f1b02443eb4446d7c9b45dba6e09272c.png

I tutaj mam pytanie: w schematach Kristofera pojawiają się przekaźniki (P1 i P2 ) odłączające zarówno + i - z kontrolera - czy to oznacza, że powinienem zastosować podobne zabezpieczenie przed elektroblokiem?

Jeśli tak to jak nim sterować w moim przypadku? Na myśl przychodzi mi wyjście oświetlenia przedsionka (żółty), które jest włączane tylko przy podłączeniu 230v. Nie jestem pewien czy to dobre rozwiązanie (w przypadku przepalenia bezpiecznika 5A) to zabezpieczenie nie działa. Lepszym pomysłem wydaje mi się sterownie za pomocą obecności 230v, ale nie mogę znaleźć przekaźnika DC 12v sterowanego za pomocą ac230v.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze myślisz i prawidłowe jest to, co opisałeś. Powód rozłączania "minusa" drugim przekaźnikiem gdzieś już opisywałem. To tylko dodatkowe zabezpieczenie w niektórych przypadkach i sytuacjach, ale nie jest konieczne, więc nie musisz tego robić. Dla Tracer 3210AN i w/w zasilacza,  to, co opisałeś będzie działać poprawnie i tak, jak się spodziewasz.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Kristofer napisał:

Nie chcę zgadywać. Włącznik powinien mieć wszystkie wartości opisane na obudowie. Jeśli nie ma, to nie jest dobrym produktem. Zdarza się, że parametry bywają "dziwne" w przypadku wyrobów np. "made in China". Tych parametrów nie można się domyślać, podaje je zawsze producent, zależnie od konstrukcji oraz materiałów użytych do budowy włącznika. Jeśli w obwodzie może płynąć prąd np. 10 A, to włącznik powinien mieć min. 50 % zapas, aby m.in. zestyki się nie przegrzewały.

Wymieniłem przełączniki na te https://hc-cargo.pl/catalog/p/180584--przelacznik-przechylny-on-off , zamiast konektorów przewody przylutowałem, wszystko działa ok.

Kristofer dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.