Skocz do zawartości

Zmiana DMC w dowodzie


Rekomendowane odpowiedzi

35 minut temu, Lukson napisał:

niej jednak zakładam, że skoro tabliczka podaje nacisk na os 1500, to na osi też zobaczę 1500 i faktycznie, jak pisał jacek00, nic się nie da zrobić. Bo chyba Knaus nawet po udokumentowaniu wymiany osi nie doślę mi nowej homologacji na większe DMC? 

Niestety pisanie do Knausa nic nie da, bo Procamp też do nich pisze. A czy tabliczki nie masz w przedniej bakiście, nad butla?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety pisanie do Knausa nic nie da, bo Procamp też do nich pisze. A czy tabliczki nie masz w przedniej bakiście, nad butla?
@Marcin T ma jakieś wtyki w Knausie w DE bo mu sprawnie odpisują
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jacekzoo napisał:

Nieduża cena za luksus wpakowania 200kg więcej gaci. Gdybym mógł, też bym podniósł, ale ta sama Pani z LMC wyprowadziła mnie z błędu, mam już max ?

Przykro mi..

Patrząc na katalog w tym roczniku/modelu, przy zakupie była opcja "doposażenia" w dodatkowe DMC i producent tylko to potwierdził.
A tutaj, przy masie własnej 1170 robi się 430kg ładowności, czyli całkiem nieźle.

Najważniejsze, żeby nie przegiąć i holownik dał radę uciągnąć :D 
W moim przypadku max DMC przyczepy to 1695..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, w79 napisał:

Niestety pisanie do Knausa nic nie da, bo Procamp też do nich pisze. A czy tabliczki nie masz w przedniej bakiście, nad butla?

Tam właśnie jest i w obu polach ma 1500 kg, z czego wnioskuję, że mam oś o dop. obciążeniu 1500 kg, co wykluczy podniesienie dmc bez zmiany osi. A czy można, czy nie można podnieść dmc po ew. zmianie osi (knaus 550 FSK był wtedy dostępny z różnymi dmc od 1500 wzwyż) na oś 1800 kg, tego nie wiem, ale Pro-Camp i jacek00 twierdzą, że nie ma takiej możliwości. O tyle się martwię, że obecnie jeżdżę z przyczepą przeładowaną nie tylko względem dokumentów, ale i rzeczywiście, względem parametrów technicznych. A to niezdrowe. To nie wywrotka budowlana, żeby znosić stałe przeładowanie... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, jacekzoo napisał:

@Lukson jak oś masz do 1500 to nic nie zrobisz, koniec i kropka

Tydzień temu byłem w Hobby i zmieniali klientowi oś w celu zmiany DMC. Budka już zarejestrowana. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, jacek00 napisał:
7 godzin temu, filipert napisał:
Tydzień temu byłem w Hobby i zmieniali klientowi oś w celu zmiany DMC. Budka już zarejestrowana. 

W zarejestrowanej budzie czy w niezarejestrowanej?

Zarejestrowana. Gadaliśmy o tym jako o ciekawostce bo to jest rozmiar 540 i idzie w 2t

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, filipert napisał:
Zarejestrowana. Gadaliśmy o tym jako o ciekawostce bo to jest rozmiar 540 i idzie w 2t

No to ciekawe jak to zrobili. Jak wspominałem przepisy zabraniają czegoś takiego, więc to musiał być wałek... Żeby nie być gołosłownym. Zmiany DMC w takim przypadku zabraniają przepisy! Więc jeśli jakikolwiek diagnosta się pod tym podpisał to zwyczajnie popełnił przestępstwo... grozi za to do 8 lat.

Załącznik nr 2  z rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach:  http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120000996/O/D20120996.pdf


Dział II
Szczegółowy sposób ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu

§ 3. 2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, jacek00 napisał:

No to ciekawe jak to zrobili. Jak wspominałem przepisy zabraniają czegoś takiego, więc to musiał być wałek... Żeby nie być gołosłownym. Zmiany DMC w takim przypadku zabraniają przepisy! Więc jeśli jakikolwiek diagnosta się pod tym podpisał to zwyczajnie popełnił przestępstwo... grozi za to do 8 lat.

Załącznik nr 2  z rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach:  http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120000996/O/D20120996.pdf


Dział II
Szczegółowy sposób ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu

§ 3. 2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.

Tak, ale skoro producent oferował ten sam model z różnymi dmc, dostarczając odpowiednie dokumenty do rejestracji, to może po zmianie osi na taką, jak w cięższych wariantach danego modelu, wydają nową homologację, nowa tabliczkę (uwzględniające zmianę osi, wszystko w ramach parametrów zgodnych z pierwotnie oferowaną w czasie sprzedaży danego modelu) i z nowymi dokumentami od producenta (czyli właściciela homologacji) da się takiej zmiany dokonać? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, jak już jest zapakowana oś to nic nie może zmienić. Można zamówić nową z różnymi osiami ale to inna inszość. Jak była zarejestrowana to wg przepisów nic się nie da zrobić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Lukson napisał:

Tak, ale skoro producent oferował ten sam model z różnymi dmc, dostarczając odpowiednie dokumenty do rejestracji, to może po zmianie osi na taką, jak w cięższych wariantach danego modelu, wydają nową homologację, nowa tabliczkę (uwzględniające zmianę osi, wszystko w ramach parametrów zgodnych z pierwotnie oferowaną w czasie sprzedaży danego modelu) i z nowymi dokumentami od producenta (czyli właściciela homologacji) da się takiej zmiany dokonać? 

Przecież masz przepis powyżej, który właśnie tego zabrania. Po dokonaniu zmian konstrukcyjnych DMC nie może być inne niż pierwotne. Czyli jeśli wyszedł z fabryki dany model z osią na 1500 kg i był on homologowany w zakresie 1300-1500 kg to w takim zakresie jest dopuszczalna zmiana DMC. Tak wynika to z polskich przepisów. Wszelkie inne kombinacje to jest wałek, gdzie diagnosta poświadczył nieprawdę. 

Przypominam, że pierwotna homologacja pojazdu jest na stałe przypisana do danego pojazdu i wbita jest do DR. W mojej homologacji było czarno na białym wpisane jaki jest maks dla mojego pojazdu - czyli więcej niż wynika z pierwotnej homologacji być nie może, w myśl powyższego przepisu. 

20 minut temu, jacekzoo napisał:

Nie, jak już jest zapakowana oś to nic nie może zmienić. Można zamówić nową z różnymi osiami ale to inna inszość. Jak była zarejestrowana to wg przepisów nic się nie da zrobić

Jak widać po powyższym obrazku to można ;) Ale i cepę o DMC 1500 kg można zarejestrować jako lekką więc żaden wałek mnie w Polsce nie zdziwi ;) 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, jacek00 napisał:

Przecież masz przepis powyżej, który właśnie tego zabrania. Po dokonaniu zmian konstrukcyjnych DMC nie może być inne niż pierwotne. Czyli jeśli wyszedł z fabryki dany model z osią na 1500 kg i był on homologowany w zakresie 1300-1500 kg to w takim zakresie jest dopuszczalna zmiana DMC. Tak wynika to z polskich przepisów. Wszelkie inne kombinacje to jest wałek, gdzie diagnosta poświadczył nieprawdę. 

Przypominam, że pierwotna homologacja pojazdu jest na stałe przypisana do danego pojazdu i wbita jest do DR. W mojej homologacji było czarno na białym wpisane jaki jest maks dla mojego pojazdu - czyli więcej niż wynika z pierwotnej homologacji być nie może, w myśl powyższego przepisu. 

Jak widać po powyższym obrazku to można ;) Ale i cepę o DMC 1500 kg można zarejestrować jako lekką więc żaden wałek mnie w Polsce nie zdziwi ;) 

Ta przyczepa, która posiadam, była homologowana w zakresie 1500-1800 kg (a na pewno 1500-1700, tych  1800 nie jestem pewny w 100%). Zamawiając ją z homologacją na więcej, niż 1500, trzeba było dopłacić, bo wyjeżdżała wtedy z fabryki z mocniejszą osią. Czyli homologacja typu przewiduje moje upragnione 1700 kg ?

Z tabliczki znamionowej u mnie wynika, że mam oś 1500 kg. Nie chcę robić wałków, sam poniekąd jestem z branży i wiem, że prawie nie ma walka, którego nie da się przepchnąć. Natomiast na logikę, jeżeli pierwotna homologacją tego modelu przewidywała dmc 1700 kg pod warunkiem (co oczywiste) zastosowania odpowiednich komponentów, to czemu ten proces nie miałby się dać przeprowadzić w ramach pofabrycznej modyfikacji poświadczonej stosownymi dokumentami? 

Co innego, gdyby to był przypadek opisany przez Ciebie wyżej, czyli gdyby moje 1500 kg było najwyższą dmc, z jaką ten model wychodził z fabryki. Wtedy dooopka niewątpliwie. ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Lukson napisał:

czemu ten proces nie miałby się dać przeprowadzić w ramach pofabrycznej modyfikacji poświadczonej stosownymi dokumentami?

Bo wprost zabraniają tego przepisy, o których pisał @jacek00

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

 

 

 

 

Co innego, gdyby to był przypadek opisany przez Ciebie wyżej, czyli gdyby moje 1500 kg było najwyższą dmc, z jaką ten model wychodził z fabryki. Wtedy dooopka niewątpliwie.     

 

 No ale przecież Twoje PIERWOTNE 1500 kg było właśnie najwyższą DMC z jaką Twój model wyszedł z fabryki.  Pojazd z inną osią to już zupełnie inny konstrukcyjnie pojazd, z inną PIERWOTNĄ homologacją.

 

Na przykładzie zamówionego przeze mnie Knausa. Pojazd pierwotnie wychodzi z maksymalnym DMC 1500 kg. Zwiększyłem fabrycznie oś na taką do 1700 kg i zamówiłem DMC 1600 kg - z tą osią pojazd jest homologowany w przedziale 1600-1700 kg więc biorąc taką oś nie mogę mieć nawet homologacji na 1500 kg. To samo tyczy się osi 1700-1800 kg. Sytuacja analogiczna. Teoretycznie jeden model przyczepy a konstrukcyjnie zupełnie inny i z zupełnie innymi homologacjami.

 

Inny przykład z podwórka samochodowego.@jacekzoo ma C4 Grand Picasso homologowanego na 7 miejsc z DMC 2250 kg. Ten sam C4 Grand Picasso 5 miejscowy jest homologowany tylko z DMC 2200 kg.

 

Te same auta, różnią się tylko dodatkowymi dwoma fotelami. I teraz w C4GP 5 miejscowym nie możesz dołożyć 2 siedzeń i automatycznie podnieść DMC do 2250 kg i 7 osób bo zabraniają tego po prostu przepisy. PIERWOTNA homologacja jest święta - jeśli ta pierwotna homologacja zakłada widełki dla DMC to wtedy zmiana jest możliwa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.